aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefw

aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:28

Ik weet niet of dit topic hier goed staat of dat het bij STW moet staan.

DEN HAAG - Het aantal 'pretstudies' in het mbo gaat omlaag om leerlingen een betere kans op werk te bieden. Dit blijkt uit een brief die minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Studenten moeten minder de mogelijkheid krijgen om mbo-studies als artiest of dierverzorging te doen, waarmee ze kansloos zijn op de arbeidsmarkt.

http://www.nu.nl/binnenland/2777807/minder-kansloze-studies-in-mbo.html

Ben benieuwd wat bokt hiervan vindt. Ikzelf verbaas mij eigenlijk al lange tijd dat er zoveel bokkers een opleiding met dieren/paarden doen of willen gaan doen. Daarnaast hoor je vaak dat er geen werk te vinden is in deze sector en vaak blijven er dan laagbetaalde banen over. Kies je dan voor de leuke studie of voor je beroep en mogelijkheden later?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:32

Snap dat ook niet. Snap ook niet dat ouders het niet tegen houden. Het is toch bekend dat er weinig werk in is. Zonde van de tijd dat je een opleiding doet waar je bijna zeker geen baan in vindt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:33

Zo was ik een paar jaar geleden bij een open dag van de opleiding van dierenartsen. De man voor in de zaal vroeg hoeveel van de studenten graag dierenarts wilden worden in een Dierentuin. Zo'n 60 staken de hand op..... nou zou dringen worden in Nederland met een stuk of 5 dierentuinen waar dik voorzien was in de mannelijke DA's met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 40......

Heel goed dat pretstudies aan banden worden gelegd. Er lopen al genoeg werklozen.....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:37

Eindelijk, heeft toch geen zin om mensen nergens voor klaar te stomen. Als je echt met dieren wil werken kun je in de praktijk leren, als hobby in je vrije tijd.
En voor de dierenpretopleiding misschien hogere toelatingseisen stellen, nu kan elke 'idioot' instromen.

Noem het zelf altijd caviakamopleidingen :o

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:39

mltex schreef:
Noem het zelf altijd caviakamopleidingen :o

_O-

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:40

Nee... ;( Ik was van plan de opleiding Dierverzorging Management te doen en daarna Hondengedragstherapie..

Maar dit valt dus nog te betwijfelen als de deze studies gaan minderen...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:43

slimmerik schreef:
Zo was ik een paar jaar geleden bij een open dag van de opleiding van dierenartsen. De man voor in de zaal vroeg hoeveel van de studenten graag dierenarts wilden worden in een Dierentuin. Zo'n 60 staken de hand op..... nou zou dringen worden in Nederland met een stuk of 5 dierentuinen waar dik voorzien was in de mannelijke DA's met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 40......

Heel goed dat pretstudies aan banden worden gelegd. Er lopen al genoeg werklozen.....

Hihihihi, dat was ongeveer wat ik bedacht toen ik 12 was en met leeuwen en dolfijnen wou werken: dat willen vast heeeeeeeeellll veel kindjes, en zoveel dierentuinen heeft nederland niet.. En ik ben niet ambitieus genoeg, dus ik ga wel met andere leuke dieren werken :D (jaja, ik dacht na als klein kind... was dat maar zo gebleven :P )

Maar ontopic, ik vind het wel een goede eigenlijk.. De dierenverzorgings- en paraveterinair opleidingen schieten als paddestoelen uit de grond, en iedereen wil het gaan studeren... Daar is toch geen werk voor? Nee, ik denk dat dit aan banden leggen een geval is van mensen beschermen tegen zichzelf...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:44

Joyamu schreef:
Nee... ;( Ik was van plan de opleiding Dierverzorging Management te doen en daarna Hondengedragstherapie..

Denk je echt dat Nederland zit te springen op hondengedragstherapeutes?

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:45

Als docent dierverzorging volg ik deze discussie uiteraard, maar ben het er ook wel mee eens hoor, ik heb zelf 5 jaar diermanagement gedaan waarmee de kans op een baan 0.0% was...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:46

Caviakamopleiding :') :')

Ik snap wel dat ze dit willen doen. Ook omdat het niveau van zulke opleidingen vaak bedroevend laag is... nu weet ik niet zoveel van de dierenhouderij-kant maar zo'n beetje iedereen kan zich aanmelden bij die "artiest"opleidingen. Wat strengere selecties (zoals bijv op de kunstacademie of conservatorium) lijkt me sowieso niet zo'n verkeerd plan. En het is gewoon zonde dat de kwaliteit zo ontzettend laag ligt - als je kijkt naar die fotografieopleidingen op MBO-niveau, dat is echt behoorlijk waardeloos.
Nu is het natuurlijk jammer voor al die mensen die graag die opleiding wilden doen... want aan de andere kant snap ik ook wel dat het jammer is als dat niet gaat lukken. Ik ben ook niet iemand die eerder aan geld denkt dan aan een leuke opleiding. Ik vind in de eerste plaats vooral dat de kwaliteit sowieso flink omhoog mag.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:47

slimmerik schreef:
Joyamu schreef:

Ja, tegenwoordig wel. In deze samenleving waar honden worden vermenselijkt, ontstaan er veel communicatie problemen tussen baas en hond. Veel problemen kunnen niet opgelost worden door een cursus op een hondenschool, dus dan is één op één aandacht wel heel fijn. Er is erg veel vraag naar hoor, naar goede gedragstherapeutes.

En het was de bedoeling om het erbij te doen ;)

Ik weet dat de dierensector er gewild is, en dat het idd nog maar de vraag is of je er werk in vindt, maarja, ik moet toch binnenkort een opleiding gaan kiezen, en op dit moment is er niks anders wat mij aanspreekt, of wat ik denk te kunnen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:47

Ah eindelijk, wat goed! Sta inderdaad te kijken hoeveel mensen op bokt alleen al (overwegen) zo'n studie doen! En dan klagen als ze op stage veel stront moeten scheppen en weinig leuk werk moeten doen.. Tsja, zo gaat dat nou eenmaal in die business, áls je al werk kan vinden. Maar dat is het juist: dat werk ligt er niet voor het oprapen, is lichamelijk gigantisch zwaar, meestal niet leuk en verdient geen drol.
Inderdaad hoog tijd dat de jongeren in Nederland worden opgeleid voor banen waar wél een redelijke kans op werk in is.. Zo jammer als je drie, vier jaar naar school gaat en dan geen baan kan vinden! Hartstikke zonde van je geld en tijd! :j

Caviakamopleiding.. briljant. :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:48

Caviakamopleiding _O- _O- _O-

Ergens wel logisch. Het kost iedereen veel geld dat deze opleidingen gevolgd worden, en wat brengen ze terug naar de maatschappij en economie? Zou dan liever zien dat dit soort opleidingen als een vorm van minor gevolgd kunnen worden binnen andere opleidingen. Zo heb ik ook een aantal vakken kunnen doen ("The Rise and Fall of the Roman Empire, Celtic Lit., Celtic Arch.) tijdens mijn studie in Ierland. Heb er niks aan, maar staat leuk op m'n bul en voor m'n engels was het wél heel goed :))

wreckh

Zal voor veel hondeneigenaren wel goed zijn denk ik.

Ik vind zelf dat het helemaal niet zo een probleem is die opleidingen. Snap het idee wel hoor om het aan banden te leggen, maar een pretstudie is beter als geen studie.

slimmerik

Mensen die ècht die opleidingen graag willen doen, kunnen imo dat prima dmv een avondopleiding en het uitoefenen als hobby naast hun baan in de toekomst.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:49

Ik snap het wel.

Overigens kun je ervoor kiezen hoor, veel werken weinig verdienen. Doe ik ook. :P Dat is geen verrassing als je klaar bent met school.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:51

Ik vind het terecht.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:51

Mijn zus heeft het diploma dierenverzorgster in haar zak, tijdens de opleiding was ik altijd jaloers omdat zij leuke dingen deed met beestjes en ik achter de computer zat voor mijn opleiding grafische vormgeving.

Ik heb nu een baan in de sector waarvoor ik gestudeerd heb. Mijn zus werkt nu in de thuiszorg, niks mis mee maar niet wat ze wilde.

Ik weet nog heel goed dat ze een keer zei tijdens het avond eten dat 19 van de 24 leerlingen uit haar klas dolfijnen trainster wilde worden... en er van overtuigd waren dat ook echt te gaan doen, ik heb er toen heel hard om gelachen, maar eigenlijk is het triest, je gooit 4 jaar in de prullenbak, niet alleen het geld maar ook de tijd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:52

Joyamu schreef:
slimmerik schreef:

Ja, tegenwoordig wel. In deze samenleving waar honden worden vermenselijkt, ontstaan er veel communicatie problemen tussen baas en hond. Veel problemen kunnen niet opgelost worden door een cursus op een hondenschool, dus dan is één op één aandacht wel heel fijn. Er is erg veel vraag naar hoor, naar goede gedragstherapeutes.

Ik weet dat de dierensector er gewild is, en dat het idd nog maar de vraag is of je er werk in vindt, maarja, ik moet toch binnenkort een opleiding gaan kiezen, en op dit moment is er niks anders wat mij aanspreekt, of wat ik denk te kunnen.

Juist die hondentherapeutes maken de mensen zo gek als een karrad. Al is het maar om zelf van een inkomen verzekerd te blijven. Als hondentherapeute stuur je die labiele baasjes naar een erkende opleidingsschool en kunnen ze dat niet aan, dan een verbod op honden houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:53

wreckh schreef:

Ik vind zelf dat het helemaal niet zo een probleem is die opleidingen. Snap het idee wel hoor om het aan banden te leggen, maar een pretstudie is beter als geen studie.

Niet mee eens. Een studie kost de belastingbetaler in NL geld. Ik zit er niet op te wachten om belasting te betalen voor mensen die maar een studie voor de leuk doen en daarna hun hand op kunnen houden bij diezelfde belastingbetaler. Dan kun je beter direct gaan werken, als je toch niet weet wat je wilt.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:54

slimmerik schreef:
Joyamu schreef:

Juist die hondentherapeutes maken de mensen zo gek als een karrad. Al is het maar om zelf van een inkomen verzekerd te blijven. Als hondentherapeute stuur je die labiele baasjes naar een erkende opleidingsschool en kunnen ze dat niet aan, dan een verbod op honden houden.

Tjah, iedereen zijn eigen mening. Ik ga hier verder niet op in.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:56

Tja, liever een pret-studie dan geen studie.
Wat zijn volgens bokt dan wel goede, economisch verantwoorde opleidingen op mbo niveau?

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:58

svdijk schreef:
Wat zijn volgens bokt dan wel goede, economisch verantwoorde opleidingen op mbo niveau?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar :j

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:59

Berdien schreef:
wreckh schreef:

Niet mee eens. Een studie kost de belastingbetaler in NL geld. Ik zit er niet op te wachten om belasting te betalen voor mensen die maar een studie voor de leuk doen en daarna hun hand op kunnen houden bij diezelfde belastingbetaler. Dan kun je beter direct gaan werken, als je toch niet weet wat je wilt.

Dit snap ik wel. Maar ik vind ook dat iemand moet doen wat hij leuk vind. En stel je krijgt wel de kans om als bijv. de hierbovengenoemde dolfijnentrainer aan het werk te gaan en je hebt die opleiding niet gedaan, dan zou ik vreselijk balen. Ik heb als belastingbetaler meer een probleem met werklozen die weinig moeite doen om aan het werk te komen, als aan opleidingen die niet veel opleveren.

Is SPW ook zo een pretstudie btw?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:59

Particuliere opleidingen van maken, zoals bv Silverlinde.
Krijg je al schifting in de 'extremisten' en de 'hobbyisten' met de voetnoot: succes om brood op de plank te krijgen.
Ik vind het nu onterecht dat iemand dan dezelfde erkende MBO papiertje krijgt als iemand die een bv technische MBO opleiding doet.