Hoe komen we uit deze crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe komen we uit deze crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:58

Hallo allemaal,

normaal gesproken gaf ik nooit zo om politiek, maar nu gaat het vind ik echt te ver. Wat ik zelf merk aan de crisis is:
- geen of minder studiefinanciering of hoge boetes bij lang studeren
- weinig banen
- verhoogde eigen risico
- vrije tarieven tandartsen
- vermindering of afschaffinge km vergoeding
- moeilijk om een vast contract te krijgen
- kan geen huis kopen op één salaris
- sta al jaren ingeschreven maar heb nog geen huurhuis
- verhoging energiekosten
- vermindering en aanscherpen regels huurtoeslag
- werken tot 67e

Daarnaast wat nog niet geldt voor mij als je dus binnen 5 jaar 67 word...krijg je ook minder nu de aow ook minder geworden.

ik ben zelf halverwege de 20 en woon dus nog bij mn ouders. Ik krijg op mn werk eerst 3 keer een 6 maanden contract en daarna mag ik hopen dat ik mag blijven. Dan ben ik dus ook al 1 en een half jaar verder voor ik weet of ik uberhaupt voor een huis zou kunnen kijken(zowel huur als koop want met een huurhuis moet je toch ook niet nu je baan kwijtraken).
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-05-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe komen we uit deze crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:59

Ze moeten gewoon stoppen met roepen dat het crisis is. Daardoor worden de mensen bang gemaakt en gaan hun geld vasthouden. Hierdoor krimpt de economie weer en blijven we in die vicieuze cirkel hangen..

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:01

ik moet zeggen dat ik het helemaal heb gehad met die hoge heren die ons moeten vertellen wat wij allemaal moeten doen en laten.
je eigen kapot werken en je centen weg brengen zodat zij van hun enorme salaris kunnen genieten.
hoe help je een land naar de fillistijnen....

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:02

Ik denk dat de negatieve berichtgeving in de media ook een grote rol speelt.
Consumenten vertrouwen is weg en op de beurs gaat het ook niet zo lekker, dat zijn al dingen die door positieve berichtgeving verbeterd kunnen worden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:04

manfredie schreef:
ik moet zeggen dat ik het helemaal heb gehad met die hoge heren die ons moeten vertellen wat wij allemaal moeten doen en laten.
je eigen kapot werken en je centen weg brengen zodat zij van hun enorme salaris kunnen genieten.

sluit me volledit bij aan!
besparing nummer 1:
Alle hoge heren van de politiek, 50% van hun salaris afhalen... Dat scheelt al een paar miljoen per jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:05

Rider01 schreef:
Consumenten vertrouwen is weg en op de beurs gaat het ook niet zo lekker, dat zijn al dingen die door positieve berichtgeving verbeterd kunnen worden.

Precies en misschien moeten ze eens hun oogkleppen afdoen en inzien dat Nederland helemaal niet zo`n rijk land is en er genoeg armoede heerst

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:08

manfredie schreef:

Wat is dan jouw voorstel?

Iemand anders de schuld geven is makkelijk (o ja daar doen ze in de politiek ook zeker aan mee hoor) maar met een oplossing komen is een stuk lastiger.

Enorm salaris? Nou, ze maken er ook heel veel uren voor met heel veel verantwoordelijkheid. Ze krijgen veel gezeik over hun heen. Maar je kan ook voor die baan gaan hoor! Hard studeren, Lef hebben, uren doorwerken, aansluiten bij een partij of start je eigen en gaan voor dat "topsalaris" ;) niemand houdt je tegen hoor :)

Dan denk ik; neem zelf het initiatief, start een burgeractie ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:11

Tuurlijk ook de negatieve berichtgeving maar alles word ook echt duurder!

Ik denk degene die op zichzelf wonen en gezinnen hebben het volgend jaar echt wel zwaar krijgen.
We zijn veel luxe gewend en zijn overal lid van enz.

Ook omdat de boodschappen duurder worden en energie komt ook extra btw op en de energie stijgt ook nog eens. Ik denk dat ik weinig tot niks meer kan sparen ook omdat de bezine zo duur is.

Eigen risico zorg word hoger. Ik ben gelukkig gezond maar hoe sommige gezinnen volgend jaar rond moeten gaan komen.... ik snap dat niet.
Ik heb wel een zusje zij woont nog thuis zij is veel ziek en ziekenhuis in en weer uit.

Ik ga dan toch echt minder kleding kopen, minder boodschappen dan geen chips meer alleen de nodige boodschappen. Op vakantie ben ik al 3 jaar niet geweest. Dus zal volgend jaar ook niet gebeuren.
En korter douchen denk ik. Daar kan ik wel op bezuinigen. Kost veel gas en douche best lang.

En ik heb inderdaad ik begin 1 juni een half jaar contract gekregen en hopen op verlenging dan!
En ik werk altijd 40uur.

Het is wel goed dat we even bewust worden van ons luxe leventje maar er komen ook echt veel mensen in de problemen als ze op dezelfde voet blijven leven als nu. Het wordt nu steeds duurder alles. Dus we zullen echt wel beter op moeten letten.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-05-12 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:11

joyce_eddy schreef:
manfredie schreef:

sluit me volledit bij aan!
besparing nummer 1:
Alle hoge heren van de politiek, 50% van hun salaris afhalen... Dat scheelt al een paar miljoen per jaar!

En hier sluit ik me ook volledig bij aan
50% bij hun eraf hele begrotingsplan is direct (bijna) rond
En dan verdienen ze nog heel erg veel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:12

Rider01 schreef:

Ben ik het ook mee eens, hoe vaker je crisis roept en hoe meer men op tv aankondigt hoe slecht alles is en welk land nu weer de AAA status verliest des te meer de mensen de hand op de knip houden omdat ze de boel niet meer vertrouwen.

Ik denk dat wij ook heel veel jaren enorm verwend zijn, alles kon maar; elk pleistertje werd wel vergoed, voor een scheet al zelf naar de eerste hulp rennen en hypotheken konden makkelijk worden afgesloten; afbetalen hoefde toch niet!
Dus het is ook een enorme omslag voor iedereen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:14

manfredie schreef:

Je hebt duidelijk geen idee hoe hard politici en top managers moeten werken.
Ben heel benieuwd hoeveel uur jij per week werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:19

Ik ben deze overheid dankbaar dat ik betaalbaar kan studeren. Ja, want de overheid draagt bij aan je collegegeld.
Ik vind het geen probleem om langer door te werken, wij worden steeds ouder en ja hoe ouder wij worden, des te duurder het wordt. Zorg is duur.

Stufi kon ik wel missen, als thuiswonende student vond ik het apart om stufi te krijgen. Net als een OV kaart, ik woonde op 5 kilometer van de universiteit :+ want moet ik nou met zo'n kaart!
(dus die heb ik ook ingeleverd)
Dus dat mogen ze ook wel afschaffen; de OV kaart voor studenten die in de buurt van de school wonen. Kost veel geld immers en praktische elke student fietst wel :+
Ik vind niet dat de overheid hoeft bij te dragen aan bezoekjes aan 'thuisthuis'.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:21

Voor mij is die kaart een uitkomst scheelt 120 euro pm en ja dat is wel lekker

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:23

Als je op een beste afstand van je opleiding woont vind ik het ook goed, zo'n OV, want daarvoor is het ook bedoeld vind ik.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:24

@ natasjave het gaat er toch niet om hoeveel uur ik per week werk...dus doe ajb niet zo bijdehand wil je

het gaat erom dat iedereen het allemaal beter denkt te weten.
wist je dat mensen nu op dit moment de kamer verlaten om zo nog in de oude regeling te vallen en dan 4 jaar wachtgeld krijgen en dan vervolgens van hun pensioen gaan genieten...
nou ik moet nog zien of ik tegen die tijd nog van mijn pensioen kan gaan genieten. hier kan ik boos om worden.
ons vertellen wat je wel en niet moet doen en dan vervolgens alle regels omzeilen

het feit dat er veelste veel wordt geleuterd op de televisie over de crisis draagt ook geen steentje bij.

mensen mogen best naar hun prestaties betaald worden maar de regering doet alles behalve presteren op dit moment...ze praten iedereen de put in ipv met juiste oplossingen te komen.
weet je waar ze mee moeten stoppen...zoveel geld in het buitenland te stoppen..weet je wel hoeveel armoede er inmiddels in nederland is door alle nieuwe geweldige ideeen
Laatst bijgewerkt door manfredie op 20-05-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:24

naja ze zeggen in nederland heeft iedereen een dak boven zn hoofd, maar ik ken meerdere mensen die min of meer verplicht nu tot latere leeftijd bij hun ouders wonen. Natuurlijk ja je hebt dan een dak boven je hoofd, maar niet van jezelf en mn ouders willen me er nu ook wel eens uit hebben. De enige optie voor mij als ik toch iets voor mezelf wil is een tijdelijke woning. Dit hebben vrienden van ons nu ook maar dan maak je toch weer steeds wat verhuis kosten en vorige keer wisten ze pas op de dag dat ze er uit moesten waar ze daarna heen konden.

En inderdaad veel leeftijdsgenoten of jonge gezinnen kunnen nog maar weinig tot soms niets sparen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:26

Ik woon ook nog thuis en ben toch een stuk ouder nog dan de TS, tja...ik ben dankbaar dat ik kan studeren ;) en dat is dankzij de overheid en nee ik wil de politiek niet in.

Je doet het daar toch nooit goed voor veel mensen :+

Dus beste overheid, ik heb respect voor jullie!
Ik vervloek jullie wel eens, maar jullie moeten wel alle rotzooi opruimen en dit maar 'even' oplossen terwijl je ook nog het pispaaltje van de samenleving bent _/-\o_

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:31

als ik de gouden oplossing zou hebben en zou weten wat wel het juiste zou zijn om zo een hoop op te lossen dan zijn jullie de eerste die het weten, want helaas heb ik die niet.

de politiek heeft door de jaren heen ook mooie dingen gebracht zoals ook al wordt aangegeven...maar op dit moment wordt wel weer veel weggehaald bij de gewone burger die hard moet werken....

en o ja om op mijn werk uren terug te komen...als het zo doorgaat zoals het nu gaat ben ik genoodzaakt om weer een volledige werk week van 40 uur te gaan draaien terwijl ik wel een klein kindje thuis heb zitten....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:35

Maar het kabinet die toen alles maar door liet gaan is helaas niet het kabinet van nu (al is die nu ook demissionair). Werd al jaren terug voor gewaarschuwd dat de zorg onbetaalbaar zou worden maar er is toen niet ingegrepen.
Dus ze hebben echt een rotklus, rommel opruimen van een ander...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:41

Werken tot je 67e.....Als je geluk hebt mag je een aantal jaren genieten van je pensioen, en dan is dat je einde....Hoeveel gaan er wel niet met pensioen, mogen 2 jaar genieten en dan gaan ze.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:42

manfredie schreef:
@ natasjave het gaat er toch niet om hoeveel uur ik per week werk...dus doe ajb niet zo bijdehand wil je

Zeg antwoord eens gewoon wil je!? Ik vraag gewoon iets.

Het maakt zeker wel uit hoeveel uur je werkt.
Mijn man werkt 60/70 uur in de week. Dat is ruim boven het gemiddelde.

Ik ken ook mensen die "maar" 20 uur werken. Dan zullen ze die 20 uur uiteraard heel hard werken. maar je hebt dan nogal wat vrije tijd over.

Ik merk nogal eens dat men denkt dat het management een luize baantje heeft. Lekker makkelijk allemaal.
Nou,...das echt anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:45

De regering heeft de verantwoordelijkheid over miljoenen mensen.

Het laagopgeleide werk dat ik nu doe, heb ik alleen verantwoordelijkheid over mijn werk.

Tja, logisch ook dat ik veel minder betaald krijg dan een minister! En ik heb vaste werktijden, ik kan niet worden terug geroepen van vakantie en ik kan er bij studeren, paard houden etc. Nee bedankt, ik wil voor geen goud ruilen en dan word je nog gratis afgezeken ook :=

(nee, het werk dat ik nu doe is niet mijn Droombaan, want ook ik wil het hogerop zoeken. Ik studeer niet voor niets natuurlijk)

Maar goed, mijn voorstel is nog steeds; OV afschaffen voor diegene die nou zeg eens binnen 10 km van de onderwijsinstelling wonen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-05-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:49

als jij dat op een normale manier een vraag stellen vindt laat het dan bij mij maar achterwege...
je kan het ook op een andere manier stellen maar ja niet iedereen is tactisch....

nou ondanks dat ik geen volledige werkweek heb heb ik geen vrije tijd dus ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt...
en als je nu wat verder gelezen had had je ook kunnen zien dat er staat dat mensen best beloond mogen naar hetgeen ze presteren...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:53

manfredie schreef:
als jij dat op een normale manier een vraag stellen vindt laat het dan bij mij maar achterwege...
je kan het ook op een andere manier stellen maar ja niet iedereen is tactisch....

nou ondanks dat ik geen volledige werkweek heb heb ik geen vrije tijd dus ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt...
en als je nu wat verder gelezen had had je ook kunnen zien dat er staat dat mensen best beloond mogen naar hetgeen ze presteren...

Ik vraag hoeveel uur je werkt? Hoe zou ik dat anders kunnen vragen?

Ik ben ook moeder en ik werk 4 dagen per week. Ik weet hoe het is om en te werken en kinderen te hebben.
Ik heb het heel erg druk. Mijn man heeft het echter veel drukker en heeft nog meer stress en verantwoording dan ik.
Is gewoon echt anders.

De meeste worden overigens betaald naar hetgeen ze presteren. Ik in ieder geval wel.
En ja mijn man ook.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:55

Als studiefinanciering wordt afgeschaft, kom ik helaas in de problemen (of nouja, problemen, ik krijg het een stuk moeilijker). Stoppen met mijn studie kan niet, want dan heb ik alsnog een boete staan van een paar duizend euro. Doorgaan met mijn studie betekend voor mij dat ik voor ongeveer 300 euro per maand moet lenen, omdat mijn ouders helaas mijn studie niet betalen én ik een nogal dure studie heb in materialen. Helaas wordt ik geregistreerd door deze lening, dus kan ik later met moeite een huisje kopen. Daarnaast ben ik nog een aantal jaren bezig om deze lening af te lossen (gaat wel geleidelijk, maar toch blijf je aan die lening kleven).

Ik snap dat iedereen de gevolgen van deze bezuinigingen gaat voelen, maar het kabinet zeurt nu al dat teveel studenten lenen. Ik heb het idee dat veel van de bezuinigingen juist averechts werken.