breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

papagroom

breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:51

Met alle horrorverhalen rondom het misbruik van kinderopvang-medewerker Robert M. nog vers in het geheugen, duikt nu een volgend schandaal binnen de kinderopvang op. Bij kinderdagverblijf De Blokkendoos in Hoorn zijn de directrice en een leidinggevende op non-actief gesteld wegens ernstige 'emotionele mishandeling'.

Zo werd een kind zes weken binnengehouden omdat het bij een buitenactiviteit in de bosjes geplast had. Een ander kind dat geen kiwi kon schillen werd gedwongen de kiwi met vel en al op te eten. Ook kregen kinderen seksueel getinte opmerkingen naar hun hoofd geslingerd.
Zijn al deze negatieve berichten over kinderopvang een reden voor jou om je kind niet naar een kinderdagverblijf te brengen?

060606

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:54

Mijn kinderen gewoon bij vertrouwde familie.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:55

:oo had het nog niet gehoord maar wat een maffe mensen toch weer...

die van mij gaat 1 dag in de week naar de opvang, wat ik me wel afvraag is of je nu echt niets zou merken aan je kind wanneer er zoiets zou spelen....
die van mij vind het echt leuk om er naar toe te gaan, dus ja....ik ga er vanuit dat er geen vreemde dingen gebeuren...maar hoe moet je dit controleren.....

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:56

zipporah, maar zelfs dat is in veel gevallen achteraf niet vetrouwd...
die van mij gaat ook een dag naar opa en oma maar hoe vaak hoor je ook daar over geen vreemde verhalen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:02

Voor mij zou dit geen reden zijn om een kind niet meer naar de opvang te doen.
Door een paar rotte appels is niet de hele sector niet meer te vertrouwen.

Als je op alles moet reageren wat in de media komt dan kan je kind dus niet meer naar zwemles/rk kerk/opvang/basisschool enz. Dan kan je beter helemaal thuis blijven.....

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:04

Dat is zo maar ik vertrouw mijn familie ( ouders, oma's en opa's ) goed genoeg. Mede omdat ik er zelf ook gedeeltelijk door ben opgevoed en ik uit een hele nette familie kom. Je kan wel niks meer vertrouwen maar dan houd je leven op!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:08

Mijn dochtertje zit sinds Februari op school ivm 4 jaar geworden maar tot dan ging ze gewoon 2 ochtenden naar de kinderopvang :j Is gelukkig wel gewoon bij ons op het dorp met juffen die ik zelf goed ken (heb er zelfs met 1 in de klas gezeten, zij is even oud als mij). Misschien als het in een grote stad was geweest met mensen die ik niet ken, dat ik me na de berichten even goed achter de oren had gekrabd maar grotendeels moet je gewoon op je eigen gevoel afgaan en mensen ook durven blijven vertrouwen vind ik.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:13

MarliesV schreef:
Voor mij zou dit geen reden zijn om een kind niet meer naar de opvang te doen.
Door een paar rotte appels is niet de hele sector niet meer te vertrouwen.

Als je op alles moet reageren wat in de media komt dan kan je kind dus niet meer naar zwemles/rk kerk/opvang/basisschool enz. Dan kan je beter helemaal thuis blijven.....

Ligt er ook aan welke leeftijd. Baby's zijn helemaal niet weerbaar en die blijven bij mij of familie. Als ze ouder worden kan je zeggen dat niemand in de broek mag en uitleggen. Ik mocht zelf nooit alleen mee op schoolreisjes en dingen, dan ging mijn moeder mee als hulp. Mijn moeder werkte niet totdat ik en mijn broertje zelf op eigen benen konden staan. Mensen zijn soms erg makkelijk met hun nog onweerbare kinderen bij onbekenden. Je weet maar nooit maar toch kan je is gesprekken aangaan en er een gevoel bij krijgen wat soms ook al wat zegt.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:21

daar heb je wel gelijk in zipporah.

moet zeggen dat ik in een dorp woon en er verschillende leidsters zijn en je eigenlijk ook elk moment kan binnen stappen daar.
alles is verder ook heel open, zou niet weten wanneer er rare dingen zouden moeten gebeuren en kan het me ook niet voorstellen dat wanneer er 1 rotte appel tussen zit dit gedrag zou worden toegestaan door de andere dames van het team.
ik heb er in ieder geval absoluut geen naar gevoel bij om mijn kind weg te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:23

Zipporah schreef:

De meeste ellende gebeurd helaas binnen de familie. Dat gebeurd veel vaker dan op een Kinderdagverblijf

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:36

MariekeB schreef:
[naam] schreef:

De meeste ellende gebeurd helaas binnen de familie. Dat gebeurd veel vaker dan op een Kinderdagverblijf

Ja misschien vooral bij de oom of tante van... Of minder 'nette' familie's die aan de zuip gaan waar de kinderen bij zijn en bij een familielid die zelf geen kinderen heeft. Mijn nichtje van nu 11 is ook door haar oom misbruikt.. ook zo één die de hele avond aan de bier zit en van het minder nette volk. Wat ik me afvroeg; waarom moest ze bij perse oom slapen voor de leuk? Ik denk dat je grotendeels echt wel zelf in de hand kan hebben door niet zo makkelijk te zijn en je dochter bv bij de buurman langs laten zitten zomers. Waarom zou je dat doen? Ik zal mijn kinderen ook niet bij bepaalde hele lieve oom's laten slapen hoor, wat moeten ze daar in hemelsnaam? Ik heb nog ouders en opa's en oma's dus ze hoeven niet op onnodige plekken te zijn.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:39

Ik wil trouwens niet zeggen eigen schuld dikke bult had je maar beter moeten opletten het zal soms misschien echt uit een rare hoek komen maar ik vind heel veel ouders echt te makkelijk voor woorden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:46

Zipporah schreef:
Ik wil trouwens niet zeggen eigen schuld dikke bult had je maar beter moeten opletten het zal soms misschien echt uit een rare hoek komen maar ik vind heel veel ouders echt te makkelijk voor woorden.

Omdat ze kiezen voor een opvang???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:53

Zipporah schreef:

:? :? :? :')

Nou ja. Ik heb gekozen voor nee, mijn kind zou gewoon naar de opvang gaan, nou moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn opvang altijd anders geregeld is geweest.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:55

Dat niet perse ik heb het over het makkelijk zijn waar je dan ook je kind heen brengt. Als je echt niet anders kan zou je is goed kunnen kijken en een paar keer langs gaan voor een gesprek, wie werken er, zijn er invallers etc. Ja ik heb het er niet zo op een opvang bij iemand die je totaal niet kent. Of het moet zoals eerder vernoemd bv een open opvang zijn met meerdere werknemers dat er eigenlijk niets kan gebeuren en mensen niet alleen met je kinderen zijn anders snap ik idd niet waarom je het zou doen en idd door die paar rotte appels! Je kind zou maar net bij de verkeerde zitten.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:56

Blue_Eyes schreef:
[naam] schreef:

:? :? :? :')

Nou ja. Ik heb gekozen voor nee, mijn kind zou gewoon naar de opvang gaan, nou moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn opvang altijd anders geregeld is geweest.

Wat is nouja?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:59

Nou ja, als in: hier kunnen we een hele discussie over beginnen, maar nu maar weer on topic. Dat vond ik teveel typwerk ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:59

Helaas hebben wij niet de middelen om de as kleine in huis te houden, vadaar dat we vroeg aan het zoeken zijn gegaan naar een kdv. Uiteindelijk een goede gevonden waar per groep 4 volwassenen contiue aanwezig zijn.
Dat stelt ons iig iets gerust, maar je weet het niet......

Zelf bij familie kunnenrare dingen gebeuren, dan kun je je kind helemaal nergens meer veilig naartoe brengen imo....

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:01

Blue_Eyes schreef:
Nou ja, als in: hier kunnen we een hele discussie over beginnen, maar nu maar weer on topic. Dat vond ik teveel typwerk ;)

Oh ik was heel ontopic hoor! Maar goed wat jij wilt :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:29

Ik heb een keer stage gelopen bij een kinderopvang waar hele nare dingen gebeurden met kinderen die buiten de norm vielen. Begeleiders hadden totaal geen enkel benul van veel voorkomende problematieken als ASS e.d. en ik vond het echt schandalig hoe er met bepaalde kinderen om werd gegaan. Ik heb indertijd mijn opleiding gewaarschuwd en ben voortijdig gestopt met deze stage. Ze hebben een aantal jaar geen stagiaires meer gehad.
Ik mag niet hopen dat het overal zo gaat, maar deze ervaring heeft mij wel geleerd mensen die gebruik maken van kinderopvang te adviseren goed alert te zijn of je kind het er wel naar de zin heeft en bij twijfel zou ik er wel voor zorgen dat ik een andere oplossing voor de hand had bij familie o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:56

Ik zou een kind denk ik sowieso niet naar een kdv doen.......

Liever naar mijn ouders, of zijn ouders. Vind ik een veel veiliger idee. Of naar één van mijn zussen.

En wat betreft dat de meeste ellende gebeurt binnen de familie....... ik sta volledig voor mijn ouders, broers en zussen in. En als je iemand niet durft te vertrouwen op dat punt, vertrouw ze dan ook je kind niet toe :)*

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:05

Ik zou mijn kind toch naar een kdv brengen voor 1 dag in de week. Ik zal toch ook nog moeten blijven werken vrees ik. Als mijn vriend en ik een kindje krijgen zal mijn moedere een dag op hem/haar passen en zijn ouders ook een dagje. De andere dag kan hij/zij naar kdv. Ik ben van mening dat het goed is voor de sociale contacten van je kind. Hij/zij leert delen en spelen met andere kinderen en leren dat niet altijd de aandacht voor hun is.
Het is natuurlijk heel vervelend dat er mensen zijn die ze niet allemaal op een rijtje hebben maar om daarvoor mijn kind niet meer naar kdv te brengen... nee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:37

Yamcha schreef:
Ik zou een kind denk ik sowieso niet naar een kdv doen.......

Liever naar mijn ouders, of zijn ouders. Vind ik een veel veiliger idee. Of naar één van mijn zussen.

En wat betreft dat de meeste ellende gebeurt binnen de familie....... ik sta volledig voor mijn ouders, broers en zussen in. En als je iemand niet durft te vertrouwen op dat punt, vertrouw ze dan ook je kind niet toe :)*

dat is het nu net, er gebeurt op familiaal vlak vrij veel(relatief gezien dan hé) in de mishandeling en misbruik sfeer , juist omdat je het vertrouwen hebt terwijl dat in een aantal gevallen gewoon misplaatst is kom je daar soms pas achter als het te laat is , maar dat is het punt ook een beetje, je moet wel vertrouwen op deze of gene anders zet je jezelf klem.
het enige wat je kunt doen is goed rondkijken en informeren bij andere klanten van opvang bieders en op basis van de info die je krijgt een beslissing maken.
of idd familie hebben die de mogelijkheden heeft om je kinderen op te vangen.
je weet het gewoon nooit, maar risico's geheel wegnemen gaat gewoonweg niet

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:48

Mijn antwoord is NEE nooit en te nimmer gaat mijn kind naar een kdv . Je hoord steeds vaker van die rare verhalen. En ten tweede wil niet dat vreemden mijn kind opvoeden.

Die van ons heeft het geluk dat zijn papa de hele dag er is voor hem en anders gaat hij naar opa en oma (van beide kanten ) of naar me schoonzus en nichtje.

Snap alleen niet dat mensen kinderen nemen om ze 5 dagen in de week 9 uur per dag te lozen bij een kdv hoe vaak zie je dat niet gebeuren maar das natuurlijk ontopic hahhaha.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:49

Mijn dochter heb ik altijd met veel vertrouwen naar de opvang gebracht. Ik vind het wel belangrijk dat een opvang bij je past. Ik heb zelf altijd uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de opvang (door gewoon langs te gaan, gesprekken met andere ouders en zeker ook de inspectierapporten door te nemen!). Wij hebben altijd opvang naar onze zin kunnen vinden, waar onze dochter met veel plezier naar toe ging. We hebben wel eens wat meegemaakt (een groepsgenootje van mijn dochter is thuis overleden aan wiegendood, dat was wel het heftigste), maar juist op dat soort momenten kan een opvang zijn kwaliteit bewijzen.

De laatste jaren (sinds 2005, invoering Wet Kinderopvang) is de kinderopvangbranche explosief gestegen. Zeker in regio's waar het aanbod niet met de vraag mee kon groeien, zag je helaas geregeld malafide bedrijfjes ontstaan. Ik ben zelf nauw betrokken geweest bij inspecties van deze branche via mijn werk, en je komt echt op plekken waarvan ik niet kon snappen dat de ouders hun kinderen daar achter lieten :n Nu de winsten teruglopen, doordat ouders er als gevolg van de belastingmaatregelen steeds minder voor kiezen gebruik te maken van de opvang, hoop je maar dat dit als resultaat heeft dat het kaf van het koren gescheiden wordt, en niet dat er ingeboet wordt op de kwaliteit om de exploitatie draaiende te houden. Je moet wat dat betreft als ouder steeds op je hoede blijven, jaarlijks de inspecties blijven volgen e.d.