[Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

[Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:33

Ik ben geen vegatarier, vlees hoort na mijn idee in onze voeding maar wel met mate. Ik eet dus bewuster vlees en het liefst biologisch soms vegataries.

Maar nu hebben we op school ook vlees te koop, kroketten frikandelen en mexicano's. Sinds kort is alles Halal geworden! Ik vind dit belachelijk en ik eet geen vlees meer op school. Nou vind ik dit te gek voor woorden?!

Ik wil hier wel wat mee doen maar weet niet hoe ik dat moet aanpakken en hoopte dat jullie me hierbij kunnen helpen?

Voor de duidelijkheid zo worden deze dieren geslacht:
'Het dier lijdt tachtig seconden pijn als beide halsslagaders in een keer worden doorgesneden. In 8 procent van de gevallen wordt er één gemist en dan duurt het nog langer, twee tot drie minuten. Eigenlijk zou de tweede ader dan alsnog moeten worden doorgesneden, maar dat mag niet bij rituele slachting,'

In Nederland moeten dieren worden verdoofd voor ze worden geslacht, maar er wordt een uitzondering gemaakt voor ritueel slachten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Joyce_

Re: [Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:54

Ik zou een handtekeningenactie beginnen in de klas (bijvoorbeeld tijdens mentoruur of Nederlands aan je mentor vragen of je een korte presentatie mag geven over waarom jij tegen ritueel slachten bent, gelijk een goeie oefening voor argumentatievaardigheid en presenteren, vinden ze vast goed :P ) en kijken of je dat kan uitbreiden naar de andere klassen uit jouw jaarlaag en verder. Zou eerst goed informatie verzamelen zodat je antwoord kan geven op de vragen van anderen en een nette presentatie in elkaar flansen, zodat je ook wel echt wat te vertellen hebt. Dan handtekeningen verzamelen (netjes tabelletje maken met ‘naam’ ‘klas’ ‘handtekening’) en aanbieden aan de directie van school of de kantine-baas. Denk alleen dat de keuze voor halal-vlees verkopen een hele bewuste keuze is geweest (financieel gewin, als er veel moslims op school zitten, loont het om halalvlees te verkopen denk ik zo..). Dus vraag me af of je er écht wat mee bereikt.
Werkt die handtekeningenactie niet, dan al je medeleerlingen oproepen om geen vlees meer te kopen bij de kantine. :D Haha alhoewel dat wel heel rigoureus is en vraag me af of je iedereen daarin mee krijgt..

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:55

Zit jij op een school waar veel moslims op zitten of zoiets?
Heeft de schoollieding aangegeven waarom zij tot dit besluit zijn gekomen?
Had jouw school voor de invoering voor 100% halal een ruime sortering aan vegetarische broodjes of (broodjes met) halal-vlees?
Ik wil wel de achtergrond van dit hele verhaal horen/weten, want dit is een beetje aparte werkwijze :) .

Edit: spelling
Laatst bijgewerkt door Gaby op 09-02-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:57

Wist je ook al dat veel 'normaal' vlees in de winkel ook halal is geslacht?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:58

Hmm ligt aan de vraag en aanbod, zijn er veel moslims op jouw school die dit graag afnemen, terwijl ze voorheen bleven zitten met de 'gewone' frikandellen dan is het niet zo gek.

Wel zou ik de schoolleiding vragen waarom hiervoor gekozen is, misschien kun je beter een vleeseter meenemen want jij eet toch geen vlees dus zou het voor jouw consumptie niet veel uitmaken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:07

al met al zijn halal geslachte dieren nog wel beter af dan niet halal geslachte dieren.
dit omdat deze (als het op de officiele manier gebeurd) een dierwaardig leven moeten hebben gehad.
en tot op het laatste moment niks van de aankomende dood mogen merken.

dit terwijl de "normaal"geslachte dieren soms in donkere hokken leven tot ze op de vrachtwagens gezet worden, waar ze in een wachtruimte komen waar de doodsgeur ze al tegemoed komt. en dan steeds verder gedreven worden richting de dood (geur) ze weten dus wat ze te wachten staat, verdoving werkt vaak bij angstige dieren niet, of minder goed. en ook daar gaat het wel eens mis waardoor het langer duurd voor de dood echt intreed.

zo zie je maar, geen van de methodes is "goed" maar halal dieren hebben het tot het moment van de slacht vaak beter..
(mits dus op de echte officiele manier halal dieren geslacht worden.

Maar dan nog vind ik je stukje raar. je begint met in ben vegetarier, en vervolgens zeg je dat je wel vlees eet? en dan ook nog over de vetvleesproducten op school.
als je echt in een goed dieet af en toe een stukje vlees eet omdat dit in een dieet nou eenmaal hoort. is op school een vette hap daar geen goed voorbeeld van.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:13

wendyenbram

ze zegt toch dat ze niet vegetarisch is? maar dat ze wel bewust biologisch vlees eet en soms vegetarische vleesvervanger?
en dat dieet stukje snap ik ook niet?

TS is alleen tegen halal vlees ivm de manier waarop de beesten geslacht worden :j

Ts, ik zou idd is een gesprek aangaan met de mensen die over de kantine gaan
waarom er voor deze verandering is gekozen..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:21

sorry ik las een ipv Geen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:28

MissAnnemijn schreef:

ik vraag me af waar je dit vandaan haalt ???? :?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:29

wendyenbram schreef:
al met al zijn halal geslachte dieren nog wel beter af dan niet halal geslachte dieren.
dit omdat deze (als het op de officiele manier gebeurd) een dierwaardig leven moeten hebben gehad.
en tot op het laatste moment niks van de aankomende dood mogen merken.

dit terwijl de "normaal"geslachte dieren soms in donkere hokken leven tot ze op de vrachtwagens gezet worden, waar ze in een wachtruimte komen waar de doodsgeur ze al tegemoed komt. en dan steeds verder gedreven worden richting de dood (geur) ze weten dus wat ze te wachten staat, verdoving werkt vaak bij angstige dieren niet, of minder goed. en ook daar gaat het wel eens mis waardoor het langer duurd voor de dood echt intreed.

zo zie je maar, geen van de methodes is "goed" maar halal dieren hebben het tot het moment van de slacht vaak beter..
(mits dus op de echte officiele manier halal dieren geslacht worden.

Halal in NL is alleen de manier van strot doorsnijden, in feite helemaal niet halal dus. Mensen die bewust op deze manier "halal" eten houden zichzelf voor de gek en werken ook nog mee aan mishandeling van het dier.

TS, Schrijf de hierover alle partijen aan, misschien dat één hiervan voor de dieren op de bres durft te springen. Misschien SBS6 of kranten inschakelen?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:48

frangelica schreef:
MissAnnemijn schreef:

ik vraag me af waar je dit vandaan haalt ???? :?

Geleerd op mijn studie :) Daarnaast is er hier op bokt vorig jaar ook een topic over geweest en is online ook wel wat te vinden.
[NM] onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:16

kanniet schreef:
Halal in NL is alleen de manier van strot doorsnijden, in feite helemaal niet halal dus. Mensen die bewust op deze manier "halal" eten houden zichzelf voor de gek en werken ook nog mee aan mishandeling van het dier.

Was het inderdaad maar waar, dat dat halal was, maar biolologisch, verantwoord halal bestaat vrijwel niet, sterker nog ze zetten vaak alleen een bandje op met "Bismillah enz"

Halal frikandellen vind ik trouwens ook vrij apart, aangezien een frikandel voor een kwart uit varkensvlees bestaat.
Ik vind overigens dat scholen helemaal geen vette snacks hoeven verkopen, als ze verantwoord bezig zijn doen ze helemaal iets anders op ht menu.

*edit
Onze kaas is vaak ook 'halal'(stremsel van halal geslachte kalfjes) omdat dat beter verkoopt ofzo. Terwijl kaas met stremsel nóóit halal kan zijn als de kalfjes voor vlees enz. van de moeders gescheiden worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:19

Ik had een halal frikandel gehad, vooral uit kippenvlees met geloof wat rund (smaakte ook wat anders daardoor)
Dus dat kan wel :)

Simpelste manier; even aan de school vragen :j

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:33

Wat wil je nu eigenlijk precies? Dat snap ik niet helemaal. Ik keur ritueel slachten ook af. (Ik ben zelf wel een vegetariër.) Maar wil je mensen ervan bewust maken, wil je dat er geen halalvlees verkocht wordt of wil je zelf vlees kunnen eten tussen de middag? Want vaak zijn frikadellen enzovoorts ook niet bepaald het meest diervriendelijke vlees, dus als je bewuster om wil gaan met vlees kun je toch ook iets anders nemen? Als je er gewoon wat aan wil doen zou ik eens contact opnemen met de mensen die besloten hebben voor halal vlees te gaan en hen te vragen naar hun motivatie en anders zou je misschien inderdaad een petitie kunnen starten, maar ik zou eerst in gesprek gaan met de mensen van de kantine.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:51

Je zou eens kunnen informeren bij de Partij voor de Dieren. Zij hebben er onderzoek naar gedaan en kunnen je informeren en adviseren hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ze hebben vast wel een rayonkantoor bij jou in de buurt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:14

ik kan je er veel over vertellen, ik ben namelijk zowel overtuigd moslim als dierenvriend, en ik moet zeggen dat deze 2 zeer goed samen gaan, Islam kent namelijk een uitgebreid stelsen van zeer waardige dieren rechten. Ik kan je informatie geven en door verwijzen, maar dan graag dmv pb. Ik heb namelijk nogal een trauma aan Islam-topics op bokt ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:51

vuurneon schreef:
Hmm ligt aan de vraag en aanbod, zijn er veel moslims op jouw school die dit graag afnemen, terwijl ze voorheen bleven zitten met de 'gewone' frikandellen dan is het niet zo gek.

Wel zou ik de schoolleiding vragen waarom hiervoor gekozen is, misschien kun je beter een vleeseter meenemen want jij eet toch geen vlees dus zou het voor jouw consumptie niet veel uitmaken.

We leven wel in Nederland hé, niet in één of ander moslim land. Er is genoeg respect en er zijn genoeg mogelijkheden voor deze mensen die er voor kiezen om hun eigen gebruiken in ons land aan te houden, maar komop, het moet niet te gek worden hoor!

@ Inez:
Te belachelijk voor woorden. Ik zou zeggen; schrijf een mooie brief naar de directie v/d school, idd compleet met een hele lijst met handtekeningen.

Oh en daarnaast het geheel nog wat 'opleuken' door foto's en liefst ook filmpjes van hoe halal slachten in z'n werk gaat.

Ik ben vleesliefhebber en eet zonder pardon ook paardenvlees. Alles helemaal prima. Maar Halall-vlees absolúut niet! 1. ben ik geen moslim en ik wens die keuze toch écht zelf te maken en 2. vind het ronduit walgelijk hoe mensen die dieren slachten puur uit eigen 'geloof'. En dat heet dan 'uit naam van Allah'. :r

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:53

jameyskatje schreef:
ik kan je er veel over vertellen, ik ben namelijk zowel overtuigd moslim als dierenvriend, en ik moet zeggen dat deze 2 zeer goed samen gaan, Islam kent namelijk een uitgebreid stelsen van zeer waardige dieren rechten. Ik kan je informatie geven en door verwijzen, maar dan graag dmv pb. Ik heb namelijk nogal een trauma aan Islam-topics op bokt ;)

Ik ben dan wel oprecht benieuwd hoe dat met elkaar te herenigen valt....... je weet hoe hallal-slachten in z'n werk gaat?
Of gaat dat volgens jou anders?

Van mij mag het nl. geheel verboden worden, in heel NL. Dan halen de moslims hun hallal vlees maar uit Verweggistan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:11

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:16

Ik vind het echt achterlijk. Zou niet weten wat je er tegen kan doen maar zou het er absoluut niet mee eens zijn.... We leven toch in NL??? Raar gedoe.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:53

Nicolletje schreef:
JoyCiej2007: als altijd volgens alle regels het vlees halal zou zijn, zou ik direct overstappen.
Helaas is dat niet het geval.

Leesvoer: http://dierenrecht.org/fileadmin/docume ... apport.pdf

Ik zal het zeker doorlezen, daar sta ik wel voor open.

Maar dan nog; halal slachten/ritueel slachten gebeurd 'onverdoofd' (eigenlijk een verkeerde woordkeuze). Keel wordt doorgesneden en beest bloed dood.
De normale manier van slachten met het 'schietmasker' met de pin heb ik in real life gezien en dat gaat vreselijk snel. Dier is hersendood en wordt daarna vervolgens verbloed. Dat verbloeden gebeurd dus niet levend.

Dan kan er wel een mooi rapport over geschreven zijn, maar ik ben en blijf van mening dat ritueel slachten écht langer duurt.

Dus dan ben ik wel benieuwd waarom jij dan direct zou willen overstappen op halal vlees; jij vind het blijkbaar wel vriendelijker dan de normale manier van slachten? Waarom?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:03

Is er dan zoveel vraag naar halal vlees op jouw school?

Nu zit ik gelukkig niet meer op de middelbare school, maar ik kan bijzonder dwars gaan doen alleen al door het wegnemen van kansen op consumeren van niet-halal vlees op een school. Nu moet ik zelf wel bekennen dat ik frituur op een school ook hartstikke onzin vind, dat wil ik niet, maar als alles dan ook nog halal is dan gaat het mij om het principe. Ik wil iets anders kúnnen consumeren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:07

Chaos schreef:
Ik vind het echt achterlijk. Zou niet weten wat je er tegen kan doen maar zou het er absoluut niet mee eens zijn.... We leven toch in NL??? Raar gedoe.

Nou inderdaad.. Echt belachelijk..

Ik zou even met het schoolhoofd bespreken waarom dit gedaan is, en of er wat aan gedaan kan worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:23

JoyCiej007 schreef:
Dus dan ben ik wel benieuwd waarom jij dan direct zou willen overstappen op halal vlees; jij vind het blijkbaar wel vriendelijker dan de normale manier van slachten? Waarom?

Beetje lang verhaal wordt dat denk ik, maar de essentie van de regels uit de Koran is dus als volgt bedoeld:

Dat je dieren niet misbruikt of onnodig doodmaakt (bont dragen, alleen voor de pels doodmaken bijv) en niet laat lijden.
Er zijn een aantal regels die eigenlijk zelfs verder gaan dan biologisch vlees, de dieren moeten in hun natuurlijke staat opgroeien enzovoorts.
Ook het halal slachten zelf is bedoeld om te gebeuren zonder lijden, dus het dier moet niet weten dat hij doodgemaakt wordt en het moet snel gebeuren.
Eigenlijk is dat hele gebed opzeggen min of meer bedoeld dat je de natuur dankbaar bent dat je dit dier mag opofferen voor jouw voedsel.
Met halal MAG je een dier ook verdoven... mits het omkeerbaar is (je mag namelijk niet een al dood dier nog eens slachten, vandaar dat gezeur dat het onverdoofd moet).

Die hele gedachtegang sta ik zeker achter en als 'halal' zou betekenen dat ze hun eigen regels strikt zouden volgen denk ik zelfs dat het beter is dan biologisch (omdat je bij biologisch nooit weet HOE het dier dan vervolgens geslacht is, daar zijn geen regels voor, is het ook zo gruwelijk op transport gezet?), maar wat er in de praktijk gebeurt op dit moment in de halal-slachterijen vind ik afschuwelijk.
Het bio-industrievee gaat gewoon de andere ingang in en als je sommige filmpjes ziet dat ze elkaar afgeslacht ZIEN worden.... dat kan gewoon echt niet :n

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:04

nu ben ik afgelopen week op excursie naar een slachthuis geweest, daar slachten ze ook halal, het enige verschil is dat er een moslim medewerker een gebed bij de gedode dieren uitspreekt en ze worden na met de pin verdoofd te zijn op een bepaalde manier gesneden om leeg te bloeden, er is dus amper verschil in de manier van slachten dan bij een normaal dier.