Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amaryllis schreef:Inspectie en het ministerie leggen altijd de fout in de praktijk neer, terwijl de bizarre bezuiningen vanuit hun kamp er voor zorgen dat scholen steeds minder geld hebben om leerlingen goed onderwijs te bieden. Wees blij dat een school er alles aan wilt doen, ondanks het natuurlijk wel 'ons' belastinggeld is.
Haha, VO, laat me niet lachen. Profielen zijn allemaal lokkertjes om leerlingenaantallen hoog te houden. Docenten daar zijn goed in hun vak, maar kom niet aan met leerstijlen en leerbehoeften van voorlijke leerlingen. Doe je VWO? Prima dan krijg je de stof van VWO. Maar wel op de manier die de docent voorstelt. Dat jij beter leert door te luisteren ipv te lezen maakt dan niet uit.. (even een kort voorbeeld)
Arabesk schreef:Amaryllis schreef:Inspectie en het ministerie leggen altijd de fout in de praktijk neer, terwijl de bizarre bezuiningen vanuit hun kamp er voor zorgen dat scholen steeds minder geld hebben om leerlingen goed onderwijs te bieden. Wees blij dat een school er alles aan wilt doen, ondanks het natuurlijk wel 'ons' belastinggeld is.
Haha, VO, laat me niet lachen. Profielen zijn allemaal lokkertjes om leerlingenaantallen hoog te houden. Docenten daar zijn goed in hun vak, maar kom niet aan met leerstijlen en leerbehoeften van voorlijke leerlingen. Doe je VWO? Prima dan krijg je de stof van VWO. Maar wel op de manier die de docent voorstelt. Dat jij beter leert door te luisteren ipv te lezen maakt dan niet uit.. (even een kort voorbeeld)
Ga er maar aan staan, volle klassen van 31 leerlingen, incl de zorgleerlingen, maar ook briljante leerlingen. Met een beetje mazzel heb je ze drie uurtjes per week. Moet je je houden aan de lesstof voor het eindexamen en heb je altijd te krap tijd om dat echt goed te behandelen.
Joh aan individueel lesgeven en aandacht geven kom je écht niet meer toe hoor als docent. Je bent al blij als je uberhaupt toe komt aan lesgeven.![]()
En dat heeft niets met onwil of onkunde van de docenten te maken, maar met het feit dat er steeds MEER met nog MINDER moet.
Het akelige is dat als er iets mis is in het onderwijs, de docent er op aangekeken wordt. Dan blijft de werkelijke schuldige buiten beeld; Den Haag met de telkens opstapelende bezuinigingen vanaf 1987.
Amaryllis schreef:Haha, VO, laat me niet lachen. Profielen zijn allemaal lokkertjes om leerlingenaantallen hoog te houden. Docenten daar zijn goed in hun vak, maar kom niet aan met leerstijlen en leerbehoeften van voorlijke leerlingen. Doe je VWO? Prima dan krijg je de stof van VWO. Maar wel op de manier die de docent voorstelt. Dat jij beter leert door te luisteren ipv te lezen maakt dan niet uit.. (even een kort voorbeeld)
KozieZ schreef:Hoeveel geld een school krijgt voor salarissen hangt ook af van die weging van de kinderen. Een kind met lager opgeleide ouders "weegt" zwaarder dan een kind van hoger opgeleide ouders. Net zoals een kind met ouders van buitenlandse afkomst "zwaarder" wegen dan een kind van Nederlandse ouders. Kinderen van buitenlandse afkomt met lager opgeleide ouders zijn zo dus het "zwaarst" Wat totaal niet wil zeggen dat deze kinderen ook de meeste begeleiding nodig hebben, maar wat vaak wel zo blijkt te zijn. (de extra tijd alleen al voor de taalvaardigheden) Het geld wordt dan verdeeld op de hele school.
Citaat:Rijksoverheid.nl:
Leerlingweging basisonderwijs
De regeling kent 2 gewichten: 0,3 en 1,2. De gewichten zijn gekoppeld aan opleidingscategorieën van de ouders. De opleidingscategorieën zijn:
Categorie 1: maximaal basisonderwijs of (v)so-zmlk;
Categorie 2: maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg;
Gewichten per leerling op basis van de opleiding van ouders:
Het gewicht 0,3 wordt toegekend aan leerlingen van wie de ouders een opleiding uit categorie 2 hebben gehad of van wie de ouder die belast is met de dagelijkse verzorging een opleiding uit categorie 2 heeft gehad.
Het gewicht 1,2 wordt toegekend aan leerlingen van wie minimaal 1 van de ouders een opleiding heeft gehad uit categorie 1.
Heeft een leerling gewicht 0,3 of 1,2 gekregen, dan krijgt de school extra geld voor het wegwerken van onderwijsachterstanden. Dit geld wordt niet rechtstreeks toegekend aan een kind, maar is onderdeel van het totaalbedrag dat de school ontvangt voor het verzorgen van onderwijs (de lumpsum).