Avondklok voor festivals

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Avondklok voor festivals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:11

http://www.demorgen.be/dm/nl/1010/Muzie ... vals.dhtml

In deze link kan je lezen wat ik bedoel.
Wat denken jullie voor of tegen en waarom?

Ik ben tegen festivals zijn nu eenmaal zo heel de dag feesten en 's nachts ook nog. Op Pinkpop, zijn eigen festival dus was linkin park al aan het klagen dat ze overdag moesten spelen..
Het is ook gewoon leuk om laat af te sluiten met zo een climax, 10 000 den mensen doen het op elk festival ik zie niet in wat het probleem is..
En dan nog dat een festival max. 3 dagen mag zijn :') . Als je niet meer dan 3dagen aan kan dan moet je dat gewoon niet doen. Vindt dat hij net doet of al de mensen die naar festivals gaan bejaarden zijn !
Geluidsnorm kan ik nog wel inkomen, ik gebruik zelf oordopjes op festivals maar wanneer ik wil meezingen met bands hoor ik niet hoe luid ik zing dus dat is ook wat vreemd en dan doe ik ze meestal uit. En dan kan je idd wel last krijgen van je oren..

Maar ik vroeg me dus af hoe de festival gangers onder ons hier tegen overstaan!

Anoniem

Re: Avondklok voor festivals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:13

Ik vind het eigenlijk niet eens heel gek wat hij voorstelt. Een gewoon concert is toch ook vaak voor 23 afgelopen. Daarnaast heb je ook de hele avond en middag nog.. als je dan zelf doorwilt zoek je daar een andere gelegenheid voor. Ik vind het niet meer dan logisch dat hij zich aan de arbowetgeving voor het personeel wil houden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:16

Arbo wet hoezo? Dan huur je een andere ploeg in die de nacht doordraait

Festivals die 's nachts doorgaan is juist geweldig, jammer dat zo ongeveer alles steeds meer betuttelt wordt. Nog even en dan helemaal geen feestjes meer :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:18

Ik vind het idee van festivals langer dan 3 dagen wel n goede. Voor bezoekers valt het vaak wel mee, maar voor medewerkers is het echt een aanslag op alles. Die zijn er vaak al 2 dagen eerder, blijven 2 dagen langer, en zijn gesloopt na zo'n week. En ja, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om te zeggen 'ik ga naar bed' als je aan het werk bent op zoiets.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:21

Linkin Park overdag spelen? Dan ben ik op een ander festival geweest denk ik, ze stonden toch echt van 21.15 tot 22.30 dat is toch geen overdag?

Verder, geluidrestricties top +:)+ Ondanks redelijk trouw oordop gebruik heb ik al Tinnitus (gehoorbeschadiging) opgelopen.

Qua tijden vind ik een programma van 12 uur per dag echt meer dan genoeg. Of dat van 14.00 tot 02.00 of van 11.00 tot 23.00 is maakt mij niet zoveel uit. Je kan daarna toch echt nog wel door feesten op de camping als je daar behoefte aan hebt. :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:23

Vrienden van mij gaan wel eens helpen op Pukkelpop en daar werken ze met shiften dus dan valt het best nog wel mee, je moet bv van smiddags 12 tot savonds 11 werken daar en dan ben je in de voormiddag en avond vrij geweest, dus dan valt het voor medewerkers best wel mee.

@ depende, met overdag bedoel ik nog in het daglicht, ze hebben er ook over geklaagt toen ze aan het spelen waren hoorde ik in een geluidsopname op StuBru

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:24

Smiddags 12 tot savonds 11 valt hier al in de categorie overwerk. Werkdagen in Nederland zijn aan strenge arbeidstijden gebonden. :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:26

Geld dat ook bij vrijwilligerswerk?

ook nog even over wat depende zegt idd 12 uur programma vind ik ook goed, maar dan van 14:00 tot 02:00 :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:26

Ja, dat zijn de 'weekeinders' die idd shifts draaien. (vrijwilligers die in het weekeind, of wanneer het festival dan ook plaats vindt komen helpen). Maar de harde kern van mensen die daar al veel langer zijn en ook veel langer blijven, die werken echt niet maar 11 uurtjes per dag.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:27

Dat is waar maar dat weet je ook op voorhand als je aan een festival begint als vaste medewerker..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:31

Ja of niet. Geklaag. Als groom werk je ook lang, nou en.
Als je dat niet aan kunt moet je een andere baan zoeken.
Jammer zou ik het vinden.
Ik ben een echt nachtmens. Een feest tot 23h is geen feest maar een feestje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:35

Het is vaak geen baan, maar vrijwilligers werk. En het is leuk om te doen etc. maar een gigantische aanslag op jezelf. Ik vind eht prima om mensen tegen zichzelf te beschermen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:41

Dat kunnen ze toch zelf wel. En zo niet moeten ze ook niet klagen. :)
Ken er overigens zat die op festivals werken, dus niet helpen. Je calculeert van tevoren toch in dat er een heavy week aan komt..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:56

Dat denk ik ook.. En vrijwilligers werk voor heel het festival en van te voren ook? Dat zou ik raar vinden, krijgen die mensen dan geen vrije tijd om bands te gaan kijken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:00

Het probleem is dat mensen zelf geen maat kunnen houden, neergaan en op kosten van anderen in een ambulance naar het ziekenhuis gaan.
Al onze zorgpremies gaan in een grote pot en daar betalen ze die tripjes van.

Ik vind het wel een goed besluit. Niet alleen voor de gezondheid van de aanwezigen, maar ook ivm de overlast van de omwonenden.

Wel triest dat mensen niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen en dat dit soort dingen uberhaupt besproken moeten worden. De mens is een triest ras...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:38

Eilleen, dit vind ik dan weer overdreven, op grote festivals worden er helemaal niet zoveel mensen echt afgevoert naar het ziekenhuis. Oke er zijn dronken mensen daar maar wanneer je tussen de 100 en de 200 euro voor je ticket hebt betaald, zuip je jezelf niet in een coma of iets dergelijks..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:40

Op een gemiddeld festival eerder dit jaar (25.000 man over 2 dagen) is er 1 iemand afgevoerd naar het ziekenhuis, omdat die ineens midden op het pad in elkaar zakte. Bleek achteraf een epileptische aanval. Voor de rest zijn er wat kleine dingetjes geweest, maar die zijn intern opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:47

Ook voor omwonenden vind ik zo'n voorstel een goede zaak.

Hier hebben we ieder jaar Mysterieland zo ongeveer om de hoek.
Dat is ook altijd mooi op tijd afgelopen.

Maar toch heb ik ieder jaar wel "last" van dit festival.
Ik moet overdag gewoon werken, en dat is niet eenvoudig met continu die dreunende herrie van de verschillende muziek die net wat te vaag is om echt te horen maar net te hard om onopgemerkt te blijven.

En de mensen die na zo'n festival nog blijven "hangen", onraad stoken in de buurten rondom het festival, een gevaar op de weg zijn omdat ze geen BOB regelen, etc.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:54

Maar zoals bij festivals als Werchter en Pukkelpop en dergelijke, kan je gewoon niet anders ik bedoel 60 000 mensen of meer, er zitten altijd wat onraad stokers tussen.
De buurtbewoners krijgen ook een vergoeding en oké dan is het lawaai niet weg maar het is 3 of 4 dagen in één jaar. Dat vind ik een beetje muggeziften eigenlijk.
Wanneer festivals om 11 zouden stoppen zullen er altijd lawaaimakers blijven tot een gat in de nacht, die gaan zich dan vervelen en die gaan eerder foute dingen doen dan mensen die nog aan stage's staan naar de muziek te luisteren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:55

Je kunt als festivalbaas toch zelf wel je vrijwilligers/medewerkers en hun shiften regelen? Gewoon strak schema aanhouden zodat niemand overbelast raakt. Zoals dat werkt in een normale werkomgeving.

Wat een betutteling zeg -O- . Oordoppen doe ik zelf mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:09

BraveSpots schreef:
Je kunt als festivalbaas toch zelf wel je vrijwilligers/medewerkers en hun shiften regelen? Gewoon strak schema aanhouden zodat niemand overbelast raakt. Zoals dat werkt in een normale werkomgeving.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor vrijwilligers is het ook een feestje. Veel mensen zien het werken op een festival ook als een feestje. Je begint vaak 's morgens vroeg al (ik sta om 6:30 op, en begin rond 7:15 met werken), en je gaat gewoon door. Je hebt zelf vaak niet door hoe lang je al aan het werk ben, hoe lang het is dat je voor het laatst gedronken en gegeten hebt etc.

Ik sta zelf samen met een vriendin boven een groep van +- 25 man, en wij hebben idd dat strakke schema. Verplicht met de hele groep ontbijten, lunch gaat in 4 ploegen, avond eten is ook verplicht en we hebben altijd iemand rondlopen die eten (gesmeerde boterhammen) en drinken uitdeelt. We hebben een strak rooster van wie er wanneer op welke plek werkt. Maar ik heb mensen letterlijk met pauze moeten schoppen afgelopen evenement. 45 minuten pauze, vrij rondlopen. Na 15 minuten zijn ze terug, ondanks dat ze weten dat ze nog tot 23:00 door moeten werken en dan nog een briefing van een uur hebben.

En ja, 's avonds, als we om 24:00 terug komen in het vrijwilligers dorp. Dan wil je douchen: 00:30. Nog eventjes bij het kampvuur zitten, de dag van je af laten glijden, socializen & netwerken: 2:00. Iedereen welterusten knuffelen, door de modder naar je tentje toe, omkleden, wekker zetten: 2:30. En om 6:30 gaat die wekker weer.

En ja, ik sta erop dat de mensen die met me werken minder lange dagen maken dan dat ik doe. Maar het is niet altijd mogelijk. Ik doe mijn best om iedereen z'n verplichte pauze te laten nemen, maar ik kan mensen niet letterlijk dwingen. En er gebeuren altijd dingen die je niet aan ziet komen: afgelopen evenement is er iemand van mijn groep onderkoeld geraakt. Dat lossen we intern op, geen ambulance of ziekenhuis voor nodig, goede EHBOers en mensen die gediplomeerd verpleegkundige zijn (zo fijn, vrijwilligers) kunnen dat prima oplossen. Maar het vreet wel aan je.

Ik ben blij dat wat wij doen maar 2 dagen duurt, want incl. 3 dagen opbouw en een dag afbouw ben ik daarna compleet gesloopt. Maar als het 3, 4 of 5 dagen zou duren zou ik het ook doen, want ik hou hiervan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:26

Wat strenger zijn dan? Pauze is pauze en dan moet je niet werken, punt. Of meer mensen aannemen en dan kun je de shiften beperken in uren.

Ik vind het de omgekeerde wereld om festivals te beperken in dagen omdat vrijwilligers zichzelf niet onder controle kunt houden. Als je je werk niet aankan moet je er niet aan beginnen natuurlijk.

Maar ik moet toegeven dat ik helemaal niet wist dat dit een 'probleem' was. Ik dacht dat alles heel streng/goed geregeld was op dat vlak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:33

BraveSpots schreef:
Wat strenger zijn dan? Pauze is pauze en dan moet je niet werken, punt. Of meer mensen aannemen en dan kun je de shiften beperken in uren.

Ik vind het de omgekeerde wereld om festivals te beperken in dagen omdat vrijwilligers zichzelf niet onder controle kunt houden. Als je je werk niet aankan moet je er niet aan beginnen natuurlijk.

Maar ik moet toegeven dat ik helemaal niet wist dat dit een 'probleem' was. Ik dacht dat alles heel streng/goed geregeld was op dat vlak.

Nog strenger :P? We hebben mensen zát, mensen kunnen prima pauzes nemen, mensen kunnen het festival over om te kijken etc. Ze doen het gewoon niet...

En ja, het is ook heel streng, maar als er controle komt dan gaan ze er vanuit dat mensen gedwongen worden om meer te werken, niet dat ze het vrijwillig doen. Vrijwilligers liegen rustig over het aantal uren dat ze al werken om door te mogen draaien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:37

Femke schreef:
Ook voor omwonenden vind ik zo'n voorstel een goede zaak.

Hier hebben we ieder jaar Mysterieland zo ongeveer om de hoek.
Dat is ook altijd mooi op tijd afgelopen.

Maar toch heb ik ieder jaar wel "last" van dit festival.
Ik moet overdag gewoon werken, en dat is niet eenvoudig met continu die dreunende herrie van de verschillende muziek die net wat te vaag is om echt te horen maar net te hard om onopgemerkt te blijven.

En de mensen die na zo'n festival nog blijven "hangen", onraad stoken in de buurten rondom het festival, een gevaar op de weg zijn omdat ze geen BOB regelen, etc.

Precies, hier hebben we ook ieder jaar een paar van die feesten. Leuk hoor, dat je ervan geniet als je er bent, maar iedereen die in een straal van 10 km eromheen woont kan ook meegenieten. En al die duizenden mensen zijn 's avonds om 23.00 uur echt wel blij als het eindelijk stil wordt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:41

Bedrijven die gehoorapparaten verkopen gaan over een aantal jaren dikke winsten maken, met de huidige generaties die opgegroeid zijn met disco's etc hebben we straks massa's dove en slechthorende mensen.... Nu merk je het misschien nog niet, maar later wel!!!

Bij 90 dB heb je na minder dan een uurtje al kans op blijvende gehoorschade!! Een beetje 'concert' is al snel >100 dB. Boven de 105 dB loop je sowieso schade op.

Dusss ff een dB meter-app downloaden en gebruik 'm eens bij een concert/feest en schrik je dood :)*

Afbeelding