Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 09:12

Hier schrok ik wel van, een soort "amerikaanse" toestanden

Nederlanders worden steeds dikker. De helft van de bevolking tussen 30 en 70 jaar torst overgewicht met zich mee. Van de mannen is 60 procent te zwaar, bij vrouwen is dat 44 procent. Eén op de zeven uit deze groepen is zo zwaar dat ernstig gezondheidsrisico bestaat, schrijft het AD vandaag.

De alarmerende cijfers staan in een nieuw onderzoek van het RIVM dat vandaag wordt gepresenteerd. De onderzoekers bekeken 4000 Nederlanders tussen 30 en 70 jaar.

Buikomvang
Behalve het gewicht is ook de buikomvang gemeten. 'Het aantal mensen met een te dikke buik is de afgelopen vijftien jaar toegenomen', zegt Monique Verschuren van het RIVM. 'Het is een kwart meer dan vijftien jaar geleden. Buikvet is een belangrijke graadmeter voor ons risico op bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten. Juist het vet in de buikholte is schadelijk.'

Meer vrouwen
Vijftien jaar geleden was het laatste grote onderzoek naar overgewicht. Vergeleken met toen zijn vooral meer vrouwen tussen 30 en 39 jaar te dik. Destijds had een op de zeven vrouwen te veel buikvet, nu is dat een op de vier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:14

Ja dat zat er aan te komen. Je ziet het overal al om je heen. Normale vrouwenmaat is 42 geworden, dat is de gemiddelde maat inmiddels.
Steeds grotere buiken en omvang. Zonder gene gewoon friet, snacks en chips wegkanen in openbare gelegenheden.
Inderdaad gaan we Amerika achterna.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:16

Suzanne F. schreef:
Ja dat zat er aan te komen. Je ziet het overal al om je heen. Normale vrouwenmaat is 42 geworden, dat is de gemiddelde maat inmiddels.
Steeds grotere buiken en omvang. Zonder gene gewoon friet, snacks en chips wegkanen in openbare gelegenheden.
Inderdaad gaan we Amerika achterna.

Idd.. En zie ook steeds meer dat het een soort van aangeprezen word.. Het word dus echt normaal

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:17

tja, vrouwen letten meer op hun gezondheid dan mannen, maar mannen genieten meer van het leven.

Wou dat ik dat ook kon gewoon alles eten wat ik wilde en schijt hebben aan de maatschappij met hun leefregels.
In Zuid- Amerika is het een schoonheid... nou voer hier ook maar in :D ben er voor

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:19

tita schreef:
In Zuid- Amerika is het een schoonheid... nou voer hier ook maar in :D ben er voor

Nou het gaat natuurlijk niet alleen om het schoonheidsideaal he? Het gaat vooral om je gezondheid. Met overgewicht en met name bij vet rond de buik heb je veel meer kans op hart en vaatziekten en diabetes.

Dus als je dit verder gaat bekijken kost dit de overheid heel veel geld aan ziektekosten jaarlijks. Dit neemt dus toe als mensen steeds dikker worden. En wie gaan er dus betalen voor de zieke dikkers?? Juist ja, de Nederlandse burger. En dus ook de mensen die wel bezig zijn met een gezonde levensstijl en gewicht.

tita

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:23

Ochja en wat dacht je van al die bejaarden die bij de artsen zitten of al die zielige mensen die niet kunnen en willen werken. En dan niet te vergeten alle mensen die in medische dagverblijf zitten. Alle mensen die gehandicapt/mongool/of ander stoornis hebben en in project wonen. Dat zijn mensen die ontzettend veel geld kosten en niet die kleine beetje wat dik is.

Ziektekostenverhaal gaat niet op

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:24

Het zal de maatschappij aan zn kont roesten of mensen te dik worden, zolang kellogs e.d. maar goede cijfers krijgt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:26

tita schreef:
Ochja en wat dacht je van al die bejaarden die bij de artsen zitten of al die zielige mensen die niet kunnen en willen werken. En dan niet te vergeten alle mensen die in medische dagverblijf zitten. Alle mensen die gehandicapt/mongool/of ander stoornis hebben en in project wonen. Dat zijn mensen die ontzettend veel geld kosten en niet die kleine beetje wat dik is.

Tuurlijk, die mensen kosten de maatschappij ook veel geld. Maar als er dus steeds meer dikke mensen bijkomen, gaan de kosten dus wel omhoog. Dus het verhaal gaat wel op.
Dat is onze verzorgingsstaat. Soms kan je nog beter zielig zijn en niks hebben, dan ben je hier in Nederland beter af dan dat als je veel verdient, veel spaart en hard werkt. Dan word je kaalgeplukt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:39

tja en dan komen ze met dat plus size model en daar mag dan geen commetaar op gegeven worden. Want dikkere vrouwen zijn echte vrouwen. Grote kul, gezonde vrouwen dat zijn de echte vrouwen.

Gezond is niet dun en ook niet dik :)*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:42

AaronYve schreef:
tja en dan komen ze met dat plus size model en daar mag dan geen commetaar op gegeven worden. Want dikkere vrouwen zijn echte vrouwen. Grote kul, gezonde vrouwen dat zijn de echte vrouwen.

Nee oke maar een plus size model is niet dik. Die is vaak maat 38 en dat is dan al plus size. Daar hangen ook niet de gezondheidsrisico's aan vast. Dan ga je toch wel naar 42 plus.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:50

plus size model heeft geen 38 ik ben echt geen plus size geweest hoor.

Plus size is meestal vanaf 46 soms 44

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:51

Suzanne F. schreef:
AaronYve schreef:

Nee oke maar een plus size model is niet dik. Die is vaak maat 38 en dat is dan al plus size. Daar hangen ook niet de gezondheidsrisico's aan vast. Dan ga je toch wel naar 42 plus.

Klopt, maar toch zijn er vrouwen die zichzelf er heilig van overtuigd hebben dat (een beetje) overgewicht vrouwelijk is.

Dat is best zorgelijk. Imo is iemand op zijn mooist als diegene op zijn gezondst is en overgewicht is gewoon minder gezond dan een goed gewicht.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:59

tita schreef:

Bah tita, om deze mensen erbij te halen. De bejaarden die gezorgd hebben dat onze arbeidsomstandigheden verbetert zijn, en wij voldoende vakantiedagen hebben! Of de mensen die in een situatie zitten , waar ze zeker niet om gevraagd hebben. Zolang er nog gouden handdrukken in de zorg uitgedeeld worden, vraag ik me niet af , hoe het komt dat de ziektekosten zo hoog zijn!

Verder is het ook kort door de bocht door alleen patat en hamburgers de schuld te geven.
Het is natuurlijk een optelsom. We zijn door de welvaart meer gaan eten, meer snoepen, verkeerd eten (mede door verkeerde voorlichting)
Het is niet zo dat dik worden alleen maar geld kost. Voor een groot deel geldt, dat er dan ook meer geconsumeerd is en er vaker kleding gekocht wordt.
Voor onze gezondheid is het wel belangrijk dat het gewicht omlaag gaat.(indien mogelijk)
Niet volgens shaken, light produkten of dieëten. Maar dagelijks je af te vragen of je voldoende beweging hebt gehad en verstandig hebt gegeten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:02

Geef alleen maar aan dat niet de dikkertjes ervoor zorgen dat de zorgtoeslag duurder wordt waar Susanne op suggereert

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:03

Suzanne F. schreef:
tita schreef:

Tuurlijk, die mensen kosten de maatschappij ook veel geld. Maar als er dus steeds meer dikke mensen bijkomen, gaan de kosten dus wel omhoog. Dus het verhaal gaat wel op.
Dat is onze verzorgingsstaat. Soms kan je nog beter zielig zijn en niks hebben, dan ben je hier in Nederland beter af dan dat als je veel verdient, veel spaart en hard werkt. Dan word je kaalgeplukt.

Ons belastingstelsel is naar inkomen. Dus als je veel moet betalen, zal je ook wel veel verdienen.
Jij bent nog geen 85, dus je weet nog helemaal niet wat je in de toekomst zelf gaat kosten.
Hard werken??? Er zijn zat mensen die graag met je willen ruilen. jij hun ziekte en zij hard werken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:05

tita schreef:
Geef alleen maar aan dat niet de dikkertjes ervoor zorgen dat de zorgtoeslag duurder wordt waar Susanne op suggereert

Heb je wel eens uitgerekent hoeveel ton er aan gouden handdrukken wordt uitgedeeld?
De zorgtoeslag is ook betaalbaar geweest voor iedereen en toen waren er ook zieken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:08

Ersina schreef:
tita schreef:

Heb je wel eens uitgerekent hoeveel ton er aan gouden handdrukken wordt uitgedeeld?
De zorgtoeslag is ook betaalbaar geweest voor iedereen en toen waren er ook zieken.

Als je zo gaat zitten muggenziften zou ik maar een .... gaan zoeken.

Zorg toeslag is niet meer betaalbaar en zal steeds erger komen en op een of ander manier heeft elk klas wel een speciaal kindje wat weer aan medicijnen moeten zoals PPD NOS, ADHD, Hoog Sensitief, enz enz dat was er vroeger ook allemaal niet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:10

Zo tita je haald wel werkelijk alles en iedereen erbij. :n

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:19

tita schreef:
Als je zo gaat zitten muggenziften zou ik maar een .... gaan zoeken.

Zorg toeslag is niet meer betaalbaar en zal steeds erger komen en op een of ander manier heeft elk klas wel een speciaal kindje wat weer aan medicijnen moeten zoals PPD NOS, ADHD, Hoog Sensitief, enz enz dat was er vroeger ook allemaal niet.

Is het muggenziften? Ik bedenk iets anders, waardoor ik meen dat de ziektekosten zo hoog zijn en omdat het niet met jouw verhaal strookt is dat muggenziften?
Overigens wat moet ik bij ....invullen? Want werkelijk waar, dit is de 1e keer dat iemand geen weerwoord heeft en daarom maar zegt dat ik muggezift. Dus ik ken de.... uitdrukking niet.
En nee, vroeger werden vele ziektes en afwijkingen niet vroegtijdig herkent. Dat ging ook niet, de klassen hadden 45 kinderen. Maar er zijn ook beroepen bij gekomen die er vroeger niet of nauwelijks waren. Dus werkgelegeheid heeft dat vroeg ontdekken wél opgeleverd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:20

R.X. schreef:
Zo tita je haald wel werkelijk alles en iedereen erbij. :n

nee vind het krom dat iemand zegt dat dikke mensen zorgen voor hogere zorgtoeslag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:22

tita schreef:
nee vind het krom dat iemand zegt dat dikke mensen zorgen voor hogere zorgtoeslag

Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat ALS er dus echt steeds meer dikke mensen bijkomen en de mensen dus meer zorgkosten gaan maken door een toename van hart en vaatziekten en diabetes etc, deze kosten wel voor de staat zijn en dus voor de belastingbetaler.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:25

Citaat:
Dus als je dit verder gaat bekijken kost dit de overheid heel veel geld aan ziektekosten jaarlijks. Dit neemt dus toe als mensen steeds dikker worden. En wie gaan er dus betalen voor de zieke dikkers??

Nergens wetenschappelijk bewezen dat "zieke dikkers" geld gaan kosten niet elke dikke krijgt een aandoening. Bovendien is dit maar een klein topje van de ijsberg, ik gaf wat andere voorbeelden en men leest niet goed en dan haal ik alles erbij.
Terwijl ik dat juist niet deed.

Ziektekosten worden door vele factoren bepaald, maar mag van mij wel strenger gaan worden. Maar dit is een andere discussie

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:30

Nog strenger?
Zodat we dadelijk ons alleen nog maar scheel betalen en dan vervolgens nog vanalles zelf moeten vergoeden.
Waar betalen we dan nog voor?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:31

R.X. schreef:
Nog strenger?
Zodat we dadelijk ons alleen nog maar scheel betalen en dan vervolgens nog vanalles zelf moeten vergoeden.
Waar betalen we dan nog voor?

Betalen naar wat je hebt als je snap wat ik bedoel.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:32

Zodra je stopt met groeien, ga je de breedte in groeien. Er moet betere voorlichting komen over voeding en de hoeveelheid die je nodig hebt.
Ik kan echt geen 2000 calorieen eten per dag, dan groei ik langzaam dicht. Dat is zelfkennis.