Zakelijke kleding shorts? Typische secretaresse kleding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faily

Zakelijke kleding shorts? Typische secretaresse kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 12:45

Hallo allemaal,

Ben even benieuwd wat jullie mening is over zakelijke kleding. Wat vinden jullie van shorts op het werk als directie secretaresse?
En wat vinden jullie nou echte secretaresse kleding?

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door Faily op 05-06-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gretoes

Re: Zakelijke kleding shorts? Typische secretaresse kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:47

vind een short niet echt iets voor een secretaresse. het ligt er helemal aan wat voor bedrijf het is,
je hebt secretaresses die echt strak in pak moeten lopen, maar ook die gewoon een leuk jasje/blouse of iets anders hips boven een nette spijkerbroek mogen dragen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:50

Ik vind dat een knielange rok (of een goede dikke legging eronder) of een volledige lange broek toch wel echt een must is op een kantoor. Ik zou iig niet proberen in een short te gaan werken, maar dat hangt ook van het bedrijf af.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:51

Gepaste kleding hangt heel erg af van het soort bedrijf waarvoor je werkt en wat in die sector gebruikelijk is. Maar in zijn algemeenheid vind ik een short voor een directiesecretaresse beslist niet kunnen. Ook niet voor ander kantoorpersoneel trouwens.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:52

Ik vind shorts bijna nooit kunnen als werkkleding.
In ieder geval niet op kantoor, bijv. de postbode mag van mij prima op zijn korte broek.
Typische secretaresse kleding is moeilijk te omschrijven, maar een secretaresse en zeker een directiesecretaresse moet gewoon representatief zijn voor het bedrijf / de persoon waar ze voor werken. In de ene baan kan dat prima in jeans, ik ken ook bedrijven waar ze alle dames nog in (lange) rok verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:52

Shorts vind ik voor een wat zwaardere secretariele functie echt niet kunnen. Ik ga er trouwens van uit dat je een nette short met een legging er onder bedoelt, zoals de mode een tijdje geleden was? Dat vind ik dat sowieso geen gezicht, dus dat zal ook wel mee werken :=

Een gewone korte broek vind ik al helemaal niet kunnen, voor niemand die op kantoor werkt trouwens.

Verder is het heel erg afhankelijk van het bedrijf waar je voor werkt inderdaad.
Zelf zou ik nooit voor een spijkerbroek kiezen, behalve als je bedrijf een "casual friday" heeft.

Ik draag over het algemeen nette, maar vlotte jurkjes met hoge hakken.
Verder zorg ik ook voor dat ik voor de rest netjes verzorgd ben, geen overdreven make-up, mijn haar netjes verzorgd, etc.

Het enige waar ik nog wel eens mee uit de band wil springen is mijn nagellak, maar gelukkig kan dat hier ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:53

Ik ben zelf ook secretaresse. Wij zijn een klein bedrijf met 2 zaakvoerders (man en vrouw) en de chauffeur en ik zijn de enigste werknemers. Zelfs mijn baas zit als het warm is in een short op kantoor :D
Hier kan dus ook alles in de mate van normale kleding :)

Als het buiten 30 graden is vind ik niets mis met een geklede short hoor mits net boven de knie en niet korter. Ik doe dan echt geen lange broek aan..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:54

Net als slippers op kantoor........... 't is hier verdikkie geen camping! :( :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:54

Ik draag dan weer wel spijkerbroeken, maar wel met n pump eronder, en een net truitje & vestje erop.
En idd, haren netjes, niet te veel parfum (zo smerig!), weinig make up...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:55

Een korte broek vind ik niet kunnen op kantoor, net als spaghettibandjes of teenslippers. Een nette driekwartbroek met een blouse met korte mouwen is ook zomers en vind ik alweer een stuk netter. Of een leuke, niet te korte jurk. Spijkerbroek vind ik persoonlijk in de meeste functies prima kunnen hoor. Het ligt er wel aan wat voor spijkerbroek en waar je het mee combineert.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 05-06-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:56

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:56

Ik vind zelf shorts alleen kunnen met een goede zwarte legging/dikke panty eronder. Dus dat het eigenlijk niet echt als short te zien is. Dat is ook bij ons op kantoor nog acceptabel (al moet ik zeggen dat ze vrij makkelijk zijn hier). Het verschilt per bedrijf wat wel en niet geaccepteerd is; bij sommige bedrijven moet je echt driedelig strak in (mantel)pak, andere bedrijven mag je nog in spijkerbroek aan komen lopen.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:58

ik zou eerder voor een kokerrok gaan dan voor een short . Een short staat zo onverzorgd :P

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:59

Ik draag wat ik wil hier op kantoor.. ook slippers als ik dat wil (wel goed combineren).
Wij zitten hier met 3 dames en 2 heren en iedereen doet dat..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:01

Ik trek rokjes aan als het warm is al dan niet met een legging... Nooit een short, ik vind het niet charmant...
Zoals al gezegd wordt, net als slippers of truitjes zonder mouwen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:35

Ik vind dat niks, hemdjes naar kantoor, zit iedereen in je (bezwete) oksels te kijken :r
Net als teenslippers, kom je aanlopen slof slof, iedereen die naar je eeltpoten kan kijken brrr.
Slippers, korte (spijker)rokjes, hempies en kortebroeken vind ik vakantie-outfits.

Vooral als je (veel) mensen te woord staat en een representatieve functie hebt.

Een short met panty vind ik een beetje ordi staan bij de meeste mensen eerlijk gezegd.

Met die paar dagen mooi weer per jaar doen we in Nederland altijd net alsof het een vreselijk drama en onwijsss héét is, ik snap dan nog wel dat mensen (vrouwen) het liefst meteen al hun leuke zomerjurkjes aan willen trekken, ik ook, maar goed, tja soms is het jammer dat die zomerse dagen altijd uitgerekend doordeweeks zijn :( maar dan nog verschijn ik niet in ineens in m'n badpak op kantoor.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:04

@nicolletje, het is wel afhankelijk van in wat voor kantoor je zit. Ik zit in een houten keet, als de zon er bij ons op staat, dan is het een soort sauna, als mijn mannelijke collega's dan in hun korte broek of op hun slippers komen dan snap ik dat wel. Ik heb tenminste nog de mogelijkheid een rokje met sandalen / mooie open schoentjes aan te doen. Ik zie overigens nog wel een verschil tussen zomerjurkjes en een badpak....

Hiervoor zat ik op een ingenieursbureau met een "strenge(re)" dresscode, daar heb ik wel nog een slag van mee gekregen. Ik vindt wel dat voor mannen en vrouwen de shirts oid altijd een mouwtje moeten hebben.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:08

Ik heb gewerkt als directiesecretaresse en als ik een belangrijke afspraak had dan was ik oook ''gekleed als ds''.
Als ik, voor mijn werk een strafzitting had, waarbij ik optrad als gemachtigde had ik het uniform van mijn werk aan.

In de zomer maakte het, zolang er geen belangrijke afspraken waren, niets uit. Zolang mijn tatoeages maar niet zichtbaar waren.
De airco draaide dan volop, dus die spijkerbroek was wel ideaal dan.. BRR

Nu zit ik bij een bedrijf waar er geen haan naar kraait wat ik aanheb. En of mijn tatoeages/piercings zichtbaar zijn of niet..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:13

Onze receptioniste draagt ook rustig shirtjes onder mouwen, veel te strake jurkjes etc. K vind het absoluut geen visitekaartje van het bedrijf.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:13

Ik denk dat een 'typische secretaresse' ook niet in een houten keet zit?

Een mooi zomerjurkje vind ik op zich wel kunnen trouwens, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik altijd baal dat er meer zomerkleding in mijn kast hangt dan dat er zomer is in Nederland -O- en als het dan mooi weer is, zit ik op kantoor :(

En ik ben waarschijnlijk nogal raar, maar ik vind luchtige, iets langere kleding veeeeel lekkerder zitten met zomers weer, dan strakke en korte kleding.

Ik moet er niet bepaald aan denken dat mijn (man)collega's met mooi weer in hun hempie aan komen zetten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:16

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat een knielange rok (of een goede dikke legging eronder) of een volledige lange broek toch wel echt een must is op een kantoor. Ik zou iig niet proberen in een short te gaan werken, maar dat hangt ook van het bedrijf af.

Dat is wel heel streng en ook niet zo leuk omdat rokken die over de knie vallen doorgaans vooral bij saaie winkels te koop zijn. In de zomer is een dikke legging ook een beetje overdreven en staat nogal onbenullig.

Shorts in de zin van sportieve korte broek vind ik ook niet echt netjes op kantoor, maar een goed passende capri kan met goed gekozen schoenen eronder best heel prima zijn. Je benen horen dan natuurlijk wel in nette staat te zijn en je voeten mogen ook netjes verzorgd en eeltvrij zijn.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:18

Nee, ik ben ook geen secretaresse, hoewel er ook keten zijn waar wel secretaresses zitten hoor, wij hebben 15 kantoren in de keet, dus het is niet zo'n pipowagentje...

Maar ik vindt dat er al een bepaalde etiquette is wbt kleding. Dat die geldt voor de secretaresse, maar ook voor ander (zichtbaar)personeel. Je personeel straalt toch wat uit, het is het eerste wat ze zien en volgens mij ook het gene wat bij blijft. Het visitekaartje ja.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:20

Lovely schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is wel heel streng en ook niet zo leuk omdat rokken die over de knie vallen doorgaans vooral bij saaie winkels te koop zijn. In de zomer is een dikke legging ook een beetje overdreven en staat nogal onbenullig.

Shorts in de zin van sportieve korte broek vind ik ook niet echt netjes op kantoor, maar een goed passende capri kan met goed gekozen schoenen eronder best heel prima zijn. Je benen horen dan natuurlijk wel in nette staat te zijn en je voeten mogen ook netjes verzorgd en eeltvrij zijn.

Maar dat iets bij een saaie winkel te koop is wil niet zeggen dat het saaie kleren zijn. Het hoeft ook niet over de knie, op of net er boven kan ook prima, korter dan dat vind k eigenlijk niet geschikt voor kantoor. Eerlijk toegeven dat k er zelf ook eentje heb die korter is, een winter rokje, maar daar draag ik een dikke legging onder, en een shirt met lange mouwen op.

En 's zomers kun je prima een knielang rokje aan met bijvoorbeeld een panty, of als je echt mooi bruin bent blote benen, maar dan wel met een nette schoen eronder.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:24

Lovely schreef:
Dat is wel heel streng en ook niet zo leuk omdat rokken die over de knie vallen doorgaans vooral bij saaie winkels te koop zijn.

Dit jaar, of vorig jaar (in elk geval wel bij ASOS, ben niet zo heel er van de mode) was knielang redelijk 'in'.
Aangezien ik vind dat ik flubberknieën heb, heb ik een paar niet heel suffe knielange jurken nu :Y)

Een panty met 30 graden vind ik niet altijd heel fris om te zien :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:29

Je werkplek mag ARBO technisch ook geen 30 graden zijn :+