Spaanse koning jaagt op olifanten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Spaanse koning jaagt op olifanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:42

http://www.destandaard.be/artikel/detai ... ning+jaagt

Toen ik dit las, kon ik het niet geloven: Ten eerste Spanje is een land waarboven een serieuze donkere crisiswolk hangt vol jongeren die schreeuwen om werk en er geen vinden, terwijl de koning maar geld en geld uitgeeft. Fijn staatshoofd, leeft echt mee met zijn burgers :(
En dan olifantenjacht? Wie beleeft er nu lol aan het doden van een olifant (bedreigde diersoort) en zou daarvoor betalen? Dat snap ik toch echt niet :? En de hypocrisie die ermee gepaard gaat: erevoorzitter van de WWF en dan bedreigde diersoorten vermoorden voor de lol ervan. Bah, zoiets kan ik gewoon niet vatten >;)

Bijinn

Re: Spaanse koning jaagt op olifanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:46

Ik geloofde het in eerste instantie niet... Nog steeds niet eigenlijk en ik wil er ook niet de moeite in steken om te bevatten dat het wél waar is, want dat is gewoon misselijk...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:50

Wat een mafketel, hij bleek daar ook met zijn maîtresse te zijn... Die staat er goed op voor zijn volk!
WNF moet hem meteen royeren, met zo iemand kunnen ze toch niet geassocieerd worden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:51

Walgelijk...

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:53

Echt absurd dat de ere-voorzitter van het WNF op olifanten jaagt. Hoe haalt hij het in z'n hoofd. :n
En dan inderdaad ook nog het financiële aspect; het land verkeerd in een economische crisis, en hij gaat voor weet ik hoeveel geld op 'vakantie'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:53

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-04-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:54

Kon mijn oren niet geloven...meteen verbannen uit de wnf ...wat mag die zich diep gaan schamen..huichelaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:55

Standpunt WNF over jachttoerisme

Het WNF verwerpt alle vormen van jacht die niet respectvol gebeuren en waarbij de jager louter voor zijn eigen plezier een dier doodt. Het WNF zou het liefst zien dat het helemaal niet nodig is om dieren te doden en is ook tegen jachttoerisme, tenzij:

Alle andere manieren om winst te boeken voor de natuur zijn onderzocht en uitgeprobeerd, maar niets hebben opgeleverd.
De lokale, vaak arme, bevolking kan delen in de opbrengst.
De jacht gebeurt op basis van cijfermatige onderbouwing en streng wordt gecontroleerd.
De jacht humaan en professioneel gebeurt.

Winst voor conservancies

Gecontroleerd en legaal jachttoerisme vindt onder andere plaats in zuidelijk Afrika. Door beperkte jacht toe te staan, kan worden voorkomen dat grootschalige, illegale jacht – ook wel stroperij genoemd – een vlucht neemt. Mits goed gereguleerd, kan jacht op deze manier zorgen voor een toename van het wild en behoud van de biodiversiteit.

Lokale bevolkingen spelen een belangrijke rol bij het jachttoerisme. Meestal is het wild in zo’n land eigendom van de staat. Maar door gebruiksrechten toe te staan aan lokale gemeenschappen – conservancies – hebben deze bewoners vergaande zeggenschap over de natuur in hun eigen omgeving en zien ze het belang ervan in om de planten en dieren te beschermen.

De conservancies gaan niet voor de snelle winst op korte termijn, maar kiezen heel bewust en weloverwogen voor duurzaam gebruik van de natuur in hun eigen omgeving, zodat deze ook op de lange termijn behouden blijft.

Door jachtlicenties uit te geven komt er geld binnen bij deze conservancies, waarvan scholen en ziekenhuizen kunnen worden gebouwd, maar waarmee ook parkwachters (salarissen, jeeps, uitrusting) kunnen worden betaald die toezien op illegale stroperij. Ook levert de jacht vlees op voor de bevolking. Jachttoerisme zorgt in deze gemeenschappen ook voor inkomsten uit guesthouses en lodges, overige horeca en gidsen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-04-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:56

Prins Bernard idem dito..
In het openbaar je inzetten voor het behoud van uitstervende diersoorten, maar privé wel gaan jagen op diezelfde dieren.

Echt walgelijk. :n

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:01

@ Cassidy/Donkerblauw: inderdaad Prins Bernhard heeft in het verleden gejaagd, volgens mij ook op olifanten. Maar is uiteindelijk tot inkeer gekomen, is juist op gaan komen voor de olifant en is juist niet meer daarop gaan jagen

Ik vind dat een staatshoofd mag jagen, gebeurd in Nederland/Engeland eigenlijk overal en is traditie geworden. Maar dan moet men zich wel beperken tot kleine, niet bedreigde diersoorten. Kijkend naar Engeland dat Prins William soms in Kenia gaat jagen op mini hertjes (dick-dick heette ze volgens mij). Maar op een olifant jagen is voor mij uit den boze. Ten eerste is het een bedreigde diersoort, dus is het al not-done om daarop te jagen. Daarbij interesseert het mij niets wat de persoon voor "status" heeft. Ten tweede als erevoorzitter van het WNF kan/mag/moet je dit soort jachten niet doen. Hij moet onmiddelijk afstand doen van zijn erevoorzitterschap en excuses maken naar het volk. Daarmee red je de olifant niet, maar misschien lijdt hij dan minder gezichtsverlies

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:04

Een Olifant is een kuddedier die heel erg aan zijn familie hecht. In sommige natuurparken gedijen ze zo goed, dat er teveel van komen. Selectief enkele dieren uit een kudde wegschieten is heel erg zielig voor de rest van de familie. Ik ben er dan ook een voorstander van dat, als er olifanten geschoten moeten worden, men de hele kudde meeneemt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:07

Absoluut onacceptabel. Zeker in zijn positie.
Afzetten als koning en uit zijn WNF functie.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:10

@ Suzanne F.: afzetten als koning vind ik wel erg ver gaan hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:13

Douraque schreef:
@ Suzanne F.: afzetten als koning vind ik wel erg ver gaan hoor.

Ik vind dat je zoiets niet kan maken terwijl je land aan de rand van de afgrond staat. Nog even en ze kloppen bij het monetair noodfonds aan of ze even zoveel honderd miljard mogen lenen omdat ze anders failliet gaan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:36

Je weet niet of de Spaanse koning deze reis zelf heeft bekostigd/ van vrienden aangeboden heeft gekregen, je weet niet onder welke voorwaarde iemand daar heen reist en buiten seizoen is het heel goedkoop om naar Afrika af te reizen dus ik vind dat eigenlijk geen reden om hem af te zetten. Ten tweede ieder koningshuis jaagt, ook de Nederlandse/Engelse enz. Ja, op grote dieren is uit den boze maar kleine dieren vind ik niet erg. Engeland zit ook in een recessie, maar Prins William gaat wel jagen in Kenia en dus zou je volgens jouw redenering hem alvast moeten schrappen van de lijst om koning te worden

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:40

Bernhard ,Claus en Alexander , knallen ook allerlei dieren voor het plezier af , elk jaar de drijfjacht in de kroondomeinen , maarja wilde zwijnen vallen zo snel om , olifanten en neushoorns zijn veel leuker , die blijven nog een poos doorlopen met lood in hun hoofd , das wel erg leuk voor de koningklijke fam.
Beatrix draagt met liefde het mooie vachtje van een doodgeknuppelt zeehondje , volop drijfjachten op wilde zwijnen op de koninklijke domeinen .
Bernhard was voorzitter van het WNF , wij betalen zodat hij genoeg olifanten had om af te knallen , Beatrix was beschermvrouwe van de dierenbescherming , maar is gelukkig geroyeerd .
Als de laatste witte neushoorn door de paleistuin zou wandelen , is het gedaan met de neushoorn

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:59

Suzanne F. schreef:
Absoluut onacceptabel. Zeker in zijn positie.
Afzetten als koning en uit zijn WNF functie.

Eens. Dit is níet het voorbeeld wat je geeft aan je land.

Moest gisteren trouwens érg lachen om het item hierover tijdens Paul!
Eens zien of het op Youtube oid staat :)

[edit]Gevonden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:06

Het is schandalig. Maar ja......................Hij heeft zijn heup gebroken en dat is een mooie straf.

En dat het nu bekend is dat zijn maitresse ook mee was, is ook een straf.

Bah walgelijke vent gewoon, koning of niet.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:21

Donkerblauw schreef:
Prins Bernard idem dito..
In het openbaar je inzetten voor het behoud van uitstervende diersoorten, maar privé wel gaan jagen op diezelfde dieren.

Echt walgelijk. :n
Ik zie het probleem niet hoor. Zolang men op een verantwoorde manier jaagt, kan dat ook op kwetsbare of bedreigde diersoorten. Je hebt jagen en je hebt stropen en dat eerste associeer ik meer met de game farms waar wat beestjes op rondhuppelen en waar toeristen aardig wat geld betalen om een beestje af te mogen schieten. Vergeet ook niet dat sommige diersoorten hun bestaan te danken hebben aan het jachttoerisme. Er wordt veel geld betaald om op zeldzame, grote dieren te jagen, met als resultaat dat er fokprogramma's opgezet worden voor het behoud van het inkomen van de boer en een leuke bijkomstigheid daarvan is dat er meer beestjes van die soort bij komen. Daarnaast worden er in de reservaten ook dieren afgeschoten door de rangers, die zich normaliter ook inzetten voor het beschermen van dieren. Er is namelijk een verschil tussen je inzetten voor het behoud van een diersoort en een individu (of een paar individuen) afmaken. Ook het bestaan van olifanten staat of valt niet met een dier meer of minder en in de reservaten gedijen ze over het algemeen dusdanig goed dat er regelmatig olifanten verplaatst moeten worden naar andere parken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:46

sjonnie48 schreef:
Bernhard ,Claus en Alexander , knallen ook allerlei dieren voor het plezier af , elk jaar de drijfjacht in de kroondomeinen , maarja wilde zwijnen vallen zo snel om , olifanten en neushoorns zijn veel leuker , die blijven nog een poos doorlopen met lood in hun hoofd , das wel erg leuk voor de koningklijke fam.
Beatrix draagt met liefde het mooie vachtje van een doodgeknuppelt zeehondje , volop drijfjachten op wilde zwijnen op de koninklijke domeinen .
Bernhard was voorzitter van het WNF , wij betalen zodat hij genoeg olifanten had om af te knallen , Beatrix was beschermvrouwe van de dierenbescherming , maar is gelukkig geroyeerd .
Als de laatste witte neushoorn door de paleistuin zou wandelen , is het gedaan met de neushoorn

Het is danook allemaal een beetje :roll: die kritiek met name vanuit NL waar het koninghuis het meest bedenkelijke is van de wereld.

De kritiek hier bínnen Spanje is niet mals.
De koning is hierdoor in het openbaar met een excuus gekomen. Sorry, was een fout van mij, zal het niet meer doen.
Dat is ongehoord voor een koning :)*

Toch neemt men er geen genoegen mee en er wordt geeïst dat er meer controle komt.
Net als in NL dan zeker; ballotage-commissie over de huwelijkskandidaat en dan ex Nazi, gangsterlief, dochter politiek crimineeel etcetera gewoon als egas?
Nee, dat gaat hier inmiddels al láng harder.
Ook heeft het koningshuis hier geen eigendom over de paleizen en landgoederen. Die zijn van de Staat en ze hebben het gebruík uit hoofde van hun functie. Daar krijgen ze ook salaris voor. Dát gaat nu nog straffer gecontroleerd worden, dat werk, die functie.

Bij dit alles moet men niet vergeten dat Koning Juan Carlos hier een volksheld is omdat hij persóónlijk een staatsgreep voorkomen heeft. Hij ís de redder van de Spaanse democratie. Een beetje vergelijkbaar met dé Willem van Oranje die als dank daarvoor koning gekroond is en de reden is waarom het kongshuis in NL bestaat :)*

Die persoonlijke krediet wordt hier óók in de discussie meegenomen. Het gaat zó ver dat de toekomstige koningsrol van de huidige kroonprins ook in dát licht gezet wordt want hij is gewoon de zoon van.

Al met al bepaald niet zo als in NL waar het koningshuis onfris rijk is, onfrisse realties onderhoudt en de democratie al een paar keer behoorlijk op de grondvesten heeft doen schudden.
De kritiek hier op Bokt op Koning Juan Carlos is terecht. Plaats het svp wel in de juiste context. Gebruik het eens om perspectief te zien :)* *\o/*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:29

HC heeft gelijk, dit is denk ik geen Spanje versus Nederland onderwerp. Overigens ben ik het oneens met de nogal gechargeerde stelling dat het Nederlands koningshuis het meest bedenkelijke is van de wereld, dan mag je er gerust nog een paar meer onderzoeken.

Overigens knallen Bernhard en Claus helemaal niks meer af. Ik zou daar toch wel de verleden tijd voor gebruiken.

En verder is mensen dood wensen beneden alle peil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:15

joostvangestel schreef:
HC heeft gelijk, dit is denk ik geen Spanje versus Nederland onderwerp. Overigens ben ik het oneens met de nogal gechargeerde stelling dat het Nederlands koningshuis het meest bedenkelijke is van de wereld, dan mag je er gerust nog een paar meer onderzoeken.

Op basis waarvan ben jij het dan oneens?

Met name in de recente geschiedenis verslaan ze het britse koningshuis wat voorheen plaats één had.

Maar goed, dat is het onderwerp niet.
Het onderwerp is koning Juan Carlos en dat is bepaald geen bedenkelijke koning. Deze zonder meer 8)7 misser plaatst hem nog niet in de windschaduw van zeg wijlen Prins Bernhard.
De man is en blijft wél de redder van de Spaanse democratie. Iets wat hij voor zijn persóónlijke macht en die van zijn geslacht veel en VEEL beter niet had kunnen doen :)*
Hij heeft destijds zijn eigen positie en die van zijn geslacht ondergeschikt aan die van zijn volk _/-\o_

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:40

joostvangestel schreef:

Overigens knallen Bernhard en Claus helemaal niks meer af. Ik zou daar toch wel de verleden tijd voor gebruiken.

En verder is mensen dood wensen beneden alle peil.

Nee, hoor idd dit is geen topic Spanje vs. Nederland. Ik had het in de krant gelezen en was echt heel verontwaardigd, dus ik wou weten wat de bokkers ervan vonden dat een koning jaagt op bedreigde diersoorten voor heel veel geld tijdens de crisis die Spanje al heel lang teistert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:31

Als het even heel nuchter bekijkt: een olifant is geen bedreigd dier meer, en met de dure jacht doet de koning ook een beetje aan ontwikkelingshulp en natuurbeheer. Nederland zit ook in een crisis, in de laatste begroting heb ik echter niet gehoort dat in ontwikkelingshulp is geschrapt. Prins Willem-Lex heeft in Griekenland ook een dure villa gekocht, had hij dat dan ook niet mogen doen?

En de dure jacht: heeft hij het allemaal zelf heeft betaald of is hij uitgenodigd?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:01

Mijn enige probleem is de jacht, verder mag iedereen lekker op vakantie of een vakan
tiehuis kopen, waar hij/zij zelf wil. :D