Ramptoeristen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ramptoeristen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:39

We kennen ze allemaal, mensen die zodra er iets gebeurd met de neus vooraan staan, foto's maken en er lustig op los twitteren/facebooken/noem het maar aan socialmedia'en.

TS kan zeggen dat ze er zelf ook een is. Niet zo ernstig dat ik stad en land afreis voor een ongeluk of brand of wat dan ook, maar gebeurt er iets in de buurt, dan sta ik met de neus vooraan. Of dat nu een auto ongeluk is, de grote brand afgelopen zomer in 't Aamsveen of een ambulance die met gillende sirenes iemand op komt halen. Ik sta vooraan.

Het is dat mijn vader me uitdrukkelijk verbood naar het rampgebied van de vuurwerkramp te gaan ten tijde dat het vuur en de ontploffingen nog gaande waren, anders had ik daar ook gestaan, ik was toen wel heel wat jonger, maar het zat er al vroeg in, kennelijk :D.

Waarom? Ik vind het rete fascinerend te zien hoe hulpdiensten gestructureerd te werk gaan om iemand/iets te redden of om een ongeluk af te handelen. Ik zeg er wel meteen bij dat ik hulpinstanties NOOIT in de weg zou staan of ze in hun werk zou belemmeren op wat voor manier dan ook. Ik blijf, ondanks het met de neus vooraan staan, wel op gepaste afstand. Ook blaat ik er niet over op Twitter (ik heb niet eens twitter) of andere social media, ik kijk alleen.

Zijn er meer mensen die zich hierin herkennen? Waar komt bij jullie die fascinatie vandaan?

Marit

Re: Ramptoeristen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:43

Ik heb dat dus heel erg. Ik ben ontzettend geobsedeerd door grote rampen, als 9/11. Ik weet het niet, ik wil er alles over weten/zien/horen. Terwijl ik het vreselijk vind voor alle mensen daar.
Bij elke ramp wil ik er alles over lezen en zien. Aan de andere kant vind ik het zo erg dat ik het niet wil weten, maar toch moet ik alles zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:45

Ja, dit klinkt wel herkenbaar. Met de ramp in Japan heb ik ook aan de buis gekluisterd gezeten, alle nieuwtjes gevolgd.

Toch is dat wel anders dan met je neus vooraan staan bij een grote brand. Ik vond het echt onwijs mooi om te zien hoe dat geblust werd.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:47

Daar heb ik geen ervaring mee, er gebeurt hier verder nooit iets in de buurt. Dat trekt me dan ook minder. Maar inderdaad Japan ook, heb weken allerlei nieuwtjes erover opgezocht.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:49

Er is op bokt ooit een gigantisch topic over geweest. Ik ga ff opzoek.

Wat ik tegen ramptoeristen heb is iets vanuit het oogpunt van het slachtoffer. Dat het niet fijn (op z'n minst) is dat de halve stad je te zien krijgt op het aller-allerkwetsbaarste moment van je leven.
Of het hele snelweg je dode vader heeft gezien terwijl zijn hoofd niet meer vast ging aan z'n romp.

Edit: Gevonden

[NM] Wat is er mis met ramptoerisme?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:56

Nou in dat soort situaties ga ik er niet bij staan kijken. Maar iedereen kijkt. Daar kan je niks aan doen, mensen zijn gewoon nieuwsgierig aangelegd denk ik :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:06

ik vind het juist gigantisch vervelend. altijd al die rampen uitgebreid op tv... op bijna alle zenders..

kijk ik wil de beelden best een keertje zien.. maar omdat nou tig keer te gaan herhalen..

ik ga niet na rampgebieden.. ik ga ook niet staan kijken als de ambulance of polite ergens bezig is..

ik kijk misschien eens opzij tijdens het rijden.. maar rij dan gewoon door en rem er zeker niet voor.

tenzij ik als eerste aanwezig ben verleen ik eerste hulp. anders ga ik gewoon door.

dus kijken wel maar in het vorobijgaan.. en op tv eens een stukje,..
of op internet een filmpje.. niet alle filmpjes en details.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:09

Interessant, ja maar ik kan wel wegkijken en zappen op tv :)

Neemt niet weg dat ik wel graag later zo'n gebied bezoek als ik er ben, omdat het toch een stukje historie is :) (nee ik boek geen reizen speciaal daarom haha)

Mijn vriend is echt het prototype ramptourist; hoorde de ambu in de straat, rende naar buiten tijdens het eten en daar stond ie dan met een zooi buren te roddelen over wat er mogelijk was gebeurd.
Ja, ik heb hem vriendelijk verzocht naar binnen te gaan om verder te eten, had last van plaatsvervangende schaamte haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:11

Ik zou als ik in de auto zit ook zeker niet remmen of dergelijke, ik ga mezelf en anderen niet in gevaar brengen daarom. Maar als ik er langs kom op de fiets of lopend, dan blijf ik zeker kijken. Bij grote dingen fiets ik er zelfs naar toe (zoals de brand in 't Aamsveen).

Ik vind het echt fascinerend om te zien hoe de brandweer de brand heeft aangepakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:15

Mijn vader was nog van de tijd dat de brandweer opgeroepen werd door de kroeg door een loeialarm en dan fietsen ze er altijd heen met dorpsgenoten, was spannend!
En ik snap het ook wel :j t heeft ook wel iets.

Maar ik heb zelf die neiging niet, ik geloof t allemaal wel haha :P
Behalve die keer dat de boel in de hens stond vlak achter ons, dat was dichtbij en toch wel erg spannend! Ben er op slippers heen gehuppeld haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:19

vuurneon schreef:
Mijn vader was nog van de tijd dat de brandweer opgeroepen werd door de kroeg door een loeialarm en dan fietsen ze er altijd heen met dorpsgenoten, was spannend!
En ik snap het ook wel :j t heeft ook wel iets.

Maar ik heb zelf die neiging niet, ik geloof t allemaal wel haha :P
Behalve die keer dat de boel in de hens stond vlak achter ons, dat was dichtbij en toch wel erg spannend! Ben er op slippers heen gehuppeld haha

Gij vuige ramptoerist, gij :(.

:))!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:21

nou als ze hier in de buurt stoppen ga ik ook kijken gelukkig heb ik di op den hoek van de straat vorig jaar gemist want dat was een vrouw onder een vrachtwagen en die was dood en dat hoef ik dus echt niet te zien. mn vriend kijkt eerst en als hij denkt doe maar niet ga ik ook niet. ook een keer een ambu reanimerend de straat uit zien rijden en dat maakt indruk want voor hetzelfde geld komt die gene nooit meer thuis, dit jaar was er ook een heftige zelfmoordpoging met trauma heli die naast de flat stond tegenover rode kruis omdat daar het platform afgekeurd is, sta je raar te kijken, gisteravond is het hier in de buurt ook goed misgegaan maar niets gemerkt mede omdat daar een ambu post zit. mn vriend heeft me aangestoken. De auto was niet meer herkenbaar , maar hier in den haag kan je veel verwachten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:23

BraveSpots schreef:
Er is op bokt ooit een gigantisch topic over geweest. Ik ga ff opzoek.

Wat ik tegen ramptoeristen heb is iets vanuit het oogpunt van het slachtoffer. Dat het niet fijn (op z'n minst) is dat de halve stad je te zien krijgt op het aller-allerkwetsbaarste moment van je leven.
Of het hele snelweg je dode vader heeft gezien terwijl zijn hoofd niet meer vast ging aan z'n romp.

Edit: Gevonden

[NM] Wat is er mis met ramptoerisme?

das inderdaad vreselijk en heel eng, probeer dat soort dingen toch wel te voorkomen om te zien heb wel een keer een paar voeten onder een laken zien uitsteken en das heftig. mn zusje fietste eens een kwartier van te voren langs de plek waar een ernstig ongeluk gebeurde waar het hoofd over de straat rolde en dat was gewoon in de stad. notabene uit de straat waar ik vroeger gewoond heb als kind, mn moeder kende die mensen dus wel vaag

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:28

De spectaculaire dingen wil ik nog wel m'n huis uitkomen, zoals tig jaar geleden een zorgcentrum in aanbouw die half afbrandde, dat was heel gaaf om te zien, bizarre vlammen kwamen daaruit. Balen natuurlijk voor de eigenaar, ik hoop dat ze goed verzekerd waren, maar er waren geen gewonden omdat het s' avonds laat gebeurde. Als er wel doden of gewonden zijn dan hoef ik er niet naartoe :n

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:41

Sinds mijn partner door ambulancebroeders het huis uit werd gedragen en de straat zwart stond van de mensen zeggen mijn kinderen "mam, nou snappen we waarom wij nooit mogen blijven staan kijken bij een ongeluk of brand" Echt, het voelt als betrokkene afschuwelijk die nieuwsgierigheid van omstanders.
Als je niks te doen hebt, loop dan gewoon door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:45

Dat is ook anders inderdaad, als er daadwerkelijk gewonden oid zijn vind ik het niet tof. Dan ga ik wel helpen of mensen weg sturen (heb toen de ambu bij de buurtgenoot kwam niet alleen mijn vriend aangesproken met ook de rest. Reanimatie is geen attractie. Maar goed, alleen mijn vriend keerde naar huis)
Maar de wietkwekerij die zo illegaal als de pest was en de fik in ging was prachtig haha :D pand was leeg natuurlijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:46

ja tis ook erg als mensen staan te kijken maar je kan het een beetje vergelijken met de middeleeuwen , dan gingen z ook naar terechtstellingen kijken , dat was pas eng. en ja ik zorg wel dat ik niet in de weg sta, heb er veel van geleerd ook als ik nu zelf moet handelen ben je er anders mee bezig.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:24

vuurneon schreef:
de fik in ging was prachtig haha :D pand was leeg natuurlijk.

Bij branden snap ik niet dat kijkers zich niet bewust zijn van het risico dat ze daar zelf lopen.
Alleen al je gezondheid, wat je daar inademt....
Maar ja, da's weer kuddegedrag: "iedereen" doet het dus het zal wel oké zijn. }:0

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:19

Je hoeft er niet bijna in te kruipen, met de wind in je rug op 100m afstand is het ook prima zichtbaar!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:24

Ik hou er ook niet van.
Een aantal jaar geleden lag er hier in het dorp een man midden op straat met een grote groep mensen er omheen. De man was wel bij kennis. Geef hem dan een beetje ruimte en ga er niet met 40 man bovenop staan kijken (zo heb ik dat tenminste altijd geleerd).
Ik heb even gevraagd of er al 112 was gebeld (had een telefoon bij dus had indien nodig ook kunnen bellen) en ben daarna verder gelopen.

Ik kom de bewuste man nog weleens tegen op straat en hij heeft het er dan over dat hij het benauwder had van de groep mensen om hem heen als van het flauwvallen zelf.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:47

Als wij de brandweer of iets horen kijken we altijd even op alarmeringen waar hij heen gaat.
Is het bij goede bekenden, dan gaan wij vaak wel heen. Maar dat is meer om te kijken of ze hulp kunnen gebruiken.
Zo hebben we afgelopen jaar een x om 5 uur 's morgens broodjes staan smeren na een blikseminslag bij onze oude buren, maar ook allemaal stallen in orde staan maken na de brand bij mijn verzorgpaardje op stal.
Beide keren hebben we ons wel onwijs lopen ergeren aan al die journalisten die dan meteen een camera onder je neus duwen...

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:50

ikzelf ben absoluut geen ramptoerist,maar komt mede ook vanwege eigen ervaring ermee
mijn broer is verongelukt toen ik 13 was
de mensen die erom heen stonden bij het ongeluk,was echt niet te geloven,.was ook met linten afgezet omdat het er zo druk was.
het heeft me erg veel pijn gedaan dat er zoveel mensen zaten te kijken hoe mijn broer in de kreukels lag.

ook de media lust er wel wanten van.
dankzij hun staan de beelden op mijn netvlies gegrifd van mijn broer die weggedragen word onder een wit laken
Dit is een beeld wat ik nooit meer kwijt raak en ik nooit had willen zien.
Dat doet zeer!
en dat alleen maar omdat het "nieuws" is of een interessant stukje tv voor anderen????

als ik nu naar hart van nederland of zo kijk,.. en zie dat er een dodelijk ongeluk is gebeurd en er beelden zijn van verwrongen auto's of zo,..dan draait mijn maag zich om.
hoe denk je dat het voor de familie etc is om die beelden te zien?
ze krijgen geen tijd tot verwerken,want savonds komt het meestal al voorbij op het scherm.

en wat denk je van grote branden? ja,.vuur is spectaculair om te zien,.maar bedenk je goed dat er op dat moment iemand is die zijn hele leven in rook ziet opgaan.
Die helemaal de kluts kwijt is daardoor,.terwijl andere gewoon komen kijken omdat het zo'n "mooi"gezicht is.
nee,.daar kan ik echt met mijn pet niet bij

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:52

mackkwek schreef:
ikzelf ben absoluut geen ramptoerist,maar komt mede ook vanwege eigen ervaring ermee
mijn broer is verongelukt toen ik 13 was
de mensen die erom heen stonden bij het ongeluk,was echt niet te geloven,.was ook met linten afgezet omdat het er zo druk was.
het heeft me erg veel pijn gedaan dat er zoveel mensen zaten te kijken hoe mijn broer in de kreukels lag.

ook de media lust er wel wanten van.
dankzij hun staan de beelden op mijn netvlies gegrifd van mijn broer die weggedragen word onder een wit laken
Dit is een beeld wat ik nooit meer kwijt raak en ik nooit had willen zien.
Dat doet zeer!
en dat alleen maar omdat het "nieuws" is of een interessant stukje tv voor anderen????

als ik nu naar hart van nederland of zo kijk,.. en zie dat er een dodelijk ongeluk is gebeurd en er beelden zijn van verwrongen auto's of zo,..dan draait mijn maag zich om.
hoe denk je dat het voor de familie etc is om die beelden te zien?
ze krijgen geen tijd tot verwerken,want savonds komt het meestal al voorbij op het scherm.

en wat denk je van grote branden? ja,.vuur is spectaculair om te zien,.maar bedenk je goed dat er op dat moment iemand is die zijn hele leven in rook ziet opgaan.
Die helemaal de kluts kwijt is daardoor,.terwijl andere gewoon komen kijken omdat het zo'n "mooi"gezicht is.
nee,.daar kan ik echt met mijn pet niet bij

Ik sta echt niet te kijken omdat ik het zo mooi vind :'). Ik vind het fascinerend om te zien hoe efficiënt (of minder efficiënt) hulpdiensten te werk gaan wanneer ze te hulp schieten. Zelf leer je daar ook enorm veel van, mocht het ooit voorkomen dat iemand voor je neus neerstort of wanneer er een ongeluk gebeurt.

Ik snap heel goed dat het voor de familie niet leuk is, maar ik heb daar eigenlijk geen boodschap aan, ik kijk namelijk nauwelijks naar het slachtoffer, maar voor al naar de ambulance, politie en brandweer. Tevens weet ik hoe ik moet handelen als ik een ongeluk zie gebeuren en kan, om wat ik allemaal al heb gezien, erg rustig blijven en dus met een kalm hoofd 112 bellen en het slachtoffer kalmeren. Ik denk juist dat andere families dáár weer heel erg blij mee zijn.

Dat ongelukken op tv uitgezonden worden gebeurt, wanneer het toevallig een familielid betreft is dat heel erg naar, maar er bestaat ook zoiets als een afstandsbediening, dus dan zet je de tv uit :).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:27

Nou, veel empathie heb je in elk geval niet TS 'daar heb ik geen boodschap aan'. Veel werk van hulpverleners, naast het praktische, is ook emotioneel. Omgaan met mensen, slachtoffer, hun nabestaanden en familie. En dat laatste zou soms wel makkelijker zijn zonder een hoop ramptoeristen.

Bovendien is het als hulpverlener ook niet altijd even leuk als er een honderdtal mensen staan te kijken hoe efficient jij te werk gaat. Zeker als het om het leven van iemand gaat.

Als je wilt weten hoe je moet omgaan met een ongevalsituaties kun je daar cursussen voor volgen, daarvoor hoef je niet percé 100 keer de hulpdiensten om hun vingers gaan kijken bij een stresssituatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:38

In mijn vorige woonplaats was een grote brand.
De boerderij lag gelegen (tussen de bomen) aan het einde van een lange (smalle) oprit.
Omdat alle ramptoeristen deze oprit en de weg blokkeerde (ze reden zover mogelijk door om wat te kunnen zien).. konden de hulpverleners en niet (goed) door.
Het werd helemaal een probleem toen er een hoogwerker/kraan van de brandweer er door moest, deze kon niet langs de (kriskras) geparkeerde auto's. Helaas is daardoor meer verloren gegaan dan nodig was.

Ook bij een ernstig ongeval konden de brandweerwagens er nauwelijks door om oa de beknelde mensen eruit te halen. (de politie heeft zelfs een boer met tractor ingeschakeld om auto's weg te slepen die in de weg stonden). En die eigenaren later nog klagen dat hun auto beschadigd was en dat het geen stijl was om dat te doen....