We moeten weer flink bezuinigen. Het precieze bedrag is niet erg duidelijk, maar laten we het op die 9 miljard houden die je overal hoort noemen (al las ik dat je om 9 miljard te bezuinigen, eigenlijk 16 miljard moet bezuinigen, vanwege de kosten die bezuinigingen met zich meebrengen, bijv. WW voor ontslagen ambtenaren enz.)
In het artikel hierboven staan een aantal posten waarover gepraat gaat worden.
Maar wat zouden jullie nu goede bezuinigingsposten vinden?
Persoonlijk vind ik dat ontwikkelingshulp wel een flink stuk kan worden teruggesnoeid, voorzover Nederland daarmee weg kan komen ivm internationale afspraken.
Moet je geld weggeven als je er zelf om moet gaan lenen? Dacht het niet.
De oorlogen in Irak en Afghanistan hebben miljarden gekost (de VS is mede daardoor aan de rand van faillisement.)
Oorlogvoeren is veel te duur voor een land in crisis, levert het bedrijfsleven dan wel wat op, maar puur over de rug van de belastingbetaler. Dus eigenlijk een vorm van 'valse economie'.
Wegwezen daar.
De kosten van deze oorlogen zijn overigens het meest doodgezwegen onderwerp in de media.

Steun aan Griekenland: we kunnen er niet meer onderuit, maar we geven zomaar een slordige 4 miljard weg (preciese bedrag is niet heel duidelijk, maar over die bedragen werd vanaf het begin al vaag gedaan

In ieder geval niet meer geld uitlenen!
Verder zou het goed zijn als de overheid eens heel goed ging kijken naar de efficientie van haar taken.
Onderwijs als voorbeeld: in alle landelijke gebieden waar 'krimpproblematiek' speelt, worden schooltjes opengehouden met soms 30 leerlingen. Dat kost werkelijk gigantisch meer dan leerlingen op middelgrote scholen. Daar is dan best wel wat te halen, en dat zonder dat de leerlingen in de knel komen.
Zorg dat de overhead afneemt.
Zogenaamde pretstudies (paardenhouderij

En zéker goed kijken naar 'management'.
Milieu: een van de goede punten van dit kabinet, is dat ze daar minder aan uitgeven. Ik zeg: geen ha. goede landbouwgrond meer naar milieu!
Milieu bestaat voor mij uit het handhaven van goede wetgeving om vervuiling te voorkomen, niet uit kostbare landbouwgrond in een speeltuin voor vlinderhobbyisten veranderen...
10% van onze grond is inmiddels 'natuurgebied', meer hoeft écht niet! Subsidies nog verder terugschroeven.
Subsidies in het bedrijfsleven, ik ben geen voorstander vanwege de scheefheid in concurrentiepositie die je als overheid creeert. Maar dit is niet de tijd om daarin verder te snoeien, denk ik.

En de Hypotheekrenteaftrek is een onding en moet trapsgewijs worden afgebouwd, igg moet zij een plafond krijgen voor hogere inkomens en de afbouw moet geleidelijk en niet voor bestaande hypotheken,, maar dat levert natuurlijk op de lange termijn wat op.
Hoe het ontslagrecht versoepelen en de huren verhogen tot bezuinigen gaan leiden is mij trouwens een raadsel.

Wat zijn jullie voorstellen? Waar zouden jullie die 9 miljard vandaan peuteren?