Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:39

Omdat jullie allemaal het nieuws vast lezen, zien en/of gewoon volgen.

Afgelopen maandag verscheen er een filmpje van een agente die een verdachte 'mishandeld' in Rotterdam-Zuid.
Uit de verhalen van onder andere nu.nl en de telegraaf.nl zou de agente in kwestie 'zomaar' op de verdachte zijn gaan intrappen.

Wel kan menig persoon uit het filmpje zelf halen dat de filmer in kwestie ''midden in de tumult'' pas is gaan filmen.

Gewoon, puur uit nieuwsgierigheid, wat vinden jullie hiervan?
En wanneer mag/kan een agent geweld, desnoods hard, gebruiken?

Deze verdachte had, voor dat de filmer begon, de bewuste agente uitgescholden, het nodige verzet gebruikt, en was hier ookal voor ''gepepperd''.

Om af te trappen..
Ik vind het als eerst een enorm naar filmpje om te zien.
Je ziet iemand die, op het eerste gezicht getrapt word, anderzijds hoor je ook redelijk wat rumoer op de achtergrond. Dit houdt voor mij in dat er hoogstwaarschijnlijk 'ramptoeristen' waren afgekomen om het hele gebeuren.
Wellicht kan het zo zijn dat de agenten zich ook door deze mensen bedreigd voelden..

Ik vind het moeilijk, waar ligt de grens? En wanneer is geweld ''gepast'' te gebruiken, maar ook, wanneer is het geweld te excessief, te hard en te buitensporig.
Ik persoonlijk ben heel benieuwd naar haar verhaal, en ook van de agent die erachter staat en een ''ik zag twee beren broodjes smeren'' houding lijkt te hebben..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:46

Ik vind, dat je iemand niet hoort te blijven trappen als diegene al in elkaar gedoken op de grond zit en hoop dan ook dat die agente ervoor gestrafd word :j

Ik vind dat geweld een laatste redmiddel is (zelfverdediging)... In het filmpje is duidelijk te zien dat ze meerdere keren trapt terwijl de persoon niks terugdoet en het probeerd af te weren. Haar collega staat er maar een beetje bij te kijken, dus zo gevaarlijk zal de man wel niet geweest zijn op dat moment... Of ze zijn een geweldig team :n

Lieffiefi

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:00

Een geweldig team sowieso niet....

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:14

Schandalig :P
weet niet welke van de 2 erger.. die gewoon toekijkt of die vrouw..
Van mij moge ze beide ontslagen worden.

Die man lag gewoon te slapen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:16

Volgens mij heb ik het filmpje gezien. Als zelfverdediging en laatste redmiddel vind ik dat je verantwoord 'geweld' kan gebruiken. Maar als politie zijnde ben ik van mening dat het niet nodig is. Lijkt mij dat ze genoeg trainingen krijgen en diegene in de greep op de grond leggen zeker met twee mensen.

Zoals de politie agent doet lijkt wel alsof hij zich persoonlijk aangevallen voelt in plaats van in zijn positie als agent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:31

Ik ben van mening dat politie zich harder mag gaan gedragen.
En niet eerst waarschuwen en dan pas pepperspray gebruiken.

Willen ze niet luisteren gelijk gummi knuppel erover. Wedden dat er spontaan minder vechtpartijen onstaan enzo.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:34

Die twee moeten zich schamen, beide met een grote schop onder hun kont op zoek naar een andere baan en geen pet meer op hun hoofd. :(

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:34

als ie al gepepperd was (en dan zie je nix meer)en uitgeschakeld, kreeg ie letterlijk een trap na. meerdere zelfs.
excessief geweld dus.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:36

Heb het filmpje gezien vind het belachelijk.. Dit hoor je gewoon niet te doen.. bij niemand..

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:47

Heb het filmpje met stijgende verbazing zitten kijken..
Zo ga je als agent toch niet met een mens (of het nou een verdachte of arrestant is) om?! :n

Weet natuurlijk niks over de toedracht van de situatie, was er tenslotte niet zelf bij, maar op het filmpje is de man die hardhandig tegen de grond gewerkt wordt niet gewelddadig (verre van zelfs). En wanneer je pepperspray in je ogen hebt ben je meer daarmee bezig, dan met de mensen die om je heen staan lijkt mij.

En wat betreft de omstanders; deze hadden (lijkt mij) geen zin in een dosis pepperspray in het gezicht en een knietje. Vandaar dat zij er zich niet mee bemoeien (op het roepen na dan).

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 00:04

Hoe slim is het om dit te zeggen..

Vanuit zeer betrouwbare bron;
de verdachte heeft, voor het filmen, de agente aangevallen. Toen is hij gepepperd. Vlak na het pepperen begon de filmer te filmen.
Dit is terug te zien in het feit dat de agente op afstand staat van de verdachte zodra het filmpje begint. De mannelijke agent heeft gepepperd.

Ik lees verschillende reacties. In mijn OP meldt ik dat er een rumoer te horen was en dat dit wellicht een bedreigende situatie voor de agenten was. Iets wat ik mij kan voorstellen.
Echter, ken ik de politieopleiding, je bent in uniform. Je brnt een voorbeeld, geeft mensen een veiluig gevoel.

Maar wat als je blijkbaar niet de woede van een verdachte kan incasseren? Keer je je dan maar tegen hem? Dat is het idee wat ik erbij krijg.
Vind ik dat er exccessief geweld gebruikt is? Absoluut. Zoals het filmpje op mij overkomt wel.

Hebbrn de agenten hier op bokt eigenlijk weleens zo ern soort situatie meegemaakt? Dat je op het punt stond te 'knappen'? Ik ken de opleiding redelijk, maar niet zover... Leer je hiermee om te gaan?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:09

Ik ben dan geen politie agent maar werk in de gesloten jeugdzorg en met gehandicapten. En ja soms heb ik mijn emoties niet onder controle :o (zal geen fysiek geweld gebruiken met mijn 50kg en 1.60 lig ik zelf tegen de grond :') ) maar weet dit dan en vraag dan een collega om mij over te nemen. Je bent en blijft een mens die soms uit emotie reageert ipv proffesionaliteit maar vind het altijd belangrijk je hier bewust van te zijn.

Wat ik eerder zei bv in de jeugdzorg het is niet persoonlijk tegen mij maar tegen mij als de functie waarin werk. En soms op de verkeerde plaats en tijd te zijn.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:32

Lieffiefi schreef:
Hoe slim is het om dit te zeggen..

Vanuit zeer betrouwbare bron;
de verdachte heeft, voor het filmen, de agente aangevallen. Toen is hij gepepperd. Vlak na het pepperen begon de filmer te filmen.
Dit is terug te zien in het feit dat de agente op afstand staat van de verdachte zodra het filmpje begint. De mannelijke agent heeft gepepperd.

Ik lees verschillende reacties. In mijn OP meldt ik dat er een rumoer te horen was en dat dit wellicht een bedreigende situatie voor de agenten was. Iets wat ik mij kan voorstellen.
Echter, ken ik de politieopleiding, je bent in uniform. Je brnt een voorbeeld, geeft mensen een veiluig gevoel.

Maar wat als je blijkbaar niet de woede van een verdachte kan incasseren? Keer je je dan maar tegen hem? Dat is het idee wat ik erbij krijg.
Vind ik dat er exccessief geweld gebruikt is? Absoluut. Zoals het filmpje op mij overkomt wel.

Hebbrn de agenten hier op bokt eigenlijk weleens zo ern soort situatie meegemaakt? Dat je op het punt stond te 'knappen'? Ik ken de opleiding redelijk, maar niet zover... Leer je hiermee om te gaan?

Vaak zien we filmpjes op Youtube verschijnen, waarvan maar een helft erop staat. Wat als eerste heeft gespeeld, zal je echter nooit zien.
Als een Ve gepepperd word en hij reageert er niet op moet je je doel anders bereiken en Ja dan ga je ander geweld toepassen.
Persoonlijk als ik dit filmpje zie, denk ik wow dit kan eigenlijk niet. Maar ik weet ook niet wat er vooraf gaande is geweest.
Onderzoek loopt las ik, dus we zullen het wel zien.

Echter word de burger steeds harder. Op een gegeven moment zal de politie dat ook een keer moeten worden. Helaas wilt de kamer daar nog niet in mee. En als er geweld word toegepast, dan heeft de politie het weer gedaan. Dit zal denk ik in mijn hele loopbaan wel zo blijven ben ik bang!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:36

love_western schreef:

Willen ze niet luisteren gelijk gummi knuppel erover. Wedden dat er spontaan minder vechtpartijen onstaan enzo.

Goed plan. :\ Tot jij een keer op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats bent en de schijn tegen je hebt.

Zit niet echt te wachten op een politiestaat.

Maar nee, dat overkomt jou natuurlijk niet! Dream on... :Z

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 01:15

wouterpaard schreef:
Ik ben dan geen politie agent maar werk in de gesloten jeugdzorg en met gehandicapten. En ja soms heb ik mijn emoties niet onder controle :o (zal geen fysiek geweld gebruiken met mijn 50kg en 1.60 lig ik zelf tegen de grond :') ) maar weet dit dan en vraag dan een collega om mij over te nemen. Je bent en blijft een mens die soms uit emotie reageert ipv proffesionaliteit maar vind het altijd belangrijk je hier bewust van te zijn.

Wat ik eerder zei bv in de jeugdzorg het is niet persoonlijk tegen mij maar tegen mij als de functie waarin werk. En soms op de verkeerde plaats en tijd te zijn.

Jammer dan als je het geestelijk niet aankan en je door emotie laat leiden moet je maar niet politie worden :+
ene kant krijgen ze altijd veel te verduren omdat ze toch altijd het pispaaltje zijn ,maar andere kant kunnen ze er ook gewoon van staan te genieten lekker te flitsen of bonnetjes uit te delen om niks.
En zelf wel te hard rijden etc!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:43

En daar is waar de burger nou is vanaf moet stappen. Dat wij alleen maar flitsen en bonnen schrijven. Overigens ook de fout van media, want die zet dat er alleen maar in. Maar mensen vergeten, dat wij ook nog hele andere dingen doen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:08

Er is vanalles aan vooraf gegaan, meneer zou ook al zijn gepepperd, maar om zo erop in te blijven trappen is not done. Maar je weet ook niet wat hij gezegd heeft ;) (kan zijn dat hij nog heeft gezegd dat hij gewapend is, dan is het natuurlijk uit zelfverdediging/veiligheid)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:48

Ik kan geen scenario bedenken waarin dit geweld acceptabel of begrijpelijk is. Bovendien: de man was stomdronken en werd aangesproken omdat hij ergens sliep / wilde slapen!

Cryssie: bij mij versterken je reacties eigenlijk alleen maar het idee dat de politie dus blijkbaar niet meer zo goed is in professioneel handelen. Er spreekt nogal wat verongelijktheid uit, over de burgers en de media en hoe jullie 'harder moeten worden' - als je dat zo voelt en daar zelfs in zo'n topic niet boven kunt staan, belooft dat niet veel goeds.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:57

Ja maar zelfs al zou vd gedreigd hebben een wapen te dragen ben ik van mening dat je als agent zijnde niet iemand in het kruis hoeft te trappen.
Voor zover ik weet krijgen agenten ibt-training, en leren ze hierbij verdachten 'uit te schakelen' op heel andere manieren.

Effectief om iemand in het kruis te trappen, maar je kunt iemand ontherstelbaar letsel toebrengen, een teelbal kan geeoon wegschieten.

Ik heb niet de illusie dat agenten alleen bonnen schrijven, sterker nog, die bon neem ik van harte aan... Vaak. Ze hebben mij al tevaak 'gered' van gestoorde dronken idioten, automobilisten onder invloed.
Mijn mening is dat ik altijd 112 kan bellen en de agenten die dan komen, vaak, de situaite goed inschatten.

Ik kan me mog als de dag van gisteren herinneren dat een man het nosig vondbmijn vtiend bewusteloos te slaan, een geebroken kaak te slaan... Waar as mijn vriend geweest, als die bike agenten niet dangs kwamen? Ik bedoel, ze konden wel publiek op afstand houden en die jongen inrekenen om zich daarna over mijn vent te ontfermen.

Later heb ik nog wel vijf bossen bloemen, 5 dozen merci en bedankkaartjes gebracht. Ik vond dat als we als maatschappij de politie af kunnen kraken we ook waardering moeten laten zien.
1 van die agenten is nu mijn beste vriendin..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:08

Cryssie schreef:
En daar is waar de burger nou is vanaf moet stappen. Dat wij alleen maar flitsen en bonnen schrijven. Overigens ook de fout van media, want die zet dat er alleen maar in. Maar mensen vergeten, dat wij ook nog hele andere dingen doen.

Hou toch op zeg, als je de politie belt en nodig hebt moet je niet raar staan te kijken als de hoorn op de haak wordt gegooid, mij laatst nog gebeurd toen ik vroeg in de ochtend een boxer op de openbare weg zag liggen en de dierenambulance niet bereikbaar was, weigeren de naam te geven, te hard rijden op de wegen zonder zwaailicht of alarm, op afstand gaan kijken als er knokpatijen zijn omdat ze te scheiterig zijn om het moment zelf in te grijpen. Nee de politie hoeft van mij geen respect te verwachten. Daarbij is er een bepaalde groep mensen die je geen pet op hun hoofd moet zetten, daar kunnen ze niet mee omgaan en gaan dan rare dingen doen zoals op het youtube filmpje te zien is. Aanklagen die handel en niks geen voordeeltje omdat je politieagent bent zoals in Hoek van Holland is gebeurd, lekker mensen dood schieten en dan de schuld bij een ander leggen, ja ja dát is de politie in Nederland, iets om trots op te zijn!! :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:15

Isegrim schreef:
love_western schreef:

Goed plan. :\ Tot jij een keer op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats bent en de schijn tegen je hebt.

Zit niet echt te wachten op een politiestaat.

Maar nee, dat overkomt jou natuurlijk niet! Dream on... :Z

Tjah je hoort gewoon te luisteren.
Ben heel eerlijk. Ik heb geluk gehad een poos terug. Mag blij zijn dat mensen mij hebben weggetrokken bij die situatie
Maar mijn opa heeft een hang oog gekregen door een gummi knuppel. Omdat politie zei dat hij zijn fiets mocht
pakken. En toch doen. Ja toen had hij de gummi knuppel te pakken. En reken er maar niet op dat zijn ouders dat zielig vonden.

Tegenwoordig mag niks meer. Ze moeten gewoon weer strenger worden net als eerder. Nu durven ze soms niet eens meer op een groep in te lopen. Ze hebben niks voor niks gummi knuppel

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:24

Tsja weet je, je krijgt niet zomaar de politie op je dak. En ze slaan je echt niet zomaar in elkaar.

Niemand weet precies wat er vooraf aan het filmpje is gegaan, en dit soort filmpjes kun je op zoveel manieren interpreteren, als ze mij filmen terwijl ik iemand in elkaar sla, tsja dan ben ik ook de bad guy. Maar wat als de ander van te voren mij heeft aangevallen en dat is niet gefilmd, is weer een heel ander beeld opeens.

Politie zou zowiezo harder mogen optreden, als je je gewoon fatsoenlijk gedraagt, heb je ook geen problemen met de politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:36

xx_Horsiex schreef:
Tsja weet je, je krijgt niet zomaar de politie op je dak. En ze slaan je echt niet zomaar in elkaar.

Niemand weet precies wat er vooraf aan het filmpje is gegaan, en dit soort filmpjes kun je op zoveel manieren interpreteren, als ze mij filmen terwijl ik iemand in elkaar sla, tsja dan ben ik ook de bad guy. Maar wat als de ander van te voren mij heeft aangevallen en dat is niet gefilmd, is weer een heel ander beeld opeens.

Politie zou zowiezo harder mogen optreden, als je je gewoon fatsoenlijk gedraagt, heb je ook geen problemen met de politie.

Ik heb geen problemen met de politie. Alleen dat ze bij stappen niet altijd eerlijk zijn. 2 jongens die vechten worden wel opgepakt. Maar grote groepen of buitenlanders worden niet opgepakt. Puur omdat de politie niet in durf in te grijpen. Maar nee diegene die inelkaar geslagen is. Ja die word meegenomen. En krijgt de straf.

Ook als er recht voor hun iemand zijn pistool tegen iemand zijn hoofd aanzet. Doen ze niks. En zag het met mijn eigen ogen. En het zeker een echte. En zulke lui hebben er meer thuis

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:37

xx_Horsiex schreef:

Ik vind het dan helemaal geen ander beeld. Ik kan werkelijk NIETS verzinnen waarbij dit een logisch gevolg zou zijn. Politie heeft niet de taak om wraak te nemen. Ze mogen gepast geweld gebruiken om een verdachte aan te houden, maar dit was in geen enkel opzicht gepast. Het was ook niet gericht op het overmeesteren, en nadat hij al op de grond lag nog even flink trappen is gewoon wreed. Daar kan ik echt niets anders van maken, wat er ook aan vooraf is gegaan.

Citaat:

Dat ligt eraan wat je verstaat onder 'fatsoenlijk'. Totale gehoorzaamheid aan de politie, ja, dat levert meestal weinig problemen op. Maar onevenredig hard aanpakken kan ook al gebeuren als je foto's maakt, gebruik maakt van je recht om te demonstreren, geen identiteitsbewijs wilt tonen omdat er geen aanleiding is, je kortom simpelweg je rechten opeist die de politie op dat moment niet welgevallig is.

Dan komen we in een politiestaat ipv een rechtstaat, en persoonlijk ken ik niet 1 politiestaat waar het fijn wonen is.

Love_western, oh u is er zoeen :) Dat verklaart veel.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:39

love_western schreef:

Helemaal mee eens.... MAAAAAR dan wel als er inderdaad teruggevochten word.... niet als je in elkaar gedoken op de grond zit.