Actie:Geen tocht op zondag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Actie:Geen tocht op zondag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:55

Mijn persoonlijke mening?
Als het kan (en daar lijkt het niet op)gewoon rijden natuurlijk.
Maar hoe denken jullie hier over.

bron:Leeuarder courant.

LEEUWARDEN - Hans Kooistra uit Damwâld roept mensen op protest aan te tekenen tegen een Elfstedentocht op zondag.

Via de site Christenen voor Nederland kan een brief worden gedownload die naar het Elfstedenbestuur kan worden gestuurd.

Hierin wijst de afzender het bestuur op een lange en waardevolle traditie waarbij de tocht niet op een zondag verreden wordt. Veel mensen moeten arbeid verrichten zonder dat dit strikt noodzakelijk is. Bovendien is de zondag een rustdag. Veel Friezen zouden vanwege het principe van deelname worden uitgesloten.

,,It is in folksfeest en dat moat sa bliuwe'', zegt Kooistra die van christelijk-gereformeerde huize is.

www.lc.nl/friesland/winter

Meliszy

Re: Actie:Geen tocht op zondag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:57

Wat een onzin, dus omdat mensen die geloven niet willen rijden op zondag, moet de rest daar ook maar onder lijden?? Dan doen ze toch gewoon niet mee aan de tocht?? Ik zie het probleem niet;) Beter toch een elfstedentocht op zondag als helemaal geen elfstedentocht!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:58

Het verbaasd me niet maar ik vind eigenlijk wel dat voor zoiets als een elfstedentocht een uitzondering zou moeten worden gemaakt. Het is al zolang geleden dat de laatste tocht werd gereden, zovaak zijn die mogelijkheden er niet. Dus als het alleen op zondag kan, vind ik wel dat het doorgang moet vinden.

Ik kan me best iets erbij voorstellen dat je voor zondagsrust bent maar voor iets waarvan je zo van de natuur afhankelijk bent moet je wel een uitzondering maken, naar mijn mening. Zou zonde zijn als de elfstedentocht geen doorgang kan vinden omdat het alleen op zondag kan ivm het ijs en alles.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:07

Je zou ook kunnen stellen.....Het is onze lieve heer die het weer en de omstandig heden zo maakt dat het alleen op zondag kan....wie zijn wij dan om het niet te doen....bovendien zijn de meeste mensen toch al vrij....dus een hele gunstige dag...economisch gezien... :Y)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:19

Als god echt goedheid is gunt hij het al die miljoenen mensen wel dat ze een dag lol hebben en van die schitterende natuurplaatjes genieten.

Het zijn volgens mij de mensen die uit naam van god handelen die bang zijn dat de kerk zo leeg is op zondag :o
Laatst bijgewerkt door odetteke op 08-02-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:25

papagroom schreef:
Je zou ook kunnen stellen.....Het is onze lieve heer die het weer en de omstandig heden zo maakt dat het alleen op zondag kan....wie zijn wij dan om het niet te doen....bovendien zijn de meeste mensen toch al vrij....dus een hele gunstige dag...economisch gezien... :Y)

_O-

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:29

papagroom schreef:

hahaha helemaal met jou eens ! gewoon door laten gaan die tocht ! en als mensen daar problemen mee hebben gaan ze tog niet heen ;)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:30

Maar de elfstedentocht is toch 'hobby' dus dan zou het toch best mogen op zondag?
Als het alleen mogelijk is op zondag, gewoon op zondag houden die tocht.
Paardenevenementen worden ook op zondag gehouden terwijl die juist makkelijker op een andere dag kunnen, ook geen haan die er naar kraait.
edit: typo

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:32

Zelfs de gelovige wedstrijdrijders die uit principe niet rijden op zondag hebben verklaard dat ze de tocht wel gaan rijden als het op zondag is. Die zetten dus hun principe hiervoor even overboord.

Ik vind, iedereen zijn mening. Ben zelf ook gelovig maar mij zul je nooit horen zeggen dat zo iets moois als een Elfstedentoch niet door mag gaan omdat het op zondag is.

Wel vind ik dat de mening van de man in kwestie (en met hem vele mensen) niet door het slijk gehaald hoeft te worden. Laat mensen in hun waarde wat dat betreft.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:34

Kom nou , wat een onzin , er wordt toch ook gevoetbalt op zondag ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:35

Ik vind dat een minderheid de neerderheid niet niet de wil op kan leggen. Dus als het zondag zo uikomt dan rijden.
De elf steden tocht riden is tenslotte geen verplichting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:37

Faya__ schreef:
Maar de elfstedentocht is toch 'hobby' dus dan zou het toch best mogen op zondag?
Als het alleen mogelijk is op zondag, gewoon op zondag houden die tocht.
Paardenevenementen worden ook op zondag gehouden terwijl die juist makkelijker op een andere dag kunnen, ook geen haan die er naar kraait.
edit: typo

Nou vroeger waren de wedstrijden van de KNF echt niet op zondag.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:39

Dat wordt geen tocht in het weekend dan. Joodse rustdag is op zaterdag, dus dan kan 'ie ook niet gereden worden hè!

Wat een onzin. De tijd dat de meerderheid christelijk was is lang voorbij (en zal ook niet meer terugkomen). Een beetje meegaan met je tijd kunnen sommige gelovigen wel gebruiken blijkt maar weer.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:40

Vroeger niet, maar ik denk dat tijden veranderen :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:00

petrea schreef:
Kom nou , wat een onzin , er wordt toch ook gevoetbalt op zondag ?

Er zijn zondagploegen en zaterdagploegen. Hier in de buurt zijn er vooral zaterdagcompetities voor voetbal omdat de meeste spelers hier Christelijk zijn.

Maar ontopic: als het alleen op zondag kan, dan doen natuurlijk! *\o/*
Ik sta niet achter het bannen of niet door laten gaan van de Elfstedentocht als het alleen op zondag kan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:09

papagroom schreef:

Als ze op de economie gaan letter beter op zaterdag, dan zijn er meer winkeltjes (eettentjes, prullariawinkeltjes...) open :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:11

Als het zowel zaterdag als zondag kan, dan lijkt het me prima om de zaterdag aan te houden om deze mensen tegemoet te komen. Kan het alleen op zondag, sja dan kijken ze maandag maar de herhaling :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:20

Yessy schreef:
Als het zowel zaterdag als zondag kan, dan lijkt het me prima om de zaterdag aan te houden om deze mensen tegemoet te komen. Kan het alleen op zondag, sja dan kijken ze maandag maar de herhaling :)

Als ze uberhaubt televisie hebben...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 17:41

nog een stukje van de pers.nl

Dat de Elfstedentocht niet op zondag mag worden verreden is geen mening, maar een gegeven, zegt voorzitter D. van der Sluis van de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging.

U heeft een protestbrief gestuurd naar de Vereniging De Friesche Elfsteden. Al antwoord gehad?
“We hebben nog niets gehoord, en die kans is ook niet zo groot. Ik las vanmorgen in het Nederlands Dagblad over een Groningse predikant die in 2010 protesteerde tegen de Elfstedentocht. Die heeft nooit iets gehoord.”

Dat weerhield u er niet van het toch te proberen?
“Nee, dat moeten we, dat zijn we verplicht.”

De Elfstedentocht is een bijzondere gebeurtenis die zelden plaatsvindt. Kan daar geen uitzondering op gemaakt worden?
“Het is het vierde gebod van de Tien geboden. Daar kan in geen enkel opzicht een uitzondering op gemaakt worden. Er is zes dagen gelegenheid en de zevende dag is de rustdag en ook de eerste dag van de week. Bovendien is het houden van een rustdag heilzaam voor het hele volk.”

Maar als het niet eerder kan omdat het ijs nog niet veilig is, en niet later omdat het dan gaat dooien, moet dus de hele Elfstedentocht afgeblazen worden?
“Dan gaat de hele tocht, als het aan ons ligt, niet door.”

Veel mensen zeggen: dan blijven jullie toch thuis of kijken jullie niet.
“Wij begrijpen dat de zondag voor veel mensen niet meer heilig is. Wij betreuren dat Gods Woord in oneer is geraakt.”

Waarom zou de meerderheid zich moeten schikken naar de mening van een kleine minderheid die het niet op zondag wil?
“Dat is niet onze mening, het is een gegeven: Gods Woord, de Wet des Heeren. Het is niet aan ons om te bepalen of de Elfstedentocht mag doorgaan, maar als Gods Woord heerschappij zou zijn in Nederland, zou het geen vraagstuk zijn. Gods Woord is absoluut.”

Bent u niet bang voor lacherige reacties: daar heb je die gekke relifanaten weer?
“Oh ja, die berichten krijgen we. Maar dat mag ons niet weerhouden. Het is de liefde tot God en de liefde tot onze naasten, die ons doet werken.”

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:47

Het elfde gebod; Gij zult niet schaatsen op zondag.. :roll: :+

Wat een onzin zeg! Laat ze dan maar lekker allemaal thuisblijven en alle mensen die wel willen en zin hebben, gewoon lekker gaan schaatsen hoor! :D En wat een gezwets dat wij ons dan maar moeten aanpassen en de tocht maar niet op zondag moeten doen.. Pfff..

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:47

Bah, ik heb daar zo'n hekel aan, mensen die het geloof bij anderen door het strot willen duwen.
Ze kunnen die rustdag toch wel een andere dag weer inhalen ofzo.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:48

wat een onzin zeg, als mensen ivm geloof het niet willen: niet rijden, niet kijken.
en voor mensen die geen geloof hebben oid, rijden en/of kijken.

laat iedereen nou in zijn eigen waarden, en doen wat ie wil (in dit opzicht dan he :D )

van mij hoeft het helemaal niet, wil de lente!!!!!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:30

Ik denk, dat er helemaal geen Elfstedentocht komt, weer een hoop gelul voor niets geweest. ;)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:49

Het gaat hier natuurlijk niet om het schaatsen zelf, maar alle bedrijvigheid die er automatisch mee gemoeid is. Een ander voor je aan het werk zetten op zondag past ook niet binnen het geloof. Ik kan me er wat bij voorstellen dat vanuit de traditie de zondag al vermeden werd, dan kan dat wat mij betreft gerust zo blijven.. (maargoed, ik geef er misschien ook wel niet veel om :D )
Overigens, als het zondag kan, kan het wsl maandag en zaterdag ook, ze gaan niet over 1 nacht ijs :+

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:52

Ik ben helemaal voor maandag haha aangezien we misschien wel vrij krijgen van school of vrijdag mag ook! Maandag en vrijdag is ook goed :')