Welk kabinet gaat er komen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Welk kabinet gaat er komen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:58

Er zijn overal al staatjes gemaakt

Maar Rutte en Samsom zijn al bereid samen te onderhandelen

Nemen ze het glijmiddel D66 erbij of niet is de vraag

CDA lijkt me niet voor de hand liggen. Buiten dat de PVDA dat niet zal willen heeft de kiezer nu 2 keer achter elkaar aangegeven dat dat geen optie is.

De meerderheid in de eerste kamer dan???
Ook dat lijkt me geen punt of er moeten zulke controversiële wetsvoorstellen komen en dan kan Mark nog altijd gaan lobbyen, Daar is hij goed in

Anoniem

Re: Welk kabinet gaat er komen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:05

Geen flauw idee, we zullen het vanzelf wel zien :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:07

Ik hoop dat het gekonkel van vorige keer niet herhaald wordt. Als je 2 of 3 overduidelijk grote partijen hebt, dan moeten die samen een coalitie vormen, hoe lastig dat ook mag zijn. De kiezers hebben gekozen, deal with it.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:10

Laten we hopen inderdaad dat het dit keer "makkelijker" zal gaan. Ook al blijf ik het een raar idee vinden dat onze koningin zo buiten spel staat..

Meerderheid in de eerste kamer lijkt me wel een vereiste. Anders kunnen we over 6 maanden weer gaan stemmen. Dan komen onze bezuinigingen in mijn ogen er nooit doorheen. Met betrekking tot Rutte-Samsom ben ik erg benieuwd. Hopelijk gaan deze onderhandelingen beter/makkelijker dan de debatten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:53

Ik denk D66 erbij en dat CDA dan gedoogsteun geeft in de eerste kamer.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:53

Ik hoop zelf op een stabiel, pro europa en 'ervaren' midden kabinet door een combinatie van PVDA, VVD en D66.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:17

Er zijn weinig opties. VVD, PvdA en een lijmpartij ;) Welke dat is? Ofwel D66, ofwel CDA. CDA zou ik minder geloofwaardig vinden, gezien het grote verlies. D66 heeft zetels gewonnen. Lijkt me aannemelijker.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 15:21

Ik ging vandaag voer halen en vroeg aan de leverancier waarom hij nog steeds CDA stemt
Daar wilde hij niet over praten
Ik zei stel dat er een Islam partij zou zijn, dat zouden veel mensen niet fijn vinden, maar wel christelijke partijen...
Dat is achterhaald geloven doe je in de kerk en niet in het parlement, zo had hij het nog nooit bekeken hij bloosde ervan :D

Dus geen CDA of druk van de SGP en zo en daarmee is iedere andere optie als VVD + PVDA niet mogelijk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:40

als er glijmiddel bij moet (als je in plaatjes denkt is dit echt een hele foute omschrijving)
dan denk ik eerst aan D66
de christelijke partijen zijn denk ik niet echt handig in de combi van de twee grote partijen van dit moment, CDA zou totaal ongeloofwaardig zijn, GL, PvdD, etc zou denk ik ook niet echt het beoogde effect hebben..

ik ben benieuwd of ze er uit komen ..oftewel, of beide partijen voldoende water bij de wijn willen doen om een , ook op lange termijn, werkende coalitie te vormen
zou een verademing zijn als er nu eens 4 jaar een stabiele coalitie zou zijn.

ik zie op zich ook wel andere opties, maar ik ben benieuwd wat er uit gaat komen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:07

sarabande schreef:
Ik ging vandaag voer halen en vroeg aan de leverancier waarom hij nog steeds CDA stemt
Daar wilde hij niet over praten
Ik zei stel dat er een Islam partij zou zijn, dat zouden veel mensen niet fijn vinden, maar wel christelijke partijen...
Dat is achterhaald geloven doe je in de kerk en niet in het parlement, zo had hij het nog nooit bekeken hij bloosde ervan :D

Dus geen CDA of druk van de SGP en zo en daarmee is iedere andere optie als VVD + PVDA niet mogelijk

Moet die discussie echt overal op Bokt gevoerd worden? :\

Wat mij betreft PvdA en VVD, liefst met CDA of D66 inderdaad.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:11

Blue_Eyes schreef:

Ik heb de discussie nog nooit ergens gevoerd maar vind het wel wezenlijk. Vooral omdat met name het CDA zo weinig empathie met de medemens heeft en dat zou je wel verwachten van een partij die vanuit een christelijke achtergrond denkt
Maar goed on topic dan maar weer

Ha ha sonja ik dacht later ook wellicht een andere omschrijving was beter geweest

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:31

sarabande schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik heb de discussie nog nooit ergens gevoerd maar vind het wel wezenlijk. Vooral omdat met name het CDA zo weinig empathie met de medemens heeft en dat zou je wel verwachten van een partij die vanuit een christelijke achtergrond denkt
Maar goed on topic dan maar weer

Ha ha sonja ik dacht later ook wellicht een andere omschrijving was beter geweest

Ze doelt op een aantal andere topics die over politiek en religie gaan. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 18:41

Ja dat begrijp ik, maar die ken ik niet ik heb het over nu en dit kabinet en vind als PVDA stemmer en na al het gelieg van Balkenende en Verhagen toen en Balkenende en Bleeker daarna dat het CDA zeker gezien de uitslagen van de verkiezingen niet meer in een regering hoort.
Gisteren bliezen CDA politici al weer hoog van de toren in de kranten (Brinkman en Buma) dat ze niet zomaar zonder voorwaardes mee zouden doen

Dan denk ik dat je weinig gevoel voor verhoudingen en de werkelijkheid hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:32

Ik ben het absoluut met je eens.

D66 is nu eerst aan de buurt.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:57

Ik denk en hoop PvdA, VVD, D66 en/of CDA.. Zolang het maar niet een compleet links kabinet wordt.
Er wordt hier door een aantal mensen gezegd dat D66 'voor' CDA gaat. Maar dat is toch raar. Ondanks het verlies zijn er nog steeds meer burgers die op CDA hebben gestemd dan op D66. Dus als je vanuit het 'volk' kijkt, krijgt CDA toch echt meer steun? :s

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:02

Tja, vorige keer hadden ook meer mensen op de PVDA gestemd dan op de PVV of het CDA. Toch mochten ze toen niet mee doen.
Het CDA is nu twee keer afgestraft, heeft het lang genoeg mogen proberen. En dat is op niets uitgedraait.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:13

Het is ook niet zo dat de grootste partijen per se mee moeten doen. Want dan zouden SP en PVV nog weer voor gaan natuurlijk, maar het is wel duidelijk dat dat vrijwel onmogelijk gaat worden.
VVD neemt nu het voortouw en die moeten eerst maar zien waar ze mee willen gaan formeren en de kans is groot dat daar dan naast PvdA een partij als CDA of D66 bij komt. En ik snap niet waarom er dan gezegd wordt dat D66 voorgaat, want ondanks de afstraffing bij het CDA hebben zij nog altijd meer steun vanuit het volk (ookal is het verschil minimaal) Dus het voorgaan van D66 kan ik dan niet echt begrijpen..
Maar goed, het hangt natuurlijk af van de VVD en PvdA. Ik denk niet dat het er zo zeer vanaf hangt welke partij gewonnen/verloren of meer/minder zetels heeft. Het zal hopelijk vooral om de inhoudelijke punten draaien. Maar we zullen zien :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:28

Ik zou zeggen kijk even naar wat het CDA de laatste decennia gedaan heeft, daar hebben we echt meer dan genoeg van. Liegende manipulerende politici Nederland is niet gebaat bij het CDA

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:42

Dat wordt VVD PvdA en D66.

Rutte is liberaal, D66 ook en dat is bovendien de klassieke bemiddelaar-partij. Met zijn drieeen overleggen/samenwerken gaat makkelijker dan met zijn tweeen (vooral als één van de twee een driftkikkertje/oud-activist is).

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:44

Ja het kan natuurlijk dat jij daar genoeg van hebt, maar schijnbaar is een groot gedeelte van de bevolking het niet met je eens, anders zouden ze geen 13 zetels halen.
Ik ben het met je eens hoor, dat ze het de afgelopen periode niet bepaald geweldig gedaan hebben. Maar dat hoeft niet per se zo te blijven. En als CDA inhoudelijk beter bij het mogelijk toekomstige regeerakkoord past dan D66, zie ik geen bezwaar hoor :n
Bovendien is de kans groot dat ze het CDA sowieso nodig hebben voor een meerderheid in de Eerste Kamer (wat wel erg handig is in een tijd van crisis, waar aanpakken wel nodig is)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:51

Heb speciaal vandaag de Volkskrant gehaald, die opende met " Linksom en rechtsom, gaat dat?" en wilde de Elsevier, maar die opende niet eens met dat onderwerp!? Daarom maar t blad van Maarten van Rossem " Maarten".
Conclusie....we hebben wel gestemd, maar we zijn er nog lang niet

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:55

Ik begrijp al niet eens waarom een zinnig mens op het CDA kan stemmen. Je stemt nergens voor want wie er ook roept, ze doen mee om mee te doen.
Als je er op stemt omdat je een geloof aanhangt vraag ik me af hoe je het beleid dat tegen alle zwakken in de samenleving is kan goedkeuren
Als je er op stemt omdat je oprechtheid hoog acht hoe kan je dan in hemelsnaam politici als Verhagen, Donner en Bleeker goedkeuren die alles bij elkaar gelogen hebben voor hun eigen macht.
Kortom wat vertegenwoordigd het CDA

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK ... eerd.dhtml

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:03

Oehlalala schreef:
Ja het kan natuurlijk dat jij daar genoeg van hebt, maar schijnbaar is een groot gedeelte van de bevolking het niet met je eens, anders zouden ze geen 13 zetels halen.
Ik ben het met je eens hoor, dat ze het de afgelopen periode niet bepaald geweldig gedaan hebben. Maar dat hoeft niet per se zo te blijven. En als CDA inhoudelijk beter bij het mogelijk toekomstige regeerakkoord past dan D66, zie ik geen bezwaar hoor :n
Bovendien is de kans groot dat ze het CDA sowieso nodig hebben voor een meerderheid in de Eerste Kamer (wat wel erg handig is in een tijd van crisis, waar aanpakken wel nodig is)

Zo ver ik begrepen heb is een meerderheid in de eerste kamer alleen nodig bij een wankel kabinet (zoals één met gedoogsteun). Ik zou het persoonlijk echt bizar vinden als een partij die zo'n afslachting van de kiezers heeft gehad als GL, de PVV of het CDA toch zou gaan regeren... laat die partijen eerst maar eens nadenken over hun eigen imagoprobleem vóór ze gaan beslissen over hoe Nederland haar problemen op moet lossen.

D66 zit in het midden, kan links en rechts mooi met elkaar verbinden. En op Pechtold heb ik veel aan te merken, maar ik denk dat hij een prima bliksemafleider kan zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:44

sarabande schreef:
Liegende manipulerende politici Nederland

Alsof Woutertje Bos geen gelieg en gemanipuleerd heeft gedaan := Eerst de stekker ergens uit trekken, vanwege een kul reden. Vervolgens roepen ik ga uit de politiek, want ik wil meer thuis met mijn gezin doorbrengen en mwah... paar maanden later zat ie met z''n benen omhoog bij de KPMG. Maar vooral blijven roepen dat ie dat van te voren allemaal niet wist :n

Verder VVD en PVDA samen regeren, Tuurlijk kan dat. Als de kiezer dat wil, maar dan moet kiezer niet gaan mauwen over kiezersbedrog en ze luisteren niet naar de keizers/ gaan toch hun eigen weg/gang. Een regering van alleen VVD en PVDA moet wel water bij de wijn geven, dus kom je op een gemiddeld beleid uit (als dat kan met rechts en links(midden).

En als CDA slim is gaan ze nu lekker oppositie voeren. Wat moet je nu met 13 zetels tussen twee van die gianten. Zijn ze straks weer de gebeten hond.

Ben benieuwd wat het straks gaat worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 00:52

Nee Wouter Bos had niet gelogen, dat maakten Balkenellende en zijn spindoktor ervan en Verhagen dikte dat aan. De fout van Wouter was dat hij daar geen antwoord op had, daar heeft Diederik duidelijk van geleerd

En hij heeft de stekker er niet uitgehaald wegens een kul reden maar omdat Balk voor de zoveelste keer stond te liegen en zei dat de uitkomsten van het rapport Davids waar hij zelf de opdrachtgever van was niet waar waren en omdat Bos niet instemde met een verlenging van de uitzending naar Afghanistan zoals dat was afgesproken en Balk dat opeens wel wilde om in een goed blaadje bij Bush te komen

Dat bedoel ik nu met CDA politiek en daar zijn ze zelf ten onder aan gegaan, je kan wel biechten, maar daardoor is de zonde voor de wereld nog niet weg