Verkeersregels gelden niet voor politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Verkeersregels gelden niet voor politie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 12:00

Ik heb me hier al vaker over verbaasd, maar vandaag was toch echt de druppel.. Regelmatig zie ik in het centrum van Tilburg politieauto's/motoren door rood rijden, zonder dat ze zwaailichten of de sirene aan hebben. Goed, iedereen zit wel eens te suffen en is wel eens te laat met remmen, maar toch.
Vandaag reed ik bij Eindhoven op een stuk waar je normaal 70 mag, maar vanwege wegwerkzaamheden nu 50. Ik reed netjes 50, kom vervolgens bij het 'einde van alle door borden aangegeven verboden' (http://www.wortelboer.com/verkeer/f08.gif) en versnel naar 70. In mijn spiegel zie ik een motoragent aankomen zonder zwaailicht of sirene die, ondanks het feit dat hij langs de wegwerkzaamheden rijdt, toch wel heel snel dichterbij komt. Vervolgens word ik ingehaald door de agent die daarna zonder richting aan te geven van baan wisselt en duidelijk harder rijdt dan de toegestane snelheid. Hoe zit dit? Ik begrijp dat als zwaailicht en sirene aan staan de situatie anders ligt, maar in principe is een politieagent toch een normale weggebruiker?

Teelee

Re: Verkeersregels gelden niet voor politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:08

ik kan me hier ook verschrikkelijk aan storen, en vind het nog gevaarlijk ook!
Zo reed ik laatst in Apeldoorn, komt er ook een politie auto aan. Rijd op de baan om naar links te gaan, vervolgens gaat hij een baan naar rechts en rijd gewoon rechtdoor (terwijl dat stoplicht dus op rood stond)
Geen sirene en geen zwaailicht. Aan de achterkant van de auto stond iets van rijopleiding ofzo. Alsof iemand moet leren door rood te rijden en op te letten op het verkeer :?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:12

Hoogst irritant inderdaad!!
Maar dit mag dus niet!
(alleen zal er niet zo snel iemand zijn die ze daar voor aanhoudt... }:0 ) Wanneer ze geflitst worden, dienen ze deze ook gewoon te betalen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:12

Tja, het zijn net mensen.... ;)

Signaleren, melden, aanpakken, klaar. Ik vind het van een agent even irritant als van een niet-agent. Niet meer en niet minder. Gelukkig houdt het merendeel zich wel aan de regels.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:14

Ow ik heb daar ook regelmatig mee te maken in Tilburg inderdaad.
Laatst nog een keer bijna van mn sokken gereden door twee motoragenten om 23 uur snachts op een onverlicht voetpad.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:16

Ik ben een poos terug bijna aangereden door de politie. Ik lette niet zo goed op, stond met mijn fiets te wachten voor het stoplicht. Toen werd het groen, en ben ik gewoon gaan fietsen, bijna politiewagen op mijn neus gekregen, waren ze boos voor mij. Oké, ik lette niet op, maar zij waren tien keer zo fout.

Tjah, je hebt een voorbeeldfunctie, maak die dan ook waar. Natuurlijk moeten ze wegmisbruikers van de weg halen bij het overtreden van de regels, maar dan moeten ze die zelf ook handhaven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:16

Gummie, toch ben ik dat niet helemaal eens. Zij hebben een voorbeeldfunctie, en ik vind dat je er dan extra op moet letten dat je je aan de regels houd (zeker niet dat een ander dat niet hoeft te doen hoor!)
net zo goed als van die collega's van mij die in een bedrijfsbus met groot onze naam erop rijden..... :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:29

Ja hoor, dat mogen ze.
Natuurlijk is ook het overtreden van de wet aan regels gebonden maar ze mogen harder dan de toegstane snelheid en door rood zonder optische en geluidssignalen.
Dat is natuurlijk ook wel een beetje logisch te verklaren want hoe moeten ze surveilleren als ze niet harder kunnen en mogen, dan observeren ze steeds dezelfde voertuigen.
Ander mooi voorbeeld is als er een melding is van een overval of inbraak, dan is het beter om zonder toeters en bellen aan te komen anders is de dader allang weer gevlogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:32

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:32

De politie heeft hier wel degelijk vrijstelling voor, maar het moet uiteraard wel veilig en proportioneel. Regelmatig zijn er meldingen waar wel degelijk haast bij geboden is, maar de optische- en geluidssignalen niet aan mogen (er moet hier toestemming voor verkregen worden van de meldkamer). Veel mensen weten niet dat de dienders regelmatig zonder signalen wel degelijk op weg zijn naar een melding en daarom dus gebruik maken van de vrijstellingen in het verkeer!

@Teelee; met de rijopleiding MOET je zonder signalen rijden en moet je wel degelijk een kruispunt oversteken en door rood licht rijden. Je moet laten zien dat je overzicht hebt en dus goed in de gaten houdt dat mensen je niet zien (je hebt tenslotte geen sirenes aan) en daarbij veilig blijft rijden. Maar daarnaast moet je dus wel met spoed ergens naartoe rijden. Dan begrijp je misschien waarom dit gebeurde :) (Gebeurt veel in Apeldoorn, daa zit ten slotte de academie)
Laatst bijgewerkt door essie34 op 21-06-12 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:34

Vanillia schreef:
Ik begrijp dat als zwaailicht en sirene aan staan de situatie anders ligt, maar in principe is een politieagent toch een normale weggebruiker?

Ja, maar..... er is achteraf altijd wel een spoedeisende ´reden´.
Naast spoed naar een inzet bestaat er ook een speciale toestemming voor ´hoge snelheidspatrouille´.
Dat heeft allemaal betrekking op de max. snelheid; niet op richting aangeven!
Daarbij mag uiteraard in geen geval het verkeer in gevaar gebracht worden en wanneer jij meent dat dit wel het geval is noteer je het kenteken, tijd en plaats. Het meest effectief is een aangetekend schrijven met situatieomschrijving en data naar de rijkspolitie.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-06-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:35

Kwam dit inderdaad tegen op de site van KLPD:

Waarom mag de politie te hard rijden?
Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.
Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren.

Voorbeeld 1
Surveillanten krijgen een melding dat op de autosnelweg, op de andere rijbaan, een auto rijdt waarvan de bestuurder is doorgereden na een aanrijding. Om dit voertuig te kunnen onderscheppen is het belangrijk dat de politie zo snel mogelijk op die andere rijbaan terecht komt. In deze situatie is het gebruik van optische- en geluidssignalen niet vereist omdat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Het is echter wel van belang dat de politie zo snel mogelijk naar de andere rijbaan gaat.

Als u slachtoffer zou zijn van een dergelijk incident verwacht u ook dat de politie adequaat reageert. Het is niet altijd zichtbaar onder welke omstandigheden de bestuurder van het surveillancevoertuig gebruik maakt van deze ontheffing. U mag er vanuit gaan dat op een juiste wijze gebruik wordt gemaakt van deze vrijstelling.

Voorbeeld 2
Niet alleen bij incidenten rijdt de politie harder dan is toegestaan. Het KLPD heeft ervoor gekozen om inhalende surveillance toe te passen. Immers, als het politievoertuig de toegestane snelheid rijdt, zou het politietoezicht te weinig opvallen. Door inhalende surveillance heeft de politie overzicht en kan al rijdend beter controleren op bijvoorbeeld technische staat voertuigen, gordelgebruik en snelheidsovertredingen.

Optische- en geluidssignalen
De vrijstelling staat los van het gebruik van optische- en geluidssignalen. Het voeren van optische- en geluidssignalen maken het politievoertuig tot een voorrangsvoertuig en weggebruikers dienen dan dit voertuig, onder alle omstandigheden, vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van optische- en geluidssignalen is het politievoertuig over het algemeen, in opdracht van de meldkamer, onder weg naar een levensbedreigende situatie waarbij elke seconde telt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:35

Klopt, ze hebben een voorbeeldfunctie. Terecht dat een overtreding of misdrijf door een agent als kwalijk wordt beschouwd. Terecht dat men zich daar aan ergert.
Tegelijkertijd heb ik het idee dat we er erg goed in zijn geworden om "de politie" onder een vergrootglas te leggen, en een hoop stampij te maken zodra een agent zijn of haar boekje te buiten gaat. Een agent is niet de politie. Sommigen zij minder geschikt om er te werken, zo blijkt. En ik ben er absoluut VOOR om iedere misstap te melden, en ze te wijzen op hun voorbeeldfunctie. Zo ook in geval van die agente die een man in elkaar trapte, wat nu iedere 10 minuten op het nieuws is. Echter: als we alle overtredingen of misdrijven van zowel burgers als agenten zouden filmen en als nieuwsbericht zouden uitzenden, zouden we het misschien meer in perspectief zien. Ik zie dagelijks mensen die zich in het verkeer asociaal gedragen. Ik zie heel sporadisch een agent die dat doet. Ik heb dan commentaar op beiden, en probeer mij van ieder asociaal rijgedrag te onthouden. Je moet het vooral niet bagatelliseren, maar het tegenovergestelde vind ik net zo ergerlijk.

Onthoud wel dat als een agent in zijn gezicht wordt gespuugd, hij geen klap mag uitdelen. Als een agent wordt belaagd door hooligans, en hij trekt zijn pistool, wordt zijn/ haar daarop volgende handeling uit zelfverdediging grondig onderzocht. Als een agent verrot wordt gescholden, moet ie in lijn met het beleid de boel "de-escaleren". Als een agent te hard rijdt, staan we allemaal klaar om er en oordeel over te vellen en te roepen dat "de politie" er een zooitje van maakt. En ondertussen rijdt de rest (niet iedereen, maar wel een deel) ook nog steeds gewoon te hard, asociaal en zelfs gevaarlijk.

Ik probeer het een beetje in verhouding te zien. Overheidsfunctionarissen moeten zich aan veel meer regels houden dan wij. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Als ze misstappen begaan is het huis te klein. Dezelfde misstappen die de gemiddelde Hollander ieder jaar begaat. Jij een boete, die agent een boete. Komt het vaker voor, dan op zoek naar een andere baan.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:37

Ik weet dat ze over het algemeen binnen Tilburg schijt aan die regels hebben en ook gebruiken voor eigen belang :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:38

Ik vraag me dan af wat voor spoed er was als ze bij ons door de McDrive gingen :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:38

Teelee schreef:
Aan de achterkant van de auto stond iets van rijopleiding ofzo. Alsof iemand moet leren door rood te rijden en op te letten op het verkeer :?

Dit is dus wel zo :+ Mijn tante werk bij de politie en ze leren inderdaad gevaarlijke manoeuvres als door rood rijden etc uit te voeren. Voor achtervolgingen enzo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:39

Ik kreeg laatst een boete voor bellen en 2 dagen later kom ik een politiewagen tegen met 1 iemand erin die ook gewoon zit te bellen! :( :( :(

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:39

urselin schreef:
Ik weet dat ze over het algemeen binnen Tilburg schijt aan die regels hebben en ook gebruiken voor eigen belang :+

Net als de rest van de Tilburgers bedoel je :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:40

IndianLady schreef:
Ik vraag me dan af wat voor spoed er was als ze bij ons door de McDrive gingen :+

Nou, misschien wilde een clown de tent overvallen.................. :+ :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:42

Oh, en voor een agent zonder prioriteitssignalen hoef je niet opzij te gaan wanneer jij aan het inhalen bent. Niet anders dan voor andere verkeersdeelnemers.

Idem wanneer deze geen richting aangeeft; dan weet jij van niets over een evt. rijbaanverandering.

Tot slot mag jij er vanuit gaan dat de politie zonder signaal zich aan de max. snelheid houdt en hoeft er dus geen rekening mee te houden dat deze wellicht 150 rijdt.
Dat is hún verantwoordelijkheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:44

Kentaro schreef:
IndianLady schreef:

Met enige regelmaat dan :')

Ik werkte bij de Mac

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:44

Kentaro schreef:
IndianLady schreef:

_/-\o_

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:46

gummie schreef:
Net als de rest van de Tilburgers bedoel je :P

Alle Tilburgers hebben dus schijt aan de regels :+ ?
En toch heeft politie een voorbeeldfunctie.
Dat het voor noodgevallen is, prima.
Maar niet voor eigen belang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:47

Marit schreef:
Teelee schreef:
Aan de achterkant van de auto stond iets van rijopleiding ofzo. Alsof iemand moet leren door rood te rijden en op te letten op het verkeer :?

Dit is dus wel zo :+ Mijn tante werk bij de politie en ze leren inderdaad gevaarlijke manoeuvres als door rood rijden etc uit te voeren. Voor achtervolgingen enzo.

Ik heb die ook en het staat zelfs op mijn rijbewijs.

Met prioriteit te hard rijden geeft echter EXTRA verantwoordelijkheid en mag NOOIT zomaar.

Maak gewoon melding van wat jij als gevaarlijk ervaart en vraag om antwoord.
Het is helaas noodzaak dat de politie extra mogelijkheden heeft doch aleen met noodzaak en binnen grenzen. Het is van groot belang dat de redelijkheid ervaren blijft worden.
Schrijf een aangetekende brief of hou je mond.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:58

Huertecilla schreef:
Met prioriteit te hard rijden geeft echter EXTRA verantwoordelijkheid en mag NOOIT zomaar.

Maak gewoon melding van wat jij als gevaarlijk ervaart en vraag om antwoord.
Het is helaas noodzaak dat de politie extra mogelijkheden heeft doch aleen met noodzaak en binnen grenzen. Het is van groot belang dat de redelijkheid ervaren blijft worden.
Schrijf een aangetekende brief of hou je mond.

_/-\o_