'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 13:58

Citaat:
DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Omdat ze extra vervuilend zijn, zouden ze uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.

Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau. Deze zones moeten wel substantieel groter zijn dan de huidige milieuzones voor vrachtwagens.

Het ministerie vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn.

Meer uitstoot

Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.

In 2015 zou het gaan om respectievelijk 5 en 15 procent. De stijging in de uitstoot van stikstofoxiden komt omdat de rest van het wagenpark steeds schoner wordt door Europese regelgeving.

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

''We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto's te laten gelden.

Atsma

Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) pleitte eerder al voor de invoering van dergelijke milieuzones. De bewindsman liet toen ook weten dat in de omringende landen oude auto's al langer worden geweerd uit de binnenstad.

Ook onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.

En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/2872594/oldti ... iling.html

Wat vinden we hiervan?

Ik ben er niet bepaald blij mee: ik rij in een 12 jaar oude diesel wagen, een VW Lupo. Gekocht omdat hij ontzettend zuinig is, een ontzettend lage uitstoot heeft, en ja, omdat ik er geen belasting over betaal. Nu zou ik met mijn prupke dus niet meer het centrum van verschillende steden in mogen, omdat hij teveel zou vervuilen?

Laat ze dan een norm instellen gebaseerd op de daadwerkelijke uitstoot, waarmee je ook al die PC Hoofdstraat trekkers uit het straatbeeld ziet verdwijnen, en schone auto's mogen blijven rijden...

Yontheke

Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:00

Wat een klucht, gaan ze mensen verplichten om de 8 jaar een nieuwe auto te kopen wanneer de oude het nog prima doet?
Dan moeten ze maar iets anders gaan verzinnen om vervuiling in te dijken.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:08

Dat is balen....
Wij hebben een plymouth duster, mijn vriend restaureerd die een misschien 3 keer per jaar wordt er mee gereden naar een meeting voor mensen met zulke auto's.

Lekker als je belasting moet gaan betalen voor een auto waar je zo goed als niet mee rijdt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:14

In DLD hebben ze dit systeem al, de zogenaamde 'umweltzones'. Vergelijkbaar, maar toch nog strikter.
Ook al heb ik een auto uit 2006, mag ik in DLD toch de binnenstad niet in. Ik zou hier dus ook niet heel blij van worden :n

Ik snap dat NLD graag bewuster om wil gaan met het milieu en de aarde, maar of dit nu de manier is...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:40

Ach stelletje malloten. In het grootste deel van de wereld rijden super vervuilende auto's en o.a. hier in NL weer moeilijk doen. Moeten weer het braafste jongetje van de klas zijn. Op alle auto's zit APK, te hoge uitstoot? Afkeur.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:42

Ik word steeds blijer met mijn zuinige/schone Prius.... :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:46

Diesels vanaf 8 jaar. Is dat gerelateerd aan het bouwjaar of altijd maximaal 8 jaar oud zijn. Die umwelt stickers in dld gaan op bouwjaar. Tot een bepaald bouwjaar een groene, een paar jaar ouder een oranje en daarna een rode, de echte oldtimers zijn weer vrijgesteld net als mensen met een invalide parkeerkaart.

Auto s die nu 8 jaar oud zijn zijn over 4 jaar niet meer vervuilend dan nu als ze gewoon hun apk hebben gehad. Daar stellen ze ook eisen aan de uitstoot.

Een niet bepaald vriendelijke regeling voor oudere mensen of die slechter ter been zijn maar niet in aanmerking komen voor een invalide parkeerkaart. Of mensen met bv een 2 ling buggywagen. Fijn met het openbaar vervoer. Dat niet altijd rijdt.

En wat zien ze als grote steden? Of zou het een verkapte maatregel zijn om de auto verkoop te stimuleren. Ik denk dat een 12 jaar oude alto minder vervuild dan een 6 jaar oude dikke hummer.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:48

Was er niet ergens een onderzoek geweest naar het verschil in vervuiling van oude en nieuwe auto's? Daar kwamen volgens mij de nieuwe auto's slechter uit de test dan de meeste oudjes. Dat de nieuwe helemaal niet zo schoon zijn als beweerd word. *kan het niet meer vinden op het net :( *

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:53

Indd, als ze zoiets willen, moeten ze gaan selecteren op graad van vervuiling, niet op leeftijd oid.
Zelf heb ik indd ook een erg zuinige Lupo, net als TS. Zou toch van de zotte zijn als je daarmee geen centrum meer in mag!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:55

In zo n geval ben ik blij met mijn invalide parkeerkaart. Tenminste als nederland dezelfde regels gaan toepassen als Duitsland. Zo niet, dan heb ik een groot probleem als ik naar een plaats moet waar die regels gelden. Onze Doblo is nu 4 jaar maar we willen hem wel gaan oprijden. De 8 jaar moet hij dan toch wel gemakkelijk gaan halen.

En zou de regel ook voor Canta en brommobiel gaan gelden. En stinkende motor of brommer?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:49

Als zij mij dan een nieuwe auto kosteloos verschaffen, dan ruil ik mijn 15 jaar oude astraatje in :Y)
en anders hebben ze pech en rijd ik door want ben niet van plan om kilometers te gaan slepen met spullen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:51

Tja.... ze zoeken altijd weer nieuwe manieren om geld te krijgen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:31

Wij houden nooit lang een auto aan als we hem bijv 4jr a 5jr hebben gaat ie weer de markt op en nemen we weer een nieuwere...

Deze die we nu hebben hebben we gekocht in dec 2009.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:36

dat gaat straks nog grappig worden, we willen een Toyota landcruiser aanschaffen van 25 jaar oud, juist omdat die als een van de enige betaalbare auto's een 2 paards trailer mogen trekken.
dan zouden we daar dus half nederland niet meer mee doormogen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:41

XFiemoX schreef:
Wij houden nooit lang een auto aan als we hem bijv 4jr a 5jr hebben gaat ie weer de markt op en nemen we weer een nieuwere...

Deze die we nu hebben hebben we gekocht in dec 2009.

Gefeliciteerd.

Wat heeft dat te maken met het bericht?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:45

En die percentages ook.... Waar komt de andere 95/90% dan weg? Kan je niet beter dát gaan aanpakken dan?

En inderdaad, leeftijd zegt niet alles, laten ze dan naar de graad van vervuiling kijken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:33

Er lopen hier 2 dingen door elkaar. Het voorstel van Utrecht gaat om een heel klein deel van de binnenstad. Eigenlijk het deel waar je al niet met je auto wilde komen. Impact van dat verhaal valt dus reuze mee.

Voor wat betreft het andere deel, dat gaat over de oldtimers (25 jaar en ouder) dat is een discussie die al heel lang loopt. Als oldtimers gewoon alszodanig gebruikt werden en niet ingezet zouden worden als auto`s voor woon- werk verkeer door mensen die denken op die manier belastingvoodeel te moeten halen, dan zou deze hele discussie er niet zijn.

Overigens is het onzinnig om de leeftijd te gebruiken, maar zou gewoon naar uitstoot gekeken moeten worden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:35

Lowara schreef:
dat gaat straks nog grappig worden, we willen een Toyota landcruiser aanschaffen van 25 jaar oud, juist omdat die als een van de enige betaalbare auto's een 2 paards trailer mogen trekken.
dan zouden we daar dus half nederland niet meer mee doormogen?

Het hangt er maar van af wat je van plan bent qua kilometers te gaan rijden vind ik. Als je de auto echt voor normaal gebruik in wilt gaan zetten, dan vind ik dat misbruik van de oldtimer regeling. Daar is die regeling niet voor bedoelt. En doordat veel mensen oldtimers voor gewoon gebruik inzetten, ontstaat juist dit soort problemen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:08

Mijn vriend heeft een oldtimer van 41 jaar. Daar zit netjes een roetfilter in, dus gewoon schoon.
Ik vind het wel milieuvriendelijk dat deze auto al zo lang dienst doet, elk jaar een nieuwe auto fabriceren kost veel meer energie en grondstoffen.

Eigenlijk is dat onderzoek ook niet goed uitgevoerd. Ze hebben de meest vervuilende oldtimer gepakt en die als standaard genomen.

En alle vieze auto's die hier niet meer worden toegestaan worden naar andere landen verkocht, waar ze rustig doortuffen. Beetje verplaatsing van het probleem?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:56

aikon schreef:
Was er niet ergens een onderzoek geweest naar het verschil in vervuiling van oude en nieuwe auto's? Daar kwamen volgens mij de nieuwe auto's slechter uit de test dan de meeste oudjes. Dat de nieuwe helemaal niet zo schoon zijn als beweerd word. *kan het niet meer vinden op het net :( *

dat had er dacht ik ook mee te maken dat de productie van een nieuwe zogezegd milieuvriendelijke auto heel wat belastender is voor het milieu dan nog best wel heel veel jaar doorrijden met een bestaande auto die wat meer uitstoot heeft , en dan reken ik het slopen en afvoeren+recyclen van de bestaande auto niet eens mee , dat kost namelijk ook nog al wat co2

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:06

Ach...het valt allemaal wel mee, dit proberen ze al jaren.....
Mijn vriend heeft al 30 jaar een amerikaanse autosloperij, we rijden al járen amerikaan, allemaal oude auto's, wegenbelasting vrij.... en bijna allemaal bouwe we er gas in !!! Dat is helemaal niet milieubelastend.
De andere wagens die wel op benzine rijden en waarmee we naar meetings gaan, ritten rijden etc : je rijdt niet eens door de bewuste plaatsen waar een verbod geldt, daar wordt rekening mee gehouden.

En wat is er mis met rijden in oldtimers ??? ik vind toevallig vanaf mijn 18e al amwerikaanse auto's leuk.
Ik rij ELKE dag in onze auto's....en maak ik dan misbruik van de regeling ???
Denk dat mensen zich hierin vergissen, je gaat namelijk niet in een oude, zwabberende, slingerende, met de winter niet te besturen amerikaan rijden omdat je goedkoop uit wilt zijn hoor! Rijden met zo'n wagen moet je leuk vinden en kunnen.....soms hou ik mijn Camino met regen amper op de weg, de meeste kunnen met gladheid niet eens de weg op....

ik zou niet in een nieuw auto willen rijden, in een europese of een jap.....bah, vind het gewoon lelijke auto's. En ja, we rijden ook amerikanen die WEL geld kosten: mijn trailblazertje loopt 1 op 6 op benzine, en kost 280 euro belasting per 3 maanden. De Silverado van mijn vriend kost nog meer....
Maar dat hebben we er graag voor over.
Nu rij ik vandaag in een Olds Hurst, wel belastingvrij maar hij loopt op benzine, 1 op 4.....na 2 dagen Naarden-Zwartebroek ben ik aardig mijn tank leeg aan het rijden...

Ik begrijp best dat ze érgens geld vandaan moeten trekken maar dit is altijd zo'n eindeloze discussie....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:09

Dat betekend dat ik niet meer in Utrecht mag komen, wat erg. Zulk soort steden zijn toch per definitie gewoon poedersuiker steden waar je nieteens wil komen.

Echt weer zo'n regel voortgekomen uit jaloezie.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:18

Vjestagirl schreef:
Wat vinden we hiervan?

Ik ben er niet bepaald blij mee: ik rij in een 12 jaar oude diesel wagen, een VW Lupo. Gekocht omdat hij ontzettend zuinig is, een ontzettend lage uitstoot heeft, en ja, omdat ik er geen belasting over betaal. Nu zou ik met mijn prupke dus niet meer het centrum van verschillende steden in mogen, omdat hij teveel zou vervuilen?

Laat ze dan een norm instellen gebaseerd op de daadwerkelijke uitstoot, waarmee je ook al die PC Hoofdstraat trekkers uit het straatbeeld ziet verdwijnen, en schone auto's mogen blijven rijden...

? hoe krijg je dat voor elkaar?

En ik zou hier ook flink van balen! Ik rijd zelf in een kevertje. Ook niet de schoonste trouwens... Maar wat kost het niet aan vervuiling als we met z'n allen om de 5 jaar een nieuwe auto zouden aanschaffen en de oude naar de sloop brengen? is dat niet minstens zo milieubelastend? de auto moet toch ook eerst gebouwd worden....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:17

dat is zelfs al belastender als je alle 10 jaar oude auto's gaat vervangen :=

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:25

karuna schreef:
Of zou het een verkapte maatregel zijn om de auto verkoop te stimuleren. Ik denk dat een 12 jaar oude alto minder vervuild dan een 6 jaar oude dikke hummer.

En daar sla je de spijker op zijn kop. Ze willen gewoon dat we elke aantal jaar een nieuwe auto kopen.
Ik weet zeker dat mijn Fiat 500 uit 1969 een minder vervuiling heeft gebracht in al zijn jaren dan de zogenaamd schone Priussen (hoe worden accu's gemaakt en zijn die goed voor het milieu? )...

Maar goed: er zijn vast nog wel plaatsen waar mooie oldtimers wél gewaardeerd worden.
Ammehoela trouwens dat ik een nieuwe auto ga kopen, daar heb ik het geld niet voor.