Geen reclame bij de dood..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mas

Geen reclame bij de dood..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:59

Ik hoorde vanmiddag een meneer op 3fm zijn relaas doen over uitvaartondernemingen e.d. (Monuta noemde hij o.a. als voorbeeld) die reclame maken tijdens begrafenissen/crematies.
Hij heeft een website opgericht, http://www.geenreclamebijdedood.nl/ .

Het blijkt dat verschillende ondernemingen die te maken hebben met zaken rondom iemands overlijden ongevraagd reclame maken. Het logo op paraplu's, op het deksel van de urn ook het logo van de maker (naast de naam van de overledene), of een embleem op de grafsteen. Dhr. Hilgers is dus een offensief begonnen om dit tegen te gaan.

Wat vinden jullie hier van?

AxS136

Re: Geen reclame bij de dood..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:01

Het is bepaald ongepast om op dat moment reclame te maken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:16

Het is misschien ongepast. Maar ook een begrafenis ondernemer is een ondernemer. En deze ondernemers schieten momenteel als paddestoelen uit de grond. De een is nog beter als de andere en de gekste/mooiste thema's komen aan bod. Als jij als vreemde aanwezig bent bij een uitvaart en de zorg en manier van afscheid nemen vind je eigenlijk heel mooi dan blijft zo'n verdekte reclame je beter bij dan een reclame advertentie in de krant.

Ik denk dat de directe nabestaanden wel wat anders aan hun hoofd hebben dan zich daar aan te storen. Dus ik vind het wel kunnen mits enigszins verdekt opgesteld. Embleem op grafsteen naast de naam van de overledene vind ik dan weer niet kunnen. Kan ook best aan de achterkant van de steen toch?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:43

Mwoah, prima als ze reclame maken, maar tijdens een begrafenis/crematie vind ik toch wel ongepast.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:19

Een gedeelte van de reclame begrijp ik wel, zoals het logo van Dela op de kleding van het personeel. Daar zou ik mij niet aan storen. Op grafstenen, bloemstukken (oftewel: de persoonlijkere dingen) vind ik het wel ongepast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:20

Ik hoef niet op mijn kist; sponsored by Dela :')

Op zich snap ik reclame op de paraplus wel, t is ook een bedrijf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:21

Plien91 schreef:
Een gedeelte van de reclame begrijp ik wel, zoals het logo van Dela op de kleding van het personeel. Daar zou ik mij niet aan storen. Op grafstenen, bloemstukken (oftewel: de persoonlijkere dingen) vind ik het wel ongepast.

Eens... Stel je vindt een begrafenis heel mooi en je zou toch graag willen weten wie het georganiseerd heeft, je kan moeilijk aan de familie vragen wie... Is ook een beetje ongepast op dat moment... Op die manier kan je het dan toch zien. :) Maar niet op persoonlijke dingen... :n

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:24

Ayasha, waarom zou je dat niet kunnen vragen ? Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben als mensen mij vragen hoe wat dat geregeld hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:32

Happinez schreef:
Ayasha, waarom zou je dat niet kunnen vragen ? Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben als mensen mij vragen hoe wat dat geregeld hebben.

Er kunnen ook mensen op een begrafenis zijn die er min of meer uit plichtsgevoel zijn en/of geen sterke band met de nabestaanden hebben, bijvoorbeeld collega's, kennissen, clubgenoten of wat dan ook van de overledene. Dan stap je niet gauw een week na de begrafenis naar de zoon, dochter, echtgenoot of wie dan ook toe om te vragen wie dat nou allemaal geregeld had. Laat staan tijdens de condoleance.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:49

Dat zou kunnen, daarom heb ik er op zich ook geen probleem mee als er reclame op de jasjes van bijv. de dela staat zoals die foto op de website.

Op een urn zo opzichtelijk heb ik meer problemen mee.

Ik heb zelf ervaren dat mensen naar ons toe kwamen na de dienst, als je het tactische brengt zie ik er zelf geen probleem in.
Je hoeft niet direct te vragen, maar als je zegt hoe mooi je de dienst vond en dan eventueel vraagt wie de uitvaartleider was zou ik niet als een obstakel zien.
Maar andere kunnen idd misschien meer moeite met zoiets hebben.

Wat jij zegt een begrafenis ondernemer is een ondernemer heb je helemaal gelijk in, ze brengen het tactvol maar zijn eigenlijk net zo zakelijk als ieder ander bedrijf in het "normale "bedrijfsleven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:43

Ik vind het op urnen, grafstenen, linten ed wel degelijk ongepast. Als men ziet wat er al voor een begrafenis betaald moet worden (al is het geheel of gedeeltelijk wel verzekerd), vind ik het schande dat bv een grafsteen bevuild wordt met een bordje of gravure van de uitvaartondernemer. Iedereen hecht waarde aan een zo goed mogelijk geregelde uitvaart en daar hoort reclame niet bij. Op de auto's of door hun verstrekte paraplu's moeten ze zelf weten, maar alles wat bij een overleden persoon hoort (kaartjes, lint, kist, urn ed), daar moeten ze in mijn ogen vandaan blijven. Dat is aan de familie! Ik heb dan ook getekend. :7

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:07

Ik hoorde het gisteren ook op de radio. En inderdaad; op de urn en grafsteen vind ik het echt niet kunnen. Aan de rest van de reclame kan ik me eerlijk gezegd niet zo storen.
Ik vind het wel ongepast dat het ongevraagd gebeurd, misschien moeten ze de nabestaanden de optie geven om reclame te plaatsen op afgenomen producten tegen een korting en als mensen dit niet willen, dat ze dan de korting niet krijgen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:11

Op jasjes vindt ik het niet erg maar vn persoonlijke dingen horen ze af te blijven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:14

Ik vind het niet kunnen als het groter staat dan de naam van iemand die overleden is.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:15

het viel mij bij de crematie van mijn oom op dat op al het servies bij de koffietafel een uitvaartverzekering gedrukt stond.. Het irriteerde mij enorm maar zette mij ook aan het denken hoe duur dit wel niet moest zijn.. Dubbel dus

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:17

Happinez schreef:
Dat zou kunnen, daarom heb ik er op zich ook geen probleem mee als er reclame op de jasjes van bijv. de dela staat zoals die foto op de website.

Op een urn zo opzichtelijk heb ik meer problemen mee.

Ik heb zelf ervaren dat mensen naar ons toe kwamen na de dienst, als je het tactische brengt zie ik er zelf geen probleem in.
Je hoeft niet direct te vragen, maar als je zegt hoe mooi je de dienst vond en dan eventueel vraagt wie de uitvaartleider was zou ik niet als een obstakel zien.
Maar andere kunnen idd misschien meer moeite met zoiets hebben.

Wat jij zegt een begrafenis ondernemer is een ondernemer heb je helemaal gelijk in, ze brengen het tactvol maar zijn eigenlijk net zo zakelijk als ieder ander bedrijf in het "normale "bedrijfsleven.

Dit is zeker zo. Maar een beetje ondernemer heeft ook gevoel voor zakendoen. In dit vakgebied komt er m.i. ook nog tact bij kijken. Ik vind het niet meer dan normaal dat er in ieder geval overlegd wordt of de nabestaanden akkoord gaan met een gepaste reclame-uiting.

In het interview wat gisteren te horen was vertelde Dhr Dilgers dat hij in al die tijd pas de 2e (!!!) persoon was die de urn met reclame kwam 'omruilen'. De urnenmaker had er zelfs nooit bij stilgestaan dat het storend kon zijn..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:06

annehoe schreef:
het viel mij bij de crematie van mijn oom op dat op al het servies bij de koffietafel een uitvaartverzekering gedrukt stond.. Het irriteerde mij enorm maar zette mij ook aan het denken hoe duur dit wel niet moest zijn.. Dubbel dus

Daar dacht ik ook aan; ze maken reclame, terwijl je je ook nog blauw betaald aan die veel te kleine kopjes koffie. Dan denk ik; reclame in de ruil voor korting.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:08

AxS136 schreef:
Het is bepaald ongepast om op dat moment reclame te maken.

je neemt me de woorden uit de mond het is rond uit onbeschoft!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:13

Maar als Monuta zo netjes is om bv de paraplu's ter beschikking te stellen als het regent (voor de nabestaanden die deze zelf niet meegenomen hebben), waarom zou er dan geen bedrijfsnaam op mogen staan?

Kist, urn etc vind ik niet netjes. Servies zou me dan weer weinig uitmaken.
En hoevaak verzorgt de uitvaartondernemer ook een bloemstuk(je)? Wanneer deze dat doet mag er IMO gewoon een logo opstaan. Het is dan gewoon afkomstig van de uitvaartondernemer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:19

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat er logo's worden gedrukt op dingen als werkkleding en paraplu's, maar ook op urnen en kisten en grafstenen.. Als het dan wel enigszins subtiel gebeurd en niet net zo groot als de naam van de overledene.. Maar het zijn allemaal bedrijven die moeten werken om hun bedrijf draaiende te houden, en om naamsbekendheid te krijgen zul je toch reclame moeten maken.
Een bloemist zal ook het logo van zijn zaak op de boeketten zetten.. En op een rouwkaartje staat ook het logo van de drukker.
Ik vind dat mensen zich beter met andere dingen bezig kunnen houden op zo'n moment, dan zich druk te maken over een logo :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:14

vuurneon schreef:
annehoe schreef:

Daar dacht ik ook aan; ze maken reclame, terwijl je je ook nog blauw betaald aan die veel te kleine kopjes koffie. Dan denk ik; reclame in de ruil voor korting.

Maar als je bij de V&D o.i.d. een kop koffie drinkt staat daar ook het logo van de onderneming op. Wat dat betreft zie ik geen verschil tussen de V&D en een willekeurige begrafenisondernemer. Ik zou me er ook niet aan kunnen storen tijdens het koffiedrinken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:20

Ik stoor mij er ook zeker niet aan, maar ik zou het wel een goede deal vinden. Reclame? Dan korting :j
T is wel onnodig duur namelijk, duur kopje koffie met cake!

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:16

Ik zie er wel wat in.
Mits het toevoegt aan de zorg en niet een aandachtstrekker die het rouwen overstijgt.
Paraplu's of parka's met een bescheiden logo, ja.
Sluikreclame zoals de voorspreker in haleluja stemming laten brengen "De mannen van Dela brengen mv./mr. nu naar de laatste rustplaats" beter van niet.
Serviesgoed geen probleem mee.
Het bedrijfslogo in de cake bakken........wat overdadig.

Een bord aan de ingang van een crematorium "Het gas voor deze oven wordt geleverd door Nuon" "Nuon, voor het leven", kan ik weer de humor van inzien.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:36

Ik werk voor een begraafplaats, en bij ons is het niet toegestaan om reclame-uitingen, zelfs al zou het alleen maar de naam van de steenhouwer zijn, op grafmonumenten aan te brengen, ook niet op de achterzijde.
Sowieso wordt bij de aanvraag van een gedenkteken nagekeken of er geen kwetsende of aanstootgevende teksten of kenmerken in het gedenkteken worden verwerkt. B.v. een afbeelding van een bepaald soort auto mag, maar zonder merkvermelding.

M.b.t. kleding van kistdragers vind ik het niet passend als er reclame op staat, hooguit een logo verwerkt in de knopen van de jas, in een gedekte kleur of reliëf.
Aula-personeel daarentegen mag best een discreet logo van het bedrijf hebben staan op kleding en serviesgoed. Cake met logo vind ik pure onzin.

Wat lokaal acceptabel wordt geacht hangt ook wel af van de gezindte van de omgeving. Ik werk in een gemeente waar veel mensen van de kerk wonen, en dus is de sfeer bij ons vrij behoudend.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:34

alsof mensen bij de begrafenis van een nabestaande gaan denken op dat moment; 'goh mooie kist/urn! ik wil er ook zo eentje als ik dood ga! *schrijft naam op van begrafenis ondernemer*

|o