US mariniers urineren over lijken van afghanen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

US mariniers urineren over lijken van afghanen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:42

´Een on-line geplaatste video toont vier mariniers urinerend over lijken.

Het is onduidelijk of de lijken in de video van burgers of verzetsstrijders zijn, alhoewel de film wel in Afhanistan opgenomen lijkt.´

´A video posted in online shows four Marines urinating on dead bodies

It is not clear if the corpses in the video belong to civilians or insurgents engaged in combat, although the film does appear to have been shot in Afghanistan.´

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z1jLhnIT8s

Als een hoofdoekje gedragen door konigin Beatrix een verwerpelijk symbool van vrouwenonderdukking is, wat is dít dan :?

Anoniem

Re: US mariniers urineren over lijken van afghanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:51

Ik wil eerst het hele verhaal wel eens weten. Vind het veel te makkelijk om te oordelen vanuit je luie, comfortabele stoel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 17:04

Yamcha schreef:
Ik wil eerst het hele verhaal wel eens weten. Vind het veel te makkelijk om te oordelen vanuit je luie, comfortabele stoel.

Klik eens op de video.

Ik zou niet weten welk verhaal dit rechtvaardigt.
Elke poging tot rechtvaardiging zou overigens nog veel negatiever uitpakken dan dit filmpje zelf.
Dat zou minimaal de índruk wekken dat de VS staat er nog achter staat ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:05

Ik wil eerst weten of dit echt is. Tegenwoordig kun je veel met de computer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:07

Heb de video gezien, en ik vind het ranzig, maar ik denk ook dat zij heel veel ellende zien en meemaken, heel verdrietige dingen zien, en dat praat dit niet goed natuurlijk, maar er zit een verhaal achter. Je staat niet op een morgen op en denkt: kom, laat ik eens over een lijk heen gaan plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:09

Het is echt gebeurd, het zijn talibanstrijders die net omgekomen zijn na een vuurgevecht. 2 van de 5 militairen zijn al gevonden de rest wordt nog gezocht en berecht.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:13

als de betreffende militairen net vantevoren zijn beschoten door deze talibanstrijders, en daar letterlijk hun leven hebben staan verdedigen , allerlei ellende door hebben moeten maken en hebben moeten zien, vanwege dit soort geesteszieke figuren , dan kan ik me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen.
wil niet per definitie zeggen dat ik het goed praat , maar denk dat het vorm van frustratie uiten/afreageren is voor wat ze daar allemaal moeten doorstaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:15

Nee, kan me daar niets bij voorstellen!!
Ze hebben het er op het nieuws over om ook alle personen die er maar iets vanaf wisten te vervolgen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 20:44

Kentaro schreef:
Nee, kan me daar niets bij voorstellen!!

Ik ook niet.

Citaat:
Ze hebben het er op het nieuws over om ook alle personen die er maar iets vanaf wisten te vervolgen....

Is ook het enige wat ook maar énigzins te pruimen is.

En uiteraard wel in Afghanistan berechten door de dáár wettige regering. Anders is het alsnog een farce.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:46

Wij kunnen ons ook niet voorstellen hoe het is om daar te zitten en oorlog te voeren. :)
Er wordt zo makkelijk veroordeeld altijd in dit soort zaken. En altijd door de mensen die lekker veilig thuis zitten. ;) Ik keur dit absoluut niet goed, maar ik vind wel dat er rekening gehouden moet worden met de omstandigheden. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:19

Fiffill schreef:
maar ik vind wel dat er rekening gehouden moet worden met de omstandigheden. :)

Waarom?
Ze zitten daar onder het mom van ´bevrijdende´ normen en waardes te brengen :)*

Ook maar énigzins verzachten is als goedpraten.
Als de VS hier echt niet achter staan, dan laten ze deze schenders door de wettige Afghaanse regering berechten.
Het urinineren, opnemen en verschillende filmpjes on-line zetten is namelijk in het geheel NIETS in het verlengde van hun ´oorlogs´taak*.
Die Afghaanse regering ís al een onder toezicht van de VS benoemde club dus daar komen ze nog keurig mee weg.

Ik begrijp er NIETS van, van dit onterende gedrag. Het is een uiting van totáál gebrek aan respect voor de menselijke waarde.
Ik begrijp ook niet wat bijvoorbeeld NL soldaten daar doen. Waarom de NL regering zich voor het karretje van amerikaanse economische belangen heeft laten spannen.
Nederland zou toch geleerd moeten hebben van het drama van de ´politionele acties´ in Indonesië voor Nederlandse soldaten.
Maar goed, ik heb me nooit willen aanmelden als militair en zou dienstweigeren voor een bezetting van een verweggistan.

Het spijt me voor de begripvolle dames, maar ík vind dit :r en zaak voor de Afghaanse rechter.

*Menig Afghaan noemt het een bezetting.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-01-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:21

Yamcha schreef:
Heb de video gezien, en ik vind het ranzig, maar ik denk ook dat zij heel veel ellende zien en meemaken, heel verdrietige dingen zien, en dat praat dit niet goed natuurlijk, maar er zit een verhaal achter. Je staat niet op een morgen op en denkt: kom, laat ik eens over een lijk heen gaan plassen.

mee eens en het is de taliban lekker boeiend zeg die vermoorden mensen onschuldige mensen en 11 september daar werkten hun ook aan mee.
dus ja of ik het nou zo erg vind weet ik niet, vind het wel smerig maargoed ze maken idd veel mee en je word vanzelf wel gek daar ;)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:26

Laat ik voorop stellen dat het gebeurde niet kan. Het slaat nergens op en is zeer respectloos. Aan de andere kant zie ik ook de andere zijde en ik vind de Amerikaanse regering eigenlijk een beetje hypocriet. Wel dit keihard in de media uitspelen en veroordelen, maar aan de andere kant (het gebrek aan nazorg voor soldaten, de extreem lange uitzendingen, en dan vaak nog kort achter elkaar, en zo nog van alles) wordt er niet naar ze om gekeken. Dat vind ik nog erger dan dit filmpje... (waar ik overigens geen plas op zie. Maar misschien kijk ik dan niet goed...)
Laatst bijgewerkt door Polivy op 13-01-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:27

Ts heb al eerdere reacites van jou gelezen die niet helemaal ..oke waren.
Maar waarom je indonesie erbij haalt en nederland als "slachtoffer" (voor kar laten spannen?!) Neerzet begroijp ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:30

Polivy schreef:
Laat ik voorop stellen dat het gebeurde niet kan. Het slaat nergens op en is zeer respectloos. Aan de andere kant zie ik ook de andere zijde en ik vind de Amerikaanse regering eigenlijk een beetje hypocriet. Wel dit keihard in de media uitspelen en veroordelen, maar aan de andere kant (het gebrek aan nazorg voor soldaten, de extreem lange uitzendingen, en dan vaak nog kort achter elkaar, en zo nog van alles) wordt er niet naar ze om gekeken. Dat vind ik nog erger dan dit filmpje...

Dat is mijn gedachte ook. Die jongens moeten daar heen, die hebben zoveel keus niet, die maken gruwelijkheden mee die jij en ik niet eens kunnen bedenken....... ik heb er wat moeite mee hen te veroordelen. De daad an sich vind ik ranzig en heel, heel verkeerd, maar of zie jongens dan ook van die slechte mensen zijn, dat weet ik niet echt........ een ptss doet rare dingen met je, dat weet ik wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:30

dennisje schreef:
mee eens en het is de taliban lekker boeiend zeg die vermoorden mensen onschuldige mensen en 11 september daar werkten hun ook aan mee.

De VS hebben inmiddels een véélvoud aan onschuldige burgers in Aghanistan en Iraq gedood.

Over de hele bezettingen genomen hebben de VS en coalitiepartners elke 10 dagen net zoveel burgerslachtoffers gemaakt als er bij de aanslagen op 9-11 vielen.

Afbeelding

Wat die soldaten daar ´meemaken´ doen ze voor 99.9% zélf.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:31

Huertecilla, het is niet niks wat ze daar meemaken. Ik ben het er mee eens dat het aangepakt moet worden; maar het moet wél in perspectief geplaatst. Ze kunnen beter investeren in goede (psychische) hulp voor de militairen dan ze alleen keihard aanpakken als er zoiets gebeurt.

En ja, ze zitten daar misschien wel onder dat mom, maar wiens mom is dat? Die jongens zitten daar niet allemaal voor hun lol. Vergeet niet dat een groot deel 'geronseld' wordt en misschien wel helemaal geen andere toekomst had dan het leger. Er zitten ook jongens tussen met een lager IQ en een slecht toekomstbeeld. Het is heus niet zo dat ze allemaal staan te springen om te vertrekken.
Daarbij, al deden ze dat wel, je kunt onmogelijk écht voorbereid zijn op wat je mee gaat maken daar. Dat is ook voor jou en mij niet voor te stellen.
Jij hebt het over menselijke waarde, denk jij dat de menselijke waardes in die situaties daar nog gelijk zijn aan hier? Ik niet.

Nogmaals, ik vind het ook vreselijk dat dit soort dingen gebeuren :n maar je moet ook kijken naar de andere kant.

Huertecilla schreef:

En jij denkt dat ze een keuze hebben? Orders zijn orders, daar ben je soldaat voor. Je mond houden, je 'dom' houden en doen wat de baas zegt.
Juist DAT ze het zelf doen zal ook voor een groot deel zorgen dat er altijd een paar bij zullen zitten die doordraaien...
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 13-01-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:34

Polivy schreef:
Aan de andere kant zie ik ook de andere zijde en ik vind de Amerikaanse regering eigenlijk een beetje hypocriet. Wel dit keihard in de media uitspelen en veroordelen, maar aan de andere kant (het gebrek aan nazorg voor soldaten, de extreem lange uitzendingen, en dan vaak nog kort achter elkaar, en zo nog van alles) wordt er niet naar ze om gekeken.

Dat is niet ´aan de andere kant´.
Dat is een heel ander punt en inderdaad puur schandalig mensonterend exploiteren van de eigen soldaten.
Dat hoort óók aan de kaak gesteld te worden.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:35

Huertecilla schreef:

Als jij zo denkt, dan begrijp jij het systeem en de hiërarchie van een leger niet... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:36

Ik denk zomaar dat het één een gevolg is van het ander, en dat moet je dan niet de jongens verwijten (al moeten die wel gestraft worden voor dit) maar de regering en de legerleiding.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:37

Huertecilla schreef:
Polivy schreef:
Aan de andere kant zie ik ook de andere zijde en ik vind de Amerikaanse regering eigenlijk een beetje hypocriet. Wel dit keihard in de media uitspelen en veroordelen, maar aan de andere kant (het gebrek aan nazorg voor soldaten, de extreem lange uitzendingen, en dan vaak nog kort achter elkaar, en zo nog van alles) wordt er niet naar ze om gekeken.

Dat is niet ´aan de andere kant´.
Dat is een heel ander punt en inderdaad puur schandalig mensonterend exploiteren van de eigen soldaten.
Dat hoort óók aan de kaak gesteld te worden.

Dat is geen ander punt, dat ligt ten grondslag aan de staat van de militairen in uitgezonden gebied en terug thuis. Hier ligt de basis....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:45

Fiffill schreef:
Daarbij, al deden ze dat wel, je kunt onmogelijk écht voorbereid zijn op wat je mee gaat maken daar. Dat is ook voor jou en mij niet voor te stellen.

Ik heb de gevolgen voor de indiëgangers in ons gezin en dat van vriendjes meegemaakt. Ik kan me daar genoeg bij voorstellen om al per definitie tegen dienst buiten direct verdedigen te zijn.

Maar zeg eens, wat vind jíj dan wat moet gebeuren.
Die mannen naar een psycholoog in de VS en een excuus aan de Afghaanse bevolking?
´Excuses namens onze mariniers die er spijt van hebben en we zullen ons ervoor inzetten dat het zich niet herhaald.´

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:46

Huertecilla schreef:
dennisje schreef:

De VS hebben inmiddels een véélvoud aan onschuldige burgers in Aghanistan en Iraq gedood.

Over de hele bezettingen genomen hebben de VS en coalitiepartners elke 10 dagen net zoveel burgerslachtoffers gemaakt als er bij de aanslagen op 9-11 vielen.

Afbeelding

zit jij in het leger?
heb je ermee te maken? denk het niet want dan had je dit niet gezegt ze doen dit niet zelf.
en als ze mensen van de taliban doden heb ik daar totaal geen moeite mee, als ze onschuldige mensen vind ik dat wel erg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:47

Huertecilla schreef:
Fiffill schreef:

Ik heb de gevolgen voor de indiëgangers in ons gezin en dat van vriendjes meegemaakt. Ik kan me daar genoeg bij voorstellen om al per definitie tegen dienst buiten direct verdedigen te zijn.

Maar zeg eens, wat vind jíj dan wat moet gebeuren.
Die mannen naar een psycholoog in de VS en een excuus aan de Afghaanse bevolking?
´Excuses namens onze mariniers die er spijt van hebben en we zullen ons ervoor inzetten dat het zich niet herhaald.´

Nee, want het gaat niet alleen om deze mannen. Je moet veel verder kijken dan dat. En dit kunnen voorkomen, als dat al mogelijk is.
Ik heb niet gezegd dat ze ongestraft moeten blijven, alleen dat je het wél in perspectief moet plaatsen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:53

Polivy schreef:
Dat is geen ander punt, dat ligt ten grondslag aan de staat van de militairen in uitgezonden gebied en terug thuis. Hier ligt de basis....

Door het uitzenden en de behandeling weer thuis is het begrijpelijk dat ze zo totáál buiten hun gevechtstaak om respectloos met menselijk waardigheid omgaan?

Kijk dat de onderkant van de VS samenleving daar onder valse voorwendselen in een rampzalige situatie daar wordt gegooid is helder.
Dat een groot deel van die jongens ook slachtoffer zijn is helder.
Dat verandert NIETS aan de situatie voor de Afghanen aan wie geflipte figuren met moderne wapen en verarmd uranium munitie ´colletaral damage´ aanrichten en over lijken pissen. Die totale ontering van afghanen nog opnemen en on line plaatsen ook.