Paarden manegepaardenpensioenfonds de dupe van de crisis....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carool

Paarden manegepaardenpensioenfonds de dupe van de crisis....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:15

Bijna 10 jaar geleden is de allereerste stichting in Nederland opgericht voor de opvang van uitgewerkte manegepaarden.
Een unieke opvang omdat deze paarden en pony’s die jarenlang vele kilometers per dag hebben gelopen steeds weer met iemand anders op hun rug nergens anders dan in het slachthuis terecht konden als het werk te zwaar was geworden.

Oprichtster Carola Poot, paardenliefhebster in hart en nieren vond dat er iets moest veranderen en richtte een paardenbejaardenthuis op ; stichting manegepaardenpensioenfonds.
Dat er grote behoefte was aan een dergelijke opvang werd al snel duidelijk, want nadat het eerste manegepaard van Nederland officieel met pensioen was gegaan van manege de Wolf te Huijbergen, stroomden de aanmeldingen binnen, en al snel had Avanti gezelschap van 10 collega ex-werkpaarden, en inmiddels zijn er dat al 33 geworden.

Allemaal paarden die zich jarenlang hebben ingezet op manege’s door heel Nederland, maar bijvoorbeeld ook paarden en pony’s die door bemiddeling van andere dierenorganisaties zijn binnengebracht na verwaarlozing, of bijvoorbeeld zijn gered uit een levende draaimolen waar pony’s dagelijks uren achter elkaar dmv een stang aan het bit rondjes lopen in een draaimolen met kindjes op hun rug.

Voor deze dieren zit het werk er op, voor de bestuursleden van de stichting echter nog niet, want de opvang van deze dieren, stalling en medische zorg zijn ontzettend kostbaar.
En door de jaren heen zijn er na het ontstaan van de crisis de nodige donateurs afgevallen waardoor de stichting in zwaar vaarwater terecht is gekomen.
Omdat de stichting volledig afhankelijk van donateurs en sponsoren zijn zij met grote spoed op zoek naar donateurs, dit kan al vanaf 2,50 per maand.
Structurele inkomsten bieden weer enige garantie voor een redelijk toekomstperspectief voor de bewoners, maar ook uw losse gift, hoe klein ook, kan al helpen!!
En ideeen die ons weer wat meer zekerheid kunnen geven zijn van harte welkom.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:42

Spuitje. Schiet toch niet op dit :\

Miljoenen kinderen zitten zonder voedsel en wij geven ons leven voor dieren?

Edit: Klinkt enorm cru. Maar geen haan die naar die paarden kraait, behalve de verzorgers omdat zij het niet over hun hart kunnen krijgen om de paarden los te laten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:48

En wat is 33 paarden op de duizenden manege paarden. Mensen beginnen meestal iets van een opvang zonder eigen geld en een ander moet het op hoesten. Doe naast de paardenopvang iets wat geld op levert zoals bv verjaardagsparijtjes , van mijn part cursus verzorging oid. Onderneem wat maar hou op met bedelen.

carool

Re: Paarden manegepaardenpensioenfonds de dupe van de crisis....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:16

Niets doen is ook een keuze, maar wij hebben er destijds voor gekozen om ons te gaan inzetten voor deze dieren. Bijna iedereen heeft ten slotte leren rijden op manegepaarden. En deze dieren hebben vaak niet het meeste leuke leven, daarom vinden wij dat ze het extra verdienen om met pensioen te kunnen gaan.
De paarden komen dan ook alleen maar bij ons als er voldoende donateurs zijn voor het paard.
Dit is jarenlang goed gegaan, maar door de crisis zijn er helaas ontzettend veel mensen afgevallen, waardoor het gewoon moeilijker wordt om ons hoofd boven water te houden. Sorry dat ik daarom de hulp in roep van "paarden'liefhebbers. Ben het volledig met jullie eens dat er genoeg ander leed is, maar daar zijn al ontzettend veel andere goede doelen voor opgericht, ( jammer is dan wel dat daar vaak eerst een groot deel van je donatie aan de strijkstok blijft hangen, voor salarissen van bestuursleden etc ) wij hebben gekozen voor deze paarden, omdat de meeste mensen daar hun kop voor in het zand steken, en al het geld wat gedoneerd wordt gaat ook daadwerkelijk alleen maar naar de paarden. Maar goed wat had ik ook anders kunnen verwachten..........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:28

Voor mij ligt de verantwoordelijkheid voor een paard wat niet meer kan werken bij de eigenaar, dus in dit geval de manege. Wil die het dier met pensioen sturen dan moet die de kosten zelf betalen ipv een ander ervoor laten opdraaien.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel plezier je veel paarden doet met het verhuizen en een totaal andere routine op oudere leeftijd. Dat geeft behoorlijk veel stress, wat ook niet gezond is voor een paard, zeker niet voor een oudje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:37

Misschien zijn de meeste mensen wat realistischer en denken ze "Paard heeft er geen weet van als het wordt ingeslapen, dus wat is daar zo vreselijk aan?"

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:02

Manegepaarden hebben geen eigenaar, en dus iemand die een oude dag voor ze kan voorzien.
Mensen die er jarenlang op hebben gereden, volwassenen en kinderen hebben zich aan het dier gehecht, en gunnen het dus wel een fijne oude dag.
Deze mensen zijn jaren geleden donateur geworden, en dit ging goed, een bedrag van 2,50 per maand kan men dan gewoon missen. maar nadat de crisis heeft toegeslagen is dit kleine bedrag voor een aantal mensen teveel geworden, en onmisbaar omdat ze dus eerst hun kinderen te eten moeten geven. Dit is voor ons begrijpelijk, maar moeten we dan de paarden maar in laten slapen ? Sorry, hoor, maar deze 33 paarden hebben gewoon een naam, en genieten van het leven net als wij mensen.

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:05

En Tamary, je bent van harte welkom om een keertje te komen kijken hoe het de oude paarden die zijn verhuisd van de manege's naar ons vergaat.
Je zult zien dat deze dieren na jarenlang eentonig werk, in zichzelf gekeerd bij ons aankomen, en na een maand helemaal zijn opgebloeid, en weer het paard zijn wat ze ooit waren als veulen en jaarling.
Een nieuw paard heeft ongeveer een week nodig om zijn plekje te vinden op stal, of ze nu 5, 10, 15 of 20 zijn, leeftijd maakt in deze niets uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:07

carool schreef:
Manegepaarden hebben geen eigenaar, en dus iemand die een oude dag voor ze kan voorzien.

Tuurlijk hebben manegepaarden/ponys ook een eigenaar: de manegeeigenaar namelijk.
Die moet zo realistisch zijn om het paard gewoon in te laten slapen als deze niet meer geschikt is voor het leven op de manege.
Paard voelt er weinig/niets van en merkt echt niet dat hij dood is hoor :(:)
Maar op deze manier bedelen om geld vind ik echt not-done!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:11

DaniBanani schreef:
Misschien zijn de meeste mensen wat realistischer en denken ze "Paard heeft er geen weet van als het wordt ingeslapen, dus wat is daar zo vreselijk aan?"

_/-\o_

Het hele inslapen wordt naar mijn bescheiden mening veel te veel overtrokken. Ja, het dier gaat dood. Dat is vooral erg voor de mens er naast. Maar als inslapen zielig zou zijn voor paard dan zou narcose voor een operatie ook zielig zijn (en daar hoor je nooit iemand over). Paard heeft geen benul, die wordt gewoon niet meer wakker.

Als er geld en gelegenheid is, laat die dieren dan nog even lekker paard zijn. Is dat geld/gelegenheid er niet. Tja, dan maar inslapen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:11

carool schreef:
Mensen die er jarenlang op hebben gereden, volwassenen en kinderen hebben zich aan het dier gehecht, en gunnen het dus wel een fijne oude dag.
Deze mensen zijn jaren geleden donateur geworden, en dit ging goed, een bedrag van 2,50 per maand kan men dan gewoon missen. maar nadat de crisis heeft toegeslagen is dit kleine bedrag voor een aantal mensen teveel geworden, en onmisbaar omdat ze dus eerst hun kinderen te eten moeten geven. Dit is voor ons begrijpelijk, maar moeten we dan de paarden maar in laten slapen ? Sorry, hoor, maar deze 33 paarden hebben gewoon een naam, en genieten van het leven net als wij mensen.

Excuse me? Manegepaarden hebben wel degelijk een eigenaar, namelijk degene die jarenlang geld heeft verdiend aan het harde werken van deze paarden....Moet je eens proberen een afgeschreven manegepaard over te kopen dan, dan hebben ze ineens wel een eigenaar. (die in de meeste gevallen nog aardig geld wil zien ook)

Mijn paarden krijgen een goed pensioen, die blijven namelijk gewoon hier. Kost mij een hoop geld waar ik ook andere leuke dingen voor kan doen, maar omdat ze zo hard voor mij gewerkt hadden wil ik dat ze daarna ook een fijne oude dag krijgen.

Een manege eigenaar maakt de keuze om zijn paarden 'af te danken' in plaats van zelf ergens met pensioen te laten gaan, omdat de laatste optie nou eenmaal meer geld kost. Maar het is wel een keuze, waar anderen imo niet voor op hoeven te draaien.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:18

eenitraM schreef:
Miljoenen kinderen zitten zonder voedsel en wij geven ons leven voor dieren?

Juist, ik geef liever mijn geld/leven voor de dieren dan dat ik geld over maak naar bijv Haiti, waar miljoenen klaar liggen en waar de corrupte goverment ermee vandoor gaat, zoals zo vaak gebeurd.

Goede actie TS, gewoon op een andere manier je centjes bij elkaar proberen te sprokkelen. Niet iedereen vind maar domweg dat omdat je de pech had als paard om in een manege terecht te komen je er maar blind de spuit in moet zetten. Vraag me overigens af of ze deze stelling ook bij hun eigen paard hanteren. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:27

Ik ben ook realistischer; laat de eigenaren opdraaien hiervoor. Wil een manege hun oude dier laten genieten van een pensioen? Prima, mogen ze ook mee betalen. Kunnen ze prima zelf leuke acties voor verzinnen.
En anders heel cru misschien, toch een spuitje voor de oudste dieren die de meeste kwalen hebben.

En ja die stelling hanteer ik ook voor mijn eigen paard, als ik hem niet kan verkopen, nog goedkoper kan staan etc en ik kan daardoor echt niet rondkomen, kies ik toch voor mijzelf omdat hij er geen weet van heeft. En ja dat is heel verdrietig, natuurlijk.
Ik denk maar zo, hij heeft dan prachtige jaren bij mij gehad.

Maar goed, opties; vraag aan maneges waar jullie een paard van hebben gekregen of zij iets willen inzamelen. Verder posters ophangen op die maneges met een foto van het voormalig manegepaard van hun etc.
Of wie weet wil iemand zelf gemaakte spullen verkopen voor jullie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:33

Je kan een vervelend paardenleven niet 'opheffen' door 'm daarna nog gelukkiger jaren te geven. Bij mensen kan dat wel, omdat die zich alles bewust kunnen herinneren. Maar een paard leeft in het moment. Kan ongelukkig zijn en kan gelukkig zijn, maar kan daar niet bewust over nadenken, en kan ook niet denken "Goh, jammer dat ik al dood moet, had graag nog langer geleefd."

Waarom die paarden in leven houden omdat jij/jullie dat graag willen, terwijl het paard daar zelf geen belang bij heeft?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:34

Overigens nog een vraag; hoeven jullie niet te betalen voor het cremeren van een paard in ruil voor die reclame? Of betalen jullie een kleiner deel?
Want dan zou ik zeggen, wie weet willen ze liever maanddonateur worden in ruil voor reclame.
Rendac is stukken goedkoper....

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:40

Sorry, had moeten staan heeft geen eigenaar die iets om ze geeft..... was te snel met versturen.
Maar beste Amaris, je hebt gelijk hoor, gewoon laten inslapen die hap, gebeurd dat ook met de honden en katten in asiel de beestenboel ? oh wacht het even wat moeilijker, dus we laten er gewoon een paar inslapen welke doen we deze keer ???
Esther, Super dat je dat doet voor je paarden, ze hebben inderdaad hard voor je gewerkt, ( en ook heel veel geld voor je verdiendt,) dus dat zouden meer manegeeigenaren moeten doen, helaas werkt het vaak niet zo bij manege's, weet je ook dat de meeste manegepaarden dan ook bijna nooit op de wei komen, vaak elek dag 4 tot 5 uur lopen per dag, en dat niet elke ruiter even aardig voor ze is ?
Dat we al vele paarden hebben opgevangen die gelukkig gered zijn, maar waarbij zelfs onze vaste dierenarts met verbijstering heeft staan kijken omdat de dieren ontstekingen hadden in hun benen en rug, die ontzettend veel pijn moeten hebben gedaan, maar waarbij de dieren gewoon hebben doorgewerkt zonder een kik te geven omdat ze zo zijn afgestompt ? Gun ze dan in elk geval nog een aantal fijne jaren na dit werk. Dit is niet voor jou bedoeldt, want dat doe je al, en dat vindt ik super goed, maar niet elk manegepaard heeft het zo goed al bij jullie.

En Bassenqua, dank je wel voor je fijne reactie, fijn dat er hier op bokt toch nog wel mensen zitten die verder kijken dan de spuit, en niet met de massa meelopen. Alleen je reactie al geeft al een ontzettende steun in de rug!!

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:44

DaniBanani, er komen bij ons zat ongelukkige inzichzelf gekeerde paarden aan, die een maand later veel beter in hun vel zitten en wel gelukkig zijn, waarbij hun vacht gaat glanzen, waarom zouden we ze dit niet gunnen ?
De kosten voor de Rendac ligt hoger voor ons dan bijhet crematorium, dus dat is al een besparing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:46

Heb je al wel de maneges benaderd van hun voormalige paarden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:50

carool schreef:
Sorry, had moeten staan heeft geen eigenaar die iets om ze geeft..... was te snel met versturen.
Maar beste Amaris, je hebt gelijk hoor, gewoon laten inslapen die hap, gebeurd dat ook met de honden en katten in asiel de beestenboel ? oh wacht het even wat moeilijker, dus we laten er gewoon een paar inslapen welke doen we deze keer ???
Esther, Super dat je dat doet voor je paarden, ze hebben inderdaad hard voor je gewerkt, ( en ook heel veel geld voor je verdiendt,) dus dat zouden meer manegeeigenaren moeten doen, helaas werkt het vaak niet zo bij manege's, weet je ook dat de meeste manegepaarden dan ook bijna nooit op de wei komen, vaak elek dag 4 tot 5 uur lopen per dag, en dat niet elke ruiter even aardig voor ze is ?
Dat we al vele paarden hebben opgevangen die gelukkig gered zijn, maar waarbij zelfs onze vaste dierenarts met verbijstering heeft staan kijken omdat de dieren ontstekingen hadden in hun benen en rug, die ontzettend veel pijn moeten hebben gedaan, maar waarbij de dieren gewoon hebben doorgewerkt zonder een kik te geven omdat ze zo zijn afgestompt ? Gun ze dan in elk geval nog een aantal fijne jaren na dit werk. Dit is niet voor jou bedoeldt, want dat doe je al, en dat vindt ik super goed, maar niet elk manegepaard heeft het zo goed al bij jullie.

En Bassenqua, dank je wel voor je fijne reactie, fijn dat er hier op bokt toch nog wel mensen zitten die verder kijken dan de spuit, en niet met de massa meelopen. Alleen je reactie al geeft al een ontzettende steun in de rug!!

Ik ben particulier :D
Mijn paarden kosten geld vanaf het moment dat ze hier komen, tot het moment dat ze gaan en ieder moment daar tussenin.

Maar er zijn ook voldoende particulieren die die mogelijkheid niet hebben, kijk eens hoeveel paarden er boven de 18/20 jaar nog worden aangeboden op bokt en marktplaats.....Die ook maar opvangen dan? Ik vind het gewoon schandalig dat op deze manier totaal de verantwoordelijkheid van een eigenaar, ongeacht of dat een bedrijfsmatige eigenaar is of niet, wordt ontlopen. Werken met en geld verdienen aan dieren is wat mij betreft prima, maar wel een op een correcte manier. En daar hoort voor mij, en velen met mij, bij dat je zorgt voor een fijne oude dag. Ik zou ook wel willen dat de oude dag van mijn paarden betaald werd door een ander, maar dat gaat niet gebeuren.

Het grote onbegrip hier in het topic zit hem niet in het feit dat je paarden opvangt, maar in het deel waar je paarden opvangt die van een bedrijf zijn, een bedrijf dat eerst jaren geld aan hen heeft verdiend! Wij werken ons met zijn allen drie slagen in de rondte om onze paarden te kunnen verzorgen, en zo'n manegebedrijf brengt ze gewoon weg....Sorry maar dat klopt gewoon van geen kanten. En daar ga ik zeer zeker niet aan meebetalen....

(Ga er even, heel gevaarlijk op bokt, vanuit dat er meerderen zo over denken, geloof aan de reacties te zien dat ik aardig in de buurt zit namelijk. Voel je vooral niet aangesproken als jij daar niet onder valt....)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:55

Klopt inderdaad, zo kijk ik er ook tegenaan. Maneges zijn bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen. Dus natuurlijk mogen zij gevraagd worden om mee te betalen als zij zo graag een dier met pensioen willen sturen.
En daar mag je ook gerust om vragen vind ik bij die maneges waar je bij opvangt. Vraag maar om financiële steun of promotie oid. Ze kunnen je vast wel helpen met iets.
Van mij part een paar manegepaarden een paar uur ter beschikking stellen zodat je geld op kunt halen per ritje oid.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:58

tjah ik vind t schandalig dat men op deze manier geld wil krijgen omdat de paarden zoveel kosten laat de eigenaren(de maneges) opdraaien hiervoor het is toch tenslotte hun oude manege pony..

en een ritje naar de slager is ook niet zo erg hoor ze lopen de schietruimte in het is pang en klaar dier heeft er geen eens erg in.. spuitje kan ook maar dat brengt ook meer kosten met zich mee...maar zodra een dier niet meer van toepassing kan zijn dan kan je het beter gewoon af laten maken is voor het dier wel zo netjes

helaas zijn er naar mijn idee teveel van deze wannabee paarden redders op de wereld die bedelen om centen om die arme zieke en vaak ook nog schrijnende gevallen met veel been/rug en wel meer problemen want veel manege paarden zijn dan gewoon op af versleten een plekje te geven terwijl ik zoiets heb van die dieren mankeren wat breng ze gewoon naar de eeuwige weides ipv maar in leven proberen te houden omdat wij mensen dat o zo zielig vinden of beter gezegd dat sommige mensen niet weten dat liefde ook loslaten betekend....

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:06

DaniBanani schreef:
Je kan een vervelend paardenleven niet 'opheffen' door 'm daarna nog gelukkiger jaren te geven. Bij mensen kan dat wel, omdat die zich alles bewust kunnen herinneren. Maar een paard leeft in het moment. Kan ongelukkig zijn en kan gelukkig zijn, maar kan daar niet bewust over nadenken, en kan ook niet denken "Goh, jammer dat ik al dood moet, had graag nog langer geleefd."

Waarom die paarden in leven houden omdat jij/jullie dat graag willen, terwijl het paard daar zelf geen belang bij heeft?

Pff, echt sommige reacties slaan echt helemaal nergens op. Lekkere dierenliefhebbers maar niet heus -O- .

Volgens bovenstaande theorie (waar ik het ook niet mee eens ben) lijkt het me juist makkelijk een vervelend paardenleven ' op te heffen' door gelukkige dagen/jaren. Paard weet (volgens deze theorie) toch niet meer hoe vervelend het verleden was en is dus gelukkig. Mensen daarentegen kunnen bewust herinneren en doordat zij negatieve gebeurtenissen WEL herinneren kan je een vervelend mensenleven NIET opheffen door een paar gelukkige jaren!

Enne, baby's en demente ouderen bijvoorbeeld kunnen ook niet denken "Goh, jammer dat ik al dood moet, had graag nog langer geleefd." (Zullen we die ook maar afspuiten als ons dat beter/goedkoper uitkomt? Maar dat zal ik wel weer niet mogen vergelijken).

Vind eigenlijk dat IEDEREEN die een paard bezit VERPLICHT is het dier een goed leven te geven, ook als er niet meer op gereden kan worden. Manege-eigenaren moeten hier maar een bedrag voor opzij zetten of de dieren verkopen voordat ze geheel ongeschikt zijn als rijdier. Paarden horen (net als honden, katten, cavia's en andere huisdieren) wat mij betreft niet geslacht of ingeslapen te worden als ze geen pijn hebben of als die pijn (realistisch) te verhelpen is. (zouden ze van mij zelfs strafbaar mogen stellen :o )
Laatst bijgewerkt door dakota op 09-05-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:09

carool schreef:
Niets doen is ook een keuze, maar wij hebben er destijds voor gekozen om ons te gaan inzetten voor deze dieren. Bijna iedereen heeft ten slotte leren rijden op manegepaarden. En deze dieren hebben vaak niet het meeste leuke leven, daarom vinden wij dat ze het extra verdienen om met pensioen te kunnen gaan.
De paarden komen dan ook alleen maar bij ons als er voldoende donateurs zijn voor het paard.
Dit is jarenlang goed gegaan, maar door de crisis zijn er helaas ontzettend veel mensen afgevallen, waardoor het gewoon moeilijker wordt om ons hoofd boven water te houden. Sorry dat ik daarom de hulp in roep van "paarden'liefhebbers. Ben het volledig met jullie eens dat er genoeg ander leed is, maar daar zijn al ontzettend veel andere goede doelen voor opgericht, ( jammer is dan wel dat daar vaak eerst een groot deel van je donatie aan de strijkstok blijft hangen, voor salarissen van bestuursleden etc ) wij hebben gekozen voor deze paarden, omdat de meeste mensen daar hun kop voor in het zand steken, en al het geld wat gedoneerd wordt gaat ook daadwerkelijk alleen maar naar de paarden. Maar goed wat had ik ook anders kunnen verwachten..........

DEPaarden hebben geen besef dat het anders kan.

Ken je het “verhaal” van een wolvenkind, dat opgegroeid is tussen de wolven? http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfskind Deze kinderen hebben geen besef dat het anders kan. Zij kennen het niet anders.

Iedereen heeft het zwaarder nu er crisis is. TS, je moet keuzes maken. Paarden aanhouden zonder geld is ook niet echt diervriendelijk ;)

Ik ben ook gewoon een wat jij noemt “paarden”liefhebber, maar heb gewoon hele andere prioriteiten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:16

Citaat:
Enne, baby's en demente ouderen bijvoorbeeld kunnen ook niet denken "Goh, jammer dat ik al dood moet, had graag nog langer geleefd." (Zullen we die ook maar afspuiten als ons dat beter/goedkoper uitkomt? Maar dat zal ik wel weer niet mogen vergelijken).

En dat zou in mijn ogen helemaal niet verkeerd zijn.
Het is een lijdensweg voor iedereen imo als je een demente opa of oma hebt.
Persoonlijk vind ik zwaar gehandicapte babies hetzelfde, bespaar het kindje de ellende.

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:22

Tot het jezelf overkomt, dat je maandenlang een gehandicapt kindje bij je het gedragen, wat niet ontdekt is tijdens de zwangerschap.
Of dat je gezonde kindje iets overkomt waardoor het levenslang gehandicapt is.........