Herdenken we eigenlijk wel het juiste?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Herdenken we eigenlijk wel het juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:51

Misschien is er al eens een topic over geweest, of is er nu een topic over maar heb ik dat gemist... Maar ieder jaar opnieuw vraag ik me het volgende af:

We herdenken in mei op de eerste plaats de oorlogsslachtoffers van de 2e W.O. Uit allerlei programma's, interviews, beelden en voordrachten blijkt dat daarbij de Joden en de geallieerden vooral centraal staan.
Behalve dat ik de aandacht mis voor de uitgeroeide zigeuners en gehandicapten, en het feit dat we bevrijdingsdag vieren opn een datum waarop het Jappenkamp nog niet was bevrijd, vraag ik me steeds weer af hoe het komt dat de specifieke gebeurtenissen onder leiding van Hitler op de voorgrond blijven staan, terwijl het gedachtengoed erachter en de misdadige handelingen nog steeds aan de orde van de dag zijn in andere gebieden ter wereld (al is dat misschien op kleinere schaal).

En aangezien vooral een groep mensen die de 2e W.O. niet hebben meegemaakt zo af en toe laat doorschemeren dat ze uit respect wel herdenken, en 2 minuten stil zijn op 4 mei, maar verder gevoelsmatig te ver weg staan van wat er gebeurd is, is het dan niet eens tijd dat de herdenking wat meer voor gericht op stilstaan bij algemeenheden: gruwelijkheden door de mens verricht, het gevoel van veiligheid, het strijden tegen discriminatie, het tonen van medeleven, etc in zijn algemeenheid?

Ik weet dat organisaties wel eens benoemen dat het niet alleen gaat om de 2e W.O., maar dat het breder moet worden gezien. Maar ik zie dat zo weinig terug op tv, in programma's, etc. Het draagvlak blijft wel bestaan voor de herdenkingen zoals die nu zijn. Het taboe op het ook herdenken van Duitse oorlogssoldaten (wat niet hetzelfde is als nazi's), zoals dat zo af en toe wel eens wordt voorgelegd, blijft bestaan. Ik begrijp dat wel. Maar zou het draagvlak niet nog veel groter en van veel meer waarde zijn als herdenkingen niet alleen gericht zijn op de 2e W.O. maar ook op andere (kleinere) vormen van oorlog waarbij mensen ogv ras, geloof, etc worden gedood? En daarnaast ook meer op het hier en nu en de toekomst? Dus met als doel bewustwording, en niet slechts herdenking voor mensen die het drama van toen hebben meegemaakt, overleefd of niet overleefd?

Sweetselina

Re: Herdenken we eigenlijk wel het juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:53

Wij, ik ben 27 jaar, denken om 8 uur vanavond aan alle mensen die het minder hebben dan wij, kindsoldaten, oorlogsslagtoffers, enz. Dus iig veel breder dan de 2 w o. Het is denk ik het belangrijkste wat je er zelf bij voelt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:59

Mee eens: ieder kan voor zichzelf herdenken :)

Ik was meer aan het bedenken hoe de bewustwording groter gemaakt zou kunnen worden, bijvoorbeeld ook onder die mensen die nu zeggen "ja ik ben wel 2 minuten stil, maar ik heb de oorlog niet meegemaakt, dus doe het slechts uit respect voor de mensen die dat wel hebben meegemaakt".

Omdat de herdenking direct gekoppeld wordt aan de 2e W.O. door veel mensen, vooral ook ingegeven door de media... Ik denk dat er winst te behalen valt als het breder wordt getrokken...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:01

Tja WO II wordt hier herdacht, omdat het hier zoveel impact heeft gehad. Ik vind het zelf altijd goed om hierbij stil te staan.

In Engeland en Frankrijk herdenken ze nog altijd WO I omdat het daar zoveel impact heeft gehad.

En het juiste bestaat niet als je het mij vraagt. Iedereen heeft een andere waarheid. Je kan beter zelf herdenken wat je wil herdenken denk ik dan

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:02

in augustus worden de slachtoffers van de jappen apart herdacht..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 16:08

Wat is de reden dat dat apart wordt herdacht? En is daar evenveel aandacht voor als voor de herdenking in mei? En is er een aparte herdenking voor de gesneuvelde niet-Joden? Zoals de zigeuners en gehandicapten?

Of korter gezegd: waarom zijn aantallen belangrijker dan wat hen is aangedaan? Want dat is een beetje hoe het op mij overkomt. We steken de vlag uit, in heel Nederland, op 5 mei. We vieren de bevrijding. Maar ondertussen zijn er mensen die levenslang met een enorm trauma lopen en op 5 mei helemaal nog niet vrij waren, of na 4 mei nog gedood onder hetzelfde soort regime..

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:10

je herdenkt toch niet alleen de tweede wereldoorlog? er zijn al weer veel meer oorlogen geweest met dodelijke slachtoffers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... logisch%29

onderaan zie je de lijst met oorlogen die nog steeds bezig zijn. Nederland is dan wel vrij rustig, maar er worden over de hele wereld nog genoeg mensen gedood. Diplomatie door middel van communicatie is niet overal vanzelfsprekend

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 16:15

Ik herdenk niet alleen de tweede W.O., maar zowel de media als mensen zijn nog steeds voor een groot deel gericht op die 2e W.O. Ik vind het interessant hoor, al die documentaires en films ieder jaar. Over Hitler, generaal Rommel, D-day, Pearl Harbor, etc. Maar ondertussen zie ik bijvoorbeeld de mannen van Srebrenica (om maar iets te nomen).

Ondanks dat mensen voor zichzelf wellicht verder denken dan alleen aan die grote oorlog waarin vreselijke misdaden zijn begaan, zou het wat mij betreft vanuit de media en vanuit organisaties en de overheid meer mogen gaan over al die andere gevallen van oorlogen waarbij men elkaar de meest vreselijke dingen aandoet wegens ras, geloof, sekse, afkomst, geaardheid, etc.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:19

Volgens de reclame herdenken we op 4 mei alle slachtoffers, waar ook ter wereld, die gevallen zijn in oorlogssituaties sinds het uitbreken van WOII dacht ik?

Moet heel eerlijk bekennen dat ik heel weinig 'herdenk' tijdens die 2 minuten. Ik houd wel stilte, uit respect, en daar ben ik best heel strict in. Heb 1 jaar gehad dat ik het echt vergeten was en daar voelde ik me echt rot over, maar momenteel denk ik waarschijnlijk meer aan mijn vader dan aan oorlogsslachtoffers..

[edit]dat wil niet zeggen dat ik nooit aan oorlogsslachtoffers denk, maar dat doe ik in m'n eigen tijd, en dat kan wel eens niet op 4 mei zijn :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:21

We herdenken om het nooit meer te laten gebeuren....het is dan ook vreemd te bedenken dat er 1 jaar na de tweede wereld oorlog,1946....wij als Nederlanders flink huisgehouden hebben in Indonesie :o
We leren gewoon niet lijkt wel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:23

Ik denk enkel aan de WO II slachtoffers, maar dat doe ik niet alleen opo 4 mei.
Vorig jaar zijn we naar Westerbork geweest om te herdenken, erg beladen vond ik dat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:23

Ik heb altijd geleerd dat doden herdenking is om alle slachtoffers van alle oorlogen te herdenken, dus ook onze gevallen soldaten in Afghanistan.
Dat zeggen ze ook continu met het spotje, om alle slachtoffers te herdenken.
(en inderdaad sinds wo 2 aangezien wij neutraal waren in wo 1)

De tweede wereldoorlog was dichtbij, in eigen land. Iedereen kent wel mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Wat het dichtste bij je ligt, herdenk je ook sneller.

Overigens herdenk ik zelf niet echt vandaag, verstand is vooral op 0 tijdens de 2 minuten stilte, daar ben ik heel eerlijk in.
Ik doe het liever op een spontaan moment, bezoek oorlogsgraven of ga naar een kenmerkende plek toe. Sta stil bij monumenten of ga een gesprek aan met mensen die een oorlog hebben meegemaakt (van zowel 2e wereld als latere oorlogen) Dat heeft voor mij meer betekenis dan die 'verplichte' twee minuten.
Meer individuele benadering dan collectief (al ben ik wel echt 2 minuten stil, uit respect)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-05-12 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:32

Ik heb ook geleerd dat het voor alle slachtoffers is, maar toen ze de Duitsers wilden herdenken, was er een organisatie die ineens riep dat het vooral voor de Nederlanders. Zo zie ik het zelf eigenlijk totaal niet, ik denk meer in mijn eigen tijd en dus denk ik ook aan kindsoldaten en bijvoorbeeld de Vietnam oorlog.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:34

In een oorlog zijn alleen maar slachtoffers. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:35

patatkraam schreef:

nee hoor....de wapenindustrie maakt flink winst ;) Zelfs Nederland verdient aan oorlog.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:37

geerke schreef:
patatkraam schreef:

nee hoor....de wapenindustrie maakt flink winst ;) Zelfs Nederland verdient aan oorlog.

en door Wo II is (bijna) iedereen weer uit de crisis van de jaren 30 gekomen
;)

ik doelde op diegene boven mij, die het over duitse soldaten had ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:41

Daarom vond ik het ook onzin van die organisatie dat ze ineens riepen dat het vooral voor de Nederlanders was. Ik heb nog even gegoogled maar kan het niet meer vinden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:42

Douce schreef:
Daarom vond ik het ook onzin van die organisatie dat ze ineens riepen dat het vooral voor de Nederlanders was. Ik heb nog even gegoogled maar kan het niet meer vinden.

Ik ook. Ik heb het inderdaad ook gelezen en was het er absoluut niet mee eens.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:49

We herdenken álle oorlogs slachtoffers die gesneuveld zijn door te vechten voor onze vrijheid.
Dankzij al deze mensen leven wij in een vrij land.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:28

Ik moest er ook meteen aan denken, vooral dat ventje wat zijn gedicht niet voor mocht lezen:

http://nos.nl/artikel/366711-omstreden- ... hrapt.html

Gedicht:
http://www.4en5mei.nl/4_en_5_mei/herden ... e_de_leeuw

Ik wil mezelf niet als holocaust-ontkenner neerzetten ofzo, maar ik vraag me al een tijdje af, waarom de aandacht toch de hele tijd gaat naar alléén de Joden, terwijl er in die oorlog 30-40 miljoen mensen zijn gestorven. Veel verhalen kennen wij hier nauwelijks.

Wat weten wij nou van de Polen, waarvan vele intelligentia in massagraven zijn beland omdat het land zo makkelijker bezet kon worden door de Russen, alle slimme mensen waren toch dood, en dat deze mensen geen kant op konden met Russen én Duitsers als bezetters?

Of Buchenwald, waar allerlei politiek gevangenen, schrijvers, geleerden, ex-soldaten, homo's, jehova's en zelfs een prinses zaten en de vrouw van de kampwachter lampenkapjes :oo maakte van mensenhuiden.

Dat Stalin miljoenen mannen heeft ingezet als kanonnenvoer en toen de oorlog afgelopen was, waren ze ineens 'staatsvijanden' en mochten ze dood gaan in de goelags.

Dat in China duizenden en duizenden vrouwen zijn verkracht en gruwelijk vermoord (Nanking Massacre) waarbij vrouwen, nouja ik zal het hier niet herhalen. heel erg
Waarom toch altijd weer die vrouwen? In Berlijn werden ze massaal verkracht door de Russen. Waarom??

Dat bijna heel Leningrad (nu st Petersburg) omsingeld was door Duitsers en alle voedseltransporten geblokkeerd werden waardoor de mensen elkáár gingen opeten.

Terugkomend op dat gedicht; de mensen die zich toen bij de Hitlerjugend of SS aansloten, vanwege de armoede in Nederland, dat is ook iets wat wij niet mogen vergeten. Die mensen hebben eigenlijk niets met de Jodenvervolging te maken, die werden naar het Oostfront gestuurd en zoek het maar uit daar, Hitlers kanonnenvoer. Maar ze waren geblindeerd door mooie beloften en dat ligt altijd nog op de loer. Nu nog steeds.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 03:56

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 05:00

Het staat iedereen vrij om te gedenken wat hij of zij belangrijk vindt. Ik denk dat dat ook gebeurd als je in hoofden en harten zou kunnen kijken. Mijn gedachten schieten op 4 mei om 20.00 uur allerlei kanten op. Naar het verleden, maar in deze tijden zeker ook naar het heden en de toekomst, omdat het zo maar weer kan gebeuren in deze tijden van o.a. crisis en generalisering van groepen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 06:22

......... er waren gisteren overigens twee televisieprogramma's over de Sinti, beiden terug te zien bij Uitznding gemist: Requiem voor Auschwitz en De vergeten holocaust..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:36

Boras schreef:
Het staat iedereen vrij om te gedenken wat hij of zij belangrijk vindt. Ik denk dat dat ook gebeurd als je in hoofden en harten zou kunnen kijken. Mijn gedachten schieten op 4 mei om 20.00 uur allerlei kanten op. Naar het verleden, maar in deze tijden zeker ook naar het heden en de toekomst, omdat het zo maar weer kan gebeuren in deze tijden van o.a. crisis en generalisering van groepen.

Sterker nog, het is weer aan het gebeuren... Ik zie in elk geval grote parallellen tussen de Beurskrach en opeenvolgende aanwijzing van Joden als zondebok voor alle narigheid, en wat er in deze tijden aan het gebeuren is. Ik zeg niet dat we een nieuwe Hitler krijgen hoor - ik hoop van harte dat het 'opdat wij niet vergeten' ervoor zorgt dat we dan niet nog een keer laten gebeuren.

Maar dat is precies waar de dodenherdenking wat mij betreft voor dient: niet alleen herdenken van slachtoffers van toen, maar vooral ook een moment om te kijken naar de toekomst. :j

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:47

Op 4 mei is het nationale herdenking.
De traditie van herdenken in Nederland is direct na de Tweede Wereldoorlog ontstaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar vrijwel alle landen in de wereld bij betrokken waren, kwamen naast militairen grote aantallen burgers om. In Nederland herdenken we op 4 mei alle Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Velen zijn omgekomen omdat zij in verzet kwamen of stierven door oorlogsgeweld of uitputting. Maar bovenal kwamen tallozen om het leven door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Op 4 mei herdenken we ook de Nederlandse slachtoffers van de oorlogssituaties en vredesoperaties die na de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.

De officiële tekst van het memorandum, het gedenkschrift voor de Nederlandse dodenherdenking, stelt:
'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij
vredesoperaties.’

Bron: nationaal comitee 4 en 5 mei: http://www.4en5mei.nl/

Overigens kun je herdenken wat je wilt natuurlijk.