Studieschuld en hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Studieschuld en hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:01

Citaat:
'Banken schatten last studieschuld te hoog in'
AMSTERDAM – Banken schatten de lasten van een studieschuld te hoog in bij het verstrekken van een hypotheek.

Volgens de PvdA hanteren de banken een andere rekenmethode als het gaat om de maandelijkse lasten ten gevolge van een studieschuld. De rente die een oud-student moet betalen over zijn studieschuld is afhankelijk van het jaar waarin hij of zij de schuld terug gaat betalen. Het rentepercentage voor 2012 is vastgesteld op 1,39 procent.

Banken houden bij de berekening van het maximale hypotheekbedrag rekening met hun eigen regels. Deze gedragscode schrijft een standaard van 2 procent over de hele studieschuld als maandelijkse last voor. Banken schatten de maandelijkse last van de studieschuld dus veel hoger in dan de werkelijke kosten.

Benadeeld

Hierdoor worden mensen met een studieschuld onnodig benadeeld en krijgen niet de hypotheek waar ze recht op hebben. Monasch wil dat Halbe Zijlstra, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Jan Kees de Jager, minister van Financiën, de banken vragen waarom ze dit doen.

“Starters op de woningmarkt hebben het al moeilijk genoeg door het kabinetsbeleid. De woningmarkt zit op slot en het is voor jongeren niet eenvoudig om een lening af te sluiten. Met het verkeerd doorberekenen van de studieschuld wordt het alleen maar lastiger om een huis te kopen. Daar moet een eind aan komen”, aldus Monash

“De PvdA wil de belemmeringen voor starters juist wegnemen. Als starters weer gaan kopen, helpt dat de hele woningmarkt weer op gang.”

Bron: http://www.nu.nl/economie/2856929/banke ... og-in.html

Nu de langstudeerboete er waarschijnlijk komen gaat, wordt dit naar mijn mening ook een groter probleem. Naar mijn weten mogen banken bij het verlenen van een hypotheek geen rekening houden met een eventuele studieschuld. In de praktijk blijkt vaak dat ze dit wel doen. Er zullen nu alleen maar meer mensen met een schuld de huizenmarkt op gaan. En het is voor starters al niet makkelijk om een hypotheek te krijgen. Ik vraag me af of er hier bokkers zijn die met een studieschuld een hypotheek hebben gekregen. Hebben jullie verzwegen dat je een studieschuld had? Of heb je de waarheid verteld en een veel lagere hypotheek gekregen?

BartVB
Eigenaar

Re: Studieschuld en hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:56

Studieschuld verzwijgen is niet aan te raden als je een hypotheek afsluit met NHG, je kan dan flink in de problemen komen als je ooit aanspraak moet maken op de NHG.
Overigens betaal ik meer dan 4% over m'n studieschuld :\ Eens kijken of daar iets aan te doen is :+

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:02

BartVB schreef:
Studieschuld verzwijgen is niet aan te raden als je een hypotheek afsluit met NHG, je kan dan flink in de problemen komen als je ooit aanspraak moet maken op de NHG.
Overigens betaal ik meer dan 4% over m'n studieschuld :\ Eens kijken of daar iets aan te doen is :+

Have fun with it. En bovenal succes.
Ik ben al anderhalf jaar bezig om mijn maandlasten richting de DUO omlaag te krijgen. Ik betaal ruim 285,- per maand.
Stelletje lijers. Ik heb toevallig net 1 van de laatste dingen opgestuurd, loonstroken. Om een verlaging te kunnen krijgen.

Ik heb geen idee hoe de DUO dit soort dingen regelt. Maar een zooitje is het.

Als ik in de nieuwe regeling zou vallen, met dit salaris en dezelfde studieschuld zou ik 109 euro moeten betalen.

Een hypotheek.. Ik pieker er niet over. Een huis onderhouden op huurbasis zou me niet eens lukken nu..

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:06

Heb het even nagekeken en het lijkt erop dat de rente voor 5 jaar wordt vastgesteld. Helaas is dat in mijn geval in een 'topjaar' wat rente betreft gebeurd :+ Zit nu tot eind van het jaar vast aan die 4%, daarna zou het automatisch (een heel stuk) minder moeten worden.
Maar goed, is allemaal nogal erg offtopic :o

Weet eigenlijk niet of het mogelijk is om alleen richting NHG te melden dat er sprake is van een studieschuld? Als de bank er niet mee mag rekenen dan zou ik het bij de bank ook niet melden?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:18

Dat is inderdaad een goede vraag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:23

Bij ons werd er aangegeven dat ze het niet meenemen en dus ook niet hoeven te weten hoeveel studieschuld je hebt maar dat je er wel voor jezelf rekening mee dient te houden ivm de maandelijke lasten.

2 andere banken hebben er niet eens naar gevraagd trouwens.

Mijn lief heeft een studieschuld en dit weet de bank, zij weten niet hoeveel en willen dit ook niet weten. Wij hebben een hypotheek met NHG afgesloten. Ook voor de NHG is hier niet over gesproken.

Bart, wat bedoel jij met je kunt flink in de problemen komen als je het verzwijgt?
Er wordt dus niet naar gevraagd, wel of je het hebt maar niet hoeveel, door zowel de bank niet als door de instatie waar die de NHG beheert.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:54

Volgens mij bedoeld hij dat als je de schuld verzwijgt en je in de problemen komt de NHG je niet helpt. Ik heb dit ook ergens gehoord, maar vind dat vreemd. Helemaal als de banken je niet naar een studieschuld mogen vragen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:04

Ja, dat snap ik maar hoe zou je dat dan moeten doen. Moet je een brief aan de NHG schrijven dat je een studieschuld hebt? Er wordt niet naar gevraagd, is er een meldingsplicht?

Dus eigenlijk, hoe zit het wettelijk in elkaar. Je hebt een studieschuld, bij je hypotheek met NHG afsluiten wordt hier niets van opgeschreven maar je komt wel in de problemen omdat ze het niet weten? Huh?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:27

Hypotheekadviseur :wave:

In het verleden werd een studieschuld inderdaad niet meegenomen in de acceptatie. Echter is dat al enige tijd geleden veranderd. Nu moet je alle financiele verplichtingen opgeven. Dus niet alleen de lening voor je auto, maar ook je studieschuld of een lening bij je ouders tegen gustige tarieven.

Wordt er naar gevraagd en geef jij aan dat je geen schulden hebt, ondanks dat je wel een schuld bij de DUO hebt, dan kan dat inderdaad later voor problemen zorgen.
Daarnaast worden dergelijke financiele verplichtingen ook in het advies en de offerte meegenomen, waar jij voor tekent. Dus ook al wordt er niet naar gevraagd, je moet het wel zelf aangeven.

Het is pertinent niet waar dat banken niet naar je studieschuld mogen vragen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:12

Maar dan is het bij MarliesV dus anders gegaan. Dan moet je dus gaan 'shoppen' om te bekijken waar ze er wel of niet naar vragen als je op die manier je droomhuis kunt kopen.
Dat neemt niet weg dat je bij jezelf natuurlijk wel na moet gaan of je al je verplichtingen na kunt komen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:16

Nou ja, dan belazer je dus wel de boel. En dan kun je later niet aan komen kloppen bij de bank dat het toch allemaal wel krap wordt, je hypotheek, vaste lasten EN je studieschuld die je niet hebt vermeld toen er naar gevraagd wordt. Want er wordt naar vaste financiele verplichtingen gevraagd, altijd.
Vroeger werd er coulanter mee omgesprongen, vaak ook door de lage rentes etc. Maar dat is al zo'n jaar, anderhalf jaar niet meer. Natuurlijk kun je er altijd onderuit, of kun je als adviseur bewust er niet naar vragen. Maar jouw naam staat er wel onder, en als klant teken je er ook bewust voor. Billen en blaren...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:21

Ja precies, hmm lastig hoor.
Maar goed, even terug komend op de OP er komen nu mede door de lsb nog meer starters op de woningmarkt met een studieschuld. Ben benieuwd of de politiek daar nog iets aan gaat doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:21

Ik heb in december een huis gekocht en er is niet naar een studieschuld gevraagd, staat overigens ook niet geregistreerd bij het BKR. Als je door de aflossing van een studieschuld in de problemen komt qua hypotheek, heeft de hypotheekverstrekker/adviseur ook niet zo goed zijn of haar best gedaan. Dat zou betekenen dat je al een vrij hoge hypotheek hebt en dat er maar een tegenslag hoeft te zijn en je kunt je hypotheek niet meer betalen.

Als ze dit ook nog als discussiepunt mee willen nemen komt de huizenmarkt alleen maar dieper in de sh*t terecht. Nu vind ik het de hypotheek eisen toch al bijzonder maar goed dat is weer een andere discussie.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:24

Maar als je een hypotheek berekening hebt dan vragen ze je toch meestal ook of je nog andere vaste lasten hebt in de maand?
tenminste....dat was bij mij en m'n ex wel zo.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:52

Er is bij ons een BKR check gedaan daarnaast berekenen zij wat je max aan hypotheek kunt betalen om nog te kunnen leven wat voor uitgaven dat ook zijn. Ik heb namelijk niet verteld dat ik een aantal paarden heb en dure hobby's dat gaat ze helemaal niets aan. Ik meende dat het zoveel procent van je inkomen is (per maand) en dat je voor jezelf moet overwegen of je daarvan rond kunt komen. Dan zullen ze daar van uit gaan dat je dit soort dingen voor jezelf goed op een rijtje hebt?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:56

Overigens staat in een contract die je van de hypotheekverstrekker krijgt dat zij als eerste aanspraak kunnen maken op het geld. Zelfs nog boven de belastingdienst. Wat voor gevolgen zou dit voor de NHG hebben?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:05

Onder financiële verplichtingen wordt niet alleen BKR geregistreerde verplichten verstaan. Een studieschuld, schuld of lening bij ouders etc staan er allemaal niet in maar dienen wel degelijk meegenomen te worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:11

En de navraag naar alle privé leningen is ter bescherming van degene die een lening of hypotheek wil aangaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:54

Ariebren schreef:
En de navraag naar alle privé leningen is ter bescherming van degene die een lening of hypotheek wil aangaan.

Nou ik heb meerdere hypotheekgesprekken gehad omdat de financiering rond krijgen niet zo makkelijk was. Maar bij geen van allen is deze vraag gesteld. Zou dan ook zeer slordig zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:32

Berdien, mijn situatie is dus blijkbaar van voor de 'nieuwe' regeling. Wij hebben het huis ruim 2 jaar geleden gekocht namelijk.

Nu lees ik dat er nog steeds hypotheekverstrekkers zijn die er blijkbaar niet naar vragen. Waar is het wettelijk vastgelegd dat dit aangegeven moet worden? Of is dit een grijs gebied die achteraf problemen op kan leveren?

Billen en blaren is een mooi systeem maar als je het niet weet dat het verplicht is te vermelden en er wordt ook niet naar gevraagd dan zit je er dus mooi mee als huiseigenaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:45

Ik heb het niet gemeld :n :n
Het is niet BKR geregistreerd, ze mogen er geen rekening mee houden, maar ze doen het zeker wel. Collega heeft er enorm veel gedoe om gehad.

Wij zitten qua hypotheek ver onder onze max, dus het had uiteindelijk niks uitgemaakt. Ik vind alleen dat het ze geen fl*kker aangaat..... Ik ben die lening ooit aangegaan met de voorwaarde dat het niet BKR-geregistreerd was en dus niet van invloed was op bijv. hypotheek. Nou dan hou ik ze daar graag aan ;)

Ik heb overigens nergens getekend dat ik verder geen financiele lasten heb of wat dan ook....... staat nergens op papier. Is alleen een vraag voor een rekenprogramma'tje.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:50

Wat ik me ook nog afvraag: de hoogte van het te betalen bedrag wordt gebaseerd op je verzamelinkomen. Op het moment dat je een hypotheek afsluit kom je in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek en gaat dus je verzamelinkomen naar beneden. Daarmee dus ook weer het te betalen maandbedrag.
@Berdien wordt daar ook rekening mee gehouden?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:55

Barbara88 schreef:
Nu de langstudeerboete er waarschijnlijk komen gaat, wordt dit naar mijn mening ook een groter probleem. Naar mijn weten mogen banken bij het verlenen van een hypotheek geen rekening houden met een eventuele studieschuld. In de praktijk blijkt vaak dat ze dit wel doen. Er zullen nu alleen maar meer mensen met een schuld de huizenmarkt op gaan. En het is voor starters al niet makkelijk om een hypotheek te krijgen. Ik vraag me af of er hier bokkers zijn die met een studieschuld een hypotheek hebben gekregen. Hebben jullie verzwegen dat je een studieschuld had? Of heb je de waarheid verteld en een veel lagere hypotheek gekregen?

Dit snap ik niet helemaal. Hoezo zullen er hierdoor meer mensen met schulden de huizenmarkt op gaan?
Ik heb gelukkig geen studieschuld dus heb ook niet de keuze hoeven maken om het wel of niet te melden. Tis alleen wel belangrijk om zelf goed rekening te houden met die maandelijkse lasten, omdat, ook al zijn ze niet meegenomen in de berekening voor je hypotheek, je ze natuurlijk wel telkens af moet tikken. Ken toch wel een aantal mensen die zich daar behoorlijk in verslikt hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:59

Equimotion schreef:
Wat ik me ook nog afvraag: de hoogte van het te betalen bedrag wordt gebaseerd op je verzamelinkomen. Op het moment dat je een hypotheek afsluit kom je in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek en gaat dus je verzamelinkomen naar beneden. Daarmee dus ook weer het te betalen maandbedrag.
@Berdien wordt daar ook rekening mee gehouden?

De hypotheekrente-aftrek heeft geen invloed op je verzamelinkomen. Dat wordt niet lager.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:00

Geen schulden hier maar vriend en ik met gezamenlijk inkomen komen niet boven een ton voor een hypotheek.
Dus met dit soort grapjes stort de huizenmarkt vanzelf in.
Klinkt cru maar de huizenprijzen zijn hier ook in nl belachelijk kunstmatig hoog.