‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 00:32

Wat is de bewering?

‘Vrouwen die kinderen willen, moeten thuis blijven en niet werken.’

Wie zegt dat?

Oscar-winnares Gwyneth Paltrow

Waar zegt ze dat?

In het maandblad Harper’s Bazaar

Hoe zat het ook alweer?

bron :de pers

Citaat:
Gwyneth Paltrow is een 39-jarige filmster die successen oogstte met onder andere Se7en, en Shakespeare in Love (Oscar beste vrouwelijke hoofdrol). Tegenwoordig blijft ze thuis en kookt ze voor haar twee kinderen en echtgenoot Chris Martin, de Coldplay-zanger. Elke dag staat ze om 7 uur op, brengt de kinderen naar school, werkt aan haar site en kookt voor Chrissie als hij thuiskomt in hun 8 miljoen euro kostende optrekje. In Harper’s Bazaar vertelt Paltrow dat ‘mijn kinderen op school zitten. Ik wil mijn huwelijk en mijn gezin gezond houden, dus moet ik er zijn als Chris thuiskomt.’ Ze beseft dat haar mening niet erg feministisch klinkt, maar vindt dat ook een filmactrice compromissen moet sluiten. ‘Als je een gezin wilt, moet je ook een huisvrouw zijn.’ Gwyneth ‘Stand By Your Man’ Paltrow gelooft dat de carrière van een vrouw slecht nieuws is voor haar huwelijk.

Wat is waar?

Ook in Nederland bestond lang het idee dat met de man als kostwinner de vrouw beter thuis achter het aanrecht kon blijven. Maar werkende vrouwen zijn goed voor het huwelijk, blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd is in de Amerikaanse Journal of Family Issues. Werkende vrouwen hebben juist minder kans dat hun huwelijk op de klippen loopt dan seksegenoten die alleen huisvrouw zijn. Vrouwen die werken lopen 50 procent minder kans op een echtscheiding dan vrouwen die thuis blijven. Echtparen blijken gelukkiger als beide partners werken.

De onderzoekers veronderstellen dat de reden hiervan economisch is: zodra vrouwen gaan werken, stijgt het gezinsinkomen. Hierdoor kunnen stellen een buffer opslaan voor economisch zwaardere tijden. Geld maakt blijkbaar toch gelukkig.

Overigens kiezen de meeste Nederlandse vrouwen voor een tussenoplossing. Uit cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat weinig vrouwen meer willen werken. Zij geven er de voorkeur aan om het grootste deel van de zorg voor de kinderen zelf te doen. Ook als de kinderen naar de middelbare school gaan neemt de gemiddelde arbeidsduur van werkende moeders niet toe.

Een groter risico voor Paltrows huwelijk is de carrière van haar man Chris Martin. Zolang hij de stadions voljengelt met Coldplay heeft ze niets te vrezen, maar zodra hij zonder optredens thuis zit, raakt hun relatie in de gevarenzone. Onderzoeker Liana Sayer van de Ohio State University weet dat ‘een baan van de vrouw geen enkele invloed heeft op de kans dat haar echtgenoot wel of geen einde zal maken aan het huwelijk. Maar zelfs mannen die relatief gelukkig zijn in hun huwelijk, beëindigen vaker hun relatie op het moment dat ze werkloos zijn. Een getrouwde man die niet werkt, beantwoordt blijkbaar niet aan het beeld dat hijzelf heeft over het huwelijk.’

Eindoordeel

Gwyneth kan met een gerust hart de filmset op rennen: haar stelling is niet waar

odetteke

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:35

En toch denk ik dat er heeeeeel veeeeeeel vrouwen zijn die zouden stoppen met werken, of alleen onder schooltijd zouden werken, als het niet echt nodig was. Ik zie in mijn omgeving overal dat vrouwen in gezinnen waar de man genoeg binnen brengt dat de vrouwen er een beetje bij gaan werken en eigen bedrijfjes starten bijvoorbeeld.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:39

Ik ben er wel heel erg voor dat moeder zo weinig mogelijk afwezig zijn wanneer de kinderen thuis (zouden kunnen) zijn.
Dat hele BSO gedoe wordt nu als compleet normaal gezien, terwijl het in mijn ogen ontzettend gemakzuchtig is.
Ik denk ook dat, die steeds veranderende omgeving en regels, zeker bijdraagt in het ontsporen van zoveel kinderen.

Mijn mening: Als je geen tijd hebt, dan is het niet het moment voor kinderen.....

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:50

Zei een vrouw die miljoenen verdient/bezit. Pffff :roll:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:51

Ik denk dat vrouwen vooral zélf moeten beslissen wat ze willen, en zich niet gek moeten laten maken door 'wat normaal wordt gevonden' en 'wat de omgeving er van vindt'. Inclusief bokt en filmsterren :+

Wil je geen kinderen? Prima, dat beslis je mooi samen, heeft niemand iets over te zeggen.

Wil je kinderen en thuisblijven? Fijn (voor de kinderen vooral - de duidelijkheid qua regels wordt er niet beter op met peuterspeelzalen, tig (inval-)krachten die de boel draaiende moeten houden, thuisoppassen en opa's en oma's die ook af en toe meedoen en állemaal moeten proberen die kinderen dezelfde regels en grenzen mee te geven), moet je vooral doen en lekker zelf beslissen. Laat je vooral niet weerhouden "omdat je wereldje dan zo klein wordt en je afhankelijk van je man wordt qua inkomen". So what, daar is de afgelopen 2000 jaar ook niemand van doodgegaan.

Wil je allebei 50/50 gaan werken? Ook goed, en laat papa ook vooral zich niet gek laten maken "dat 'm dat z'n carriere kost". Dat kunnen jullie vast ook heel goed zelf beslissen.

Wil je 100% carriere én 100% gezin? Ga er voor - het schijnt in sommige kringen de norm te zijn. Zolang je het maar NIET doet ómdat het in sommige kringen de norm is.

Moet je 100% blijven werken omdat je eigenlijk niet rond kunt komen zonder jouw inkomen? Denk dan eerst nog even na over kinderen - die zijn nou eenmaal duur. En wél kinderen nemen maar ze (te) weinig zelf kunnen opvoeden omdat je eigenlijk geen geld hebt is, denk ik, níet per se in het voordeel van het kind. Hoe gewenst dat kind ook is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:56

Gwyneth heeft makkelijk praten. Geld is bij haar geen probleem.
En ja, je kunt natuurlijk overal wel statistieken op los gooien, maar zelf denk ik dat het belangrijk is dat je doet, wat mogelijk is en je gelukkig maakt.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:59

die ster heeft inderdaad makkelijk praten, in de huidige economie moet een vrouw ook wel werken
tegenwoordig kun je niet meer van 1 inkomen leven,tenzij je partner een top inkomen heeft.
zo hebben wij ook een kinderwens en ik werk nu momenteel 24 uur in de week, zijn dan wel 2 lange dagen achter elkaar.. maar als het kindje er is wil ik wel gewoon blijven werken en dat puur omdat wij het niet redden met 1 inkomen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:03

Belachelijk. Kan iemand dat mens even een realitycheck geven? Met de huidige economie, hypotheken moet je het maar willen als vrouw zijnde om "je gezin gezond de houden" door thuis te gaan zitten. Bovendien vind ik dat zij wel eens aan het eigenwaarde mag gaan werken, vrouwen verdienen ook een carriere (maar ik ben dan ook zo'n vrouw die never-nooit-niet haarzelf wegcijfert voor manlief.....).

Eigen situatie: toen mijn zoontje een baby was werkte ik drie dagen, nu hij naar school gaat vier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:05

Viennanova schreef:
Belachelijk. Kan iemand dat mens even een realitycheck geven? Met de huidige economie, hypotheken moet je het maar willen als vrouw zijnde om "je gezin gezond de houden" door thuis te gaan zitten. Bovendien vind ik dat zij wel eens aan het eigenwaarde mag gaan werken, vrouwen verdienen ook een carriere (maar ik ben dan ook zo'n vrouw die never-nooit-niet haarzelf wegcijfert voor manlief.....).

Eigen situatie: toen mijn zoontje een baby was werkte ik drie dagen, nu hij naar school gaat vier.

Een vrouw die niet werkt kan best eigenwaarde hebben. Ik ben in de (vind ik) gelukkige omstandigheid dat ik niet hoef te werken en ik heb geen problemen met mijn eigenwaarde hoor.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:06

Idd, ik moet wel werken anders krijg ik het niet rond. Wij kunnen redelijk leven van 1 inkomen maar dan heb ik ook geen kinderen. Maar dan zit je wel iedere maand met die 'eindjes aan elkaar knopen'. Heb ik die wel dan weet ik zeker dat we dat niet redden. Nu dus flink sparen voor later.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:11

Diablo schreef:
Viennanova schreef:

Een vrouw die niet werkt kan best eigenwaarde hebben. Ik ben in de (vind ik) gelukkige omstandigheid dat ik niet hoef te werken en ik heb geen problemen met mijn eigenwaarde hoor.

Heb jij ook gestudeerd? Wanneer ben je gestopt met werken? Na de geboorte van de kinderen, of al eerder?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:13

Ik denk dat moeders zich van te voren af moeten vragen hoe ze dat gaan doen met kinderen.......en of ze zich dat wel kunnen veroorloven op die manier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:19

Ik heb gewerkt (afbouwend) totdat de jongste op school zat.
Dit kon financieel ook, en ik vind het belangrijk er te zijn als ze uit school komen.
Mijn man kon niet minder gaan werken, en ik ben na de geboorte van mijn eerste overgestapt naar een andere functie dichter bij huis, waar ik minder uren kon gaan draaien.

En nee, er is gelukkig niets mis met mijn eigenwaarde, ik cijfer mijzelf niet weg enz.
Maar zowel ik als mijn man, vinden dit belangrijk (zodra dit financieel kon).
En weet je, ik vind het heerlijk.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:24

Mijn vriend is er twee keer per week als ons zoontje uit school komt (maar werkt wel 40 uur), ik 1 dag en mijn schoonmoeder twee dagen.

Ik heb gestudeerd, en ik ga mijn inspanningen van toen niet teniet doen door elke dag thuis te gaan zitten wacht tot de kids uit school komen. Zelfs al zou het kunnen, dan zou ik het nog niet doen. Bovendien, als je als vrouw zijnde "er tussenuit gaat" voor het krijgen van kinderen, heb je zo'n gat in je cv dat je daarna nog minder aan de bak komt. Het is een keuze.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:24

Hoe zo, Papagroom, van waar dit topic??

Wil je dat je vrouw thuis blijft, en luistert ze niet naar je :D ??

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:28

Viennanova schreef:

Och, carrière vind ik zo overrated :o Mijn man heeft een geweldige baan bij een geweldige baas en eigenlijk is het zijn hobby. Vind ik geweldig voor hem. Maar de meeste parttime vrouwenbanen zijn niet.zo geweldig, zijn pure noodzaak, nauwelijks opleidingsmogelijkheden.

Ik ga over een tijd weer een avond per week werken denk ik. Gewoon omdat ik het over een tijd wel weer leuk vind om even 3 uurtjes per week wat voor mezelf te doen. Maar van opdrachten voor een baas uitvoeren wordt ik niet gelukkig hoor. Ik wordt gelukkig van mijn kids en mijn man en van dingen lezen waar ik op dat moment interesse in heb. Kopje chocomel, uitgebreid koken, het thuis gezellig maken.... Daar word ik echt gelukkig van.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:29

Viennanova schreef:
Heb jij ook gestudeerd? Wanneer ben je gestopt met werken? Na de geboorte van de kinderen, of al eerder?

Vanwaar die vragen? Hangt daar de eigenwaarde vanaf?

Ik heb niet gestudeerd, ben na de meao aan het werk gegaan. Dat heb ik een aantal jaren gedaan, ook toen de kinderen (ik heb drie meiden) geboren werden, maar leuk vond ik dat niet. Die huilende gezichtjes als mama weg ging en dan vooral als er een ander dan mijn moeder oppaste. Ik vond het verschrikkelijk, ik had het gevoel dat ik bij mijn kinderen hoorde.
Toen we verhuisden naar Duitsland, werd het financieel voor ons een stuk beter, waardoor ik kon stoppen met werken (nouja, ik werk thuis, in mijn eigen tijd en zonder tijdsdruk, heerlijk) en dat heb ik meteen gedaan. Ben nu alweer 6 jaar thuis en het bevalt me prima.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:33

Ik vind het eigenlijk veel zorgelijker dat niemand hier nog de optie weergeeft dat papa thuis zou blijven met de kinderen, en mama lekker blijft werken... Hoezo moet alleen de vrouw nadenken over de combi kids/werk? En de opmerking 'mijn man kon niet minder gaan werken' vind ik een enorme dooddoener, je werkgever is min of meer verplicht zo'n verzoek te honoreren (zie ook http://www.intermediair.nl/artikel/aard-dienstverband/155049/minder-werken-een-recht-of-een-gunst.html). Niet kunnen is eigenlijk veel vaker niet willen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:33

Ibbel schreef:
Ik denk dat vrouwen vooral zélf moeten beslissen wat ze willen, en zich niet gek moeten laten maken door 'wat normaal wordt gevonden' en 'wat de omgeving er van vindt'. Inclusief bokt en filmsterren :+

Wil je geen kinderen? Prima, dat beslis je mooi samen, heeft niemand iets over te zeggen.

Wil je kinderen en thuisblijven? Fijn (voor de kinderen vooral - de duidelijkheid qua regels wordt er niet beter op met peuterspeelzalen, tig (inval-)krachten die de boel draaiende moeten houden, thuisoppassen en opa's en oma's die ook af en toe meedoen en állemaal moeten proberen die kinderen dezelfde regels en grenzen mee te geven), moet je vooral doen en lekker zelf beslissen. Laat je vooral niet weerhouden "omdat je wereldje dan zo klein wordt en je afhankelijk van je man wordt qua inkomen". So what, daar is de afgelopen 2000 jaar ook niemand van doodgegaan.

Wil je allebei 50/50 gaan werken? Ook goed, en laat papa ook vooral zich niet gek laten maken "dat 'm dat z'n carriere kost". Dat kunnen jullie vast ook heel goed zelf beslissen.

Wil je 100% carriere én 100% gezin? Ga er voor - het schijnt in sommige kringen de norm te zijn. Zolang je het maar NIET doet ómdat het in sommige kringen de norm is.

Moet je 100% blijven werken omdat je eigenlijk niet rond kunt komen zonder jouw inkomen? Denk dan eerst nog even na over kinderen - die zijn nou eenmaal duur. En wél kinderen nemen maar ze (te) weinig zelf kunnen opvoeden omdat je eigenlijk geen geld hebt is, denk ik, níet per se in het voordeel van het kind. Hoe gewenst dat kind ook is.

Helemaal precies :j

tamara16 schreef:
die ster heeft inderdaad makkelijk praten, in de huidige economie moet een vrouw ook wel werken
tegenwoordig kun je niet meer van 1 inkomen leven,tenzij je partner een top inkomen heeft.
zo hebben wij ook een kinderwens en ik werk nu momenteel 24 uur in de week, zijn dan wel 2 lange dagen achter elkaar.. maar als het kindje er is wil ik wel gewoon blijven werken en dat puur omdat wij het niet redden met 1 inkomen.

Een topinkomen lijkt me wat overdreven. Ik ben een paar jaar thuis geweest, nu weer aan het werk. Mijn man verdient leuk, maar een topinkomen? :n En ik kon zelfs gewoon blijven paardrijden hoor.

@Viennanova; ja, ik heb mijn eigenwaarde nog. Ja, ik heb gestudeerd, ik heb zelfs 3 studies op zak. Ja, ik ben een paar jaar thuis geweest. Ik werk nu weer omdat ik dat leuk vind en omdat het dan financieel allemaal wat ruimer is, maar niet voor mijn eigenwaarde hoor. :') Tsjonge.

@Odet; eens. Carrière is leuk hoor, als je dat wilt. Maar het is wel zwaaaar overrated. Ik heb nu een eigen bedrijf waarmee ik vanuit huis kan werken, sta 9 uur per week voor de klas, en dat is alles bij elkaar echt geen fulltime baan. Maar ik vind het prima zo. Ik kan tenminste zo ook nog genieten van mijn gezin en van de paarden zonder dat ik altijd maar hoef te roepen 'Ga maar even tv kijken jongens, mama moet nu werken/poetsen/etc.'

@Sofy, ja, het kan wel hoor, bij de meeste mannen. Dan doen ze het werk voor 5 dagen in 4 dagen. Neuh, laat maar. Ik heb gezien hoe dat werkt. Bovendien - hubbie en ik vinden dit allebei het meest aangenaam.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:36

Een groter risico voor Paltrows huwelijk is de carrière van haar man Chris Martin. Zolang hij de stadions voljengelt met Coldplay heeft ze niets te vrezen, maar zodra hij zonder optredens thuis zit, raakt hun relatie in de gevarenzone. Onderzoeker Liana Sayer van de Ohio State University weet dat ‘een baan van de vrouw geen enkele invloed heeft op de kans dat haar echtgenoot wel of geen einde zal maken aan het huwelijk. Maar zelfs mannen die relatief gelukkig zijn in hun huwelijk, beëindigen vaker hun relatie op het moment dat ze werkloos zijn. Een getrouwde man die niet werkt, beantwoordt blijkbaar niet aan het beeld dat hijzelf heeft over het huwelijk.’

Dit vind ik een grappig stukje.... Chris Martin die thuis komt te zitten.......Tuurlijk niet!!! Dan wordt hij wel een producer of wat dan ook. Deze man blijft altijd in de muziek zitten. Daar hoeft Paltrow niet voor te vrezen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:37

Sofy schreef:
Ik vind het eigenlijk veel zorgelijker dat niemand hier nog de optie weergeeft dat papa thuis zou blijven met de kinderen, en mama lekker blijft werken... Hoezo moet alleen de vrouw nadenken over de combi kids/werk? En de opmerking 'mijn man kon niet minder gaan werken' vind ik een enorme dooddoener, je werkgever is min of meer verplicht zo'n verzoek te honoreren (zie ook http://www.intermediair.nl/artikel/aard-dienstverband/155049/minder-werken-een-recht-of-een-gunst.html). Niet kunnen is eigenlijk veel vaker niet willen.

Oh ja natuurlijk. Als de man thuis wil blijven, is dat ook prima. Dat gaat in overleg, vind ik. Dat is hier ook in overleg gegaan en we waren het er allebei over eens dat mijn man aan het werk blijft en ik geef zijn zuurverdiende centjes weer uit ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:38

Oooh, ik vind dat er opzich wel wat in zit. En als het niet kan, kan het niet anders.

Maar mijn ouders zijn vroeg gescheiden (toen ik 5 was) waardoor ik bij mijn hard-werkende alleenstaande mams kwam te wonen. En ja, ik denk opzicht wel dat ik me anders ontwikkeld had als ik eens thuis bij mijn mams, met een kopje thee erbij, had kunnen vertellen hoe de dag was gegaan :D Ik voelde me soms toch wel erg allenig. En als ze dan thuis kwam, was ze moe en chagrijnig O:) Het maakt niets uit denk ik, of de vader, of de moeder thuis blijft. Maar ik denk dat het wel leuk is voor een kind als die niet altijd alleen thuis hoeft te zitten :P

Begrijp me niet verkeerd hoor, in haar situatie kon het niet anders, dus ik neem het haar echt niet kwalijk ofzo. Maar ik hoop het zelf mss toch anders te kunnen doen, later :D !.... (mocht ik überhaupt ooit kinderen krijgen :') )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:39

Er is een tussenweg tussen altijd werken en nooit werken, Menino ;)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:40

Daarom is mijn vriend nu twee middagen bij ons zoontje thuis, omdat ik de eerste vier jaar van zijn leven altijd de hiaten opving. Zo doen we dat om de beurt.

@Diablo: Nee daar hangt geen eigenwaarde vanaf. Maar ik kan me zo voorstellen dat iemand die gestudeerd heeft en daar hard voor gewerkt heeft, iets minder snel zegt"ik blijf wel thuis".

Begrijp me niet verkeerd, al die dingen die jij opnoemt vind ik ook heerlijk. Huis gezellig, koken dan iets minder, maar goed. Ook het huilende gezichtje brak mijn hart, maar vind ik ook een deel van de opvoeding. Ons zoontje ging naar de creche, met veel plezier. Heeft daar veel geleerd (hij is enig kind), dus leren delen, veel op sociaal vlak wat kinderen niet meekrijgen als ze alleen zijn en altijd bij hun (groot) ouders.

Ik vind het zichzelf wegcijferen (op welk vlak dan ook, maar voornamelijk voor man en kind) van een vrouw prehistorisch. Een gezin heb je samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:41

Blue_Eyes schreef:
Er is een tussenweg tussen altijd werken en nooit werken, Menino ;)

klopt, snap ik.

Maar van alleen tijdens schooltijd werken bv. merkt een kind niets :D En een uurtje/middagje op de peuterspeelzaal is ook niet zo'n ramp, denk ik :D
Maar dat leek me eigenlijk wel, vanzelfsprekend eigenlijk ... :)) .