asociaal rijgedrag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:19

De situatie is als volgt:

2 baansweg met daarnaast een parkeerstrook.
Ik rij met mijn auto achter een andere auto waar een dame in zit.
Omdat ik in een hoge auto zit (tereinwagen) kan ik over de auto voor mij zien dat tegemoet komend een auto aan het keren is op de rijbaan/parkeerstrook aan de kant waar wij rijden.
De dame in de auto voor mij kiest ervoor om op de rijbaan stil te gaan staan en te wachten maar ik kies er voor om links langs mijn voorganger te rijden (in te halen).
Op het moment dat ik aan het inhalen ben rijd de manspersoon die aan het keren is weer naar voren dus komen wij eigenlijk met de neuzen tegenover elkaar te staan.
Ik op de linkerrijbaan, de kerende manspersoon overdwars op de weg richting mij omdat hij de kant waar ik vandaan kwam op wil rijden en de dame die er voor koos om te wachten rechts van mij op de rijbaan.
Nu gebaart de manspersoon in de auto dat ik maar naar achteren moet rijden want hij vindt blijkbaar dat hij voorrang heeft.
Ik ben van mening dat hij bezig was met een bijzondere verrichting, namelijk keren op de rijbaan, en dat hij dan maar weer naar achteren moet rijden met de kont van zijn auto de parkeerstrook op, dus ik gebaar dat hij dan maar naar achteren moet rijden.
De manspersoon werd hier kwaad om en na even heen en weer gebaart te hebben pakt hij ineens zijn mobieltje en begint foto's van mij te maken....
Nu was ik aardig incognito want ik had mijn zonnebril op en op het moment dat hij foto's ging maken ben ik maar met mijn hand gaan zwaaien, maar na aankomst op mijn werk zat het mij toch niet helemaal lekker.
Straks zet hij mijn foto op een of andere site of zo :oo

Wat vinden jullie hier nou van?

p.s. ik heb uiteindelijk "gewonnen", hij is met duidelijke tegenzin achteruit gereden.... :=

Keet

Re: asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:21

Snap niet waarom je die vrouw nog bent gaan inhalen :? je had toch even kunnen wachten tot die man gekeerd was en dan weer verder kunnen rijden?
Jij stond, zoals ik uit je verhaal begreep, dus stil op de verkeerde rijbaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:22

Ik vind het asociaal gedrag van jou dat je gaat inhalen terwijl iemand bezig is met de bijzondere verichting, je had gewoon even kunnen wachten totdat hij klaar was.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:26

Idd, had even gewacht tot de man gedraaid was, dan was er niets aan de hand geweest, ik vind gewoon dat je de confrontatie bewust opzocht.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:33

Evelli schreef:
Snap niet waarom je die vrouw nog bent gaan inhalen :? je had toch even kunnen wachten tot die man gekeerd was en dan weer verder kunnen rijden?
Jij stond, zoals ik uit je verhaal begreep, dus stil op de verkeerde rijbaan?

Nee, ik moest op de rem gaan staan omdat die man die aan het keren was (dus achteruit met de kont van zijn auto op de parkeerplaats stond) vooruit begon te rijden, en daarom moest ik stil op de linker rijbaan gaan staan.
Ik reed dus achter de vrouw die stil ging staan (maar nog niet stond) en ik kon er makkelijk langs door in te halen, had de kerende man nog even gewacht dan kon hij zo wegrijden maar hij besloot al vooruit te rijden waardoor ik stil moest gaan staan.
Moet ik dus als "normale" weggebruiker remmen en gaan staan wachten terwijl de kerende man toch met een bijzondere verrichting bezig is. Ik vind dat hij op het normale verkeer moet letten om dit niet te belemmeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:35

Maar dan zoek je toch de confrontatie op, leven en laten leven hoor. Als je even achter de vrouw was blijven staan waren jullie beiden niet gefrustreerd geweest...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:36

Wanneer ik op de rijbaan keer, dan hou ik altijd het overige verkeer goed in de gaten. Zodra er ander verkeer aankomt laat ik dat voorgaan. Ik vind dan dat ik geen belemmering mag zijn. :o

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:37

De regels in het verkeer zijn er voor de duidelijkheid en dus voor de veiligheid. Bijzondere verrichtingen zoals keren hebben inderdaad geen voorrang, ik vind dus die kerende man kanp aso en die mevrouw die stopt zorgt voor een onduidelijke en dus gevaarlijke situatie door te stoppen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:37

Caira schreef:
Maar dan zoek je toch de confrontatie op, leven en laten leven hoor. Als je even achter de vrouw was blijven staan waren jullie beiden niet gefrustreerd geweest...

Kan ik dus ook zeggen van de kerende man, die zocht dus ook de confrontatie op door vooruit te rijden....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:37

Mja, ik vind het verdraagzaamheid in het verkeer door ff op elkaar te wachten. Zeker als de auto voor jou besloot om stil te staan, dan inhalen vind ik echt een asociale actie. Het wachten kost je wat? 1,5 minuut, zo lang duurt keren namelijk niet. Zie het als je goede daad van de dag.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:38

Volgens mij mag je alleen inhalen als het kan en je niemand hinderd, en dat deed je dus blijkbaar wel.
Ik zou gewoon achter die vrouw gewacht hebben, maar als ik die man was had ik je er door gelaten omdat ik dit soort acties (beide niet opzij willen) zo ontiegelijk nutteloos vind als je beide opzij kán.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:38

Het spijt me zwanepol maar ook ik vind jouw rijgedrag asociaal. Je had gewoon ook even moeten wachten. Ik haat dat soort malloten zoals jij.....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:39

Vjestagirl schreef:
Mja, ik vind het verdraagzaamheid in het verkeer door ff op elkaar te wachten. Zeker als de auto voor jou besloot om stil te staan, dan inhalen vind ik echt een asociale actie. Het wachten kost je wat? 1,5 minuut, zo lang duurt keren namelijk niet. Zie het als je goede daad van de dag.

Dus gooien we in het kader van verdraagzaamheid de regels overboord en maken we ze zelf. Waar zijn de regels dan voor :? . Als iedereen zo verdraagzaam was om zich in het verkeer aan de regels te houden zou dat enkele verkeersdoden op een jaar schelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:40

Leven en laten leven hoor. Hij is bezig met een bijzondere verrichting, maar als je zo op je strepen gaat staan dan ben je echt wel een behoorlijk lompe weggebruiker in mijn ogen.

De mevrouw voor je stopt om deze meneer even zijn gang te laten gaan, dan is het toch het gemakkelijkste om ook even te stoppen achter die mevrouw? Wat is de vertraging? Een minuut? De wereld vergaat niet hoor als je even 1 minuut moet wachten. Maar nee, als echte Hollander, op je strepen gaan staan, inhalen en de botte bijl hanteren.

Sorry hoor, maar dit zie ik echt als de confrontatie opzoeken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:41

Vjestagirl schreef:
Ik vind het asociaal gedrag van jou dat je gaat inhalen terwijl iemand bezig is met de bijzondere verichting, je had gewoon even kunnen wachten totdat hij klaar was.

Nee, hij verricht een bijzondere verichting en dan heeft het overige verkeer te allen tijde voorrang.
Ik vind het associaal dat die kerel gaat draaien en de rest geen voorrang geeft.

Voorrang verlenen bij bijzondere verrichtingen
Een rustige situatie in het verkeer kan plotseling veranderen in een gevaarlijke situatie. Een achteruitrijdende auto, een medeweggebruiker probeert te keren. Wanneer heeft u als weggebruiker recht op voorrang?
Bestuurders die onderstaande manoeuvres uitvoeren, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

•wegrijden
•achteruitrijden
•uit een uitrit de weg oprijden
•van een weg een inrit oprijden
•keren
•van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden
•van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden
• van rijstrook wisselen.

Edit: even wat extra info toegevoegd
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 02-05-12 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:41

Het is schijnbaar ook echt hollands om op meerdere fronten, dus ook in het verkeer, de regels aan de laars te lappen. Ik schaam me onderhand om hollander te zijn.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:42

Mijns inzien, heb jij volgens de regels gehandeld en had jij dus voorrang, keren is immers een bijzondere verrichting. Maar persoonlijk heeft de praktijk mij geleerd dat de regels niet altijd opgaan, zoals in de situatie die jij schetst. Daar wordt het 'normaal' gevonden elkaar te helpen, in dit geval waarschijnlijk iemand die onbekend was in het gebied en dus fout reed. Zelf had ik ook gewacht tot hij klaar was en als het mij overkomt, zou ik heel blij zijn als er iemand even wil wachten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:42

Inoterry schreef:
Vjestagirl schreef:

Dus gooien we in het kader van verdraagzaamheid de regels overboord en maken we ze zelf. Waar zijn de regels dan voor :? . Als iedereen zo verdraagzaam was om zich in het verkeer aan de regels te houden zou dat enkele verkeersdoden op een jaar schelen.

Met je stijf aan de regeltjes houden kom je ook nergens.

Doordat de TS inhaalt moet de dame voor haar ook langer wachten, want de keerder staat blijkbaar zo dat die er niet langs kan. De enige die erbij gebaat was was de TS. Voor de verkeersdoorstroming was het een stuk beter geweest als ze gewoon gewacht had, dan had iedereen zo snel mogelijk door kunnen rijden, niet alleen zij.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:44

Inoterry schreef:
De regels in het verkeer zijn er voor de duidelijkheid en dus voor de veiligheid. Bijzondere verrichtingen zoals keren hebben inderdaad geen voorrang, ik vind dus die kerende man kanp aso en die mevrouw die stopt zorgt voor een onduidelijke en dus gevaarlijke situatie door te stoppen.

Hier ga ik ook in mee. Het klinkt ook als een 'grote' weg, 2 banen met een parkeerstrook. Degene die een bijzondere verrichting uitvoert had moeten wachten en niet andersom...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:45

als ik zo het rijtje hierboven zie is inhalen (en dus wisselen van rijbaan) ook een bijzondere verrichting...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:47

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:54

zwanepol schreef:
Moet ik dus als "normale" weggebruiker remmen en gaan staan wachten terwijl de kerende man toch met een bijzondere verrichting bezig is. Ik vind dat hij op het normale verkeer moet letten om dit niet te belemmeren.

Je bent toch ook gewoon een "normale" weggebruiker? Waarom zou je dat niet zijn?
Dus ja, je had gewoon even kunnen afremmen en kunnen wachten tot hij gekeerd was en de vrouw voor je was doorgereden.

Inoterry schreef:

Infonu.nl is een soort wikipedia :+ zou het dus niet zomaar voor waar aannemen :+
Laatst bijgewerkt door Keet op 02-05-12 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:54

Vjestagirl schreef:

Doordat de TS inhaalt moet de dame voor haar ook langer wachten, want de keerder staat blijkbaar zo dat die er niet langs kan. De enige die erbij gebaat was was de TS. Voor de verkeersdoorstroming was het een stuk beter geweest als ze gewoon gewacht had, dan had iedereen zo snel mogelijk door kunnen rijden, niet alleen zij.

Dat is hier het codewoord, verkeersdoorstroming :-)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:59

Wisselen van rijstrook en dus inhalen is een bijzondere verrichting. Daarnaast mag je alleen inhalen als het veilig kan en je niemand hindert. En voorrang moet je krijgen, niet nemen.
Ik als rijinstructeur vind dit ook niet netjes opgelost door de ts. Verkeer in de praktijk is ook een groot deel anticiperen en je niet vastbijten op regels. Iedereen maakt wel eens een foutje.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:01

Vjestagirl schreef:

Precies. De regel is hier ook dat iemand op de rotonde voorrang heeft. Maar soms is het zo druk dat ik een eeuwigheid sta te wachten voordat ik er op kan. Dan ben ik zo blij als er iemand zo vriendelijk is om eventjes te stoppen op de rotonde en mij er tussen te laten. Dat doe ik ook wel eens. Nee dat is de regel helemaal niet, maar dat noemt men HOFFELIJKHEID.

Als iemand voorrang neemt en het mag officieel niet dan is het maar zo. wat kan het kwaad eventjes te wachten? Had je gewacht, moest je een minuutje stilstaan en kon je probleemloos verderrijden. Nu heb je een hoop frustratie op je hals gehaald omdat jij het per se volgens de regeltjes wilde hebben.

Vorige week zag ik een auto stoppen, en de auto erachter onmiddellijk ook maar vlug links voorbijsteken. Ware het niet dat die auto ervoor wel stopte voor een zebrapad om iemand over te laten steken :x . Maargoed dat die mensen nog niet zo ver waren! :x