Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
annastasia schreef:De afgelopen 6 jaren heb ik pensioen opgebouwd.
Echter werk ik nu via een uitzendbureau en bouw dan ook geen pensioen op.
Wat dat betreft heb ik nu al een pensioengat.
Hierdoor heb ik zelf besloten om een buffer voor mijn pensioen op te bouwen.
Momenteel ga ik 50,- p/m storten in een banksparen product.
Zeker ook nu er weer berichten gaan over dat de pensioenfondsen wéér een lagere dekkingsgraad hebben.
Hebben jullie hier al over nagedacht of zien jullie later wel hoe het loopt?
Soms heb ik wel de gedachte dat we ernaar toe gaan dat iedere Nederlander zelf voor zijn/haar pensioen moet gaan zorgen net zoals in vele andere landen.
kimberley12 schreef:Ik denk dat er over een paar jaar helemaal geen pensioen meer bestaat.....
Boras schreef:Het is wel "jouw" geld, maar jouw geld wordt gebruikt om de pensioengerechtigden van nu uit te betalen volgens mij.
Als wij zo oud zijn, dan moet de werkende generatie van dat moment onze uitkering bij elkaar verdienen.
Helaas ziet het er naar uit dat de vergrijzing roet in het eten gooit. Te veel ouderen in verhouding tot de werkenden.
Ik zie het ook niet zo rooskleurig in.
annastasia schreef:In bv Suriname moeten de mensen zelf voor hun pensioen zorgen. Net zoals hier in NL de zelfstandigen voor hun eigen pensioen moeten zorgen. Dan is het je eigen verantwoording of je later een pensioen hebt of niet.
En nee, ik heb ook geen dik salaris, maar ben me er wel van bewust dat er wat opzij gelegd moet worden.
Electra63 schreef:kimberley12 schreef:Ik denk dat er over een paar jaar helemaal geen pensioen meer bestaat.....
Dat lijkt me niet, immers het is "jouw" geld, jij en jouw werkgever hebben geld in een pot gestort.
Ik denk wel, dat er gekort gaat worden in de toekomst op de AOW, immers iedereen heeft nu recht op AOW, ook de koningin en andere miljonairs of veelverdieners.Misschien dat men gekort wordt op de AOW als er sprake is van een pensioen boven een bepaald bedrag.
Electra63 schreef:kimberley12 schreef:Ik denk dat er over een paar jaar helemaal geen pensioen meer bestaat.....
Dat lijkt me niet, immers het is "jouw" geld, jij en jouw werkgever hebben geld in een pot gestort.
Ik denk wel, dat er gekort gaat worden in de toekomst op de AOW, immers iedereen heeft nu recht op AOW, ook de koningin en andere miljonairs of veelverdieners.Misschien dat men gekort wordt op de AOW als er sprake is van een pensioen boven een bepaald bedrag.