Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Ik weet niet met wat voor mensen jij omgaat, maar ik krijg dergelijke reacties nou nooit. Misschien is het noodzakelijk om je mening wat meer te onderbouwen, zodat iemand begrijpt waarom je niets met die sport hebt. Als je alleen roept "vind ik niet mooi", of "vind ik prachtig", dan kan een ander daar soms zo weinig mee.
magda_90 schreef:Dit is overigens niet persoonlijk gerelateerd.Ik zit het mij gewoonweg al tijdje een af te vragen ook n.a.v. van diverse topics van bijvoorbeelde bekende dekhengsten die hier geplaatst worden. Ik ben wel vaker geïnteresseerd in het menselijk denken namelijk.
Een relevante topic op het paarden gebied is deze bijvoorbeeld: [EV-ITP] Hengstenshow President's Jack Sparrow,Chagall,Dark President. Met het gebruik van de zoekfunctie zijn er ook diverse oudere topics over het voetballen bijvoorbeeld te vinden waar de emoties vaak flink hoog opliepen.
Shenavallie schreef:Ik kijk niet naar topsport om verschillende redenen, maar eentje staat als een paal boven water: ik kan niet (lang) stilzitten, ben daar te ongeduldig voor en ga dan liever wat zelf doen.
Shenavallie schreef:Ik kijk niet naar topsport om verschillende redenen, maar eentje staat als een paal boven water: ik kan niet (lang) stilzitten, ben daar te ongeduldig voor en ga dan liever wat zelf doen.
Citaat:Ah, interessant topic! (vind ik)
Ik heb zelf het idee dat in sommige gevallen de juistheid, schoonheid of interessantheid van een sport of sporter wordt beoordeeld aan de hand van de prestaties in plaats van aan de hand van de processen voorafgaand daaraan. Voorbeeld van een hierbij passende redenatie: "als iemand op hoog niveau wint, dan is de methode die die persoon volgt dus goed". De juistheid/ correctheid/ gewenstheid wordt dan gekoppeld aan de prestaties. Als je de juistheid/ correctheid/ gewenstheid zou koppelen aan de voorafgaande processen, zou je wellicht tot een geheel andere mening komen. Maar over het algemeen geldt in de samenleving: prestatie = geld. Prestatie = status/aanzien. Prestatie = goede naam. Prestatie = macht/ invloed. Een streven naar prestatie is in dat geval bepalend voor wat wel en wat niet gewaardeerd wordt door de mensen die dat streven hebben.
Ander voorbeeld: sommige mensen vinden een van Gogh mooi omdat die gemaakt is door van Gogh. Een doek van hem kan miljoenen kosten, terwijl een in mijn ogen even mooi doek van een onbekende schilder geen cent opbrengt. Ik vind het gros van de schilderwerken van bekende schilders lelijk. Kan dat echter niet tegen die mensen zeggen, want dan ben je een cultuurbarbaar. Vanuit mijn opvatting zou je naar een plaatje, persoon of sport moeten kunnen kijken zonder te weten wie het gemaakt heeft, wie het is of hoe groot de schare fans is. Dus volledig objectief.
Ik heb totaal niet het streven topsporter te worden. Ik hecht weinig waarde aan status/ aanzien, geld, macht/invloed, het willen horen bij een "groep". Ik vermoed dat dat de reden is dat ik moeite heb met topsport(ers) wiens methoden of houding mij objectief gezien niet aan staat.
Vanuit die opvatting vind ik bijvoorbeeld ook de haat tussen voetbalsupporters van rivaliserende clubs te verklaren, maar desalniettemin totaal van de zotte....