Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
carool schreef:Manegepaarden hebben geen eigenaar, en dus iemand die een oude dag voor ze kan voorzien.
DaniBanani schreef:Misschien zijn de meeste mensen wat realistischer en denken ze "Paard heeft er geen weet van als het wordt ingeslapen, dus wat is daar zo vreselijk aan?"
carool schreef:Manegepaarden hebben geen eigenaar, en dus iemand die een oude dag voor ze kan voorzien.
Mensen die er jarenlang op hebben gereden, volwassenen en kinderen hebben zich aan het dier gehecht, en gunnen het dus wel een fijne oude dag.
Deze mensen zijn jaren geleden donateur geworden, en dit ging goed, een bedrag van 2,50 per maand kan men dan gewoon missen. maar nadat de crisis heeft toegeslagen is dit kleine bedrag voor een aantal mensen teveel geworden, en onmisbaar omdat ze dus eerst hun kinderen te eten moeten geven. Dit is voor ons begrijpelijk, maar moeten we dan de paarden maar in laten slapen ? Sorry, hoor, maar deze 33 paarden hebben gewoon een naam, en genieten van het leven net als wij mensen.
eenitraM schreef:Miljoenen kinderen zitten zonder voedsel en wij geven ons leven voor dieren?
carool schreef:Sorry, had moeten staan heeft geen eigenaar die iets om ze geeft..... was te snel met versturen.
Maar beste Amaris, je hebt gelijk hoor, gewoon laten inslapen die hap, gebeurd dat ook met de honden en katten in asiel de beestenboel ? oh wacht het even wat moeilijker, dus we laten er gewoon een paar inslapen welke doen we deze keer ???
Esther, Super dat je dat doet voor je paarden, ze hebben inderdaad hard voor je gewerkt, ( en ook heel veel geld voor je verdiendt,) dus dat zouden meer manegeeigenaren moeten doen, helaas werkt het vaak niet zo bij manege's, weet je ook dat de meeste manegepaarden dan ook bijna nooit op de wei komen, vaak elek dag 4 tot 5 uur lopen per dag, en dat niet elke ruiter even aardig voor ze is ?
Dat we al vele paarden hebben opgevangen die gelukkig gered zijn, maar waarbij zelfs onze vaste dierenarts met verbijstering heeft staan kijken omdat de dieren ontstekingen hadden in hun benen en rug, die ontzettend veel pijn moeten hebben gedaan, maar waarbij de dieren gewoon hebben doorgewerkt zonder een kik te geven omdat ze zo zijn afgestompt ? Gun ze dan in elk geval nog een aantal fijne jaren na dit werk. Dit is niet voor jou bedoeldt, want dat doe je al, en dat vindt ik super goed, maar niet elk manegepaard heeft het zo goed al bij jullie.
En Bassenqua, dank je wel voor je fijne reactie, fijn dat er hier op bokt toch nog wel mensen zitten die verder kijken dan de spuit, en niet met de massa meelopen. Alleen je reactie al geeft al een ontzettende steun in de rug!!
DaniBanani schreef:Je kan een vervelend paardenleven niet 'opheffen' door 'm daarna nog gelukkiger jaren te geven. Bij mensen kan dat wel, omdat die zich alles bewust kunnen herinneren. Maar een paard leeft in het moment. Kan ongelukkig zijn en kan gelukkig zijn, maar kan daar niet bewust over nadenken, en kan ook niet denken "Goh, jammer dat ik al dood moet, had graag nog langer geleefd."
Waarom die paarden in leven houden omdat jij/jullie dat graag willen, terwijl het paard daar zelf geen belang bij heeft?
carool schreef:Niets doen is ook een keuze, maar wij hebben er destijds voor gekozen om ons te gaan inzetten voor deze dieren. Bijna iedereen heeft ten slotte leren rijden op manegepaarden. En deze dieren hebben vaak niet het meeste leuke leven, daarom vinden wij dat ze het extra verdienen om met pensioen te kunnen gaan.
De paarden komen dan ook alleen maar bij ons als er voldoende donateurs zijn voor het paard.
Dit is jarenlang goed gegaan, maar door de crisis zijn er helaas ontzettend veel mensen afgevallen, waardoor het gewoon moeilijker wordt om ons hoofd boven water te houden. Sorry dat ik daarom de hulp in roep van "paarden'liefhebbers. Ben het volledig met jullie eens dat er genoeg ander leed is, maar daar zijn al ontzettend veel andere goede doelen voor opgericht, ( jammer is dan wel dat daar vaak eerst een groot deel van je donatie aan de strijkstok blijft hangen, voor salarissen van bestuursleden etc ) wij hebben gekozen voor deze paarden, omdat de meeste mensen daar hun kop voor in het zand steken, en al het geld wat gedoneerd wordt gaat ook daadwerkelijk alleen maar naar de paarden. Maar goed wat had ik ook anders kunnen verwachten..........
Citaat:Enne, baby's en demente ouderen bijvoorbeeld kunnen ook niet denken "Goh, jammer dat ik al dood moet, had graag nog langer geleefd." (Zullen we die ook maar afspuiten als ons dat beter/goedkoper uitkomt? Maar dat zal ik wel weer niet mogen vergelijken).