Stress jongeren door social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Stress jongeren door social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:45

Jongeren tussen de 13 en 18 jaar lijden aan een ernstige vorm van 'sociale-mediastress'. Dit blijkt uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij onder zo'n 500 jongeren.

Sociale media als Facebook, WhatsApp, Ping, Twitter, MSN en Hyves zijn via de smartphone constant bereikbaar. Via speciale geluiden en pushberichten wordt steeds gevraagd om te reageren.

Jongeren zeggen stress te ervaren omdat ze bang zijn sociaal buitengesloten te raken of dingen te missen. Ook is het voor hen heel belangrijk zich op de juiste manier te presenteren op de sociale media, omdat iedereen zich daar 'beter' voordoet. Dat gevoel veroorzaakt een grote druk en leidt tot onzekerheid, onmacht en een lage eigenwaarde.

Jongeren geven verder aan dat het gebruik van sociale media soms ten koste gaat van concentratievermogen, schoolresultaten, sport, contact met familieleden of slaap. Zij weten vaak niet hoe ze daar anders mee om moeten gaan.

Zo'n 86 procent van de ondervraagde jongeren zegt de smartphone altijd bij zich te hebben. Het meest wordt gebruik gemaakt van Facebook, daarna volgt Youtube en op de derde plaats staan WhatsApp en Ping. Het niet direct kunnen bekijken van een binnenkomend bericht leidt bij zo'n 60 procent tot onrust.

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij pleit voor een betere begeleiding van jongeren en komt met aanbevelingen voor het onderwijs, ouders en jongeren zelf. Ook komt er een speciale website: ikbenoffline.org. Hierop worden jongeren aangemoedigd om offline activiteiten te ondernemen en daarover te berichten op deze site. Ook wordt jongeren gevraagd stil te staan bij hun eigen social-mediagebruik.

(www.NOS.nl)

Komt imo niet echt als een verrassing, vroeg me al af wanneer deze conclusie bevestigd zou worden en nieuws zou zijn. En nu??

Ilsemarie

Re: Stress jongeren door social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:48

Kan ik me goed voorstellen. Ik heb bewust geen smartphone omdat ik niet dat 24/7 bereikbaarheids idee wil. Ik ben bereikbaar wanneer ik dat wil. Ik heb wel facebook (dat is ook het enige, hyves afgesloten en de rest nooit gehad) en daar kijk ik wel wanneer ik dat wil, neit wanneer de rest wil dat ik dat doe).

Internet is iets heel moois en een smartphone met appjes is ook fantastisch, wat je tegenwoordig allemaal kan... maar daar moet je wel mee om kunnen gaan!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:57

Ik persoonlijk vind dat de komst van al deze technische hoogstandjes de strop is voor sociale contacten. Er is weinig sociaals aan een computer of een telefoon. Het grootste deel van communcatie is normaalgesproken non-verbaal. Dat aspect van communicatie valt volledig weg. Daarnaast wennen de kinderen er aan dat ze al la minute respons krijgen. Ik vraag mij af of dat niet ongeduld in de hand werkt. Ik zou bijna zeggen dat ongeduld hierdoor aangeleerd wordt, en het dus niet meer slechts een karaktereigenschap is.

Ik vermoed ook dat, als men het werkelijk zou onderzoeken, de uitkomst zou zijn dat vele jongeren verslaafd zijn aan internet, aan mobiele telefoon, etc. Dat laat dit artikel imo al doorschemeren. En verslaving aan internet/ mobiel/ etc. is wellicht op een andere manier schadelijk dan aan alcohol of drugs, maar dat het schadelijk is daar twijfel ik niet aan.

In real life gaat alles niet al la minute en exact zoals jij dat eist. Ik vrees dat al deze ontwikkelingen uiteindelijk hun tol gaan eisen als het gaat om verdraagzaamheid, vermogen om menselijke contacten aan te gaan, etc.

De wereld lijkt groter te worden voor het individu, doordat de reikwijdte onbegrensd is. Ik denk echter dat de wereld uiteindelijk heel erg klein zal worden op deze manier... Ben ik de enige die zich daarover zorgen maakt?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:04

Ik denk niet dat dit te wijten valt aan smartphones en tablets. Bij de opkomst van boeken voor het algemeen publiek waren ook grote angsten - mensen zouden stoppen met elkaar verhalen vertellen, iedereen zou zich individueel terugtrekken, het zou een gevaar zijn voor het realiteitsbesef. En wat zeggen we nu tegen kinderen? "Ga eens een goed boek lezen!"

Het probleem is misschien eerder dat het gaat over functionaliteiten waar de ouders niet of nauwelijks bekend mee zijn, waardoor ze er bij jonge kinderen slecht regels in stellen. En bij de iets oudere generaties waren ze te oud om regels opgelegd te krijgen, maar jong genoeg om het heel leuk en belangrijk te vinden. Het is tenslotte allemaal nieuw en spannend.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:07

Hoe bedoel je ze krijgen a la minute respons? Juist niet, juist op die manier communiceren moet je ff wachten op antwoord. Face-to-face is veel sneller en directer.

Imo hoort het gewoon bij de tijd en lost het zich wel weer op. Het is nieuw en ouders weten ook nog niet goed hoe ze hun kinderen hierin moeten begeleiden, want voor hen is het ook allemaal nieuw; als ze überhaupt al iets snappen van social media en de computer.

Wel ben ik het met je eens dat het bijdraagt aan individualisme en dat is imo niet altijd iets positiefs. Ik maak me er alleen geen grote zorgen over. Ook ben ik met je eens dat het verslavend kan zijn, maar ik denk dat dat bij veel kinderen/mensen ook wel weer overgaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:08

Vreemd onderzoek.. er staat niet eens hoeveel % van de jongeren een smartphone heeft?

86% heeft de smartphone altijd bij zich.. en de andere 14% altijd een normale mobiele telefoon? :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:09

Ik heb het gelijk van mn whatsapp enzo gewoon uit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:10

Mensen zijn niet gemaakt voor de huidige snelheid van de wereld, kinderen krijgen niet voor niks steeds vaker last van kwaaltjes. De wereld veranderd sneller dan de ontwikkeling van de mens kan bijbenen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:12

Nou ik heb totaal geen stress/druk door sociale media :n
Vaak ben ik nog te lui om msn/facebook/twitter/hyves op te starten :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 17:43

@ Sjors: dat is dan jouw redding :P haha! ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:50

Sjors schreef:
Nou ik heb totaal geen stress/druk door sociale media :n
Vaak ben ik nog te lui om msn/facebook/twitter/hyves op te starten :+

Ik denk dat het ook aan je persoon ligt hoor.. ik heb hetzelfde als jij. Als ik reageer dan reageer ik.. zo niet.. nou dan niet.
Ik ontken heus niet dat ik af en toe vaker zit te facebooken dan huiswerk te maken, maar als ik dat niet doe dan zit ik wel op bokt :') Of weet ik wat ik dan doe. :P Dat is gewoon de aard van het beestje _O-

Ik denk dat mensen die het idee hebben wat te missen als ze niet elk moment op facebook zitten dat ook gehad zouden hebben zonder facebook maar in een vriendenclubje waar ze in zitten en een dag niet mee kunnen ofzo.

Het is maar net hoe erg je het je aantrekt en er waarde aan hecht.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:58

Ik heb ook geen last daarvan hoor.. heb wel altijd mijn mobiel (smartphone) bij me, maar zit niet constant te whatsappen ofzo. Heb ook twitter, maar ben verslaafder aan bokt dan aan twitter :P

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:00

Maartenn schreef:
Ik heb ook geen last daarvan hoor.. heb wel altijd mijn mobiel (smartphone) bij me, maar zit niet constant te whatsappen ofzo. Heb ook twitter, maar ben verslaafder aan bokt dan aan twitter :P

Haha ik heb hetzelfde, boktverslaving is erger :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:03

En wat zou er met jullie gebeuren als tv, mobiel en internet een week lang niet gebruikt mogen worden? Kunnen jullie inschatten hoe je je dan voelt? En wat jullie dan zouden gaan doen aan activiteiten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:04

gummie schreef:
En wat zou er met jullie gebeuren als tv, mobiel en internet een week lang niet gebruikt mogen worden? Kunnen jullie inschatten hoe je je dan voelt? En wat jullie dan zouden gaan doen aan activiteiten?

Geen problemen mee. Ik heb geen tv en ik stuur nog niet eens 50 smsjes per maand gemiddeld (heb geen smartphone). Internet gebruik ik wel veel, maar een week zonder ga je echt niet dood van ;)
(Oh trouwens ik zit inmiddels niet meer in de leeftijdscategorie die hierboven wordt genoemd, maar gebruik wel sommige social media :) )

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:09

@ Gummie: Regelmatig, op vakantie :) Ik kan echt hele dagen lezen... (ook mét internet, mobiel etc overigens) Puzzelen vind ik ook leuk. Of natuurlijk op stap, naar de stad :)

(check normaal wel elk uur FB)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:09

gummie schreef:

Internet zou wel lastig zijn, heb ik nodig voor school en werk. Op vakantie kan ik wel zonder.

Ik moet zeggen dat ik het thuis sws wel lastig zou vinden om het alleen daarvoor te gebruiken, ben toch gewend snel even iets op te kunnen zoeken, iets wat ik op de radio hoorde, maar niet goed verstaan heb, buienradar, openingstijden, als ik een andere route moet nemen even op streetview kijken, want dan onthoud ik het goed. :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:10

@Gummie, TV kijk ik al bijna niet.. :P En over de rest kom ik ook wel heen. Als ik op vakantie ga gebruik ik m'n mobiel & internet ook niet. :P

Gewone huistelefoon wel toegestaan? Dan spreek ik toch zo af om wat te gaan doen. :P (Ik woon namelijk niet zo om de hoek ;) )

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:13

gummie schreef:

Nou toevallig vorige week een proef gehad, zat toen in Turkije.
Gelukkig hadden ze wifi daar, dus toen viel het wel mee.
Maar toen wij een keer een weekje wegwaren en geen internet hadden, voelde ik me wel gek/rot.
Een verslavind is het zeker.......... :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:17

gummie schreef:
Ook komt er een speciale website: ikbenoffline.org. Hierop worden jongeren aangemoedigd om offline activiteiten te ondernemen en daarover te berichten op deze site.

_O- Die is wel goed..
Als ze nu werden aangemoedigd om eens gewoon NIET te berichten over wat ze aan het doen zijn.. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:19

Sowieso een beetje dubbel, het is een website? :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:22

gummie schreef:
Ook is het voor hen heel belangrijk zich op de juiste manier te presenteren op de sociale media, omdat iedereen zich daar 'beter' voordoet. Dat gevoel veroorzaakt een grote druk en leidt tot onzekerheid, onmacht en een lage eigenwaarde.

Dit vind ik een hele belangrijke. Ik ben door de laatste jaren al gevoelig voor de genoemde punten en ik merk dat Social media dit inderdaad aanwakkert. Ik doe er dan ook niks mee. Heb Hyves al jaren geleden verwijderd. Met FB doe ik niks maar denk erover om deze dan ook maar gewoon te verwijderen als ik er toch niks mee doe.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:39

Ik ben altijd wat voorzichtig bij onderzoeken van NoMC, zij spreken voor eigen parochie nl. Zij leiden zelf ook mediacoaches op, helemaal neutraal is zo'n onderzoek dan niet lijkt mij...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:14

gummie schreef:

Dat hebben wij inmiddels op 2 vakanties gedaan: alles thuis en/of uit gelaten. Geen TV, geen mobieltje (alleen 's avonds even naar huis bellen of alles goed is met de beesten), geen computer, niets nada noppes. En het is zoooooooo fijn! :j We knapten er alledrie helemaal van op. We gingen vaker een spelletje met elkaar doen, lezen, filosoferen, dagdromen en veel buitenactiviteiten. Ook hadden we steeds meer ECHTE gesprekken met elkaar, dat is zo ontzettend waardevol. ;)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:28

Shenavallie schreef:
gummie schreef:

Dat hebben wij inmiddels op 2 vakanties gedaan: alles thuis en/of uit gelaten. Geen TV, geen mobieltje (alleen 's avonds even naar huis bellen of alles goed is met de beesten), geen computer, niets nada noppes. En het is zoooooooo fijn! :j We knapten er alledrie helemaal van op. We gingen vaker een spelletje met elkaar doen, lezen, filosoferen, dagdromen en veel buitenactiviteiten. Ook hadden we steeds meer ECHTE gesprekken met elkaar, dat is zo ontzettend waardevol. ;)

Maar dat is niet in je eigen omgeving dus niet helemaal vergelijkbaar vind ik.