2% belasting gaat dat nou in??kan toch niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

2% belasting gaat dat nou in??kan toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:37

wie zit er hier nog meer bij t mobile en heeft de sms ontvangen over btw verhoging??

dit is er toch niet door heen gedrukt?? want er is geen eens een kabinet dus kunnen ze dit toch niet zomaar maken??
of heeft dit weer te maken met brussel of dat kunduz ding?
en al is t er niet door dan mag een telefoon maatschappij toch niet zomaar de btw omhoog gooien??
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 31-08-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Re: 2% belasting gaat dat nou in?? t-mobile abbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:39

ik ook.

Maar mijn collega heeft van vodaphone ook zo'n sms gehad. Dus het heeft met t-mobile verder niets te maken.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:40

Jawel hoor. Per 1 Oktober wordt de btw verhoogd naar 21 %.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:40

ik ook gehad ;(
ga dit topic volgen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:43

maar hoe kunnen ze dit maken dan terwijl er geen kabinet is? word dit er dus gewoon ff door heen gedrukt?? om nog maar ff meer t staatspotje te vullen

Demi_Donna

Re: 2% belasting gaat dat nou in?? t-mobile abbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:44

hier ook gehad

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:45

ik heb er via Ben.nl ook een mail van gehad. idd gaat dit vanaf 1 oktober in.

19LindA83

Wat hier in huis vooral de discussie is.... Kan een bedrijf dit maken? Je hebt met een bedrijf een contract afgesloten voor een bepaald bedrag. De BTW gaat omhoog en dit rekenen ze dan door aan de klant?
De 2% verekenen met het bedrag wat ze al krijgen kost hun geld, maar lijkt mij contract technisch gezien eerlijker? Overigens hebben we ook de brief van de UPC al gehad..... :-(

corientjuhh

Ik zit bij blyk en kreeg ook een sms
dat het verhoogt ging worden maar dat ze de tarief verhoging niet aan mij doorberekenen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:51

maar snap gewoon even niet hoe ze dit door kunnen voeren terwijl er geen kabinet is.... want dit was pas na dat t kabinet was gevallen op tafel gelegd heeft dit dan weer te maken met brussel en dat kunduz ding??

corientjuhh

Re: 2% belasting gaat dat nou in??kan toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:55

Geen idee ik hoop iig dat t niet doorgevoerd wordt..
Maar misschien hebben ze dit toch 'vastgezet' voor er een nieuw kabinet komt?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:57

Komt dat niet door dat akkoord wat ze hebben getekend?

Ik heb de sms van t-mobile ook gehad.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:57

Citaat:
Is een demissionair kabinet daardoor tot minder beslissingen bevoegd dan een normaal kabinet? Formeel niet. Elke minister en het kabinet als geheel zijn bevoegd alle besluiten te nemen die moeten worden genomen zoals dat ook voor normale tijden geldt. Aan de bevoegdheid van regering en ministers verandert dus niets evenmin als aan de ministeriële verantwoordelijkheid voor hun doen en nalaten.

Dus ja, dit mogen ze ook doorvoeren als het een demissionair kabinet is :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:59

Ja, hier ook een smsje gehad dat het van 19% naar 21% gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:59

19LindA83 schreef:
Wat hier in huis vooral de discussie is.... Kan een bedrijf dit maken? Je hebt met een bedrijf een contract afgesloten voor een bepaald bedrag. De BTW gaat omhoog en dit rekenen ze dan door aan de klant?

Ja, dat mag, (nee, moet) een bedrijf doorberekenen. Ieder bedrijf is in feite wat BTW betreft belasting-inner voor de overheid. Zegt de overheid, de BTW wordt 21%, dan moet een bedrijf dat afdragen. Dat afdragen is verplicht, de overheid verwacht gewoon 21% te ontvangen ipv 19%. Zou een bedrijf nog steeds 19% rekenen, moeten ze dus 2% uit eigen zak betalen. Dat doet niemand natuurlijk, en dat hóeft ook niemand, contract of geen contract, de BTW staat daar los van. In ieder contract staat ook in de kleine lettertjes iets over BTW verhogingen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:02

Ibbel schreef:
19LindA83 schreef:

Ja, dat mag, (nee, moet) een bedrijf doorberekenen. Ieder bedrijf is in feite wat BTW betreft belasting-inner voor de overheid. Zegt de overheid, de BTW wordt 21%, dan moet een bedrijf dat afdragen. Dat afdragen is verplicht, de overheid verwacht gewoon 21% te ontvangen ipv 19%. Zou een bedrijf nog steeds 19% rekenen, moeten ze dus 2% uit eigen zak betalen. Dat doet niemand natuurlijk, en dat hóeft ook niemand, contract of geen contract, de BTW staat daar los van. In ieder contract staat ook in de kleine lettertjes iets over BTW verhogingen.

Nou ja: http://www.nu.nl/economie/2897678/onder ... -door.html

Citaat:
AMSTERDAM - Ondernemers in de meeste sectoren zullen de hogere btw dit jaar nog niet volledig doorberekenen aan hun klanten.

Dat blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau, dat vrijdag is gepubliceerd.

De btw voor luxe goederen gaat per 1 oktober van 19 naar 21 procent, maar volgens ING zal de opbrengt in 2012 voor een deel uit de zak van de ondernemer komen. Vooral in de detailhandel non-food en in de bouw lijkt een volledige doorberekening uitgesloten, aldus ING.

Beide sectoren hebben al last van een lage koopbereidheid en een hevige prijsconcurrentie. Als ondernemers het tarief van 21 procent directe doorberekenen, prijzen ze zich voor de korte termijn uit de markt.

De btw-verhoging is het gevolg van het Lenteakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. De maatregel moet de schatkist zo'n 4 miljard euro per jaar opleveren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:04

dus dan gaan de prijzen dus met alles nog meer omhoog want alle producten betaal je met btw?? en hoeveel is uberhaupt 2% dat is hooguit een paar cent toch?
ik dacht dat ze het niet konden maken omdat er geen kabinet was...
en vraag me af als zoiets er eenmaal doorheen is dat ze weer terug kunnen naar de 19% met nieuw kabinet.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 31-08-12 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:04

hier KPN , en heb ook een sms ontvangen , maar ook iets over inflatie blablabla, straks eens goed op de site van kpn kijken wat dit allemaal inhoudt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:05

Klopt. Je hebt een contract voor wat je afneemt, voor het gemak is dat meestal vermeld incl. btw (staat er ook bij incl. btw) dus dit moeten ze doorberekenen. Of ze de extra kosten voor de klant voor eigen rekening houden, zoals sommige bedrijgen, is weer een ander verhaal. Mag, maar moet zeker niet.

Overigs is het dan geen 2% uit eigen zak, maar ong. 1,5. Btw verhoging is over basisbedrag, niet over totaal bedrag.

Er is wel een kabinet, maar het is demissionair. Zou wat wezen, geen kabinet dat het land dan ook totaal niet meer geregeerd zou worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:06

Het is niet alleen je telefoon abo...
Alle producten en diensten die op 19% stonden gaan naar 21% toe vanaf 1 oktober. :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:10

NathalietjeB schreef:
dus dan gaan de prijzen dus met alles nog meer omhoog want alle producten betaal je met btw?? en hoeveel is uberhaupt 2% dat is hooguit een paar cent toch?
ik dacht dat ze het niet konden maken omdat er geen kabinet was...
en vraag me af als zoiets er eenmaal doorheen is dat ze weer terug kunnen naar de 19% met nieuw kabinet.

Hoeveel 2% is ligt natuurlijk aan je aankoop :+
2% van 5 euro is een stuk minder als 2% van 100.000 euro :+
En ja, alles met een BTW bedrag van 19% (dan dus 21%) wordt duurder. Benzine, kleding, voedsel.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:13

Voedsel toch niet?? Dat is (meestal) 6 %.

Kleding etc allemaal wel idd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:14

Maar je betaalt geen 2 procent meer!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:15

Skessa_ schreef:
Voedsel toch niet?? Dat is (meestal) 6 %.

Kleding etc allemaal wel idd.

voedsel toch ook gewoon??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:15

De meeste voeding valt onder het 6% tarief ;)

Van de belastingdienst site:

Citaat:
Voedingsmiddelen zijn eet- en drinkwaren voor menselijke consumptie. Hieronder vallen zowel verse, bereide als verduurzaamde producten. Voedingsmiddelen die voldoen aan de eisen van de Warenwetgeving vallen onder het 6%-tarief. Voedingsmiddelen die niet voldoen aan de eisen van de Warenwetgeving vallen onder het 19%-tarief (21% vanaf 1 oktober 2012). Als u twijfelt, kunt u contact opnemen met de Keuringsdienst van Waren, onderdeel van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De volgende voedingsmiddelen vallen onder het 6%-tarief:

eetwaren
dranken (niet-alcoholhoudend)
ingrediënten voor de bereiding van eet- en drinkwaren
voedingspreparaten en voedingssupplementen

Eetwaren

Onder het 6%-tarief vallen ook:

snoepgoed
kauwgom

Onder het 19%-tarief vallen:

pruimtabak en dergelijke genotmiddelen
producten die in het algemeen niet door mensen worden geconsumeerd, bijvoorbeeld spiering die als aasvis aan sportvissers wordt verkocht

Horecabedrijven

Eten en drinken in horecabedrijven valt onder het 6%-tarief. Dit tarief geldt ook voor afhaalmaaltijden.