Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:41

Ik kreeg net een rekening binnen van me zorgverzekering, laatst had ik nieuwe medicijnen besteld voor mijn astma.
deze zou zeggen dat je het vergoed zou krijgen, maar nee hier voor moeten we betalen.
ik kan me hier zo aan irriteren we hebben er niet voor gekozen om chronisch ziek te zijn/worden, hier moeten voor dan nog voor betalen ook, omdat een of andere minister heeft besloten dat het van ons eigen risico af moet.

Het ergste vind ik dan nog wel dat pleisters en theraphie om te stoppen met roken wel vergoed worden die mensen hebben er zelf voor gekozen om te gaan roken..

Zijn er nog meer mensen die zich hier aan irriteren? En is er iets om tegen te doen een petitie tekenen ofzo...?

Mi_Amore

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:43

Hier in België wordt dat ook allemaal niet vergoed :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:45

Ashleytjuhh schreef:
Het ergste vind ik dan nog wel dat pleisters en theraphie om te stoppen met roken wel vergoed worden die mensen hebben er zelf voor gekozen om te gaan roken..

Dat wordt niet meer vergoed.

Citaat:
Zijn er nog meer mensen die zich hier aan irriteren? En is er iets om tegen te doen een petitie tekenen ofzo...?

Er zijn vast petities in omloop maar verder:
1. leg de schuld waar die hoort (politieke keuzes over de inrichting van ons zorgstelsel), niet bij 'jamaar hunnie krijgen het wel'
2. er komen verkiezingen aan: stem op een partij met een behoorlijke visie op het gebied van zorg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:46

Stoppen met roken-middelen worden ook niet meer vergoed. Dat was een tijdelijke actie ter preventie want rokende mensen kosten veel meer aan ziektekosten.

Ik vind het ook jammer dat het eigen risico steeds hoger wordt en dat je bv tandarts ed steeds minder vergoed wordt. Het zou toch niet zo moeten zijn dat je moet bezuinigen op je eigen gezondheid of die van je kinderen.

Maar ik geloof dat hier ook al een topic over loopt.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:47

Ja, het kost nou eenmaal geld. Wie zou je anders willen dat het betaalt?

En inderdaad, die nicotinepleisters is een erg slecht voorbeeld want dat is niet waar.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:47

Per dit jaar worden anti-rook medicijnen ook niet meer vergoed, en terecht hoor, dat is een keuze die ieder voor zichzelf maakt en eraf komen doe je dan ook maar zelf :)

Niemand vraagt natuurlijk om ziek zijn en vind het ook een moeilijke kwestie, de kosten rijzen nu eenmaal de pan uit, maar (chronisch) zieken hebben het al niet makkelijk en krijgen dan inderdaad ook nog niet hoge kosten van het eigen risico erboven op.

Aan de andere kant is er zo altijd wel een 'zwakke' groep te noemen en zou je nooit kunnen bezuinigen. Tuurlijk mopper ik ook als het eigen risico weer omhoog gaat, de BTW, noem maar op. Maar snap ook heel goed dat het érgens vandaan moet komen en ben ook blij dat ik niet in de schoenen van die mensen sta...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:48

Shadow0 schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Dat wordt niet meer vergoed.

Citaat:

Er zijn vast petities in omloop maar verder:
1. leg de schuld waar die hoort (politieke keuzes over de inrichting van ons zorgstelsel), niet bij 'jamaar hunnie krijgen het wel'
2. er komen verkiezingen aan: stem op een partij met een behoorlijke visie op het gebied van zorg.

:+ bij mijn unive word er in mijn pakket het stoppen met roken pakket nog steeds vergoed hoor

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:48

ik vind het ergens ook wel weer logisch. Het is heel erg duur al die medicijnen en het geld moet ergens vandaan komen. Ik vind het op zijn minst terecht dat jij als zieke een kleine bijdrage levert. En in mijn geval is het echt maar een kleine bijdrage (ik ben diabeet en de kosten voor mijn spullen zijn echt, echt, hoger dan 220 euro..). Het grootste deel wordt toch door iedereen een beetje betaald. Dus ik vind het zo slecht nog niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:50

Bezuinigen is wel nodig maar imo horen ze dat niet in de zorg te doen, daar tref je vooral de armere mensen mee en dat is toch niet nodig lijkt me.

Er zijn meer dan genoeg andere dingen waarop bezuinigd kan worden zonder dat wij daar als gewone mensen veel van merken in onze portemonnee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:51

Ashleytjuhh schreef:
Ik kreeg net een rekening binnen van me zorgverzekering, laatst had ik nieuwe medicijnen besteld voor mijn astma.
deze zou zeggen dat je het vergoed zou krijgen, maar nee hier voor moeten we betalen.
ik kan me hier zo aan irriteren we hebben er niet voor gekozen om chronisch ziek te zijn/worden, hier moeten voor dan nog voor betalen ook, omdat een of andere minister heeft besloten dat het van ons eigen risico af moet.

Wel even twee verschillen maken.
Stoppen met roken wordt soms vergoed vanuit een aanvullende verzekering, niet (meer) vanuit de basis.

Daarnaast, als je medicatie van je eigen risico af gaat, wordt het dus wél vergoed. Anders zou het niet met je eigen risico verrekend kunnen worden.

En tja, heel vervelend, maar niemand vraagt erom om ziek te worden en het eigen risico geldt gewoon voor iedereen.

Mijn man heeft zalven voor zijn psoriasis, die dus NIET vergoedt worden (en dus ook niet met het eigen risico verrekend worden), kosten wel 60 euro per maand.. Tja... Vervelend, maar t is niet anders

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:41

Je kiest er niet voor om ziek te zijn..wel om gebruik te maken van de medicijnen/voorzieningen die je nodig hebt. Het is vervelend als jou dat veel geld kost, maar andersom is het ook vervelend als jij krom moet liggen voor een ander die ziek is. En ik weet hoe het voelt, mijn eigen risico gaat ook elk jaar op. Maar dat is niet anders. Bovendien, zoals Stef zegt - je krijgt dus wél dingen vergoed. Wees blij dat je lang niet alles zelf hoeft te betalen, maar dat je slechts je eigen risico kwijt bent en niet alle werkelijke kosten..

Bovendien betalen heel veel mensen voor situaties waar ze zelf niet voor gekozen hebben. Dat is inderdaad niet eerlijk..maar de wereld ís ook niet altijd eerlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:12

... en zo schuiven we de lasten toch weer op de chronisch zieken af, zonder dat we kritisch kijken naar ons hele zorgstelsel. Waarom is dat laatste zo onmogelijk? Waarom praten we onszelf aan dat dat eigen risico de enige manier is om de zorgkosten te reguleren?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:13

Dus als ik het goed begrijp... veranderd er weinig, nouja je betaald nu meer omdat je eigen risico hoger is?

Als we mijn medicijnen helemaal zelf moeten betalen, dan zal ik moeten stoppen. Zelfs als we onze paarden en auto's verkopen is dat niet te doen, dan is er mischien genoeg geld voor één a twee jaar medicijnen :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:29

Mijn vader zijn medicatie is verandert in een goedkoper merk dat minder werkt dan die hij eerst had, hier heeft hij meer van nodig en komt daardoor op de zelfde kosten (vaak meer) uit als met het medicijn dat niet meer vergoed word en deze bewezen beter werkt EN minder bijwerkingen heeft.

Ik zelf gebruik veel pijnstillers en haal deze bij de drogist ipv de apotheek, dan heb ik gewoon per maand de financiën overzichtelijk. Van de apotheek word mij later in een keer door de zorgverzekeraar in rekening gebracht op een moment dat het mij weer niet uitkomt. En ik maar moet afwachten OF het nog in mijn pakket zit en hoeveel ze er dan weer voor rekenen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:39

aikon schreef:
Mijn vader zijn medicatie is verandert in een goedkoper merk dat minder werkt dan die hij eerst had, hier heeft hij meer van nodig en komt daardoor op de zelfde kosten (vaak meer) uit als met het medicijn dat niet meer vergoed word en deze bewezen beter werkt EN minder bijwerkingen heeft.

ik ben wel benieuwd welk medicijn dat is,dat dan minder bijwerkingen heeft als wat je vader eerst had? ik werk in een apotheek,en zit natuurlijk ook 'dicht bij het vuur'
er zijn wel mensen die reageren op bepaalde kleur en hulpstoffen,maar dat heeft niks met de prijs van het middel te maken,de een heeft het bij een dure en de ander bij een goedkope.

maar ik merk het ook aan de balie,mensen moeten erg veel zelf betalen. ik schaam me er bijna voor om het met de mensen te moeten afrekenen.

en ja dan heb je ook de mensen die van alles het duurste merk willen maar wel klagen over de zorgkosten............. -O-

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:41

ik heel erg als ik kijk op stage ( loop in de zorg stage ) eentje krijgt een scootmobiel en ieder jaar keuring of krijgen een nieuwe ( bijna nooit gebruikt ) en hebben een vooraad aan medicijnen en god weet wat en ZE HEBBEN HET NIET NODIG krijgen alles vergoed en pakken wat ze kunnen pakken en een ander die het echt nodig heeft moet zelf betalen .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:43

Iedereen moet zn eigen risico betalen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:45

Woeps, onzin. Verdiep je eens in verzekeringsvoorwaarden...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:50

DaniBanani schreef:
Je kiest er niet voor om ziek te zijn..wel om gebruik te maken van de medicijnen/voorzieningen die je nodig hebt.

ik kies daar niet voor hoor ik heb deze nodig, niet om te overleven maar zo er mensen die dat wel nodig hebben om te overleven.
zie bijv. mijn moeder heeft kanker gehad zal dus haar hele leven medicijnen moeten slikken, doet ze dit niet dan krijgt ze het terug en gaat ze dood...

en wat sommige zeggen het is maar.. 220 eigen risico maar bedenk ook is voor mensen die het minder breed hebben zoals mensen met een uitkering die komen maar net rond en als zowel vader als moeder medicatie nodig heeft... is het 440 euros weg. Oke het is wel altijd minder als dat je, je gehele medicatie zelf moet betalen maar dan nog. En ik als student die alles zelf moet betalen komt 220 euro ook niet even uit de lucht vallen.

Over de bezuiningen nog niet gesproken dat ze dat maar gaan doen op ministers, voetballers, koningshuis enz.... die verdienen genoeg ja daar is die €220 niet veel voor nee dus die kunnen makkelijk het omhoog gooien voor hun is het misschien een keertje minder uit eten of minder een nieuwe stropdas of hoed ofzo...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:01

Het gaat er niet om dat het eigen risico niet veel is, hoe weet jij hoe breed de mensen die reageren het hebben?
Het gaat erom, dat het voor iedereen gelijk is, chronisch of niet.

Chronisch is ook maar relatief trouwens, verzekeringstechnisch

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:16

Hier ook standaard medicijnen en dus standaard ER.. Waar ik dit jaar op probeer te beknibbelen..
Typisch alleen dat ik in het buitenland ook medicijnen nodig had (onvoorzien): 4 verschillende (oa AB/cortico) medicijnen/kuren:

6 (ZES!!) euro!

Hier in NL zou je er minstens 40-60,- voor betaald moeten hebben..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:10

Maar je kiest er zelf voor om te willen leven en dús die medicijnen te gebruiken (en dat is een hele logische keuze, begrijp me niet verkeerd!). Reken maar dat die medicijnen flink duurder zijn dan 220 euro per jaar, dus er wordt al een groot deel betaald door de verzekering. Moet dan dat eigen risico helemaal vervallen omdat het zo zielig is dat je (=algemeen, niet jij specifiek) ziek bent? Chemokuren en/of bestraling kost onwijs veel, gok ik, en dat is allemaal betaald..

En Shadow0: ik ben het er absoluut mee eens dat er anders bezuinigd moet worden in de zorg, en niet op deze kortzichtige wijze. Betere preventie, betere samenwerking. Zou al flink schelen, volgens mij. Eigen risico weer verhogen vind ik ook echt geen toffe oplossing. Maar ik word zo moe van dat eeuwige gedraal over 't eigen risico en wat er allemaal niet wordt vergoed, terwijl wij volgens mij ontzettend blij mogen zijn met wat we allemaal wél vergoed krijgen. In de V.S. gaan mensen dood omdat ze de behandeling niet kunnen betalen. Hier is dat ondenkbaar..

Tuurlijk is dat eigen risico stom, en voelt het oneerlijk als je chronisch ziek bent. Maar bedenk soms ook even wat je allemaal wel hebt gekregen en hoeveel meer je kwijt zou zijn als je alles zelf had moeten betalen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:25

DaniBanani schreef:
Maar je kiest er zelf voor om te willen leven en dús die medicijnen te gebruiken (en dat is een hele logische keuze, begrijp me niet verkeerd!).

Als we dan toch op die toer gaan: nee, niet iedereen kiest ervoor. Mensen die zelfmoord willen plegen kunnen gedwongen opgenomen worden :) Heel duur trouwens, zo'n gedwongen opname. Misschien de pil van Drion gewoon vrij aanbieden? Dan kan iedereen die uit economische motieven er een eind aan wil maken, dat ook gewoon netjes doen - zonder een machinist te traumatiseren ofzo. Het is een innovatieve manier om van de kosten in de zorg af te komen :j

Citaat:
terwijl wij volgens mij ontzettend blij mogen zijn met wat we allemaal wél vergoed krijgen. In de V.S. gaan mensen dood omdat ze de behandeling niet kunnen betalen. Hier is dat ondenkbaar..

Alsof je geen kritiek mag hebben zolang het ergens anders nog slechter is? Ik zie niet in waarom we blij moeten zijn met een systeem dat chronisch zieken steeds opnieuw benadeelt, terwijl het ook best anders zou kunnen. IK vind behoorlijke zorg een kwestie van beschaving. En juist bij chronisch zieken gaat het vaak om relatief beperkte (maar langdurige) zorg en medicijnen. Terwijl we ons ook zouden kunnen afvragen of we dan niet 1 chemopatient dood moeten laten gaan om 500 patienten met een chronische ziekte de noodzakelijke medicijnen te geven.

Citaat:
Tuurlijk is dat eigen risico stom, en voelt het oneerlijk als je chronisch ziek bent. Maar bedenk soms ook even wat je allemaal wel hebt gekregen en hoeveel meer je kwijt zou zijn als je alles zelf had moeten betalen..

En kijk vooral niet naar de luxe kantoren, ambitieuze nieuwbouwplannen, riante bonussen en andere zaken die ook uit het zorgbudget betaald worden - en waarvoor je heel wat ventolinpuffers of bloeddrukverlagers had kunnen kopen. Wees dankbaar en hou je mond - we hebben geen kerk meer om het te vertellen, maar het geldt nog evengoed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:31

Natuurlijk is het rot dat je een eigen bijdrage moet betalen, ik slik zoveel medicatie dat ik het er makkelijk 3x uit haal, maargoed.

Waar ik mij eerder boos over maak, is dat sommige mensen die psychische zorg nodig hebben moeten betalen (naast hun medicatie). Dit houd een hoop mensen tegen om deze zorg te nemen, terwijl deze mensen met hulp misschien wel (parttime) kunnen werken en dat ze zonder hulp niet lukt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:36

Princesj schreef:
Waar ik mij eerder boos over maak, is dat sommige mensen die psychische zorg nodig hebben moeten betalen (naast hun medicatie). Dit houd een hoop mensen tegen om deze zorg te nemen, terwijl deze mensen met hulp misschien wel (parttime) kunnen werken en dat ze zonder hulp niet lukt.

Ik maak me boos over al die dingen: ze zijn niet nodig, en ze zijn in niemands belang. Niet van de patienten zelf, en ook niet van onze maatschappij.