Dakloze doodgevroren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Dakloze doodgevroren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:19

In Wageningen is afgelopen nacht een dakloze doodgevroren. De man van 43 bracht de nacht door in een berging achter een huis. Daar werd zijn lichaam vanmorgen gevonden.

De woning was van mensen die de man kende, maar zij waren op vakantie. Uit onderzoek is gebleken dat de dakloze om het leven is gekomen door onderkoeling.

Vanwege de extreem lage temperaturen zijn in veel gemeenten maatregelen genomen voor de opvang van daklozen. Op sommige plekken wordt actief gezocht naar mensen die van plan zijn buiten te gaan slapen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik denk te weten om wie het gaat. Wageningen is maar een kneuterig stadje en je kan alle daklozen op een hand met 3 vingers tellen. Hij zat de laatste dagen buiten wat te drinken en ik dacht nog; ongelooflijk dat hij het buiten kan uithouden. Blijkbaar is er nu iets niet goed gegaan en heeft hij zich niet warm genoeg kunnen houden. Ik zou ook niet eens weten of dat Wageningen een opvang heeft voor daklozen, maar ik kan het me bijna niet voorstellen met al die kerken die we hier hebben. Hoe dan ook, hij leek me niet de persoon die naar binnen zou willen gaan en blijkbaar gaat vrijheid boven dwang.

Bron: NOS

Donkerblauw

Re: Dakloze doodgevroren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:21

Heel veel daklozen weigeren om naar een (gratis) opvang te gaan met dit soort van temperaturen.
Weet niet precies waarom, denk dat het voor hun voelt alsof je ze belemmerd in hun vrijheid o.i.d. :)

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:22

Jeetje, dat is best heftig zeg! ..
Goed dat ze naar meer daklozen zoeken :j.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:58

als ik dakloos was dan had ik t wel geweten met die kou, dan ga ik echt niet een lkkr warm bedje afslaan,, maar goed ik ben niet dakloos en ken ook de gedachte gang van dakloze niet,, maar hoop dat ze hulp aanvaarden zodat ze niet in de kou hoeven te blijven..

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:01

Las toevallig vanmiddag nog dat er vooral in Roemenië erg veel daklozen doodgevroren waren..

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:16

In Roemenië was het de afgelopen paar dagen ook -31°C 's nachts.. En in Polen zijn er trouwens ook 9 mensen doodgevroren..

Dat je met -5°C niet naar een daklozenopvang gaat kan ik in principe nog inkomen, maar met -31°C ga je daar toch wel heen lijkt mij?!
Zeker als er ook nog een halve meter sneeuw ligt..
Maar goed, misschien denken 'wij' daar anders over dan de gemiddelde dakloze.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:19

Er zijn ook genoeg daklozen die persé niet naar een opvang willen, die bij wijze van spreken "gedwongen" moeten worden. Daarnaast drinken veel (ik zeg niet alle) daklozen alcohol om "warm" te blijven. Alcohol zorgt ervoor dat je porieën juist open gaan staan en je ongemerkt onderkoeld raakt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:51

In het AD staat er een artikel over. Deze man blijkt in de paarden te hebben gezeten. Hij was pas halverwege de 40. Treurig hoor.......

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:49

Donkerblauw schreef:
Heel veel daklozen weigeren om naar een (gratis) opvang te gaan met dit soort van temperaturen.
Weet niet precies waarom, denk dat het voor hun voelt alsof je ze belemmerd in hun vrijheid o.i.d. :)

Wel een gepraat met een dakloze ?
Ik wel en natuurlijk kan ik niet door het half jaar omgaan met een dakloze, praten over alle daklozen.
Maar om nu te zeggen dat vele daklozen weigeren....

Het is triest . |(
De alcohol shenavillie wordt niet alleen gebruikt om warm te blijven , maar ook om niet stil te staan bij het verdriet wat deze mensen meetorsen.

EsvanEs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:55

Dr staat inderdaad een heel stuk in de krant over deze man!
Hij schijnt inderdaad veel actief te zijn geweest in de paardenwereld en ook op bokt.
Herkent niemand hem van hier?

Triest hoor dat het zo moet eindigen voor hem..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:08

Nee, hijzelf was niet bezig op Bokt, een vriendin van hem. Dat is wat ik eruit begreep.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:10

sommige van die zwervers willen gewoon echt niet naar binnen, dan voelen ze zich opgesloten, heel treurig maar ik denk dat hier niets aan te doen viel

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:07

Ersina schreef:
Donkerblauw schreef:

Ik wel en natuurlijk kan ik niet door het half jaar omgaan met een dakloze, praten over alle daklozen.

Het is triest . |(
De alcohol shenavillie wordt niet alleen gebruikt om warm te blijven , maar ook om niet stil te staan bij het verdriet wat deze mensen meetorsen.

Klopt, maar het aantal daklozen die ik zelf gesproken heb, hadden de alcohol ook nodig om warm te blijven. Dit waren overigens degenen die ook opvang weigerden, omdat ze bang waren de controle te verliezen c.q. afhankelijk te worden.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:38

Ersina schreef:
Donkerblauw schreef:

Ik heb wel eens met een dakloze gepraat, ja. Met meerdere zelfs. :)
Daar zaten een paar daklozen tussen, die liever niet naar een opvang gingen in de winter, ongeacht de temperatuur. Ze hadden daar allerlei verschillende redenen voor, van het 'gedwongen voelen' tot 'het kwijt raken van je vaste plekje op straat'. Dus je belemmerd hun voornamelijk in hun vrijheid, voor hun gevoel. Dat was tenminste het gevoel dat de daklozen met wie ik gesproken heb, ik kan natuurlijk niet voor alle daklozen spreken.

En trouwens, als er geen daklozen zouden zijn die weigeren, waarom moeten er dan mensen van allerlei opvang-instanties de straat op om de daklozen over te halen om (vanwege de temperaturen onder nul) toch maar bij hun binnen te komen slapen? :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:43

In haast alle gemeenten in Nederland is opvang voor daklozen, zo ook in Wageningen.
Het is zijn eigen keuze geweest om buiten te blijven, helaas dat dit het gevolg is geweest.
Vergis je niet, er zijn veel daklozen die hier zelf voor kiezen.
Zei het om psychische redenen, zei het om sociale redenen.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:17

Het gaat echt niet zo dat een dakloze ergens heen kan om warm en beschut te slapen. Overal waar ze heen gaan moeten ze een ID hebben ( en voor een ID moet je 40 euro hebben en een inschrijfadres) dus een ID hebben de meesten ook niet, daarbij komt ook nog dat de nachtopvang gewoon vol zit. In mijn woonplaats zijn er 2 nachtopvang centra's en die zitten beiden vol en sturen nu dus mensen weg. Ik ken een dakloze die 2 dagen geleden een klein misdrijf heeft begaan om gearresteerd te worden zodat hij nu warm in een cel zit. Regelgeving belemmert de zorg voor mensen het is echt niet zo dat ze kunnen aanbellen en gelijk een bed krijgen zoals ik al zei en ook zijn er wachtlijsten..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:00

Triest om te zien dat er in deze maatschappij van welvaart en overvloed nog steeds mensen zijn die buiten de boot vallen. Ik denk dat iemand die dakloos is en met deze kou nog buiten is dat niet vrijwillig doet. Vaak zijn deze mensen slachtoffer van een geestelijk mankement waardoor ze niet in staat zijn goed voor zichzelf te zorgen en goede keuzes te maken.
Heeft iemand voor mij het artikel van het AD of misschien een naam? Ik ben bang dat ik wel iemand ken die aan dat profiel voldoet.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:57

@ Abacab: helemaal mee eens :)

Niet te vergeten dat met deze kou de opvang- en overnachtingsplaatsen helemaal tjokvol zitten. Er zijn ook vaak stichtingen waar dak- en thuislozen kunnen overnachten tegen een kleine bijdrage (denk aan anderhalve euro), maar sommige dak- en thuislozen krijgen zelfs dat niet bij elkaar op een dag en kunnen die goedkope slaapplek niet betalen.... (Of enkelen geven het weinige geld dat ze hebben verkeerd uit? Maar daar kan en ga ik niet over oordelen.)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:53

Hoe vaak ik wel daklozen weg heb moeten sturen die met
dit weer weigerden naar de gratis opvang te gaan...
vandaag nog twee vaste punten gecontroleerd en ook daar lagen de
matrassen en kartonnetjes al weer klaar.
mijn ervaring is dat er veel gebruik wordt gemaakt van de opvang
maar idd toch ook mensen buiten willen blijven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 02:08

Mensen mogen met deze kou vaak gratis binnen slapen...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 02:13

Ja, maar dat zit vaak dus helemaal vol... Weet niet of dat in Wageningen ook het geval was, maar in Den Haag zitten bijna alle slaapplaatsen voor dak- en thuislozen nokkie vol :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 02:22

Tja, in Zwolle heeft er ook eentje de deur van de opvang niet gehaald en is maandagochtend dood in de bosjes voor de opvang gevonden.

Ze zijn 's nachts nog wel aan het zoeken geweest naar hem want hij stond wel ingeschreven bij de opvang. Alleen in het donker hebben ze hem over het hoofd gezien.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:13

Wageningen heeft volgens mij geen dakloze opvang,de wageningse dakloze moet naar Ede.
Dat is tenminste wat er hier over in de krant stond.
Ik blijf het triest vinden,ik zou eigenlijk ook zijn naam wel willen weten,hij was net zo oud als ik,dus misschien kende ik hem wel.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:47

BarbaLala schreef:
Mensen mogen met deze kou vaak gratis binnen slapen...

Ja helemaal gratis zonder problemen??

* Nachtopvang zit stampensvol en moeten mensen weigeren.
* Zijn verplicht hun ID te laten zien. ID? Die 40 euro kost en waarvoor je een inschrijfadres moet hebben om te krijgen? Denk je echt dat ze een ID hebben?
* ALS ze uberhaupt al binnen kunnen slapen zijn ze de volgende dag hun spullen kwijt..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 02:23

Je hoeft niet zo aanvallend te reageren One_Love.

Blijf er bij; Als je niet wil hóef je niet buiten te slapen.
Als je niet wil hóef je niet dakloos te zijn in Nederland.
Die mensen kiezen daar zelf (soms niet geheel bewust) voor.