‘Vrouwen die kinderen willen, moeten thuis blijven en niet werken.’
Wie zegt dat?
Oscar-winnares Gwyneth Paltrow
Waar zegt ze dat?
In het maandblad Harper’s Bazaar
Hoe zat het ook alweer?
bron :de pers
Citaat:Gwyneth Paltrow is een 39-jarige filmster die successen oogstte met onder andere Se7en, en Shakespeare in Love (Oscar beste vrouwelijke hoofdrol). Tegenwoordig blijft ze thuis en kookt ze voor haar twee kinderen en echtgenoot Chris Martin, de Coldplay-zanger. Elke dag staat ze om 7 uur op, brengt de kinderen naar school, werkt aan haar site en kookt voor Chrissie als hij thuiskomt in hun 8 miljoen euro kostende optrekje. In Harper’s Bazaar vertelt Paltrow dat ‘mijn kinderen op school zitten. Ik wil mijn huwelijk en mijn gezin gezond houden, dus moet ik er zijn als Chris thuiskomt.’ Ze beseft dat haar mening niet erg feministisch klinkt, maar vindt dat ook een filmactrice compromissen moet sluiten. ‘Als je een gezin wilt, moet je ook een huisvrouw zijn.’ Gwyneth ‘Stand By Your Man’ Paltrow gelooft dat de carrière van een vrouw slecht nieuws is voor haar huwelijk.
Wat is waar?
Ook in Nederland bestond lang het idee dat met de man als kostwinner de vrouw beter thuis achter het aanrecht kon blijven. Maar werkende vrouwen zijn goed voor het huwelijk, blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd is in de Amerikaanse Journal of Family Issues. Werkende vrouwen hebben juist minder kans dat hun huwelijk op de klippen loopt dan seksegenoten die alleen huisvrouw zijn. Vrouwen die werken lopen 50 procent minder kans op een echtscheiding dan vrouwen die thuis blijven. Echtparen blijken gelukkiger als beide partners werken.
De onderzoekers veronderstellen dat de reden hiervan economisch is: zodra vrouwen gaan werken, stijgt het gezinsinkomen. Hierdoor kunnen stellen een buffer opslaan voor economisch zwaardere tijden. Geld maakt blijkbaar toch gelukkig.
Overigens kiezen de meeste Nederlandse vrouwen voor een tussenoplossing. Uit cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat weinig vrouwen meer willen werken. Zij geven er de voorkeur aan om het grootste deel van de zorg voor de kinderen zelf te doen. Ook als de kinderen naar de middelbare school gaan neemt de gemiddelde arbeidsduur van werkende moeders niet toe.
Een groter risico voor Paltrows huwelijk is de carrière van haar man Chris Martin. Zolang hij de stadions voljengelt met Coldplay heeft ze niets te vrezen, maar zodra hij zonder optredens thuis zit, raakt hun relatie in de gevarenzone. Onderzoeker Liana Sayer van de Ohio State University weet dat ‘een baan van de vrouw geen enkele invloed heeft op de kans dat haar echtgenoot wel of geen einde zal maken aan het huwelijk. Maar zelfs mannen die relatief gelukkig zijn in hun huwelijk, beëindigen vaker hun relatie op het moment dat ze werkloos zijn. Een getrouwde man die niet werkt, beantwoordt blijkbaar niet aan het beeld dat hijzelf heeft over het huwelijk.’
Eindoordeel
Gwyneth kan met een gerust hart de filmset op rennen: haar stelling is niet waar