Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 18:15

De afgelopen 6 jaren heb ik pensioen opgebouwd.
Echter werk ik nu via een uitzendbureau en bouw dan ook geen pensioen op.

Wat dat betreft heb ik nu al een pensioengat.
Hierdoor heb ik zelf besloten om een buffer voor mijn pensioen op te bouwen.
Momenteel ga ik 50,- p/m storten in een banksparen product.

Zeker ook nu er weer berichten gaan over dat de pensioenfondsen wéér een lagere dekkingsgraad hebben.

Hebben jullie hier al over nagedacht of zien jullie later wel hoe het loopt?

Soms heb ik wel de gedachte dat we ernaar toe gaan dat iedere Nederlander zelf voor zijn/haar pensioen moet gaan zorgen net zoals in vele andere landen.

Ariebren

Re: Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:17

Ik heb gelukkig flink geinvesteerd in lijrentes naast de pensioentjes die ik al had.
Vandaar dat ik met 61,5 jaar oud kon stoppen met werken, door een reorganisatie in mijn ex bedrijf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:19

Ik spaar ook om mijn pensioen aan te vullen. :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 18:19

Bedoel je dan dat je de gouden handdruk hebt vastgezet in een lijfrentepolis?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:33

annastasia schreef:
Bedoel je dan dat je de gouden handdruk hebt vastgezet in een lijfrentepolis?

Ik kreeg dus een kleine "oprot" premie en die zit zit in de goudenhanddruk verzekering en keert maandelijks uit.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:10

Na mijn opleiding ben ik ook van plan 50 euro per maand apart te zetten voor na mijn pensioen. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:13

Ik ben niet in loondienst, dus moet er inderdaad zelf voor zorgen. Ik heb echter nul vertrouwen in de maatschappijen die dit aanbieden, dus heb ik het in eigen beheer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:19

annastasia schreef:
De afgelopen 6 jaren heb ik pensioen opgebouwd.
Echter werk ik nu via een uitzendbureau en bouw dan ook geen pensioen op.

Wat dat betreft heb ik nu al een pensioengat.
Hierdoor heb ik zelf besloten om een buffer voor mijn pensioen op te bouwen.
Momenteel ga ik 50,- p/m storten in een banksparen product.

Zeker ook nu er weer berichten gaan over dat de pensioenfondsen wéér een lagere dekkingsgraad hebben.

Hebben jullie hier al over nagedacht of zien jullie later wel hoe het loopt?

Soms heb ik wel de gedachte dat we ernaar toe gaan dat iedere Nederlander zelf voor zijn/haar pensioen moet gaan zorgen net zoals in vele andere landen.

Als je in loondienst bent, betaal je (over het algemeen) verplicht pensioenpremie via je salaris, samen met je werkgever, meestal is de verhouding 50-50, afhankelijk van de CAO. Soms heeft een bedrijf als secundaire arbeidsvoorwaarde een premievrij pensioen, dan betaalt de werkgever de pensioenpremie.

Een zelfstandige moet zelf voor een pensioenvoorziening zorgen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:21

Heel verstandig dat je er nu al mee bezig bent.
Hoe of wat voor manier, maakt niet uit.
Denk aan je ouwe dag, een jong iemand denkt dat hij met 60 jaar de wereld nog aankan.
Een 60 tig jarige denkt, wat kon ik vroeger veel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:27

Zeker heel verstandig om hiermee bezig te zijn.
De verzorging van wieg tot graf kabbelt steeds verder af.
Pensioenfondsen staan onder druk en pensioenuitkeringen worden verlaagd.

Ik heb er een grote hekel aan om me er mee bezig te houden. Het heeft mijn interesse helemaal niet.
Maar ik moet het ook gaan doen. Mijn man is pas sinds 6 jaar in Nederland en bouwt geen volledige aow op.
Hij neemt ook nog niet lang deel aan een pensioenfonds. Ik heb 2 jaar niet gewerkt en dus geen pensioen opgebouwd en werk nu tegen een lager salaris en maar 24 uur per week. Dat schiet dus ook niet meer op qua opbouw. Gelukkig is ons huis straks wel afbetaald. Woonlasten hebben we straks dus niet meer. Maar extra aanvulling zou welkom zijn.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:56

Ik denk dat er over een paar jaar helemaal geen pensioen meer bestaat.....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:59

kimberley12 schreef:

Dat denk ik ook...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:02

Pensioen fondsen blijven bestaan.
Jij en je werkgever storten maandelijks een viertal daglonen per maand in het fonds.
AOW, idem.
Maar momenteel is de rente opbrengst van dat grote verzamelde kapitaal niet genoeg om rendabel te blijven.
Dus er wordt wat geknibbeld aan de uitbetalingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:03

kimberley12 schreef:

Dat lijkt me niet, immers het is "jouw" geld, jij en jouw werkgever hebben geld in een pot gestort.
Ik denk wel, dat er gekort gaat worden in de toekomst op de AOW, immers iedereen heeft nu recht op AOW, ook de koningin en andere miljonairs of veelverdieners. :D Misschien dat men gekort wordt op de AOW als er sprake is van een pensioen boven een bepaald bedrag.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:04

Ik doe er niets mee of voor. Alleen dat wat ik opbouw.. maar daar zit al een enorm gat in... Stel dat ik nu 50 euro spaar.. Daar kan ik nu 25 broden voor kopen.. Wat kan ik er dan nog mee??? Misschien 10 broden kopen???? Ik leef liever nu.. wie weet haal ik die leeftijd niet eens.. ik moet toch al door tot mijn 67e....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:23

Het is wel "jouw" geld, maar jouw geld wordt gebruikt om de pensioengerechtigden van nu uit te betalen volgens mij.
Als wij zo oud zijn, dan moet de werkende generatie van dat moment onze uitkering bij elkaar verdienen.
Helaas ziet het er naar uit dat de vergrijzing roet in het eten gooit. Te veel ouderen in verhouding tot de werkenden.
Ik zie het ook niet zo rooskleurig in.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 22:28

In bv Suriname moeten de mensen zelf voor hun pensioen zorgen. Net zoals hier in NL de zelfstandigen voor hun eigen pensioen moeten zorgen. Dan is het je eigen verantwoording of je later een pensioen hebt of niet.
En nee, ik heb ook geen dik salaris, maar ben me er wel van bewust dat er wat opzij gelegd moet worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:30

Boras schreef:
Het is wel "jouw" geld, maar jouw geld wordt gebruikt om de pensioengerechtigden van nu uit te betalen volgens mij.
Als wij zo oud zijn, dan moet de werkende generatie van dat moment onze uitkering bij elkaar verdienen.
Helaas ziet het er naar uit dat de vergrijzing roet in het eten gooit. Te veel ouderen in verhouding tot de werkenden.
Ik zie het ook niet zo rooskleurig in.

Daarom wordt o.a. de pensioengerechtigde leeftijd ook opgetrokken :D

Ik ben ook niet heel erg positief, maar ik ben nu éénmaal verplicht om via mijn salaris pensioenpremie af te dragen. Daar kan je heel weinig aan doen, behalve als je gemoedsbezwaard bent :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 22:32

Vriendin van me die heeft in goed overleg met d'r baas besloten om zelf voor d'r pensioen zorg te dragen. Baas stort dan maandelijks bedrag op een aparte rekening ipv in het pensioenfonds.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:33

annastasia schreef:
In bv Suriname moeten de mensen zelf voor hun pensioen zorgen. Net zoals hier in NL de zelfstandigen voor hun eigen pensioen moeten zorgen. Dan is het je eigen verantwoording of je later een pensioen hebt of niet.
En nee, ik heb ook geen dik salaris, maar ben me er wel van bewust dat er wat opzij gelegd moet worden.

Lijkt me niet het juiste voorbeeld, Suriname.

Wat betreft de zelfstandigen: daarom leven er zoveel (ex-)zelfstandigen onder de armoedegrens. Indien zij jong zijn, verzekeren zij zich (te) weinig, vaak uit noodzaak. Als ze dan ouder zijn, hebben zij "maar" een minimuminkomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:34

annastasia schreef:
Vriendin van me die heeft in goed overleg met d'r baas besloten om zelf voor d'r pensioen zorg te dragen. Baas stort dan maandelijks bedrag op een aparte rekening ipv in het pensioenfonds.

Dan volgt deze werkgever waarschijnlijk geen CAO? Dit is in ieder geval niet gebruikelijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:35

Electra63 schreef:
kimberley12 schreef:

Dat lijkt me niet, immers het is "jouw" geld, jij en jouw werkgever hebben geld in een pot gestort.
Ik denk wel, dat er gekort gaat worden in de toekomst op de AOW, immers iedereen heeft nu recht op AOW, ook de koningin en andere miljonairs of veelverdieners. :D Misschien dat men gekort wordt op de AOW als er sprake is van een pensioen boven een bepaald bedrag.

Het is wel jouw geld, maar zij beleggen het, en moeten het aan steeds meer mensen uitkeren. Op het moment dat ik van mijn geld wil gaan genieten is het, vrees ik, op. Of ik krijg een gezellige fooi van vijftie euro per maand ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:13

Abiola,
Daar ben ik ook wel (een beetje) bang voor, maar je moet nu éénmaal (soms verplicht) sparen voor later, want alleen AOW is geen vetpot. :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 00:58

Electra63 schreef:
kimberley12 schreef:

Vanaf 2015 heeft iedere inwoner van Nederland een persoonlijk recht op AOW, dat ongeveer 595 euro per persoon is, wat ingaat met 65 jaar.

Belasting-technisch mag de AOW inclusief pensioen niet meer bedragen dan 70% van het laatst verdiende loon.
Daar komen veel mensen vaak echt niet aan.

Dus is het altijd verstandig om jong hier aan te denken en ook zelf geld opzij te leggen voor "later"
In wat voor vorm dan ook; banksparen of via een (kapitaal)verzekering.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:06

Wat goed dat jullie hier al mee bezig zijn! De meeste mensen gaan pas aan pensioen denken als het in zicht komt en dan is het te laat.

Er is wel een probleempje met pensioen: het is heel duur. Natuurlijk is elk sparen zinvol, maar als je echt een aanvulling wil dan zou je veel meer moeten sparen. Een werkgever betaalt honderden euro's aan pensioenpremie per maand. Naruurlijk wel afhankelijk van je salaris. En hoe ouder je wordt, hoe meer je moet sparen. Die 50 euro die je nu spaart kan nog bv 30 jaar rente opleveren, 50 euro die je spaart als je 60 bent nog maar 5 jaar (of 7) jaar.

Als je spaart of pensioen opbouwt bij een werkgever dan wordt er echt een potje voor jou gemaakt en ben je alleen afhankelijk van de rente voor de latere uitkering. Jouw geld kan niet naar een ander gaan.

De aow werkt anders: wij betalen nu voor de uitkering van de aow'ers van nu. Dus het is te hopen dat als wij met pensioen gaan dat er dan genoeg mensen aow premie betalen :D