Leers wil Mauro terugsturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leers wil Mauro terugsturen: Wie de boel belazert, kan niet blijven.

Eens
81 (67%)
Oneens
33 (27%)
Geen mening
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 120

purny

Leers wil Mauro terugsturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:13

De kans dat asielzoeker Mauro na zijn studie in Nederland kan blijven als kennismigrant, lijkt verkeken.

Dat meldt Trouw. De jonge Angolese asielzoeker moet na het aflopen van zijn studievisum, mogelijk dus al dit jaar, terug naar zijn geboorteland.

Een verlengd verblijf als kennismigrant, waar onder meer het CDA zijn hoop op had gevestigd, lijkt daarmee van de baan. De minister was de afgelopen dagen in Angola om te praten over de terugkeer van Angolese asielzoekers.

Voorop staat volgens Leers dat liegende asielzoekers per definitie geen verblijfsvergunning krijgen. 'Mauro heeft gejokt en niet zo'n beetje ook. Hij heeft in werkelijkheid een andere achternaam en ook zijn geboortedatum klopte niet. Wie de boel belazert, kan niet blijven.'

Bron: Ad.nl

Wat vinden jullie? Mauro heeft een strafbaar feit gepleegd door middel van het opgeven van andere naam en geboortedatum. En hij wist al eerder dat ie terug moest. Mag hij blijven en heeft hij recht op een permanente verblijfsvergunning of is het regelrecht terug naar Angola?

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:17

Zoals Gerd Leers zei: “Ik verwelkom mensen die een bijdrage leveren aan onze samenleving, maar wie de boel belazert, kan niet blijven.”
Ik ben het hiermee eens.
Ik heb niks tegen buitenlanders, integendeel, maar ze behoren zich net als ons aan de regels te houden.
Niet de boel lopen frauderen, dat is gewoon onacceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:21

Hij had niet eens een studievisum moeten krijgen. Danku denhaag, het probleem een jaar vooruit schuiven kunnen we weer een X bedrag aan spoeddebatten er aan verspillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:21

Ragnildje schreef:
Zoals Gerd Leers zei: “Ik verwelkom mensen die een bijdrage leveren aan onze samenleving, maar wie de boel belazert, kan niet blijven.”
Ik ben het hiermee eens.
Ik heb niks tegen buitenlanders, integendeel, maar ze behoren zich net als ons aan de regels te houden.

Idem .. Helemaal mee eens !!

BrankaZ

Re: Leers wil Mauro terugsturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:25

Vind dat er nogal makkelijk voorbij wordt gegaan aan de redenen om over deze gegevens te liegen.
Verder blijft het een feit dat Mauro opgegroeid is in Nederland en de overheid er veel te lang over heeft gedaan om hem uit te wijzen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:25

Ragnildje schreef:
Ik ben het hiermee eens.

Helemaal mee eens. :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:26

Ragnildje schreef:
Ik ben het hiermee eens.

Inderdaad, helemaal mee eens. Iemand die onder valse voorwendselen naar Nederland komt, moet resoluut worden teruggestuurd. Buitenlanders zijn welkom indien ze een bijdrage leveren aan de samenleving. Daarbij vind ik het Mauro zijn eigen schuld dat hij teruggestuurd wordt, hij wist vanaf het begin dat hij uiteindelijk ooit terug zou moeten. Hij had dan de keuze moeten maken om direct terug te gaan. Het maakt voor mij niet uit dat hij inmiddels de Nederlandse taal beheerst, hij heeft gefraudeerd en moet dus terug

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:28

BrankaZ schreef:
Vind dat er nogal makkelijk voorbij wordt gegaan aan de redenen om over deze gegevens te liegen.
Verder blijft het een feit dat Mauro opgegroeid is in Nederland en de overheid er veel te lang over heeft gedaan om hem uit te wijzen.

Feit of niet, hij heeft een strafbaar feit gepleegd door middel van andere gegevens op te geven. En dan kan het nog zo zielig zijn dat wij de echte reden niet weten, het is gewoon een reden om hem geen verblijfsvergunning te geven. Hij moet zich wel aan de regels houden en dat heeft ie niet gedaan. Plus dat hij al langer wist dat hij hier niet kon blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:32

Ik ga hierin met Leers mee, Had er laatst ook een stuk over gelezen van hem. Dat er zo vreselijk veel de boel bedonderen, huilend vertellen dat ze geen familie meer hebben en als ze worden terug gestuurd ze op het vliegveld met open armen worden ontvangen door.... Juist de hele familie :+
Ik snap het wel, kat in het nauw maakt rare sprongen dus ja, ik begrijp heus wel waarom Mauro heeft gelogen. Neemt niet weg dat ik ook Leers groot gelijk geef, wie de boel bedondert mag wegwezen.
Als ze een eerlijke kans willen? Moeten ze ook eerlijk zijn. Ook Mauro.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:39

Er is in Angola een door nederlanders gefinancierd opvanghuis voor jonge asielzoekers die dan in Angola kunnen opgroeien ipv opgevangen worden in Nederland. Dat opvanghuis is er al jaren en jaren, en er is nog geen teruggestuurde Angolese jongere opgevangen om de eenvoudige reden dat op het vliegveld de familie de jongere weer ophaalt.
In Angola werden jongeren zoals Mauro door hun ouders naar ons gestuurd omdat ze hier gratis opleiding en opvoeding kregen. De enige schuldigen aan de positie van Mauro's zijn de ouders die de verantwoording van hun opvoeding afschoven op de nederlanders. Hoezo cultuurshock, de vaders en moeders van deze Mauro's gaven daar geen barst om toen ze hun kinderen op het vliegtuig hebben gezet.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:58

Edit: Sorry ik las ff met mijn ogen dicht :o maar nu snap ik het en ik ga ook helemaal erin mee met Leers..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:57

Als ik hier een zinvol antwoord op wil geven, moet ik eerst zoveel factoren afwegen en mijn standpunt bepalen, dat het ofwel off-topic wordt, ofwel een veel te lang verhaal.
Want je kunt hier geen mening over hebben, naar mijn idee, zonder de regelgeving te kennen en daar een oordeel over te hebben. En zonder alle concrete, persoonlijke informatie over Mauro te hebben, en daarover een oordeel te vellen.

Want als minister Leers gewoon handelt naar de letter van de wet, en dus regelgeving toepast zoals die op dit moment geldt in Nederland, dan ben je er nog niet. Vind ik de regelgeving efficient, effectief en rechtvaardig? Vind ik het toepassen van die regelgeving op alle concrete gevallen, dus ook op Maura, rechtvaardig? Is rechtvaardigheid wel de beslissende factor? Of gaan de belangen van de samenleving voor de belangen van de asielzoeker? En wat zijn de gevolgen als er uitzonderingen gemaakt gaan worden op de bestaande regelgeving?

Ik heb gewoon te weinig informatie om hierover een goed gefundeerd oordeel te geven. Voor alsnog vind ik dat als er wetgeving is, die wetgeving ook gevolgd dient te worden. Dat wil echter niet zeggen dat ik het per definitie met die wetgeving eens ben.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:11

Ik heb me nooit zo verdiept in Mauro om specifiek hierin een mening te hebben.

Maar ik vind wel dat nederland, vooral in geval van kinderen, te lang wacht met uitzetten. Ook doordat de asielzoekers ruimte krijgen dit keer op keer op keer aan te vechten, gaat er jaren overheen. Waardoor uiteindelijk zo'n 'ver-nederlandst' kind terug moet naar een land wat het al niet meer kent.

Anderzijds, wel in geval van Mauro, is het de keuze en dus verantwoordelijkheid van de ouders om hun kind op een vliegtuig te zetten. Om te instrueren te liegen over wel of niet familie te hebben.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:12

Nou idd Gummie..het bericht is zo ontzettend summier..bij een zielig verhaal springt NL in de bres, bij een kort negatief verhaal (zonder ook hier het echte verhaal te weten) verbant Nl iemand meteen..
Ik kan hier dus ook geen zinnig woord op geven..wat ik alleen wel vind, er lijkt gefaald te zijn door het systeem, anders had men al wel veel eerder geweten dat zijn achternaam en geboortedatum anders was..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:12

Ragnildje schreef:

Precies, als 10-jarig jongetje had hij natuurlijk beter moeten weten. Liegen en frauderen is uitsluitend voorbehouden voor mensen met een salaris boven modaal.

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:14

:+
Laatst bijgewerkt door jesicaaaa op 01-04-12 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:25

Ik ben van mening dat kinderen als Mauro helemaal niet zo in het nieuws moeten komen. Het lijkt erop dat Nederland zwicht voor alle gevallen die een gezicht krijgen. Zowel positief als negatief t.o.v. Mauro. Ik vind dat niet goed, en vooral niet handig.
Als er regels zijn, moeten die regels onder de loep worden genomen, en moet worden bekeken kijken of de juiste procedure is gevolgd. Als de meerderheid het niet eens is met de regels, moeten worden veranderd. Maar burgers of politici van geval tot geval ophitsen tot een uiten van een mening over een situatie waar wij gewoon niet genoeg van af weten, heeft geen enkele zin en is zelfs frustrerend.

De rol van de media, daar heb ik langer zo mijn twijfels over.... Als Mauro niet in het nieuws was geweest, had niemand over dit onderwerp gesproken. Hadden slechts weinigen zich bezig gehouden met of onze regelgeving humaan is o.i.d. en zo nee, of dat een doorslaggevende factor is. En ja, misschien is dat juist het doel van de media of sommige politici wel, om die discussie aan te zwengelen. Maar dan toch niet over de rug van 1 zo'n jongen. Ik vind het slap dat Nederlanders van alles gaan roepen op basis van een concreet geval dat in het nieuws wordt gebracht, terwijl ze over het algemeen niet de moeite nemen gewoon eens uit te zoeken hoe de regelgeving in elkaar zit en op basis daarvan een goed gefundeerde mening te vormen.

Burgers hebben invloed op de regels in dit land. Door te stemmen op basis van gedegen informatie. En die is gewoon op te zoeken. Niks moeilijks aan. Maar dan moet men wel even moeite doen, en de tijd daarvoor nemen. Het gros doet dat niet, en gaat pas roepen als ze een Mauro zien huilen. Meningen op basis van emoties. Dat er ondertussen al honderden van dit soort kinderen terug zijn gestuurd, komt dan nu pas in ze op? En hoe het die kinderen vergaat, weten we niet. Voor hetzelfde geld gaat het super, hebben ze er niet onder te lijden.
Je kunt niet per geval dat in het nieuws komt maar gewoon ineens een oordeel hebben.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:30

Wat had jij gedaan in de situatie van Mauro? Ik denk dat hij uit angst deze dingen zo heeft gedaan (lees fraude enz)! Dat het niet klopt, ben ik wel geheel mee eens, maar ik denk wel dat er redenen achter zitten! :)

Ik vind dat er gewoon een wet moet komen die niet zo lang duurt met het uitzetten van mensen, hoogstens 2 jaar in mijn ogen :j.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:15

Shadow0 schreef:
Ragnildje schreef:

Precies, als 10-jarig jongetje had hij natuurlijk beter moeten weten. Liegen en frauderen is uitsluitend voorbehouden voor mensen met een salaris boven modaal.

Nee hoor, liegen fraude ónder modaal wordt net zo min gewaardeerd ;)
Als 10 jarig jongetje wist hij dat hij loog. En het zal hem vast door zijn ouders verteld zijn te liegen. L*llig dat Mauro daar de dupe van wordt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:31

Waarom meten mensen met 2 maten?
Citaat:
Eurocommissaris Kroes wist niet van leugens Hirsi Ali

Laatste update: 15 mei 2006 11:13 info.

BRUSSEL - Europees Commissaris Neelie Kroes was niet op de hoogte van het feit dat VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali bij haar asielaanvraag in Nederland niet de volledige waarheid heeft verteld. "Mevrouw Kroes wist niet dat Hirsi Ali economisch is geweest met de waarheid of dat er onnauwkeurigheden waren", aldus de woordvoerder van de Eurocommissaris maandag. Kroes werkte in het verleden actief mee aan de overstap van het Kamerlid van de PvdA naar de VVD.

"Maar zelfs als Hirsi Ali maar drie oorlogen van vijf zou hebben meegemaakt, dan nog is zij iemand die erg veel heeft moeten doorstaan. Ze is nu niet precies opgegroeid in een lommerrijke buitenwijk van Amsterdam, van waaruit ze elke dag vrolijk naar school kon fietsen", aldus de woordvoerder verder.

De top van de VVD was er bij de komst van Hirsi Ali al van op de hoogte dat zij destijds had gelogen om een verblijfsvergunning in Nederland te krijgen. Zo had ze bij aankomst in ons land in 1992 een andere naam, leeftijd en een ander vluchtland opgegeven http://www.nu.nl/algemeen/732433/euroco ... i-ali.html.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:34

knetterhard schreef:
Wat had jij gedaan in de situatie van Mauro? Ik denk dat hij uit angst deze dingen zo heeft gedaan (lees fraude enz)! Dat het niet klopt, ben ik wel geheel mee eens, maar ik denk wel dat er redenen achter zitten! :)

Ik vind dat er gewoon een wet moet komen die niet zo lang duurt met het uitzetten van mensen, hoogstens 2 jaar in mijn ogen :j.

Dat maakt het juist zo lastig: wat ik of iemand anders hier had gedaan als we Mauro waren, kan namelijk geen maatstaf zijn voor welk beleid er gevoerd moet worden. Dus ja, begrijpelijk is het wel: het gaat om iemands toekomstperspectief. Om een beter leven tegemoet te gaan doen mensen veel, ook liegen. Die jongen was 10 jaar. Ik denk niet dat iemand het hem kwalijk kan nemen dat ie liegt, al dan niet onder druk van anderen, om weg uit Angola te kunnen en in Nederland te mogen hopen op een beter perspectief.
Maar dat geldt voor alle kinderen en volwassenen die uit een land komen dat qua levenstandaard ver onder Nederland staat.

Ook het verkorten van de procedures is niet zo simpel als het lijkt. Er zijn organisaties in Nederland die asielzoekers, ongeacht de reden van asielaanvraag, ondersteunen in het eindeloos procederen, in beroep gaan, etc. Ik neem het die organisaties kwalijk dat ze een kind, of volwassene, hoop geven die er gezien de feiten en regelgeving gewoon niet voor iedereen is en kan zijn. Je helpt een asielzoekers niet door hem tegen beter weten in de ene na de andere procedure te laten starten, en op te vangen (bijvoorbeeld in een kerk) zodra geen procedures meer mogelijk zijn. Zo kom je gauw genoeg aan een verblijf van meer dan 5 jaar in Nederland. Behalve dat je zo'n asielzoeker hoop geeft die er soms gewoon niet is, en laat inburgeren tegen beter weten in, leidt het tot een overbelasting van het rechtssysteem, waardoor het alleen maar langer duurt voor alle andere asielzoekers om uitsluitsel te krijgen van de Nederlandse Staat. Als we nu eens ophouden het rechtssyteem te belasten met onbegonnen zaken, en de procedures bewaren voor diegenen die daadwerklijk op basis van feiten en regelgeving een kans maken, wordt de wachttijd ook korter.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:36

gummie schreef:
knetterhard schreef:

Dat maakt het juist zo lastig: wat ik of iemand anders hier had gedaan als we Mauro waren, kan namelijk geen maatstaf zijn voor welk beleid er gevoerd moet worden. Dus ja, begrijpelijk is het wel: het gaat om iemands toekomstperspectief. Om een beter leven tegemoet te gaan doen mensen veel, ook liegen. Die jongen was 10 jaar. Ik denk niet dat iemand het hem kwalijk kan nemen dat ie liegt, al dan niet onder druk van anderen, om weg uit Angola te kunnen en in Nederland te mogen hopen op een beter perspectief.
Maar dat geldt voor alle kinderen en volwassenen die uit een land komen dat qua levenstandaard ver onder Nederland staat.

Ook het verkorten van de procedures is niet zo simpel als het lijkt. Er zijn organisaties in Nederland die asielzoekers, ongeacht de reden van asielaanvraag, ondersteunen in het eindeloos procederen, in beroep gaan, etc. Ik neem het die organisaties kwalijk dat ze een kind, of volwassene, hoop geven die er gezien de feiten en regelgeving gewoon niet voor iedereen is en kan zijn. Je helpt een asielzoekers niet door hem tegen beter weten in de ene na de andere procedure te laten starten, en op te vangen (bijvoorbeeld in een kerk) zodra geen procedures meer mogelijk zijn. Zo kom je gauw genoeg aan een verblijf van meer dan 5 jaar in Nederland. Behalve dat je zo'n asielzoeker hoop geeft die er soms gewoon niet is, en laat inburgeren tegen beter weten in, leidt het tot een overbelasting van het rechtssysteem, waardoor het alleen maar langer duurt voor alle andere asielzoekers om uitsluitsel te krijgen van de Nederlandse Staat. Als we nu eens ophouden het rechtssyteem te belasten met onbegonnen zaken, en de procedures bewaren voor diegenen die daadwerklijk op basis van feiten en regelgeving een kans maken, wordt de wachttijd ook korter.

Weet niet of dit waar is maar ik heb eens gehoord dat het officiele proces van asielaanvragen maar 8 dagen duurt.
En dat dit wordt uitgesteld door de asielzoekende familie met rechtzaken etc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:46

Juut schreef:
Nee hoor, liegen fraude ónder modaal wordt net zo min gewaardeerd ;)

Ik heb het dan ook meer over ministers die de kamer verkeerd hebben geinformeerd, of accountants die met jaarrekeningcijfers komen die niet kloppen, of 'foutjes' in de geluidsnormenberekening, of toezichthouders die hun financiele betrokkenheid bij dat waar ze op toezien 'vergeten' te vermelden, of kamerleden die hun cv een beetje creatief aanpassen (criminele activiteit eraf, leuke baantjes erbij), of over mensen die handjeklap spelen over een zekere polder (of grondspeculaties in het algemeen), of schimmige derivaatconstructies op de financiele markt, of een ziekenhuisbestuur dat besmetting onder de pet hield... Nou ja, dat soort dingen.

Maar een 10-jarig jongetje had beter moeten weten.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:54

Ik vind het vreselijk dat ze hem nu willen terug sturen, dat kunnen ze gewoon weg niet maken. :n
Een 10-jarige jongen die op zo een manier weg vlucht uit zijn eigen land en naar mijn idee gedwongen word door zijn echte ouders.
Tja wat verwacht je dan?

Als je het goed wilt doen laat je de mensen die er nu zijn gewoon blijven en sluit je de deuren.
Zorg ervoor dat je eerst kijkt of mensen daadwerkelijk geschikt zijn om te blijven voordat je ze door laat.
Je laat mensen niet eerst hier een leven opbouwen om dat vervolgens onder hun voeten vandaan te trekken.
Nee echt achterlijk gewoon :n

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:56

@ Shadow; En ik heb het over de simpele asistentbegeleidester die net zo goed op staande voet werd ontslagen vanwege achteroverdrukken van geld, als de lokatiebegeleider die er een creatieve boekhouding op na houdt.

Fout is fout, maakt leeftijd of beroep niet uit. Met 10 jaar weet je echt wel wanneer je aan het liegen bent. Ik denk alleen niet dat een 10 jarige zelf zou bedenken te liegen om meer kans te maken te mogen blijven