Hoe Ethisch handel jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Hoe Ethisch handel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:15

Voor mijn opleiding zijn wij met ethiek bezig en waar leg jij de grens. Nu hebben we 2 stellingen behandeld die ik zelf misschien ook zou doen maar die eigenlijk gewoon niet kunnen.

Hoe denken jullie daarover?

Frederik is inkoper van een groot warenhuis. Een leverancier van leren tassen bedankt ieder jaar de medewerkers van de afdeling lederwaren en tassen met een behoorlijk goede fles wijn. De leverancier vraagt Frederik hoeveel flessen wijn hij moet sturen en of hij Frederik zijn privé adres mag om hem iets extra’s te sturen. Frederik geeft hem zijn adres.

Of

Sarah zit in het bestuur van een kleine volleybalvereniging (150 leden). Er is geen tijd om het clubblad (26 pagina’s dubbelzijdig) te laten drukken met onder meer de data van de nieuwe competitie. Ze biedt aan dit blad avonds op haar werk te kopiëren. Er wordt daar toch al zoveel onzin gekopieerd.

git

Re: Hoe Ethisch handel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:18

Volgens mij verdienen beide stellingen de schoonheidsprijs op gebied van het ethische niet

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:20

Nee daar ben ik het absoluut mee eens maar waar trek je de grens? En als je heel diep in je hartje kijkt, wat zou je zelf doen? Zeker de tweede stelling zou ik best kunnen doen in geval van nood en eenmalig...

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:22

Sarah zou toch ook even op haar werk kunnen vragen of ze mag kopieren?
Eventueel tegen een kleine vergoeding.. Maar als Sarah een fijne werknemer is en het fatsoenlijk aan haar baas vraagt zie ik eigenlijk geen probleem meer :Y)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:23

het 2e geval zou ik vragen aan de baas of het daar voor een klein bedrag geprint mag worden, blad toch geprint en netjes afgehandeld. zou dit niet mogen/kunnen dan wordt het maar een digitale editie :+

eerste zou ik sowieso afslaan wat ik drink toch al practisch niet :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:23

Beide inderdaad niet netjes en ook niet iets wat ik zou doen.

Frederik kan 'wat extra's' ook gewoon naar zijn werk laten sturen. Het feit dat het naar zijn privé adres gaat vind ik absoluut not done.
Ik zit zelf op de inkoop en krijg elk jaar de bergen aan wijn, cadeau's enz met de Kerst. Aan mij de keuze om deze zelf te houden of uit te delen. Dat is een onderdeel van mijn werk en ik het zou niet eens in mij opkomen om mijn eigen adres te geven aan zakenrelaties.

Sarah had het ook simpel op kunnen lossen door op het werk te overleggen hoeveel ze willen hebben voor het kopiëren en dit bv in een potje doen waar later weer beterschapskaarten voor het personeel van wordt betaald. Uit de casus maak ik op dat het een tijd kwestie is en geen geld. Dus met een beetje overleg had ze dit netjes op kunnen lossen en niet stiekem hoeven te doen. Aan haar werkgever om daar een prijs bij te bedenken of te zeggen: zie het maar als sponsoring.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:24

Zou het dan niet logisch zijn om te overleggen met de werkgever en aan te bieden de kosten te betalen?
Dit is stomweg diefstal.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:25

ALS het volgens de huisregels al is toegestaan om bonussen of presentjes van derden aan te nemen is het in mijn ogen niet meer dan juist dat die bonus of dat presentje dan ten goede komt aan het bedrijf en/of de personeesleden.
We doen alles met z’n allen tenslotte, daar ben je een team voor. Ongeacht of dit nu een team binnen een bedrijf is.. of dat jij zelfstandig werkt bij een werkgever. Ook dan vorm je een team.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:25

Ik heb op mijn werk weleens iets geprint voor mijn andere werk. Ging om een paar pagina's, die we die avond nodig hadden en er was n grote printer malfunction bij mijn andere baas. Prima, ik print het wel eventjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:27

Situatie 1 ligt aan de verstandshouding tussen Frederik en de leverancier. Hebben zij een puur zakelijke relatie dan heeft het toch een licht tintje van 'omkoping'. Hebben zij echter een meer persoonlijkere situatie (maken ze regelmatig een praatje bijv bij inkopen) dan kan ik mij goed voorstellen dat ze Freek op persoonlijke wijze willen bedanken. Goede contacten zijn zeker een fles wijn waard.
Situatie 2 ligt erg aan het bedrijf.
Er zijn bedrijven die dit soort kopie gedrag (non-profit wat de leefsfeer van de werknemers ten goede komt) niet erg vinden en soms zelfs ondersteunen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:34

Ramooontje schreef:
ALS het volgens de huisregels al is toegestaan om bonussen of presentjes van derden aan te nemen is het in mijn ogen niet meer dan juist dat die bonus of dat presentje dan ten goede komt aan het bedrijf en/of de personeesleden.
We doen alles met z’n allen tenslotte, daar ben je een team voor. Ongeacht of dit nu een team binnen een bedrijf is.. of dat jij zelfstandig werkt bij een werkgever. Ook dan vorm je een team.

Uit jou tekst maak ik op dat jij vind dat alles wat er binnen komt met bv de Kerst (pakketten, bonnen, wijn, presentjes enz) evenredig in het bedrijf verdeeld moet worden?

Als je een bedrijf hebt met maar een paar mensen is dat geen probleem. Wij werken hier met 120 man. Dan is een fles of 20 wijn niet te verdelen. Daarnaast krijg je als inkoper ook persoonlijk dingen van een leverancier. Die ga ik niet delen.
Zo ben ik wel eens uitgenodigd om een dag mee te gaan zeilen, dat is lastig delen met je collega's. Net als bv een Dove pakket. Een dure fles sterkte drank enz.

Natuurlijk gaat lang niet alles mee naar huis. De rest wordt verdeeld of verloot. Dat is aan mijn werkgever. Maar als ik dat wil mag ik alles houden wat ik krijg, tenslotte ben ik degene die het op naam binnen krijgt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:37

MarliesV schreef:
Uit jou tekst maak ik op dat jij vind dat alles wat er binnen komt met bv de Kerst (pakketten, bonnen, wijn, presentjes enz) evenredig in het bedrijf verdeeld moet worden?

Als je een bedrijf hebt met maar een paar mensen is dat geen probleem. Wij werken hier met 120 man. Dan is een fles of 20 wijn niet te verdelen. Daarnaast krijg je als inkoper ook persoonlijk dingen van een leverancier. Die ga ik niet delen.
Zo ben ik wel eens uitgenodigd om een dag mee te gaan zeilen, dat is lastig delen met je collega's. Net als bv een Dove pakket. Een dure fles sterkte drank enz.

Natuurlijk gaat lang niet alles mee naar huis. De rest wordt verdeeld of verloot. Dat is aan mijn werkgever. Maar als ik dat wil mag ik alles houden wat ik krijg, tenslotte ben ik degene die het op naam binnen krijgt.

Ik snap dat niet alles te delen valt, maar wel alles valt te verloten. Het hele bedrijf werkt ervoor, zonder de rest van het bedrijf kun je ook niet inkopen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:48

Situatie 1 zou ik gewoon doen, maar ik werk bij een klein (familie) bedrijf, prive en zakelijk loopt hier toch al door elkaar heen.

Situatie 2 zou ik niet doen, niet omdat het onethisch zou zijn, maar omdat ik mijn privegegevens niet zou willen geven aan zowel klanten als leveranciers.

Die cadeautjes aan inkopers of de directeur geven hier elke kerst rare situaties, omdat het een beetje een mannenwereld is hier terwijl we het met 4 personen (3 man en ik) allemaal toch doen, dus alleen de directeur en mijn ene (man)collega een kado geven en mij en de magazijnmedewerker (die toch ook meedoet met de inkopen) niet, geeft weleens banketstaaf situaties.

De buurman had vorig jaar alleen voor de mannelijke werknemers hier een cadeau neergezet, pal voor mijn neus.
Dat was echt te bizar.
Laatst bijgewerkt door Nic op 05-06-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:52

Vjestagirl schreef:
Ik snap dat niet alles te delen valt, maar wel alles valt te verloten. Het hele bedrijf werkt ervoor, zonder de rest van het bedrijf kun je ook niet inkopen.

Ja dat lijkt me ook. Daar kan je nog een leuk team-event van maken.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:55

Nicolletje schreef:
Die cadeautjes aan inkopers of de directeur geven hier elke kerst rare situaties, omdat het een beetje een mannenwereld is hier terwijl we het met 4 personen (3 man en ik) allemaal toch doen, dus alleen de directeur en mijn ene (man)collega een kado geven en mij en de magazijnmedewerker (die toch ook meedoet met de inkopen) niet, geeft weleens banketstaaf situaties.

De buurman had vorig jaar alleen voor de mannelijke werknemers hier een cadeau neergezet, pal voor mijn neus.
Dat was echt te bizar.

Hoe reageren jouw collega's/directeur hierop? Zelf houden of bespreekbaar maken en delen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:03

We hebben niet de buurman aangesproken omdat de buurman nogal een rare botte vent is (ze vonden het wel belachelijk) en die 3 kadootjes hebben ze zelf gehouden en die rode wijn (dat waren de 3 cadeautjes) hoefde ik ook eigenlijk helemaal niet meer, in plaats daarvan heb ik bij onze eigen relatiegeschenken een fles prosecco extra meegepakt dat vond ik veel lekkerder :9

Maar bij een andere leverancier (bij wie het wel kon) hebben ze wel een keer gezegd "da's banketstaaf je bent Nicole vergeten" en 1000 maal excuses ja natuurlijk wat stom, ik kreeg meteen ook een pakket.

Als er 1 ding alleen voor de grote baas binnenkomt tja dan is dat voor hem of wat hij ermee doet.
Ik moet zeggen dat het de laatste paar jaren steeds magerder wordt hoor qua relatiegeschenken. Idem met kerstkaarten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:09

Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel moeite met stelling 1. Bij ons is het heel normaal dat de vaste contactpersoon voor leveranciers wat extra's krijgen, het zijn toch de personen die dagelijks contact met ze hebben en die ze beter/persoonlijker kent. Team wordt toch niet overgeslagen. Waar dat extraatje dan naartoe gaat, maakt niet zoveel uit denk ik.
Als het team niets krijgt maar de teamleider/contactpersoon wel, wordt er hier gedeeld.

Stelling 2 vind ik gewoon ordinaire diefstal. Kleine moeite om even aan het bedrijf te vragen of het mag, eventueel tegen vergoeding. En anders gewoon even naar de copyshop.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:15

Vjestagirl schreef:
MarliesV schreef:

Dat is niet altijd het geval. Natuurlijk verloten/delen we alles wat kan maar een persoonlijke (op naam) uitnodiging voor een dag zeilen valt niet te verloten.

Is het dan niet etisch om dit te accepteren omdat de rest daar niet van kan profiteren? (algemene vraag)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:17

Vertel je aan je baas/rest van het bedrijf dat je een dag gaat zeilen, omdat je dat op persoonlijke titel hebt gekregen?

Overgens ben ik altijd bang dat dat soort grote cadeaus voor scheve verhoudingen zorgen, dus ik zou het niet accepteren denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:17

Veel mensen roomser dan de paus hier zeg :D

Citaat:
Frederik is inkoper van een groot warenhuis. Een leverancier van leren tassen bedankt ieder jaar de medewerkers van de afdeling lederwaren en tassen met een behoorlijk goede fles wijn. De leverancier vraagt Frederik hoeveel flessen wijn hij moet sturen en of hij Frederik zijn privé adres mag om hem iets extra’s te sturen. Frederik geeft hem zijn adres.

Bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb, werden de kado's gehouden door degene die ze kreeg :? Is dat onethisch? Nooit geweten..

Citaat:
Sarah zit in het bestuur van een kleine volleybalvereniging (150 leden). Er is geen tijd om het clubblad (26 pagina’s dubbelzijdig) te laten drukken met onder meer de data van de nieuwe competitie. Ze biedt aan dit blad avonds op haar werk te kopiëren. Er wordt daar toch al zoveel onzin gekopieerd.

Is dat diefstal?
Als je werkgever je overuren tot op de cent nauwkeurig uitbetaald, of laat inruilen voor vrije dagen, je verder in je prive-tijd en pauzes niet stoort, geen prive zaken laat regelen door zn secretaresse (en misschien zijn er wel meer dingen?) dan kan je die lijn heel strak trekken. Maar is dat altijd het geval?

Ik vind de oplage van het blad wel pittig trouwens, 2000 pagina's is een doos papier (even rekenen, 14 euro ongeveer, plus printkosten ?). Wat is de frequentie?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:19

Wacht ik heb het een beetje verkeerd gelezen, er moeten natuurlijk 26 x 300 pagina's gekopieerd worden (en niet een páár) :+

Hm dan zou er bij mij op kantoor ook wel een wenkbrauw omhoog gaan of de volleybalclub de volgende cartridge even doneert :7

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:22

ik vind idd het aantal kopieen te veel om te doen zonder overleg!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:23

[quote="Cer"]Veel mensen roomser dan de paus hier zeg :D

Is dat diefstal?
Als je werkgever je overuren tot op de cent nauwkeurig uitbetaald, of laat inruilen voor vrije dagen, je verder in je prive-tijd en pauzes niet stoort, geen prive zaken laat regelen door zn secretaresse (en misschien zijn er wel meer dingen?) dan kan je die lijn heel strak trekken. Maar is dat altijd het geval?

[quote]

Goede manier om het inderdaad niet zo zwart/wit te zien Cer :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:24

Cer schreef:
Veel mensen roomser dan de paus hier zeg :D

Citaat:

Bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb, werden de kado's gehouden door degene die ze kreeg :? Is dat onethisch? Nooit geweten..

Het hele bedrijf werkt er m.i. voor. Maar niet het hele bedrijf zit in een functie waar je cadeaus krijgt.

En ja, ik vind de oplage van het blad ook wel erg hoog om dát te printen op het werk zonder het te vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:24

Situatie 1: als het gaat om puur commerciele activiteiten is er in principe niets onethisch aan, tenzij er in een van de contracten / gedragscodes (van Frederik of z'n klant) is vastgelegd dat dit niet gepast is.
Zou een van de partijen een overheidsinstantie betreffen dan wordt het een ander verhaal.

Situatie 2: in overleg.

Deel 2: hoe ethisch handelt de werkgever?

Situatie 1: De wet zegt dat je na 3 tijdelijke contracten een vast contract moet worden aangeboden. Een groot callcenter heeft daarom een regeling met een uitzendbureau: na 3 tijdelijke contracten worden de contracten niet verlengd, en kunnen er nieuwe mensen via het uitzendbureau worden ingewerkt. Na 6 maanden kunnen voormalige werknemers soms weer terugkomen: dan begint wel opnieuw de termijn van de tijdelijke contracten.

Situatie 2: Een plaatselijk taxibedrijf belast met het vervoer van mensen die niet zelfstandig kunnen reizen raakt in financiele moeilijkheden. Om deze te ondervangen betaalt het bedrijf z'n personeel geregeld te laat, verkeerd of soms helemaal niet uit.

Situatie 3: Een onderneming met meerdere vestigingen verlangt van z'n werknemers dat ze elke dag ruim een half uur voor aanvang van werktijd aanwezig zijn om de werkdag voor te bereiden. Deze tijd wordt echter niet uitbetaald.