Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glitfaxi

Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:30

Dokters moeten het recht krijgen om een pasgeboren baby te doden wanneer deze gehandicapt, ongewenst of simpelweg te duur zijn volgens filosoof en medisch eticus Fransesca Minerva.

Volgens Minerva is een pasgeboren baby in de eerste dagen na de geboorte nog geen echt persoon en zou doden dus niet veel anders zijn dan abortus.

Bron: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ead_module

Citaat:
Doctors 'should have the right to KILL unwanted or disabled babies at birth as they are not a real person' claims former Oxford academicPhilosopher and medical ethicist Francesca Minerva argues that killing a newborn is little different to aborting it in the womb
Even a healthy baby could have its life snuffed out if the mother decides she can't afford to look after it, Dr Minerva suggested
Doctor receives death threats and hate calls telling her to 'burn in hell'

By Fiona Macrae

Last updated at 11:26 AM on 1st March 2012

Citaat:
Doctors should have the right to kill newborn babies because they are disabled, too expensive or simply unwanted by their mothers, an academic with links to Oxford University has claimed.

Francesca Minerva, a philosopher and medical ethicist, argues a young baby is not a real person and so killing it in the first days after birth is little different to aborting it in the womb.

Even a healthy baby could have its life snuffed out if the mother decides she can’t afford to look after it, the article published by the British Medical Journal group states.
The journal’s editor has defended the piece, saying the publication’s role is to present well-reasoned arguments, rather than promote one particular moral view.

But the article has angered other ethicists, peers and campaigners. They have described the call for legalised infanticide as chilling and an ‘inhumane defence of child destruction’.
The doctor, a research associate at Oxford, has received death threats and hate calls telling her that she will 'burn in hell', and she said the last few days since publication have been 'the worst of my life'.

Writing in the Journal of Medical Ethics, Dr Minerva and co-author Alberto Giubilini, a University of Milan bioethicist, argue that ‘after-birth abortion’ should be permissible in all cases in which abortion is.

They state that like an unborn child, a newborn has yet to develop hopes, goals and dreams and so, while clearly human, is not a person – someone with a moral right to life.

In contrast, parents, siblings and society have aims and plans that could be affected by the arrival of the child and their interests should come first.

The article, After-birth abortion: why should the baby live? first addresses scenarios in which parents are unaware their child is disabled until after it is born.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z1nrsAs0MF
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z1nrs4rYIX

Hier kan ik echt heeeel erg boos en verdrietig om worden. Wat vinden jullie hier nou van? :=
Laatst bijgewerkt door Nuage op 01-03-12 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Originele artikel toegevoegd, deze hoort er ook bij!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:32

Triest, heel triest.
Kan wel zijn dat die baby er nog veel van merkt maar daar gaat het toch niet om? Het is een leven, een levend wezen. Ik vind het toch een verschil met een abortus (tot een aantal weken).

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:32

pffff :n

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:33

Wat een gek is dat zeg!! tegenwoordig kunnen ze met echo's al zoveel zien met de 20weken echo..
Ik vind vermoorden omdat het simpelweg te duur of niet helemaal in orde is echt verschrikkelijk :(

Uppojono

Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden. Dat mensen nog zulke gedachten kunnen hebben. Is niet te vergelijken met abortus, omdat het hier om een levend kind gaat.

_Zsazsa_

Wat een debiel, dat wil je toch zeker zelf als ouder zijnde ook niet :S

Anoniem

Dus een spuitje geven......zal nooit legaal worden.

Browniee

Omg

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:35

Het doet mij denken aan het verdrinken van jonge kittens als ze niet gewenst zijn, hier in NL toch een veel voorkomend probleem. Daar kan ik al boos over worden laat staan met een baby? Je kan toch niet van je eigen kind zeggen: hij heeft een Schisis of een klompvoetje, dan wil ik hem niet hoor! :x

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:36

Ik denk niet dat dit ooit zal mogen gelukkig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:36

vermoorden?
je bedoelt euthanasie?....anders zou een dierenarts ook veel dieren vermoorden ;)

Ik denk dat bij zwaar lichamelijk of geestelijk handicap dit helemaal geen slecht idee is.
Maar gewoon omdat het een ongelukje was en het toch niet uitkomt een baby...zou ik het schandalig vinden.
Maar ja,waar ligt de grens?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:37

Ergens kan ik me er wel in vinden, maar waar trek je dan weer de lijn...

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:37

Glitfaxi schreef:
Het doet mij denken aan het verdrinken van jonge kittens als ze niet gewenst zijn, hier in NL toch een veel voorkomend probleem. Daar kan ik al boos over worden laat staan met een baby? Je kan toch niet van je eigen kind zeggen: hij heeft een Schisis of een klompvoetje, dan wil ik hem niet hoor! :x

nee idd, nouhou ik wou dat het een jongetje was! Deze hoef ik niet! Bah wat een gedachte, kan meneer de filosoof zich niet beter even laten testen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:38

Lijkt mij geen slecht plan :n

Voor kinderen die weinig toekomst hebben door hun beperking :j

Maar inderdaad de grens is lastig te bepalen... Want wat de één weinig toekomst vind, vind de ander nog een heel mooi leven....

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:39

Hmm ik kan nog wel snappen dat je als ouder geen gehandicapt kind zou willen hebben omdat die gewoon lastig mee komen in de maatschapij maar dat licht er ook maar weer net aan wat voor handicap het kind heeft en hoe erg . Maar ik vind het wel belachelijk om dan maar gelijk dat kind uit te moorden als het levend is ,
Dan had je maar abortus moeten doen of het veilig moeten doen als je geen kinderen wilde.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:39

__PSM__ schreef:
Lijkt mij geen slecht plan :n

Voor kinderen die weinig toekomst hebben door hun beperking :j

Maar inderdaad de grens is lastig te bepalen... Want wat de één weinig toekomst vind, vind de ander nog een heel mooi leven....

oe ja dat heb je ook nog he... dat ze door iedereen kasplantjes worden genoemd... nu ga ik er toch over nadenken

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:40

geerke schreef:
vermoorden?
je bedoelt euthanasie?....anders zou een dierenarts ook veel dieren vermoorden ;)

Ik denk dat bij zwaar lichamelijk of geestelijk handicap dit helemaal geen slecht idee is.
Maar gewoon omdat het een ongelukje was en het toch niet uitkomt een baby...zou ik het schandalig vinden.
Maar ja,waar ligt de grens?

Mee eens, die grens is lastig.
Voor een zeer ernstig gehandicapt kind zou ik nog begrip kunnen opbrengen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:40

ja daar gaat het helaas wel op aan. altijd moet er maar weer meer kunnen op de wereld.
eerst is abortus verboden, En dan met "het baas in eigen buik zijn" motto wordt dat nu overal geaccepteerd zelfs al voor kleine schoonheidsfoutjes
en nu wil 1 ziek persoon al weer een stap verder gaan. Nou ik geef je een paar jaar en dan gaan meer mensen zo denken, en dan gaat het langzaamaan wel die kant op.

IK ben tegen abortus, Ik kan het me in sommige situaties voorstellen datiemand er voor kiest. Maar ja als dit de trend gaat worden weet ik het ook niet meer.
Ik kan niet eens meer uitleggen via schrift (kan ik toch al heel moeilijk) wat ik bedoel......
geen woorden voor en ik hoop dat het alleen bij deze ene zieke geest leeft deze gedachte, en dat nooit meerdere mensen het er mee eens gaan worden!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:41

Wat ik daar van vindt? Het is daily mail... dan weet je genoeg. De grootste onzin en roddels, niks serieus en niks officieel of gestaafd ;)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:43

Zelfs kinderen met een ernstige lichamelijke beperking die 'kasplantjes' lijken kunnen nog genieten van het leven. Ik heb stagegelopen met kinderen die niet konden lopen, zien, horen, gewoon niks eigenlijk. Maar toch merkte je bij bepaalde dingen (ik gaf gymles), dat ze toch genieten.. Dus die grens is ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk om te trekken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:43

Glitfaxi schreef:

Nou we hebben het over ernstige handicaps. Dus niet over een (eenvoudig)hazelipje(er zijn ook zeer ernstige vormen of een klompvoetje

Vindt Euthanasie op pasgeboren baby's wel erg bizar.

Als ze het zo ver gebracht hebben dan ook verder.

Maar goed...dit is wel de rede voor mij geweest om prenataal onderzoek te laten doen. Dan ben je op tijd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:44

OMG wat een sukkel 8)7

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:46

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:47

Sneeuw88 schreef:
Zelfs kinderen met een ernstige lichamelijke beperking die 'kasplantjes' lijken kunnen nog genieten van het leven. Ik heb stagegelopen met kinderen die niet konden lopen, zien, horen, gewoon niks eigenlijk. Maar toch merkte je bij bepaalde dingen (ik gaf gymles), dat ze toch genieten.. Dus die grens is ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk om te trekken.

Ja maar heel vaak worden dat soort kinderen gepest , krijgen een lastiger een baan .
En in sommige gevallen zouden ze nooit voor zichzelf kunnen zorgen of bijvoorbeeld kinderen krijgen .
Ik heb ook met dat soort mensen stage gelopen en ze waren lang niet altijd vrolijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:48

GamblersCup schreef:
Wat ik daar van vindt? Het is daily mail... dan weet je genoeg. De grootste onzin en roddels, niks serieus en niks officieel of gestaafd ;)

Het is wel serieus, origineel artikel is gepubliceerd in the Journal of Medical Ethics.

Om advocaatje van de duivel te spelen, wat is er zo wezenlijk anders aan een persoon als iemand net geboren zit of als diegene nog in de buik zit? Het is toch nog steeds dezelfde persoon, alleen is ie van comfortabel 37 graden naar koud gegaan.