Schelden doet pijn (stukje over vrouw met kanker )

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Schelden doet pijn (stukje over vrouw met kanker )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:59

Ik zet hier even een stukje neer uit de margriet NR 04 uit januarie 2011

Schelden doet pijn
Ik parkeerde mijn auto bij de markt,
stapte uit en zag enkele jongens op straat onrust stoken.
"krijg de kanker," riep een van hen naar een omstander.
Ik liep op hem af en zei : "kijk naar mij . Ik ben kaal en ja , ik heb kanker. Schaam jij je niet?"
Goedzo wijffie,"reageerde een oudere meneer.
Een jonge moeder met kinderwagen :"Wat ben u dapper." Een paar meter verderop keer ik voorzichtig achter om, ook een van de jongens keek en mompelde : "Sorry."
Voorzichtig zwaaide hij naar me.

Ik liep weg met een brede glimlach en tranen in mijn ogen .

Door R , tempelman , Lelystad

Vond het zoon mooi stukje om te lezen en inspireren
en ik dacht nou meschien is het het waard om er nog even over na te kletsen hier op bokt
en zijn er mensen die zoiets als dit van dichtbij hebben gezien of meegemaakt of willen hun mening geven over dit verhaal .
Laatst bijgewerkt door shilady op 09-04-12 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Re: Schelden doet pijn (stukje over vrouw met K )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:02

Ik vind het maar een raar stukje, maar okee. :P

Hoewel kanker heel erg is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar al dat gezeur altijd. Net of je als je een jongetje zo te kakken zet hij het nooit meer zegt. Hele vriendengroepen gebruiken dat woord in elke zin een keer. Dan heeft het echt geen zin je zielig op te stellen...

BraveSpots

Re: Schelden doet pijn (stukje over vrouw met K )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:10

Ik snap niet veel van het stukje, maar kanker is geen eng woord hoor, dat mag je gewoon voluit schrijven.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:11

Ik vind het woord kanker gewoon een onnodig groot taboe. Begrijp me niet verkeerd, kanker is een hele erge ziekte, maar het woord kanker heeft tegenwoordig in menig mond een hele andere betekenis. Als ik iemand hoor zeggen 'dat is kanker leuk', dan denk ik 'goh, hij vind iets heel leuk', niet 'goh, de ziekte kanker is heel leuk en totaal niet erg'. Al vind ik 'krijg de kanker' zoals in de op staat wel een stuk erger natuurlijk, maar ik vind dat mensen een probleem maken om een woordje, niet om de ziekte, als mensen die energie nou eens bijeen staken om een goede geneeswijze te zoeken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:12

Ik vind het nog erger als iemand het woord kanker niet durft uit te spreken....
De ziekte K bestaat echt niet ;)
Dat stoort mij, het is een ziekte die je gewoon voluit mag schrijven. Ik ga toch ook niet zeggen; ik heb A :')

Of die vrouw moest Kalium hebben, want K is de afkorting van kalium :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-04-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:12

Ik denk ook niet aan een geslachtsdeel als ik poedersuiker roep, dus ik denk niet dat veel mensen aan kanker denken als ze kanker roepen. Ik kan er toch niet echt heel erg mee zitten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:13

Nou voor de meiden die het niet snappen
ik vind het niet nodig om naar iemand op straat te roepen krijg de kanker !

Maarja ik zal wel en apart geval zijn ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:15

Ach, ik vind schelden met ziektes sowieso sneu, of iemand nou de tyfus, pest of de kanker moet krijgen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:17

Nee hoor! :n
Ik vind het ook niet normaal om daar me te gaan schelden...
Je doet er veel mensen onnodig en vaak onbewust pijn mee!
Je kunt best een beetje op je woorden letten.. als dat tegenwoordig al te veel gevraagd is...-O-

Ik vind dat die mevrouw uit dit stukje heel goed heeft gehandeld! +:)+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:18

shilady schreef:
Nou voor de meiden die het niet snappen
ik vind het niet nodig om naar iemand op straat te roepen krijg de kanker !

Maarja ik zal wel en apart geval zijn ;)

Nou, je hoort mij niet zeggen dat ik met kanker scheld. Maar zoals Kaula mooi verwoord, je denkt ook niet aan een geslachtsdeel als je poedersuiker roept, dus nee, ik zie de betekenis van de ziekte niet in het scheldwoord. Ik vind het alleen maar overbodig om er een probleem van te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:19

Overigens viel ik puur over je titel TS, want een vrouw met K vind ik apart... Waarom moet je kalium vermelden? Beetje gek om een vrouw te koppelen aan een element.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:19

Tja ik vind het ook onnodig om ermee te schelden, maar je kunt het wel gewoon voluit schrijven hoor, het is toch geen taboe? :=
En toch zie ik het verband niet helemaal tussen het stukje en de titel.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:20

Ten eerste Kanker heet voluit gewoon kanker en niet K.
Kanker is geen eng woord, geen vies woord, geen gevaarlijk woord om te zeggen. Als je hardop kanker zegt dan krijg je het heus niet hoor als "straf" :n

Ja tegenwoordig is het woord kanker veel gebruikt in onze taal. Is dit erg? Ik weet het niet. Tenslotte zeg ik ook poedersuiker als ik iets stoms doe of godver als ik mij pijn doe. Mensen zeggen ook "krijg de paasei" Vroeger was dit een erge ziekte, tegenwoordig is het meer een uitdrukking.

Doet het pijn? Ja soms wel, het woord kanker is soms erg confronterend met 2 ouders met kanker. Soms stoor ik mij eraan, een andere keer weer niet. Ligt er net aan hoe ik op dat moment in mn vel zit...

Maar ik zeg er niks van, tenslotte scheld ik ook met woorden die voor anderen hard aan kunnen komen. Zou dan ook een beetje hypocriet zijn als ik het zelf doe maar van een ander verwacht dat ze het niet doen toch?

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:21

Er woont hier een man in de buurt, met een pacemaker, hij heeft daarom ook een snorfiets. Er waren bouwvakkers die tegen hem zeiden: Ja, zo kan ik het ook..
Die heeft er ook wat van gezegd, respect.

Ik vind schelden sowieso niet goed, maar om iets 'kanker leuk'.. Nee, dat vind ik echt niet kunnen, je kan er mensen echt pijn mee doen..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:22

Titel verandert
staat er nu volluit
russelnuwell jammer dat je mn punt niet snapt...

Ik heb zelf beide grootouders aan deze ziekte verloren en nee vind het niet nodig om ermee te schelden
zelfde als dat je een vrouw voor bv domme poedersuiker uit maakt ... Vind ik ook niet nodig...

Stukje gaat over wat jongens die onrust maken op straat en het nodig vinden om wel zoiets naar iemand te roepen die ze niet kennen ...

Een oud vriendin kwam een paar weken geleden langs en die verkeerd nu in wat andere kringen
maar die vond het nogdig om dus in elke zin kanker te zeggen
heb gewoon gezegt dat ik dat niet nodig vind. Je kan ook tegen mij zeggen dat je etentje lekker was ipv kanker lekker
Laatst bijgewerkt door shilady op 09-04-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:23

RusselNuwell schreef:
Ik vind het woord kanker gewoon een onnodig groot taboe. Begrijp me niet verkeerd, kanker is een hele erge ziekte, maar het woord kanker heeft tegenwoordig in menig mond een hele andere betekenis. Als ik iemand hoor zeggen 'dat is kanker leuk', dan denk ik 'goh, hij vind iets heel leuk', niet 'goh, de ziekte kanker is heel leuk en totaal niet erg'. Al vind ik 'krijg de kanker' zoals in de op staat wel een stuk erger natuurlijk, maar ik vind dat mensen een probleem maken om een woordje, niet om de ziekte, als mensen die energie nou eens bijeen staken om een goede geneeswijze te zoeken...

Ja idd,, ben ik wel mee eens...

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:26

Marrjjollein schreef:
Ik vind schelden sowieso niet goed, maar om iets 'kanker leuk'.. Nee, dat vind ik echt niet kunnen, je kan er mensen echt pijn mee doen..

In mijn omgeving merk ik juist dat mensen die een naaste hebben verloren aan kanker, of zelf kanker hebben, dit een stuk minder erg ervaren dan mensen die geen ervaring met kanker hebben.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:27

Zoiets vertelde een leraar van mij ook.
Hij hoorde een keer een jongen homo naar iemand roepen.
Mij leraar is toen naar hem toe gegaan en zei toen:"riep jij mij?"
(leraar is dus homo)

Ik vind het knap dat mensen er wat van zeggen.
Maar ik denk dat ze er zelf meer wat aan hebben dan de personen die dat woord gebruikte.

vuurneon

Re: Schelden doet pijn (stukje over vrouw met kanker )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:28

Je moet relativeren; als iemand commentaar heeft op mijn electrische fiets, zeg ik ook; stiekem ben je gewoon heel erg jaloers dat jij nu wind tegen hebt en ik altijd wind mee :D
De reactie is ook meestal... Ja daar heb je gelijk in :=

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:33

shilady schreef:
Titel verandert
staat er nu volluit
russelnuwell jammer dat je mn punt niet snapt...

Ik heb zelf beide grootouders aan deze ziekte verloren en nee vind het niet nodig om ermee te schelden
zelfde als dat je een vrouw voor bv domme poedersuiker uit maakt ... Vind ik ook niet nodig...

Stukje gaat over wat jongens die onrust maken op straat en het nodig vinden om wel zoiets naar iemand te roepen die ze niet kennen ...

Een oud vriendin kwam een paar weken geleden langs en die verkeerd nu in wat andere kringen
maar die vond het nogdig om dus in elke zin kanker te zeggen
heb gewoon gezegt dat ik dat niet nodig vind. Je kan ook tegen mij zeggen dat je etentje lekker was ipv kanker lekker

Ik snap je punt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ieder heeft zijn uitlaadklep, en voor heel veel mensen is dat schelden. Hier is astmaleier schijnbaar een nieuw scheldwoord, wat moet ik dan, als astma-patient in een hoekje gaan zitten huilen? Want natuurlijk, als iemand astmaleier zegt, bedoelt hij daar uiteraard mij mee?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:35

Kaula schreef:
Marrjjollein schreef:

In mijn omgeving merk ik juist dat mensen die een naaste hebben verloren aan kanker, of zelf kanker hebben, dit een stuk minder erg ervaren dan mensen die geen ervaring met kanker hebben.

Waarschijnlijk ook omdat je het woord kanker al zo vaak in de mond heb gehad dat het niet meer "eng" voelt om het te zeggen.

In 2 jaar tijd hebben mijn tante, oma, moeder en vader kanker gekregen. Tja het woord kanker is voor mij nu net zo normaal als het woord brood of auto of fiets. Mensen die het niet zo dichtbij hebben meegemaakt of nog helemaal niet (bestaan die nog??) hebben waarschijnlijk (onbewust) een soort angst om het woord kanker uit te spreken.

Ik merk ook aan mijn omgeving dat ze het eng vinden om te vragen hoe het gaat met mijn moeder of vader. Ik denk uit angst dat wij het niet over kanker willen hebben. Toch is die gedachte vaak onnodig want mijn ervaring is dat ik er juist wel behoefte aan heb dat mensen mij gewoon vragen hoe het gaat... maar ook bij mijn zus en zusje en andere familie merk ik dat er een behoefte is aan openlijk kunnen praten over kanker.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:37

En toch kan het heel pijnlijk zijn hoor. Ik kon er vroeger echt niet tegen als er met kanker werd gescholden. Ik geloof wel dat als je het zelf mee maakt of de omgeving dat je er beter tegen kan... Maar dat is omdat het woord zovaak in de mond genomen wordt, dat went.. Heb een beetje respect voor een ander die er wel gevoelig voor is.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:39

Mooi stukj! Moest hem wel even twee keer lezen,.
Ik scheld met genoeg woorden, maar gebruik niet in elke zin die ik zeg een scheldwoord. En daaar irriteer ik mij wel aan.
Het woord kanker gebruik ik zelf niet, het doet mij gewoon teveel denken aan de mensen die ik erdoor verloren ben.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:47

Anoli schreef:
Kaula schreef:

Waarschijnlijk ook omdat je het woord kanker al zo vaak in de mond heb gehad dat het niet meer "eng" voelt om het te zeggen.

In 2 jaar tijd hebben mijn tante, oma, moeder en vader kanker gekregen. Tja het woord kanker is voor mij nu net zo normaal als het woord brood of auto of fiets. Mensen die het niet zo dichtbij hebben meegemaakt of nog helemaal niet (bestaan die nog??) hebben waarschijnlijk (onbewust) een soort angst om het woord kanker uit te spreken.

Ik merk ook aan mijn omgeving dat ze het eng vinden om te vragen hoe het gaat met mijn moeder of vader. Ik denk uit angst dat wij het niet over kanker willen hebben. Toch is die gedachte vaak onnodig want mijn ervaring is dat ik er juist wel behoefte aan heb dat mensen mij gewoon vragen hoe het gaat... maar ook bij mijn zus en zusje en andere familie merk ik dat er een behoefte is aan openlijk kunnen praten over kanker.

Praten over kanker is juist goed, je mag er over praten daar is niets verkeerds aan. Maar ermee schelden vind ik niet goed, zelf wel 'ervaring met kanker', je spreekt er wel makkelijker over maar niet in de zin van ermee schelden, in elk geval in mijn omgeving niet.

vuurneon

Re: Schelden doet pijn (stukje over vrouw met kanker )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:51

Schelden met ziektes vind ik sowieso 'ongezellig' (al zing ik ook mee met krijg toch allemaal de kolere :') ), kanker vind ik geen uitzonderingspositie hebben.