respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:31

Ja, ik ben gelovig (christelijk) en het doet mij pijn dat er zoveel mee gespot wordt.
We leven in een wereld van "respect voor elkaars mening", waar ik het totaal mee eens ben. Ieder heeft zijn of haar eigen mening en opvattingen en ik vind niet dat je die mening moet verachten. Nou krijgt iedereen kritiek als iemand iets negatiefs zegt over homoseksualiteit e.d.
Maar wat ik nu niet snap ik dat het enige waar geen respect voor lijkt te zijn, het geloof is. Nu geldt dat natuurlijk niet voor iedereen, ik ken genoeg mensen die er rekening mee houden en die gewoon niet vloeken oid omdat ze weten dat ze er mensen mee kunnen kwetsen.
Tegenwoordig kom je geen film/musical/serie meer tegen waarin niet met het geloof (en dan voornamelijk met het christelijk geloof) wordt gespot. Ik snap dit niet, ik (en de meest mede-christenen met mij) respecteren ieders mening, maar wij krijgen er van langs? Waarom?zijn wij een makkelijk slachtoffer of is het iets anders?

Cassidy

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:35

Hoe extreem ben jij? In hoeverre geloof jij blind de Bijbel, en in hoeverre sta je open voor evolutietheorien (Darwin bijv.) Als de wetenschap je de bewijzen voorlegt, hoe strak ben jij in het ontkennen van deze bewijzen?

De Bijbel als heilig boek: nog zoiets. De Bijbel zoals wij die nu kennen is door mensen gemaakt. Levensgevaarlijk om die woordwoordelijk te nemen. Maar het wordt wel gedaan. En daar ga ik zeer allergisch op reageren (ben zelf katholiek opgevoed maar heb zeer zeker punten van kritiek op het christelijke geloof, het vaticaan en wat de paus uit loopt te kramen.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:38

Ik doe zelf een studie die uitgaat van de evolutietheorie. Nu ben ik er nog steeds niet uit wat ik nou precies geloof wat betreft schepping/evolutie, waarschijnlijk een combinatie (intelligent design). Maar daar gaat het niet om naar mijn idee, dat is ook iemands mening iemands geloof en het hoeft hun niet tot iemand te maken die een anders mening niet respecteert. Dus waarom zou je iemand zijn of haar geloof in de schepping afpakken? En ik vind ook dat "het extreme" te extreem is, maar het spotten met het geloof, daar worden ook de "minder extreme" mee geraakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:44

tja, ik ben niet gedoopt en vind 't eerlijk gezegt allemaal 1 pot nat, of je nu christen ben of moslim of hindu. Maar ik spot er desondanks niet mee, maar als iemand naar mijn mening erover vraagt dan zeg ik ook gewoon eerlijk wat ik er van vind en ga ik 't niet in en mooi verhaaltje verpakken om hun niet te kwetsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:44

Wanneer is iets spot, en wanneer is iets kritiek
En zie nu eens de discussie over het eventueel rijden van een Elfstedentocht op Zondag.
Al die extremisten verknallen het voor de gematigden.
En wat men ziet zijn die extremen. In elk geloof.
Als je maar hard genoeg roept, wordt je gehoord. En daar vormt men een mening door.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:49

Precies, maar voor sommige Christenen is de evolutietheorie niet waar en dat is hun mening. Veel mensen kunnen niet geloven dat mensen echt in de schepping kunnen geloven , maar andersom kunnen zij dat soms ook niet.
@Maartje1990 Dat zeg ik dus ook niet. Als iemand tegen mij zegt dat hij niet gelooft, voel ik mij ook niet gekwetst. Dat is zijn of haar mening/geloof/opvatting en die respecteer ik. Maar als iemand gaat vloeken oid. ja dan doet dat mij wel pijn. Het zelfde als ik tegen die persoon ging zeggen: phoeh haha, hoe dom kun je zijn om niet te geloven!? dat zou die persoon kwetsen en dat zijn dus ook dingen die ik absoluut NIET zou zeggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:51

tja, vloeken doe ik ook wel eens. Maar voor mij is dat niet anders dan k*t oid zeggen. Dat bedoel ik niet onrespectvol, maar is voor mij net zo 't zelfde als k* zeggen dus, en dat ga ik ook niet veranderen alleen omdat er mensen gelovig zijn.

Trouwens als je dat tegen mij zou zeggen over 'hoe dom kun je zijn dat je niet gelooft' zou me niet kwetsen hoor, integendeel, juist omdat ik 't zelf zo'n onzin vind.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 09-02-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:52

De evolutietheorie en het scheppingsverhaal. Kan het niet allebei? Wie zegt dat een dag echt 24 uur moet hebben? Daar echt aan vasthouden, en de bewijzen die er zijn dat het langer heeft geduurd dan 7x24 uur compleet negeren...tja....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:53

Ik heb voor iedereen respect en ik heb ook gelovige vrienden. Maar als ik eens een keer per ongeluk "jezus" of "verdomme" eruit floep is dit niet persoonlijk of kwetsend bedoeld, ik wil mezelf kunnen zijn, net zoals mijn gelovige en homo sexuele vrienden ook zichzelf willen zijn. Het gaat er wat mij betreft heel erg om hoe dingen gezegd worden en een beetje zelfspot op zijn tijd kan ook geen kwaad.

Doordat ik op diverse christelijke scholen heb gezeten, is me wel opgevallen dat veel mensen zichzelf en het geloof erg serieus nemen en dat elk klein grapje, hoe onschuldig ook, vaak gelijk in het verkeerde keelgat schiet. Erg jammer, want het leven zou een stuk leuker zijn als je met sommige dingen wat luchtiger om gaat! Maar goed, ook hier heb ik respect voor, alleen snap ik het niet altijd (en dit is natuurlijk heel algemeen, er zijn altijd uitzonderingen).

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:56

Cassidy schreef:
De evolutietheorie en het scheppingsverhaal. Kan het niet allebei? Wie zegt dat een dag echt 24 uur moet hebben? Daar echt aan vasthouden, en de bewijzen die er zijn dat het langer heeft geduurd dan 7x24 uur compleet negeren...tja....

In een paar posts terug zeg ik ook dat ik waarschijnlijk in een combinatie geloof, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen er gek op aan kijk als ze in het een of het ander geloven.

@joyce2: Wat heeft het zeggen van "jezus" of "verdomme" voor jou dan voor meerwaarde?wat heeft dat met jezelf te maken zijn. Het drukt voor mij gevoel toch enige respectloosheid uit. En zelfs als het niet kwetsend bedoeld is, is het dat vaak wel.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:57

Cassidy schreef:

Ja dat kan gemakkelijk allebei :)
Het is maar net hoe je de Bijbel leest. Niemand heeft ooit gezegd of geschreven dat het 7x24 uur heeft geduurd.
En dat over wat de paus uitkraamt, daar hebben de meeste christenen in Nederland niet zoveel mee. De Katholieken wel, dat is nogal een andere stroming. Wat mij betreft is die man ''gewoon'' een oudje net als ieder ander oudje.. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:06

lovelanga schreef:
Cassidy schreef:

In een paar posts terug zeg ik ook dat ik waarschijnlijk in een combinatie geloof, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen er gek op aan kijk als ze in het een of het ander geloven.

@joyce2: Wat heeft het zeggen van "jezus" of "verdomme" voor jou dan voor meerwaarde?wat heeft dat met jezelf te maken zijn. Het drukt voor mij gevoel toch enige respectloosheid uit. En zelfs als het niet kwetsend bedoeld is, is het dat vaak wel.

misschien vat jij het zo op en vele andere met je dan wellicht. En misschien moet je dan beseffen dat het voor mensen net zo'n woord is als zoals ik al zei k*t als ze bijv. hun teen stootte oid.

Of om soortgelijk te blijven, steeds meer wordt er ook gescholden met kanker, mijn moeder heeft kanker gehad (leeft nog) en mijn opa heeft 't nu (ongeneeselijk) dus ja, ik vind 't indderdaad ook niet leuk als mensen met kanker schelden. Maar dat is het zelfde als met g*dverdomme of tyfus is ook een ziekte wat vaak als scheldwoord gebruikt wordt, dáár heeft opzich niemand last van omdat tegenwoordig mensen niet meer aan de tyfus overlijden. Maar hieraan zijn ook veel mensen gestorven.

Men scheld en vloekt nu eenmaal, met verschillende woorden die voor verschillende mensen kwetsend kunnen zijn, maar zo zeker nooit bedoelt zijn. Zijn woorden die er op zo'n moment gewoon uitfloepen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:06

ik heb zeker respect voor het geloof , al moet ik me wel eens betrappen op het schelden met godver......

ik vind het altijd wel heel mooi zo,n geloof
al vind ik wel dat sommige mensen echt te star zijn in het geloven en dan heb ik het over alle geloven.
en daar bedoel ik mee letterlijk geloven wat het boek en de priester ,robijn, imam ect. zegt zonder zelf verder na te denken.

als ik bij mijn vriendin ben bid ik ook mee uit respect omdat ik daar al van kleins af aan kom.
dit zou ik dan weer niet bij andere mensen doen overigens.
Wat ik ook erg fijn vind is dat ze mijn sexuele geaardheid accepteren en ik ook met een vriendin welkom ben.

zolang de mensen mij het geloof niet opdringen (jehova getuigen ) of heel hard ropen dat we allemaal naar de hell gaan als we niet geloven ( een christelijke man op de markt ).
vind ik alles best.
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 09-02-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:09

Nou aan dat opdringerige gedoe heb ik zelf ook een hekel. Als er een jehova getuigen voor de deur kwam, zou ik daar persoonlijk ook niet al te blij van worden, gewoon om het feit dat ik het vreselijk vind dat mensen het geloof op willen dringen. Daarnaast heb ik er dan weer niet zo problemen mee dat mensen "star" zijn in hun geloof, zolang ze maar openstaan voor andere meningen

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:11

ik doel dus op de mensen die star geloven in het geloof,
en alle andere meningen als klets beschouwen,

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:12

@Maartje1990, Ik scheldt dan ook nooit met kanker. En ik heb gewoon geleerd zulke woorden er nooit "uit te floepen", daar zit gewoon een stop op bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:12

Wat ik jammer vind is dat ik regelmatig Jehova getuigen aan de deur krijg, ze komen dan met een auto speciaal naar mij toe, kennelijk sta ik in de boeken om koste wat kost omgeturnd te worden...woon in de bible belt...naar de protestanten gaan ze niet....waarom wel naar mij? Ik bedank steeds heel vriendelijk voor hun bezoek...maar ze blijven terug komen...vind ik eigenlijk niet echt respectvol

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:14

en als je niet open doet duwen ze 3 boekjes in je brievenbus :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:15

lovelanga schreef:
Cassidy schreef:

Ik zeg wel eens "Jezus, dat is toch niet normaal!!" als er bijv. iets gebeurd is. Of als ik heel erg gefrustreerd ben bijv. "Verdomme, waarom laat ik vandaag steeds alles uit mijn handen flikkeren/heb ik soms stront aan m'n handen". Dat is zit er bij mij van jongs af aan al in, omdat het uitspraken zijn die in onze familie gebruikt worden en het is heel vervelend om constant al je woorden af te moeten gaan wegen. Dan ben ik dus niet mezelf, omdat ik heel erg op moet letten of ik niet per ongeluk een woord gebruik wat een ander als kwetsend zou kunnen ervaren. Zo vind ik het scheldwoord "kanker" heel naar en grof klinken, maar dat laat ik ook langs me heen glijden op het moment dat ik merk dat het een loos woord is. Als iemand het echt op een vuile manier zegt, echt om iemand op zijn ziel te trappen, dan vind ik het een heel ander verhaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:16

lovelanga schreef:
@Maartje1990, Ik scheldt dan ook nooit met kanker. En ik heb gewoon geleerd zulke woorden er nooit "uit te floepen", daar zit gewoon een stop op bij mij

En dat is prima, maar bij sommige mensen is dit wel 't geval. Bedoelen hier verder niks mee en vloeken dan/schelden met kanker oid. Dit moet je dan ook niet persoonlijk nemen, maar sta je daar dan niet voor open of ben je begripvol voor 't feit dat er mensen zijn die nu eenmaal niet geloven en die zulken dingen roepen in bepaalde situaties?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:19

Nou nee eigenlijk niet, ik vind dat je er op moet letten dat je zulke dingen niet roept. Ik doe het niet, ik verwacht dan van andere mensen dat ze het ook niet doen( beetje naïef misschien ;) )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:20

ik respecteer alle gelovigen die mij respecteren zoals ik ben :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:21

Al die opdringerige types hebben het bij veel mensen verprutst. En daarbij komt dat sommigen zo extreem zijn, dat het lijkt alsof ze nog in de Middeleeuwen leven.. ik vind het prima, maar soms vraag ik me wel af waar het allemaal goed voor is. Denk aan kinderen die geen sexuele voorlichting krijgen van huis uit...

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:21

[/quote]

@joyce2: Wat heeft het zeggen van "jezus" of "verdomme" voor jou dan voor meerwaarde?wat heeft dat met jezelf te maken zijn. Het drukt voor mij gevoel toch enige respectloosheid uit. En zelfs als het niet kwetsend bedoeld is, is het dat vaak wel.[/quote]

Ik zeg wel eens "Jezus, dat is toch niet normaal!!" als er bijv. iets gebeurd is. Of als ik heel erg gefrustreerd ben bijv. "Verdomme, waarom laat ik vandaag steeds alles uit mijn handen flikkeren/heb ik soms stront aan m'n handen". Dat is zit er bij mij van jongs af aan al in, omdat het uitspraken zijn die in onze familie gebruikt worden en het is heel vervelend om constant al je woorden af te moeten gaan wegen. Dan ben ik dus niet mezelf, omdat ik heel erg op moet letten of ik niet per ongeluk een woord gebruik wat een ander als kwetsend zou kunnen ervaren. Zo vind ik het scheldwoord "kanker" heel naar en grof klinken, maar dat laat ik ook langs me heen glijden op het moment dat ik merk dat het een loos woord is. Als iemand het echt op een vuile manier zegt, echt om iemand op zijn ziel te trappen, dan vind ik het een heel ander verhaal.[/quote]

Maar stel dat het bij mij een gewoonte was, om iets als "vuile atheist" uit te roepen (wat raar klinkt natuurlijk en absoluut niet het geval is) hoeveel commentaar zou ik dan wel niet krijgen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:23

Want? waarom moeten mensen daarop letten? Of ik, om 't even bij mezelf te houden? Ik geloof niet, vind 't grote onzin en als ik me bezeer oid roep ik dus inderdaad g*dverdomme. Zie niet in waarom ik dat moet veranderen. Heb er verder ook niet echt problemen mee als mensen schelden met kanker of 'flikker op' roepen, en ik ben lesbisch (en m'n moeder heeft dus kanker gehad) dus dat kan ik me ook persoonlijk aantrekken. Of zeggen vuile flikker (maar dat niet letterlijk zo bedoelen).

Ja wat ik me wél aantrek is als iemand naar me roept van 'ga naar die vuile kankermoeder van je' (dit heeft iemand naar me geroepen). Maar als ze 't gewoon gebruiken als scheldwoord, laat 't gewoon langs me heen gaan.

Trouwens, ik scheld of vloek eigenlijk zelden, maar als ik 't doe dan zeg ik meestal wel g*dverdomme