Hoe gedraag je je als toerist?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe ben je zelf als toerist?

Gewoon met dezelfde omgangsregels als thuis.
55 (63%)
Wat losser, omdat je toch op vakantie/dagje weg bent.
30 (34%)
Bij bezoek van een stad is het normaal om bij huizen naar binnen te kijken.
1 (1%)
Helemaal anders als thuis, zet de bloemetjes maar buiten, zeg maar.
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 87

mika11

Hoe gedraag je je als toerist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:04

Ik woon in een toeristisch stadje op de Veluwe.
Vooral zomers is het heel erg druk.
Ik woon in de oude vesting, waar eigenlijk het hele jaar door dagjesmensen langskomen.
De hele vesting is middeleeuws dus het is ook echt de moeite waard om door alle steegjes te lopen.
Maar zomers is het echt erg. :=
Tegenover mijn huisje is een museum waar vaak groepen komen.

Soms baal ik er wel een beetje van.
Dan zit ik in huis en zie ik mensen voor het raam staan, en bij mij naar binnen kijken. :')
Zelfs gebeurt het wel eens, dat ze bij mij in het poortje komen om te kijken hoe het binnenplaatsje eruit ziet.
Zo kan ik nog wel een heel rijtje opnoemen.

Het ergste is nog, als er groepen zijn bij het museum, die krijgen altijd buiten nog een uitleg over het gebouw.
Als ik dan net wegga, moet ik me tussen de mensen doorwringen, ze gaan echt niet aan de kant.
De groepen staan namelijk altijd bij het poortje van mijn huis, waar ik er dus uit moet.

Waar het om gaat is dat ik sommige mensen best brutaal vindt.
Dan lijkt het wel alsof er heel andere omgangsregels zijn, omdat ze er als toerist er zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:12

Ik heb er zelf geen last van, maar kan me jou gevoel heel goed voorstellen en ik vind het dan ook geen normaal gedrag!!
M'n vriendin woont in de bollenstreek. Nu zagen ze laatst ineens 'schimmen' langs het raam gaan. Gaat ze buiten kijken, staan er 'gewoon' een paar Japanners bij haar achter op het erf foto's te maken van de bollenvelden.... :?
Als het dan nog even gevraagd wordt...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:24

Velen schamen zich ook in 't buitenland voor andere Nederlanders. Geen binnenlandse dingen willen eten, geen fooi geven waar dat gebruikelijk is en vooral heel hard schreeuwen.
Dus kan me voorstellen dat het als je in een toeristisch dorpje woont, het net zo vervelend is. Werk zelf bij een jachthaven en zou ook niet in dat dorp willen wonen. 's winters uitgestorven en 's zomers word je onder de voeten gelopen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:40

Je woont in een vestingstad, wat werkelijk prachtig is! De toeristen vinden het de moeite waard in hun auto te stappen en het dorp met grote getalen te bezichtigen. Natuurlijk brengt dat soms overlast mee.
Mensen die wonen in een "lelijke"omgeving, zullen deze "last" niet ervaren. Die klagen weer over vieze lucht, storende omgeving, lawaai en ga maar zo door.
Zou je willen ruilen?
Wat" last" heeft ieder mens wel eens. Laat je ergernis in dit geval niet de overhand krijgen. Want je kan het ook zien als een geluk, dat je in deze mooie stad woont!

Yessy

Re: Hoe gedraag je je als toerist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:45

Ik woon in Utrecht centrum dus helaas ook hier eindeloze stromen toeristen en wat erger is: asociaal winkelend publiek op zaterdag dat niet begrijpt dat er ook mensen in het centrum wonen die dus de fiets gebruiken om van A naar B te komen. En dus heerlijk midden op de weg gaan lopen (of stilstaan) terwijl er een duidelijke en brede stoep is. Helaas hoort het er allemaal bij en ik probeer me er niet te veel aan te ergeren. Een keer diep ademhalen en bedenken dat het halverwege de avond weer lekker rustig wordt :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:46

Heeeeeel bekend probleem! Ik woon in een heel klein dorpje en het is hier supertoeristisch (peelhuisjes, en het natuurgebied de peel) en ik woon in een redelijk bijzonder huis, nieuwbouw in de oude stijl dus best opvallend en ze koekeloeren hier allemaal naar binnen, zelfs tot de deur aan toe! Ik irriteer me er soms ook aan maarja, niks aan te doen. Het is uiteindelijk maar tijdelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 11:24

Ersina schreef:
Je woont in een vestingstad, wat werkelijk prachtig is! De toeristen vinden het de moeite waard in hun auto te stappen en het dorp met grote getalen te bezichtigen. Natuurlijk brengt dat soms overlast mee.
Mensen die wonen in een "lelijke"omgeving, zullen deze "last" niet ervaren. Die klagen weer over vieze lucht, storende omgeving, lawaai en ga maar zo door.
Zou je willen ruilen?
Wat" last" heeft ieder mens wel eens. Laat je ergernis in dit geval niet de overhand krijgen. Want je kan het ook zien als een geluk, dat je in deze mooie stad woont!

Ha ha, ja daar heb je ook gelijk in.
Ik vind het hier zelf ook mooi, en kan ook genieten van de omgeving hier.
Dat is het nu eenmaal ook, dus ruilen met een 'lelijke' omgeving zou ik ook niet willen.
Meestal stoort het me ook helemaal niet, omdat je eraan gewend raakt.
Maar soms is het vervelend, dan ben ik bijvoorbeeld buiten de ramen aan het zemen en dan krijg ik allerlei opmerkingen. (aardig bedoeld).
Dan voel ik me zelf bijna een bezienswaardigheid. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:32

Misschien een kostuumpje aantrekken en entree gaan vragen voor je binnentuintje. :o

Dit is ook de reden dat we net buiten het oude centrum hier zijn gaan wonen, aan de andere kant van een rivier. Geen touristen die langskomen, alleen verdwaalde fietsers. Als ik zie hoe druk het soms is op zondag als er weer een paar busladingen bejaarden zijn losgelaten. :') is een oud klein stadje ook met een paar stadswallen en veel oude huizen en spannende steegjes. Die zijn mooi om te zien en ook ik moet soms de neiging onderdrukken niet naar binnen te kijken hoe het ingericht is. :o

Wat we wel hebben is als iedereen weer naar huis moet en het geschreeuw en gedrang over is en wij achterblijven, ook in een natuurgebied hier in de buurt. Dan is het stiekum nanana wij wonen hier lekker. }> En jullie niet

Wij gedragen ons net als thuis, waarom anders doen? Blijf beleefd en wil je iets weten vraag het gewoon.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:07

Herkenbaar. Moeders huis staat ook in een toeristische wijk en in de zomer struikel je dus over de kuddes toeristen. Gaan idd niet uit de weg, bekijken je heel raar als je naar je voordeur probeert te gaan *newsflash, er wonen mensen in die huizen :roll: * en sommigen zijn idd hondsbrutaal en zetten een grote mond op.
Ergste dat we keer gehad hebben: we kwamen net terug van boodschappen doen. Auto voor de deur geparkeerd, voordeur open en tassen uitladen. Komt er een toerist beetje op staan kijken, hoofd in de hal en beetje rondkoekeloeren. Buiten het feit dat het brutaal is, ook niet handig als je boodschappen aan het uitladen bent. We vragen hem nog of hij uit onze hal wil gaan. Neemt meneer rustig een paar foto's en staat nog wat te koekeloeren. Ik heb de hond toen maar losgelaten :o . Vond hij ons niet vriendelijk. Ja sorry.

Als toerist gedraag ik me ook niet anders dan thuis en ga zeker niet ongevraagd ergens binnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 19:06

Thioro,
Dat is wel heel erg :')
Woont je moeder in Parijs of zo?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:09

Mijn verzorgpaarden staan bij een oude watermolen, wat natuurlijk erg mooi is :+ Hoe vaak we al niet mensen van het terrein hebben moeten wegsturen omdat ze dachten dat het normaal is om even op eigen terrein te komen, in de molen te gaan en foto's te maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:51

Ik heb zulke dingen zelfs in Oostenrijk niet meegemaakt (goed, dat we in een dorpje zitten waar 50 mensen wonen, helpt ook) :')

Rare verhalen wel, maar erg, erg amusant. Ga dus vooral door.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:54

vroeger op ameland gewoond, gelukkig precies buiten het dorp.
maar ik weet hoe vervelend maar ook hoe leuk "toeristen" kunnen zijn.
ik gedraag me zoals ik me thuis ook zou gedragen.
maar als ik iets heel interesant vind, zoals bijv de molen ofzo dan zou ik vragen of ik het van dichtbij mocht kijken.
mag het niet of is er niemand aanwezig dan heb ik pech.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:57

nou dan ben jij een fijne toerist Hagelslag :)) Hier vragen ze het niet :') hier openen ze gewoon het hek (en soms loopt er dan een pony los op het erf om het gras bij te werken, vandaar ook dat het dicht moet blijven) en lopen doodleuk op het terrein

Maar van de winter met het ijs was het echt een drama. De tuin werd als oversteekplaats gebruikt door ALLE schaatsers! Kan je bedenken hoe erg de tuin er uit zag door de schaatsen die in het gras en grond kerfde? Echt idioot...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:59

Heb je dan geen draadje gespannen oid Lifaya? Of er gewoon n uurtje bij gaan staan om te zeggen dat dat niet de bedoeling is?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:02

Helpt niet. Ik ben er niet de hele tijd. Ze hebben zelfs het hek van de weide kapot gemaakt, omdat je zo "makkelijker" op sterk ijs weer kan komen. Er zat namelijk een wak achter de stijger waardoor ze niet door kunnen schaatsen en blijkbaar is het dan heel normaal om even een tuin en weide te ruineren omdat schaatsen natuurlijk veel belangrijker is :j Gelukkig was het maar 2 dagen ofzo

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:07

omdat ik weet hoe vervelend het kan zijn;)

laatst werd hier in de buurt een shetveulentje geboren, heb zelf al vaken een veulen zien geboren maar wil het toch altijd graag zien.
dus dan vragen of ik er ook bij mocht komen kijken:)
en het mocht:)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:15

Zo erg als bij jullie is het bij mij niet. Maar ik woon ook in een vrij toeristisch gebied. Wanneer het lekker weer is stikt het hier van de fietsers. En die fietsers hebben vaak het idee dat elke landweg een fietspad is waar je midden op de weg kan fietsen. Waardoor je met je auto vaak moet wachten voor de mensen een keer achter elkaar gaan fietsen of aan de kant gaan.

Maar gelukkig hebben wij hier geen grote groepen of toeristen voor de deur.

Zelf ben ik als toerist altijd wel vrij netjes, ik maak wel veel foto's. Maar ik betreed nooit ongevraagd iemands erf of huis.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:45

martina1 schreef:
Zo erg als bij jullie is het bij mij niet. Maar ik woon ook in een vrij toeristisch gebied. Wanneer het lekker weer is stikt het hier van de fietsers. En die fietsers hebben vaak het idee dat elke landweg een fietspad is waar je midden op de weg kan fietsen. Waardoor je met je auto vaak moet wachten voor de mensen een keer achter elkaar gaan fietsen of aan de kant gaan.

Ja, die hebben wij hier ook! En echt raar staan kijken als je ze tegen komt met een auto, gewoon lekker door fietsen joh! Ze denken er niet bij na dat er ook mensen in deze straat wonen..
Of wat blijkbaar ook heel normaal is, is onze brievenbus openbreken en leeg halen? Wat voor nut het heeft, werkelijk geen idee 8)7
Of ze gooien er hun afval in, ook altijd heel gezellig..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:49

Ach ja, in Amsterdam stikt het van de toeristen. Wat ik nooit heb gesnapt is waarom mensen die absoluut niet kunnen fietsen, wel een fiets huren 8)7 zit je rustig op de fiets wordt je bijna van je sokken gereden door die gekken.
En natuurlijk mensen met fotocamera's die half op straat gaan staan zonder dat ze het doorhebben (natuurlijk ook precies waar jij fietst) :') ik moet zeggen dat ik er inmiddels wel aan gewend ben. Maar af en toe blijft het vervelend :+

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:25

Heel herkenbaar in de winter is het hier meestal erg rustig maar als het mooie weer weer komt dan denkt iedereen dan hij alles mag doen hier. En ook op het water is het een ramp mensen die totaal niet kunnen varen die toch een boot huren en dan bijna iedereen aan raakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:30

pff geen last van := mijn ouders wonen ook niet echt in een gezellie dorpje , wel dronken lui die altijd binnenloeren :P

maar als ik ergens ben dan doe ik hetzelfde als thuis , mits ik verdwaalt ben ofzo :+

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:13

Netjes, en respect voor de tradities in het betreffende land 8-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:43

O ik durf zelfs bij mensen waar ik mee heb afgesproken maar die ik nog niet goed ken nauwelijks aan te bellen, laat staan dat ik op vakantie bij vreemde mensen zo naar binnen zou lopen of door het raampje zou gluren. Als ergens een bordje "no tresspassing" of iets van soortgelijke strekking hangt loop ik er met een grote boog omheen.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:50

Herkenbaar! Ons erf grenst aan een wandelpad, aan het einde van onze wei is gewoon duidelijk een ijzeren hek en dus weiland en geen wandelpad.
Toch komt het regelmatig voor dat mensen over het hek klimmen door onze wei banjeren en dan ineens in onze achtertuin staan... Zucht.