Proefdieren : Voor of Tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 08:09

Ik dacht laat ik deze discussie maar eens op bokt beginnen.

Ik werk zelf als administratief bediende bij een firma die de voeding voor proefdieren samenstelt en verkoopt aan onderzoekscentra.
Hierdoor word ik toch vaak ook met de ethiek van proefdieren geconfronteerd.
Ik ben zelf grote dierenliefhebber en vind het zielig voor die beestjes. Als ik hier dan hoor over kankerverwekkende dieëten voor die dieren, dan denk ik ook ocharme.
Maar langs de andere kant, als ik ooit met de verschrikkelijke ziekte kanker te maken krijg, hoop ik toch ook dat ze een geneesmiddel gevonden hebben.
Of dat dan door middel van proefdieren is of niet, ik denk dat iedereen dan toch ook die kans zou grijpen om te genezen?

Hoe denkt bokt over het gebruik van proefdieren?

Lusitano

Re: Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:14

Oeh Yontheke, Ik zou daar niet kunnen werken hoor!
Overigens ben ik absoluut tegen het gebruik van proefdieren voor estetische proeven. En ook tegen dierproeven zoals toen van Eukaneuba bekend werd. Met al die ingesneden beagles die maar op een koude vloer lagen... Ik begrijp dat er voor bepaalde medische zaken proeven op dieren worden gedaan...ik wordt daar niet blij van maar begrijp dat het noodzakelijk is. Ik vind alleen wel dat men hun best kan doen om die dieren een waardiger bestaan te gunnen.....Met meer mogelijkheid om ook nog dier te zijn.
De omstandigheden waaronder ze worden gehouden kan ik dus eigenlijk nooit accepteren.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:18

Ik ben tegen, ik vind dit gewoon niet normaal. Die dieren kunnen er toch ook niks aandoen dat ze geboren zijn? En dan worden er allemaal vreemde dingen met ze gedaan.. Ik heb altijd zoiets van, als je het met een dier kan doen, kan dat ook met een mens. Het maakt mij dus niet uit. Dieren en mensen levens zijn evenveel waard in mijn ogen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 08:19

Ik doe enkel maar het bureauwerk hoor, factureren en dergelijke. Maar tegenwoordig leveren we ook installaties voor de animalariums waaronder ook de euthanasietoestellen. Tjah dan vang je natuurlijk af en toe iets op. Als een centra vraagt achter een speciaal dieet dan leveren we dit.
Maar we leveren bv ook kooiverrijking. Dit zijn speelgoedjes die gecertificeerd zijn om te gebruiken bij dieren die in studies zitten. Dat vind ik dan weer een positief iets.
Ik weet niet waarvoor de dieren gebruikt worden. We leveren veelal aan universiteiten dus de meeste dieren zijn puur voor de wetenschap en niet voor esthetische doeleinden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:19

Ik ben toch voor.. Ken zelf iemand die met proefdieren werkt..
Ze hebben an sich een leven als god in frankrijk.. Ze worden wel ziek gemaakt en zullen uiteindelijk sterven.. True.. Maar met de dood van 1000 muizen/ratten/cavia's/varkens/schapen/whatever, zijn wel 100.000en mensenlevens gered..

Daarbij hoor je de mens niet zeuren als hij 's avonds zijn stukje vlees op zijn bord heeft liggen..
En de gemiddelde koe/kip/varken wat dan op je bord ligt, heeft over het algemeen een slechter leven gehad als een proefdier..

Nu zal ik heel bokt wel over me heen krijgen... -O-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 08:22

Uit principe voor de dieren ben ik zelf ook tegen. Ik snap ook niet dat je als hobby kunt gaan jagen.
Maar ik snap ook dat het voor het welzijn van alles wel noodzakelijk is.

Hier op mijn werk zeggen ze bv ook : Oké, tegen proefdieren? Als die mens ooit ziek wordt, geen enkel medicijn geven dat getest is op proefdieren. Laat die mens zijn principes dan ook maar volhouden.
Doe je dat niet, ben je hypocriet...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:25

Ook jagen ben ik niet tegen.. Mits het dier ook voor consumptie is..
dier heeft dan een goed leven gehad en een snelle dood..

Het "in stand houden van het natuurlijk evenwicht" vind ik daarintegen onzin..
Dit kan de natuur goed zelf..

Zijn er veel konijnen, dan is t een goed jaar voor de vossen en overleven er veel welpen, daardoor neemt konijnenpopulatie weer afneemt, daardoor weer minder welpen, waardoor konijnen weer beter gaan..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:26

Ik ben tegen.
Ben lid van proefdiervrij. Krijg iedere zoveel tijd een magazine. Als je dan kijkt hoeveel onderzoeken vervangen kunnen worden door andere manieren dan met proefdieren!! Vooral ook onderzoeken die zo tótaal zinloos zijn. (dat een varken als boksbal wordt gebruikt om maar te kijken wat de impact van een stoot is......... :r :r )
Of voor het testen van make-up....

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:27

@ Nini heeft ook gelijk. Het is nodig, voor ziektes etc, maar dan maar geen nieuwe mascara of schampoo, daar is al genoeg van.

Ik ben alleen voor als de dieren tegen medicijnen worden getest.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:28

Ik ben voor, dieren hebben in principe geen heel slecht leven alleen zullen inderdaad wel sterven. :)
De dierproeven die vroeger gedaan werden voor cosmetica ben ik wel tegen. Nu gebruiken ze alleen dieren voor medicatie, als er mensenlevens gered kunnen worden moeten we dat altijd doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:29

Kentaro schreef:
Ik ben tegen.
Ben lid van proefdiervrij. Krijg iedere zoveel tijd een magazine. Als je dan kijkt hoeveel onderzoeken vervangen kunnen worden door andere manieren dan met proefdieren!! Vooral ook onderzoeken die zo tótaal zinloos zijn. (dat een varken als boksbal wordt gebruikt om maar te kijken wat de impact van een stoot is......... :r :r )

Testen voor make up is al tientallen jaren verboden, klopt dus niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:39

Proefdieren voor luxe, zoals voor make-up e.d., ben ik tegen. Net zoals het fokken van bijv. nertsen voor een bontjas. Proefdieren tbv onderzoek ivm ziekten, tja dan ben ik voor. Er zijn zoveel dieren die een hachelijk bestaan leiden om niks zeg maar. Deze proefdieren dragen dan tenminste nog ergens aan bij.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:43

Ik ben voor en tegen.

Voor: onderzoek voor medicijnen tegen kanker, aids enz.
Zoals je zelf zegt, hopelijk vinden ze er ooit een medicijn voor. En als dat moet met dieren, dan moet dat maar (mits onder goede omstandigheden voor dieren)

Tegen: proefdieren gebruiken voor make up e.d
Daar ben ik erg op tegen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:45

Captain schreef:
Kentaro schreef:
Ik ben tegen.

Testen voor make up is al tientallen jaren verboden, klopt dus niet.

In het buitenland gebeurd het volgens mij nog wel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:50

Stukje uit het proefdiervrij magazine:

Waar ik ook nogal slecht tegen kan is het
argument vanuit de cosmetische industrie
dat de invoering van het complete testverbod
in 2013 de mogelijkheden om met
nieuwe producten te komen zou beperken.
De markt wordt nog steeds overspoeld
door nieuwe cosmetische producten, het
is een miljardenmarkt. En dat terwijl het
sinds 2004 verboden is cosmetische eindproducten
te testen, en sinds 2009 deels
de testen op ingrediënten!
Dat op grond van economische motieven
voorbij wordt gegaan aan het feit dat
met levende dieren wordt gewerkt en dat
daarom niet extra wordt geïnvesteerd in
proefdiervrij onderzoek, daar ben ik nogal
onthutst over.
Zeker als je je bedenkt dat de veiligheid
van mensen ook nog eens beter en goedkoper
kan worden gewaarborgd?
Kortom, als je het aan mij vraagt:
‘Dierproeven voor cosmetica?’
Dan zeg ik: ‘Direct verbieden!’

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:54

Ook zo'n voorbeeld van onzinnig onderzoek:

Alcohol maakt meer muizen kapot dan je lief is
Naar de effecten van alcoholgebruik is al veel onderzoek gedaan. Ook bij muizen die alcohol toegediend kregen. Op deze manier kon worden onderzocht wat de stof alcohol in het lichaam van muizen teweegbrengt.
Maar wat je bij muizen niet kan meten is de ontwikkeling van de behoefte aan alcohol. Maar daar is wat op gevonden! In Amerika is een wetenschapper gaan fokken met muizen die uit zichzelf alcohol drinken. Na veertig generaties was een familie van muizen ontstaan die meer drank innamen dan hun lichaam
aankon. Met deze muizen zou beter onderzocht kunnen worden hoe het mechanisme in het brein werkt dat betrokken is bij alcoholconsumptie. Het doel van het onderzoek is gericht op het vinden van een effectievere therapieom alcoholmisbruik tegen te gaan. Dit is een schrijnend voorbeeld van onderzoek dat uit de hand loopt. Om uit te kunnen vinden hoe mensen met een alcoholprobleem kunnen worden geholpen
zijn er diverse mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld de uitkomsten vergelijken van de vele en gezaghebbende studies die zijn gedaan over het ontstaan en de ontwikkeling van een verslaving bij mensen. Over genetische samenhang van verslavingen is ook het een en ander bekend. En zo zijn
er nog meer manieren van onderzoek te bedenken. De grootste prestatie van de Amerikaanse onderzoeker is dat er nu ook alcoholistische muizen bestaan. Volstrekt onzinnig onderzoek dus!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:10

Tegen. Omdat ik geloof dat er heel veel 'onderzoek' word gedaan met dieren die niet nodig is. Het overgrote deel zelfs.

Leven als god in frankrijk geloof ik ook al niets van. Dat kost veel te veel voor zo'n 'waardeloze' dieren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:20

Zolang er getest blijft worden, zullen er inderdaad ook wel onzinnige onderzoeken blijven bestaan.
Alleen erg jammer dat die de visie van de echt belangrijke studies zoals onderzoek naar een medicijn tegen kanker erg in een negatief daglicht stellen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:24

Ik ben absoluut voor !! Heb teveel mensen aan kanker zien sterven en ben dolgelukkig met de mensen die het overleefd hebben dankzij deze dieren. Diep respect voor deze dieren en de mensen die het uitvoeren mits voor nuttig onderzoek.

Ken mensen die bij proefdieren zijn wezen kijken en deze dieren hebben het supergoed.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:37

Na lang wikken en wegen zal ik hier ook maar iets zeggen, al was ik het eerst niet van plan.
Ik ben vaak wel betrokken met proefdieren. Er moet ook beseft worden dat niet alle proefdieren écht lijden, men denkt steeds aan de katten, honden, muizen die worden gekeeld en volledig onderzocht. Wat dacht je van onderzoeken naar embryo's, in vitro fertilisatie's, abortusprotocols bij dieren. Aangezien ik diergeneeskunde studeer kom je vaker wel zo'n dingen tegen. Onderzoeken worden gedaan, vruchtjes worden gepuncteerd en sterven af. Merrie's worden met opzet een tweeling in stand gehouden, honden krijgen enkel speciaal voeder om de impact van nieren te testen en daaruit nieuwe merkers voor nierwaarden worden gevonden. Meesten denken alleen maar aan de make-up of kanker, maar er zijn zoooveeel dingen waarvoor proefdieren worden gebruikt. Als je naar de DA gaat voor Ab spuitje, worden daar onnoemlijk veel testen voor gedaan, eerst op andere diersoorten, dan eventueel op de juiste diersoort of eventueel de mens als het Antibiotica zijn voor de mens, iemand moet de eerste zijn. En dit alles om VEILIGHEID (wie wil nu een product die niet/onvoldoende getest is, laat ik maar niet spreken van SOFTENON -google is your friend-). Zo ook, als de DA komt om je merrie te scannen, OOIT zijn vele merrie's het lot ondergaan om opengesneden te worden om te zien hoe zo'n vrucht eruit zien van binnenin (toen al de laparoscopische technieken nog niet bestonden)... En ik kan zeggen, de dieren op de faculteit leven niet in een 6sterrenhotel, maar ze zien niet af, krijgen op tijd en stond hun lekker eten, worden verwend door studenten, zitten in een proper hok en gaan regelmatig op de weide.

Ik ben dus niet resoluut voor, maar ook niet resoluut tegen. Alles moet getest worden, enkel en alleen omdat er meer mensen / dieren er wél beter van kunnen worden... Voor een simpel bloedonderzoekje zijn onnoemlijk veel dieren gestorven, maar daar denken de absolute tegenstanders dan ook weer niet aan.
Wat men op zijn minst moet aan voldoen is wel een bepaald niveau van dierenwelzijn, en daar zijn er normaal gezien wel bekwame personen aan de leiding. Aan de andere kant is het ook zo dat er wel voldoende controle moet zijn (en daar hebben we nog steeds een ethische commissie voor, anders mag je zo'n onderzoeken zelfs niet doen) opdat de onderzoeken effectief wel nut kunnen hebben.

Sorry als het allemaal wat onoverzichtelijk overkomt, ben nu eenmaal een warhoofd ^^

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:43

slimmerik schreef:
Ik ben absoluut voor !! Heb teveel mensen aan kanker zien sterven en ben dolgelukkig met de mensen die het overleefd hebben dankzij deze dieren. Diep respect voor deze dieren en de mensen die het uitvoeren mits voor nuttig onderzoek.

Ken mensen die bij proefdieren zijn wezen kijken en deze dieren hebben het supergoed.

Als master biologiestudent hebben we ook vakken zoals proefdierkunde. Hier zijn we de theoretische maar ook de praktische kant van proefdieren. Proefdieren worden zeker niet bewust gemarteld, maar "supergoed", "als god in frankrijk"....

Nee sorry, daar klopt gewoon niets van. Mensen die zo'n uitspraken doen, daar vraag ik me van af of ze al eens zélf in een proefdiercentrum hebben rondgelopen. De dieren blijven gebruiksvoorwerpen. Veel mensen die daar al een tijd werken worden ook nogal 'hard' en gaan er (vind ik dan) nogal onrespectvol mee om. Akkoord, ze 'moeten' sterven, maar even stilstaan bij het feit dat dit eigenlijk niet zo vanzelfsprekend is, mag van mij wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:46

Ach, de gemiddelde proefmuis heeft het stukken beter dan de gemiddelde restaurant/kelder/huis muis die met gruwelijk gif langzaam en pijnlijk aan zijn einde komt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:47

Voor als het in belang van medische wetenschap is

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:47

mmm, een proefmuis die kanker toegediend krijgt gaat inderdaad stukken fijner naar zijn/haar einde.... :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:49

Ik ben tegen! er zijn genoeg mensen die terminaal ziek zijn en zich wel voor proeven willen lenen.
Maar nee dieren zijn veel makkelijker en die hoef je niet te betalen.