Biologische kip slechter voor milieu dan plofkip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Biologische kip slechter voor milieu dan plofkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:09

De plofkip heeft een verschrikkelijk leven, maar brengt minder schade toe aan het milieu dan een soortgenoot die wel buiten rond mag scharrelen en een beter leven heeft. Volgens onderzoek van promovenda Sanne Dekker is de plofkip de duurzaamste kip die er is.
Eieren uit een legbatterij zijn ook beter voor het milieu dan biologische eieren, zegt Dekker in Trouw. De belangrijkste oorzaak is volgens Dekker het voer voor de kippen. Voor biologische kippen moet dat helemaal uit Oekraïne en Italië worden gehaald. Ook de manier waarop het voer gemaakt wordt, is belastender voor het milieu. Daarnaast is de ammoniakuitstoot bij plofkippen en kippen in een legbatterij minder dan bij biologische kippen.

Geen herinvoering legbatterij
Legbatterijen zijn in Europa tegenwoordig verboden, terwijl veel grote bedrijven onder druk van onder andere Wakker Dier geen plofkippen meer gebruiken. Het protest van Wakker Dier richt zich vooral op het dierenwelzijn, terwijl het onderzoek alleen kijkt naar de belasting op het milieu. Dekker vindt dat biologische kippenhouderijen, die nu alleen op dierenwelzijn letten, ook meer zouden moeten kijken naar de duurzaamheid

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... milieu.xml

antje_vip

Re: Biologische kip slechter voor milieu dan plofkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:11

Dit slaat toch helemaal nergens op? |o

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:13

hoezo slaat het nergens op?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:14

Nou ja, het slaat wel ergens op, maar dat heeft te maken met de definitie die wij aan duurzaam hebben gehangen. Het is gevoelsmatig niet juist, maar wetenschappelijk gezien klopt het.

Overigens vind ik de conclusie niet heel vreemd, koeien die binnen worden gehouden zijn ook minder milieubelastend dan koeien die buiten worden gehouden. Dat ik koeien liever buiten zie lopen en liever een kippetje eet wat een lekker leven heeft gehad, dat is een andere zaak.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:16

Nou het is wel een objectief onderzoek. maar het komt op mij een beetje over alsof ze zegt van; ja, een plofkip is zo slecht nog niet, want het is in elk geval beter voor het milieu dan zo'n biokip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:18

Ik vind het gewoon een slap excuus om zoveel kippen zo te behandelen.
Struisvogelpolitiek.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:19

Het is maar net waar je naar kijkt. Als duurzaamheid het belangrijkst is, moeten wij ineens ook allemaal in flats gaan wonen, zo dicht mogelijk bij ons werk, want dan is onze belasting van het milieu ook zo laag mogelijk. De aan- en afvoerstromen worden zo veel beter beheersbaar. Dat heeft dan helemaal niks meer met leefbaarheid te maken, dat dan weer niet... Maar daar gaat het onderzoek kennelijk niet over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:19

De eenvoudige oplossing is natuurlijk dat we wat meer biologisch verantwoord kippenvoer gaan verbouwen dicht bij huis, dan is dat probleem opgelost :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:33

Tja wat voor de kip beter is , is blijkbaar niet beter voor t milieu. Das met meer dingen zo. Een elektrische auto is (éénmaal klaar en rijdend) beter voor t milieu, maar het maken er van weer veel belastender voor t milieu.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:45

antje_vip schreef:
Nou het is wel een objectief onderzoek. maar het komt op mij een beetje over alsof ze zegt van; ja, een plofkip is zo slecht nog niet, want het is in elk geval beter voor het milieu dan zo'n biokip.

Zo lees ik het niet.. Ik zie het meer als een kritische noot, zonder dit soort onderzoeken weet je ook niet direct waar je verbeter punten zitten.
Het kan gezien worden als iets negatiefs, je kunt het onderzoek ook bekijken als een kans.
De kans om biologische kip te verduurzamen, dus en beter voor de kip en beter voor het milieu.

Prrrr schreef:
Het is maar net waar je naar kijkt. Als duurzaamheid het belangrijkst is, moeten wij ineens ook allemaal in flats gaan wonen, zo dicht mogelijk bij ons werk, want dan is onze belasting van het milieu ook zo laag mogelijk. De aan- en afvoerstromen worden zo veel beter beheersbaar. Dat heeft dan helemaal niks meer met leefbaarheid te maken, dat dan weer niet... Maar daar gaat het onderzoek kennelijk niet over.

In drukbevolkte gebieden wonen schijnt zelfs veiliger te zijn ook nog, dus dat is dan weer onderdeel van leefbaarheid. Hier heb ik pas een professor over horen praten in een documentaire over stedenbouw.

Maar goed dat is offtopic, ik vind het wel goed dat dit soort onderzoeken worden uitgevoerd, gewoon om beide punten te kunnen verbeteren, duurzaamheid en dierenwelzijn.
Toen dat onderzoek met die hybride auto waar hier in het topic naar werd gerefereerd is dat ook aangepast en hebben ze de maak van die hybride auto's verduurzaamd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:49

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:56

Weet je wat goed is voor het milieu?! Zo min mogelijk of geen vlees eten.
Het houden van dieren op grote schaal vervuilt altijd, ook het graan dat aan de dieren gevoerd moet worden heeft impact op het milieu. Nu hoeft niet iedereen vegetarisch te worden, maar 2 dagen minder per persoon en de milieunormen zijn al bereikt!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:56

is ook vriendelijker voor de kip trouwens :D

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:57

Shadow0 schreef:
De eenvoudige oplossing is natuurlijk dat we wat meer biologisch verantwoord kippenvoer gaan verbouwen dicht bij huis, dan is dat probleem opgelost :)

Of ze niet meer opeten :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:56

Ik vind het geen verrassing.... Koeien in de wei zijn ook slechter voor het milieu dan koeien op stal.

Maar aangezien dierenwelzijn in mijn ogen altijd belangrijker is dan milieu, vind ik het artikel niet van belang.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:58

Lusitano, het gaat ook om de eieren, niet iedereen die ei eet, eet ook meteen de kip erbij. ;)

Sowieso vind ik dat gedoe met het EKO en SKAL keurmerk lastig, ik snap best dat het misschien anders uit de hand loopt en de kippen straks weer té slecht voedsel krijgen, maar persoonlijk maakt het mij echt niets uit wát ze gegeten hebben, als ze maar leuk rond hebben gelopen en geen wandelend vat antibiotica en dat soort rotzooi zijn.
Maarja, als je ze gewoon voer voert krijgen ze het EKO labeltje niet meer.
In dat opzicht zou het fijn zijn als EKO en SKAL ook eens zouden kijken naar hun eisen en middelen om dat te bereiken, vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:01

Nicolletje schreef:
In dat opzicht zou het fijn zijn als EKO en SKAL ook eens zouden kijken naar hun eisen en middelen om dat te bereiken, vind ik.

Da's het eeuwige dilemma natuurlijk. Te soepel en er is geen motivatie om iets te veranderen, te streng en het is contraproductief. Met name in overgangsperioden zijn er altijd nadelen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:02

Eigenlijk zou iedereen zijn eigen kippen moet fokken en slachten. Dan kunnen de kippenrestje krijgen en hoeven ze niet vervoerd te worden naar de slacht en daarna naar de supermarkt. Ook zal er dan bewuster worden gegeten :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:05

ik heb gisteren een reportage gezien op school
dat bio groenten niet gezonder zijn zijn dan gewone groenten
en ook niet lekkerder (2 schaaltjes appels en gewone mensen laten proeven)
het besluit was dat we de biogroenten niet moeten kopen omdat ze gezond zijn maar omdat we "geloven" in de biolandbouw
dat bio minder milieuvriendelijk is waarom heet het dan bio
het is toch de bedoeling om het milieu niet aan te tasten met pesticiden en meststoffen?
of chemische middelen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:50

Hoe is het mogelijk dat groenten die bespoten worden met chemische zooi, niet ongezonder zijn dan waarbij dat niet gedaan word? Zelfde als bij de kippen, die preventief antibiotica krijgen, wat wij automatisch ook binnenkrijgen.

WIJ willen lekker eten... Maar vervolgens moeten de DIEREN er onder lijden omdat ze op een normale manier houden slecht is het voor het milieu!
Mensen hebben dan wel vlees nodig, maar niet elke dag, ook geen 2 stukken per keer en als hapjes bij de tv of op een feest hebben we ze ook niet nodig.

Als we minder vlees gaan eten hoeft er minder vervoerd te worden met het gevolg dat er al één probleem minder is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:22

Inderdaad: ik vind dat we moeten uitgaan van het DIER. Dat er een soort van minimumlevensstandaard behoort te zijn voor dieren. Als dat betekent dat vlees, melk, etc een stuk duurder worden, dan moeten we ons er gewoon maar bij neer gaan leggen dat het een LUXE-artikel is.

Ik heb nog nooit 1 goed argument gehoord om het laag houden van de prijzen en bescherming van het milieu boven een goede levensstandaard voor dieren te verkiezen. Ik begrijp uberhaupt niet op welk moment we het prima zijn gaan vinden om kistkalveren, legbatterijen, etc op die manier te houden. Toch hebben die lange tijd bestaan. Echt raar.

Het lijkt overigens wel een hype te zijn geworden, al dat biologische en ineens diervriendelijke gedoe. Maar kennelijk gaan mensen het dan WEL belangrijk vinden, namelijk als het IN DE MODE is om aan dierenwelzijn te denken. En nu maar hopen dat het niet binnen een paar jaar weer UIT is?

Hetzelfde geldt voor milieu. Ineens zijn we helemaal gefocust op milieuvriendelijke producten. Een hype, een modeverschijnsel, waar op wordt ingespeeld door producenten/ bedrijven. Omdat die daar weer flink aan kunnen verdienen. All Gore die feiten verdraait en vervalst om een prachtig filmpje te fabriceren over milieuvervuiling, opwarming van de aarde, etc. Heeft ie ook miljoenen mee verdiend. Het wordt tijd dat we het eens niet gaan doen om het geld, of omdat het IN is, maar omdat we daadwerkelijk geven om dierenwelzijn, milieu, etc, en we daar waar nodig het een boven het ander durven te verkiezen. En dan komen we al heel ver met gewoon ons gezonde verstand. Dat een dier daglicht moet zien, lijkt me evident. Dat een koeienflats of scharrelkippen en -varkens weer een negatieve invloed op het milieu hebben, het zij zo. Er valt imo niet te bezuinigen op dierenwelzijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:56

gummie schreef:
Hetzelfde geldt voor milieu. Ineens zijn we helemaal gefocust op milieuvriendelijke producten. Een hype, een modeverschijnsel, waar op wordt ingespeeld door producenten/ bedrijven. Omdat die daar weer flink aan kunnen verdienen.

Klopt m.i. niet helemaal. Het meeste wordt opgelegd door de overheid en producenten/bedrijven moeten hun productieproces steeds weer aanpassen om aan die eisen te kunnen voldoen. Oftewel, je hebt de éne investering er nog niet uit, of je kunt als bedrijf de andere al weer doen. Een kennis van ons had een legbatterij, heeft deze een tijd terug helemaal aan moeten passen. Wordt de volgende maatregel al wer opgelegd. Hij heeft de hele boel verkocht naar één of ander oostblokland. Met dat alles leeg gehaald wordt komt er eén of andere inspectie kijken of de nieuwe situatie aan de normen voldoet. Hun reactie, maar Meneer wat doet u nu? Ja zegt hij, jullie kunnen me wat. Ik blijf niet aan het investeren, kom amper aan werken toe, laat staan wat verdienen. Heb alles verkocht naar een Oostblok land, want daar mag het wel. Fijn he, jullie je zin, voor de kippen verandert er dus niks.
Alleen fabrikanten die dus nieuwe systemen maken en leveren aan bijv. een kippenhouder, kunnen wat verdienen, tenminste als de kippenhouder weer opnieuw wil/kan investeren. Helemaal balen is het als een paar jaar later e.e.a. terug gedraaid wordt. Hebben wij al eens mee gemaakt. Nieuw gebouwd, moesten aan allerlei milieu eisen voldoen. 5 jaar later zijn een aantal regels terug gedraaid, weg je dure investering.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:30

Maar je moet je afvragen WAAROM de overheid ineens zoveel eisen/ normen/ regels invoert mbt milieu. Dat komt niet uit de lucht vallen. Het begint met het verleggen van de focus, pas als ergens de focus op ligt, dan gaat men allerlei onderzoeken doen en worden er regels in het leven geroepen. Iets moet eerst onder de aandacht komen, interessant worden om over na te denken, voordat er daadwerkelijk verder naar gekeken wordt en verder onderzoek naar gedaan wordt.

O.a. All Gore heeft zo'n beweging ingezet, op basis van gedeeltelijk onwaarheden. Dat heeft hem een fortuin opgeleverd. Ineens hebben we het over "duurzaam". We moeten in electrische autos's gaan rijden. En dan denken mensen dat dat nu pas kan omdat we die eerder nog niet konden ontwikkelen. Dat lijkt mij bullshit: het KON wel eerder, maar er was eerder helemaal geen BELANGSTELLING voor en dus werd het niet ontwikkeld. En ging het destijds wel goed het de dieren, en met het milieu? Pas al een of andere bekendheid, een of ander icoon, of een groot land een topic onder de aandacht brengt, wordt er van alles in beweging gezet.

En vanaf dat moment wordt er weer van alles ontwikkeld, onder het mom van "goed voor het milieu", waar geld mee verdiend kan worden. De overheid verdient op verpakkingstax, vliegtax, etc. Komt dat ten goede aan het milieu? NEE! Want we hebben helemaal niet te kiezen, die verpakking blijft nog steeds net zo dik en veel om het product zitten. Er wordt nog evenveel gevlogen en het milieu wordt er echt niet beter op. Maar er komen wel weer centen binnen.

En inderdaad, de kleine bedrijven, die verdienen er niets op. Dat is nu juist het probleem. Slechts de grote bedrijven kunnen investeren om weer een graantje mee te pikken van wat zogenaamd goed, gezond en milieuvriendelijk is.

Hoe komt het dat het ineens mogelijk is om te kiezen tussen 20 soorten eieren, varierend van scharrel tot blije kip, tot buitenei, etc? Wisten we 20 jaar geleden zogenaamd niet dat het waarschijnlijk voor een kip niet zo prettig is om een legbatterij te zijn? Of dat het voor een varken of koe fijner is om buiten te zijn dan met z'n 10.000-en in een hokje te staan? De gegevens/ feiten zijn niet veranderd, en toch wordt er ineens van alles aan gedaan om zaken "diervriendelijk" te maken. Of "milieuvriendelijk". En zelfs dan weet je nog niet eens of het zo is. Je hebt grasboter, omdat het kennelijk bijzonder is dat koeien gras kunnen eten en vervolgens melk produceren. Dacht eigenlijk dat dat normaal had moeten zijn, maar niet dus.

Ik vind het gewoon bizar dat we ons ineens een held voelen als we scharrelproducten gaan kopen. En dat, terwijl dat "scharrelen" ook nog een heel eind afstaat van wat normaal zou moeten zijn voor een dier. Die reclames van koeien die blij zijn dat ze de wei in mogen, en dat de melk dan natuurlijk ook veel lekkerder is, en dat we die dus moeten gaan kopen. Echte grasmelk. We kijken er allemaal naar zo van dat doen we toch goed he. Ja, werd tijd ook.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:34

Is dit nu een verrassing? Dit wisten we toch al wel?
Dat biologisch niet duurzaam is wisten we ook al?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:36

gummie schreef:
Die reclames van koeien die blij zijn dat ze de wei in mogen, en dat de melk dan natuurlijk ook veel lekkerder is, en dat we die dus moeten gaan kopen. Echte grasmelk. We kijken er allemaal naar zo van dat doen we toch goed he. Ja, werd tijd ook.
Zoveel blijft er niet over van extra stofjes in grasmelk, alle melk wordt gestandaardiseerd in de fabriek (door centrufigeren worden de vaste stoffen eruit gehaald en later volgens exacte receptuur weer toegevoegd.
De boer kan meer geld krijgen voor koeien die buitenstaan, dat wel.