'XXL-maaltijden moeten verboden worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denk jij dat het zin heeft om XXL-maaltijden te verbieden?

Nee, mensen kopen toch wel wat ze zelf willen
73 (55%)
Ja, ik denk wel dat het mensen stimuleert om minder te eten
59 (44%)

Totaal aantal stemmen: 132

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:04

Volgens het Voedingscentrum moet er een verbod komen op extreem grote porties eten en drinken. Het Voedingscentrum bedoeld hiermee de XXL-pakketten die je in fastfoodrestaurants of in supermarkten kunt kopen.

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat de grootte van onze porties eten en drinken flink gestegen is sinds de jaren '80. Dit komt bijvoorbeeld doordat de XXL-chipszak relatief goedkoper is dan een kleinere chipszak.

gisteren, 18:45 in 'XXL-maaltijden moeten verboden worden'
Volgens het Voedingscentrum moet er een verbod komen op extreem grote porties eten en drinken. Het Voedingscentrum bedoeld hiermee de XXL-pakketten die je in fastfoodrestaurants of in supermarkten kunt kopen.

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat de grootte van onze porties eten en drinken flink gestegen is sinds de jaren '80. Dit komt bijvoorbeeld doordat de XXL-chipszak relatief goedkoper is dan een kleinere chipszak.
Denk jij dat het zin heeft om XXL-maaltijden te verbieden?

Anoniem

Re: 'XXL-maaltijden moeten verboden worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:05

Het voedingscentrum zou eens iets minder betuttelend moeten doen en het aan de mensen zelf overlaten.. Je hóeft het niet te kopen en op te eten.. :?

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:08

Uhm, als een XXL-chipszak relatief goedkoper is, dan kopen mensen dat waarschijnlijk omdat het voordelig is en meestal niet om die zak in één keer leeg te kanen.
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 02-06-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:09

ze moeten eens beginnen om het gezonde voedsel...zoals fruit en groenten goedkoper te maken.
En snoep,chips en kant en klare maaltijden duurder.
Ik had dat ook gehoord dat de porties verdubbelt waren,we wegen ook meer dan vroeger.
Das niet zo vreemd natuurlijk...lekker vreten en op je kont zitten. ;)

De kunst is die zooi niet te kopen.Ik heb er niet zo heel veel moeite mee want chips vind ik niet te eten :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:10

Inderdaad. En je hoeft die hele zak chips niet in 1 keer leeg te eten.. Als ze kleinere zakken maken denk ik niet dat deze mensen minder gaan eten maar gewoon ieder een zak nemen of 2....

Mensen zijn zelf verandwoordelijk voor hun eetgedrag...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:13

Nee, je hoeft de zak chips niet in 1x leeg te eten, maar mensen hebben tegenwoordig minder rem...

Ja, ik denk echt dat als je mensen minder eten aanbied, ze ook minder zullen eten.

Hoe vaak ik wel niet denk: ik heb eigenlijk geen honger meer, maar ik vind het zonde om te laten liggen. En dan rollend het restaurant uit gaan...

Vooral in nederland zal het wel lukken, nederlanders nemen grote menu's omdat het goedkoop lijkt, en zijn dan te knierterig om ook maar iets te laten liggen ;)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:19

Ik vind niet dat ze dat moeten verbieden. Bij de Mac nemen wij bijvoorbeeld ook altijd een groot menu = goedkoper en kunnen we delen. Ik koop grootverpakkingen omdat die goedkoper zijn. Zak chips doen we wel een paar dagen/week mee. Vind eerder dat groenten wel weer goedkoper mogen worden, en vlees in kleinere porties verkopen!
In restaurants neem ik meestal een kinderportie :') Ben een kleine eter en eet ook niet meer als ik vol zit.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:20

Sabine_Duco schreef:
Uhm, als een XXL-chipszak relatief goedkoper is, dan kopen mensen dat waarschijnlijk omdat het voordelig is en meestal niet om die zak in één keer leeg te kanen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:21

Wij zijn met zn 6en thuis, als we een keertje chips eten (en dat is meestal alleen al in het weekend) dan heb je allemaal maar 3 chipjes.
Dus lang leve de XXL zakken :+

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:25

Als er minder in zit zullen mensen ook minder eten. Je gaat vaak geen tweede portie/zak halen. In restaurants mag het van mij ook wel een stuk minder, je krijgt vaak wat op je bord waar een bouwvakker nog mee toe kan. Ik vind restaurantbezoek daarom minder leuk, ik eet gewoon niet zoveel. Dus, en ik ben duur uit, en een gedeelte van het voedsel moet worden weggegooid, ik vind dat zonde.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:39

trisca schreef:
Inderdaad. En je hoeft die hele zak chips niet in 1 keer leeg te eten.. Als ze kleinere zakken maken denk ik niet dat deze mensen minder gaan eten maar gewoon ieder een zak nemen of 2....

Mensen zijn zelf verandwoordelijk voor hun eetgedrag...

Dat is tot op zekere hoogte zeker waar. Maar fabrikanten zijn er ook heel gehaaid in om de verhoudingen van vet/suiker/zout zo te maken en stoffen toe te voegen zodat wij er meer van eten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:42

Als er geen XXL zakken chips/maaltijden zouden zijn,dan nemen ze toch gewoon 2 kleinere zakken/portie's.
Dus het verbieden van xxl maaltijden/snacks heeft totaal geen zin.
Als ze nu eens wat minder rotzooi in het voedsel doen! want daar zit het probleem.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:45

Ja idd vroeger wogen wij misschien minder, Maar dat heeft zeker niet alleen met eetgedrag te maken...

Vroeger,. hadden wij allemaal geen auto,s voor de deur, maar deden wij alles met de fiets of lopend!
Tegenwoordig zeuren we al als we 1 km moeten fietsen... MAN WAT EEN POKKE EIND...

tsjah.... Beweging zorgt ook voor minder gewicht....

en over de XXL verpakkingen... Als ik met vrienden een avond film wil kijken ofzo.. neem ik de XXL chips zak meestal want das goedkoper en met man komt zo,n zak heus wel op! En dan hebben we allemaal heus niet super veel gehad!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:50

Ik denk dat mensen wel minder zullen eten als de porties kleiner gemaakt worden, vooral in restaurants. Bij chips zullen ze gewoon meer zakken kopen, dat maakt niet zoveel uit. Maar in restaurants is er ook nog zoiets als sociale controle. Mensen zullen niet snel een tweede gerecht bestellen want 'Wat zullen die mensen aan het tafeltje naast me wel niet van me denken?!'. En veel mensen vinden het inderdaad zonde om eten te laten liggen waardoor ze het toch opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:52

Ik vind 't juist vervelend dat Lays van de normale chips alleen maar XXL zakken heeft op dit moment.
Ik eet maar eens in de zoveel weken een keer een beetje chips.

Dan vond ik het doodzonde dat ik gelijk zo'n grote, dure XXL zak moet kopen. Waarvan ik meer dan de helft toch moet weggooien.

Zou fijn zijn als er tenminste "keuze" was voor een normale zak en evt. een XXL zak.
Maar alleen XXL zie ik niet zo zitten. Dus ik koop 't nu helemaal niet meer :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:55

Lays heeft ook nog "gewone" zakken, althans hier bij AH wel.

Ik koop voor de kids kleine zakjes chips, hoef ik ook niet bang te zijn dat ik het laatste beetje moet weggooien omdat de zak open is blijven liggen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:34

Ik vind juist in de meeste restaurants te weinig eten.
In de sjieke dan. Een doperwtje, en een stukje vlees dat je met een vergrootglas kan vinden en misschien aardappeltje zoals me vader altijd zegt (dat is misschien wat overdreven maar toch).
Ik denk dat het geen zin heeft om te verbieden, want dan koop je toch meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:01

Brainless schreef:
Lays heeft ook nog "gewone" zakken, althans hier bij AH wel.

Ik koop voor de kids kleine zakjes chips, hoef ik ook niet bang te zijn dat ik het laatste beetje moet weggooien omdat de zak open is blijven liggen.

Ik ben ze hier nog nergens tegen gekomen...
Niet bij AH, Hoogvliet, Vomar of C1000.
Alleen maar grote zakken van Lays of anders zit je gelijk aan de B-merken.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:04

Ieder is er zelf bij, bij zowel het kopen als het opeten.
Ik snap de gedachten van het voedingscentrum wel, overgewicht genoeg in de wereld (en dus NL)dus je moet ergens beginnen om het tegen te gaan. Ik zou zeggen maak de groenten en het fruit goedkoper oid?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:44

Bij de benzinepomp zijn kleine zakken lay's chips te koop. Inhoud 175 gr. Kost wel wat.

Het valt mij in mijn dorp wel op dat veel beter gevulde mens de xxl dingen kopen. Al gaat goedkope/aanbieding groente en fruit ook snel weg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:54

Laat ze ophouden met betuttelen en iedereen voor zichzelf laten beslissen? Misschien moet je meer opties aanbieden (bij de jumbo verkopen ze de kleine zakjes chips ook los), maar om de grote porties te verbieden vind k onzin.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:57

vind het een goed idee. je bent sowieso eerder geneigd om meer te eten als je meer op je bord hebt liggen of een grotere zak hebt, dan wanneer je een kleinere portie krijgt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 16:02

Damned schreef:
vind het een goed idee. je bent sowieso eerder geneigd om meer te eten als je meer op je bord hebt liggen of een grotere zak hebt, dan wanneer je een kleinere portie krijgt.

We zijn nu een keer opgevoed met het idee...bordje leeg eten hoor....maar of het bezitten van een grote zak,hier op van invloed is??? ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:18

Ik bedoel:
Je zegt, hmm vanavond ga ik eens chips eten voor tv, en je pakt een klein zakje en na een uurtje zal het waarschijnlijk leeg zijn.
Maar als je een grotere zak neemt, zal het na een uurtje ook leeg of toch leger zijn, omdat je niet zo het gevoel hebt als je aan het eten bent dat je nu meer aan het eten bent dan met de kleine zak.

Er is eens zo een onderzoek gedaan met m&ms, (stond in de krant)
1 klein schaaltje, niet volledig vol
een klein, volledig vol,
1 groot, niet volledig vol
1 groot, volledig vol,

En de mensen aten het meest uit het grote schaaltje dat niet volledig vol was --> zelfde principe met een grote zak chips vind ik.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 16:26

Ohhhhhhhh je bedoelt een grote zak....chips..LOL..