Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:36

Ik vind de SGP een uiterst fascinerende partij. Ik heb vorige week delen van hun partijprogramma gelezen (met name de ethische kwesties), en ik kan me zó totaal niet vinden in hun verhaal dat ik ook nauwelijks kan begrijpen hoe een ander dat wel kan.

Ik kan bijvoorbeeld met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom abortus, euthanasie en (informatie over) zelfdoding niet mogen, maar de doodstraf wel. En hun eigen uitleg op de site word ik niet veel wijzer van, eerlijk gezegd. Zo begrijp ik ook niet goed dat een adoptiekind niet bij een homostel zou mogen komen; mij lijkt dat God liever ziet dat deze mensen goed voor dat kindje zorgen, dan dat het kind in een weeshuis blijft?

En, iets algemener, de SGP is volgens mij nogal van 'Gods wil', maar God heeft mensen toch juist ook vrije wil gegeven? Een verkrachting met eventuele zwangerschap, een vreselijke ziekte met enorm veel pijn, dat hoeft dan toch niet per sé Gods wil te zijn? Dat kan immers ook komen doordat de verkrachter zich tegen God heeft gekeerd.

Kortom: ik vind het maar lastig.
En ik heb alle respect voor mensen die anders denken, dus het is absoluut geen aanval, maar echt vragen uit oprechte interesse.
Verder is er al een discussie gaande over of religie überhaupt een rol in de politiek zou moeten spelen; interessante discussie, maar niet eentje die ik hier wil voeren. Ik wil gewoon die SGP ietsje beter leren begrijpen :)

Anoniem

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:40

Ik kan ook niet begrijpen hoe mensen op de SGP kunnen stemmen.. Met name om de standpunten die jij noemt.. Dat mensen tegen abortus zijn kan ik nog wel begrijpen (in sommige gevallen) maar dat ze tegen abortus na verkrachting zijn............. Nee, daar kan ik met de pet niet bij.. En dan zeggen dat van een verkrachting bijna nooit iemand zwanger wordt.... :r :n

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:41

Ik mag toch hopen dat het voornamelijk mannen zijn die er op gestemd hebben, anders stem je een soort van tegen jezelf als vrouw.. :')

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:42

Ik snap die partij ook niet hoor, en al helemaal niet dat ze toch nog best wel veel stemmen krijgen. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Naar mijn idee is het namelijk flink ziek zoals ze denken. Ze leven totaal in een eigen wereldje en staan niet open voor anderen. Het zal wel een categorie zeer gelovige mensen zijn die gelooft dat dit goed is. Maar ik blijf er bij, maak het eerst zelf maar eens mee voordat je zo gaat praten over wat een ander wel en niet mag doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:42

patatkraam schreef:
Ik mag toch hopen dat het voornamelijk mannen zijn die er op gestemd hebben, anders stem je een soort van tegen jezelf als vrouw.. :')

Er zijn hier op Bokt ook vrouwen die er op gestemd hebben. En dan puur vanuit de geloofsovertuiging en waarschijnlijk omdat manlief het ook ook stemt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:43

Suzanne F. schreef:
patatkraam schreef:

Er zijn hier op Bokt ook vrouwen die er op gestemd hebben. En dan puur vanuit de geloofsovertuiging en waarschijnlijk omdat manlief het ook ook stemt.

De vraag is hoe serieus je zulke mensen/stemmen kunt nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:44

Ik denk dat die opmerking over verkrachting en zwangerschap vooral erg ongelukkig eruit kwam.
Gister was er een cameraploeg bij de SGP, daar liepen ook gewoon (jonge) vrouwen rond als lid van de partij. Zij vonden dat prima, vrouwen hadden hier gewoon een andere rol maar konden zeker wel meedoen aan de campagne in hun beleving.

Ik wil iedereen wel vragen om niet enorm afkeurend en generaliserend te doen (ziek, 'eerst zelf maar meemaken'). Sommige mensen hebben nu eenmaal hele andere overtuigingen en meningen, maar dat betekent niet dat ze dom of onwetend zijn. Ik ben juist benieuwd naar de motivatie van de stemmers, en die gaan dat vast niet delen als ze worden bestempeld als barbaarse simpele zielen..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:44

Suzanne F. schreef:
patatkraam schreef:

Dat vind ik dan niet zo slim.. :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:46

Waarom is dat niet slim?
Omdat jij en ik anders denken over de rol van vrouwen? Maar als déze vrouwen hun rol binnen de partij prima vinden, dan mag dat toch gewoon? Mensen die anders denken zijn niet direct dom of imbeciel of slaafs..ze denken gewoon ánders.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:47

DaniBanani schreef:
Waarom is dat niet slim?
Omdat jij en ik anders denken over de rol van vrouwen? Maar als déze vrouwen hun rol binnen de partij prima vinden, dan mag dat toch gewoon? Mensen die anders denken zijn niet direct dom of imbeciel of slaafs..ze denken gewoon ánders.

Hoho dat zeg ik ook niet
Snap alleen niet dat je jezelf wil onderschikken aan een man.
Niet erg 2012 zeg maar :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:48

Tja is het aan ons om te oordelen wie slim is en wie niet?
Is het aan ons iemand wel of niet serieus te nemen aan de hand van politieke voorkeur?

De vrouwen die SGP stemmen hebben zo'n ander leven dan de 'doorsnee' vrouw, ze staan ook heel anders in het leven. Maar als ze zo echt gelukkig zijn, wie zijn wij dan om ze te vooroordelen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:48

Ah, ok. :)
Nee, ik kan me daar ook moeilijk in verplaatsen. Maar dat maakt het voor mij nu juist zo interessant! Ik zie dat inderdaad als achterhaald en negatief, maar deze vrouwen kennelijk niet. Ik wil dan gewoon graag weten hoe zij dat ervaren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:48

Ik woon in een gemeente waar standaard de SGP als winnaar uit de bus komt. :D
Dat heeft ermee te maken, dat deze gemeente zeer veel kerken heeft waaronder vele 'zware'.
De typische 'zwarte kousen', zeg maar.
Het is niet alleen hun stemgedrag op de SGP, maar zo is in het algemeen hun levensstijl ook.

Bijvoorbeeld, hier is het nog heel normaal om niet samen te wonen.
Ook geen sex voor het huwelijk, geen televisie, geen geld op zondag uitgeven etc. etc.
En in sommige van de hele zware gemeentes wordt nog echt hel en verdoemenis gepreekt.
"Velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren".

De visie van de SGP sluit het meeste aan, bij hoe deze groep mensen geloven en leven.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-09-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:49

DaniBanani schreef:
Ah, ok. :)
Nee, ik kan me daar ook moeilijk in verplaatsen. Maar dat maakt het voor mij nu juist zo interessant! Ik zie dat inderdaad als achterhaald en negatief, maar deze vrouwen kennelijk niet. Ik wil dan gewoon graag weten hoe zij dat ervaren.

Ik vind het opzich ook wel interessant hoor, maar wel een beetje wazig

SuzanneF, of ze gelukkig zijn kan ik niet over oordelen, maar is dat ook niet gewoon omdat ze niet anders kennen?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:49

maai_ke schreef:
Suzanne F. schreef:

De vraag is hoe serieus je zulke mensen/stemmen kunt nemen.

Je kan de stemmen zo niet serieus nemen als je wilt, ze wegen precies even zwaar mee als alle -in jouw ogen- wél serieuze stemmen hoor :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:50

Ik vind serieus dat deze partij niet kan. Als je gelovig bent stem dan CU of desnoods CDA. Zeker CU is ook tegen abortus en euthanasie. Maar heeft wel respect voor rechten vooranders gelovigen en respect voor vrouwen.

Mijn inziens stem je zelfs tegen je eigen ideeen over God als je op deze partij stemt. Als je gelooft dat God ons geschapen heeft naar zijn eigen beeld geloof je ookdat de talenten die je hebt door hem geschonken zijn....en dan mag de helft van de samenleving geen gebruik maken van dat talent( want mannen kunnen net zo goed voor kinderen zorgen...daar zijn vrouwen niet perse beter in)

Ik ben overigens niet gelovig...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:51

patatkraam schreef:
DaniBanani schreef:
Waarom is dat niet slim?

Hoho dat zeg ik ook niet

Als je je laat onderschikken aan een man zoals deze stemmers. Ben je per definitie, slaafs.
Citaat:
Opzoeken: slaafs

slaafs
slaafs bijv.naamw.Uitspraak: [slafs] als je precies doet wat een ander zegt Voorbeeld: `het beleid niet slaafs onderwerpen aan de grillen van de markt`Synoniem: onderdanig ...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/slaafs

slaafs
Byzantijns, onderworpen, onzelfstandig, serviel, kruiperig
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/slaafs

SLAAFS
1) Blindelings 2) Byzantijns 3) Deemoedig 4) Dociel 5) Dienstbaar 6) Fantasieloos 7) Gedienstig 8) Geheel onderworpen 9) Gedwee 10) Knechts 11) Kruipend 12) Kruiperig 13) Nederig 14) Onderdanig 15) Overdreven volgzaam 16) Onderworpen 17) Overdreven deemoedig 18) Serviel 19) Vernederend 20) Volgzaam ...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/SLAAFS/

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:52

Ayasha schreef:
patatkraam schreef:

Hoho dat zeg ik ook niet

Als je je laat onderschikken aan een man zoals deze stemmers. Ben je per definitie, slaafs.
Citaat:

slaafs
slaafs bijv.naamw.Uitspraak: [slafs] als je precies doet wat een ander zegt Voorbeeld: `het beleid niet slaafs onderwerpen aan de grillen van de markt`Synoniem: onderdanig ...

slaafs

SLAAFS
1) Blindelings 2) Byzantijns 3) Deemoedig 4) Dociel 5) Dienstbaar 6) Fantasieloos 7) Gedienstig 8) Geheel onderworpen 9) Gedwee 10) Knechts 11) Kruipend 12) Kruiperig 13) Nederig 14) Onderdanig 15) Overdreven volgzaam 16) Onderworpen 17) Overdreven deemoedig 18) Serviel 19) Vernederend 20) Volgzaam ...

oke dan zeg ik dat kennelijk wel :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:54

Was geen kritiek op jou, maar op TS die beweerde dat de vrouwen die hierop stemmen niet slaafs zouden zijn. Jawel hoor, zijn ze wel. :)
Ik vind het een schandalige partij. Maar goed, elk land z'n idiote partij. :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:54

Maar wie ben jij om te zeggen dat deze groep vrouwen niet zelf kiest voor dit leven, en wel degelijk de vrijheid voelt om ervoor weg te lopen als ze dat zouden willen?
Ongetwijfeld zullen er vrouwen bij zitten die vanuit opvoeding geen keuze hebben ervaren hoor, en die wellicht niet zo gelukkig zijn. Maar even zo vrolijk zullen er vrouwen bij zitten die echt overtuigd zijn dat het prima is zo, en daar vind ik weinig slaafs aan. :j

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:54

Ayasha schreef:
Was geen kritiek op jou, maar op TS die beweerde dat de vrouwen die hierop stemmen niet slaafs zouden zijn. Jawel hoor, zijn ze wel. :)

Dat snapte ik ja, maar ik wou ook eerlijk in mijn beweringen blijven. :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:56

Suzanne F. schreef:
Tja is het aan ons om te oordelen wie slim is en wie niet?
Is het aan ons iemand wel of niet serieus te nemen aan de hand van politieke voorkeur?

De vrouwen die SGP stemmen hebben zo'n ander leven dan de 'doorsnee' vrouw, ze staan ook heel anders in het leven. Maar als ze zo echt gelukkig zijn, wie zijn wij dan om ze te vooroordelen?

Nou ben ik het niet mee eens...
Mijn moeder is gewoon een doorsnee vrouw hoor :=

ieder z'n eigen keuze toch. Ik heb zelf geen SGP gestemt, heb er wel eens op gestemt. Dit jaar wat anders.
Ik snap best de beweegredenen om op de SGP te stemmen. De partij is klein, maar wel stabiel. En natuurlijk is mijn moeder niet overal mee eens maar ja dat heb je met elke partij...
Ieder mens in ieder geval lekker in de waarde laten...toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:57

DaniBanani schreef:
Maar wie ben jij om te zeggen dat deze groep vrouwen niet zelf kiest voor dit leven, en wel degelijk de vrijheid voelt om ervoor weg te lopen als ze dat zouden willen?
Ongetwijfeld zullen er vrouwen bij zitten die vanuit opvoeding geen keuze hebben ervaren hoor, en die wellicht niet zo gelukkig zijn. Maar even zo vrolijk zullen er vrouwen bij zitten die echt overtuigd zijn dat het prima is zo, en daar vind ik weinig slaafs aan. :j

Niemand, en dat zeg ik ook helemaal nergens. Ik zeg enkel dat wanneer ze hier voor kiezen, om zich zo "onder" hun kerels te zetten. Dat ze slaafs zijn.
Je moet wel lezen wat er staat he. Dat je kíest voor slaafsheid, maakt je niet minder slaafs.

JoliekeDH

Ayasha schreef:

slaafs

slaafs

SLAAFS

Ik denk dat het woord onderwerpen hier een beetje uit de context word gehaald. Ik zie hier een heleboel woorden die het woord onderwerpen een andere lading geven.
In de SGP zal het woord onderwerpen misschien wel gebruikt worden -al denk ik niet eens zo letterlijk-, maar de SGP-stemmende-vrouwen luisteren niet blindelings naar hun man hoor. Die gedragen zich ook niet onderdanig.
Ze geloven enkel dat een man een leidende functie in een relatie heeft, en ook in bijvoorbeeld de politiek. Maar dat betekend niet dat alle vrouwen maar volgende schaapjes zijn hoor.
Vanuit het christelijk oogpunt (de bijbel bedoel ik dus) zijn er ook verschillende voorbeelden waarin de vrouw tegen de man in gaat.
En indd, buiten de partijleiders en kamerleden werken er heel wat vrouwen voor de SGP.

mika11

Ayasha en Patatkraam,
Er staat ergens in de Bijbel dat de vrouw de man moet gehoorzamen.
In deze kerken hier, hebben vrouwen ook geen taken in de kerk zoals ouderling, diaken, dominee.
Dat is alleen voor de man, vrouwen doen dingen als bezoekjes afleggen en zulke dingen.
De vrouwen hier vinden zichzelf niet slaafs, maar zij leven gewoon zoals zij denken dat God het wil.