Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:43

Citaat:
Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen

donderdag 29 december 2011 07:14

Het kabinet overweegt de basisbeurs voor studenten af te schaffen en een sociaal leenstelsel in te voeren. Ambtenaren van het ministerie van Financiën werken daarvoor plannen uit. De maatregel levert zo'n 800 miljoen euro op.

Studenten krijgen in de toekomst mogelijk geen studiefinanciering meer

Dat meldt het AD op basis van bronnen rond het kabinet. Regeringspartij VVD pleitte tijdens de verkiezingen al voor een grotere bijdrage van studenten aan hun studie. Ook oppositiepartijen PvdA, D66 en GroenLinks zijn hier voorstander van.

Lenen
De partijen die het idee voor een sociaal leenstelsel steunen, vinden dat studenten best mogen investeren in hun eigen toekomst. Regeringspartij CDA en gedoogpartij PVV zagen eerder niets in het plan omdat het de drempel om te gaan studeren, zou verhogen.

'Wij zijn nog steeds tegen,' zegt een CDA'er tegen de krant. 'Maar de tijd van taboes lijkt voorbij in deze lastige tijden.'

Bij een sociaal leenstelsel krijgen studenten geen maandelijks bedrag overgemaakt, maar kunnen zij het geld voor hun studie lenen van de overheid. Als ze later werk vinden, moet het geld worden terugbetaald.

Kortingskaart
Naast de basisbeurs bekijkt het kabinet ook de mogelijkheid om de ov-jaarkaart, waarmee studenten gratis kunnen reizen met het openbaar vervoer, om te zetten in een kortingskaart. Dat zou zo'n 200 miljoen euro opleveren.

Eerder deze maand bleek uit berekeningen van het Centraal Planbureau dat het begrotingstekort dit jaar en volgend jaar hoger is dan verwacht. Hierdoor moet het kabinet extra bezuingingen doorvoeren.

Door Shari Deira

Zou het nu dan echt zo ver zijn? Al ruim een jaar gaan de geruchten en nog steeds is er niet bekend wanneer, komt er iets als vervangen? Zou het dit keer menens zijn?

Kunnen de grieken lekker genieten van onze stufi, hoop toch zo dat het kabinet op tijd inziet wat voor gevolgen dit zou kunnen hebben... :n

NB; liever geen discussies over zuipende studenten, stufi is niet nodig etc, die zijn in andere topics al wel voorbij gekomen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:45

Ik gok erop dat ik over een jaar of 4 niet eens zal kunnen studeren als het zo door gaat -O-

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:45

Dagdag inkomen {:)-:(

Ben benieuwd hoe ik dan mijn boeken e.d. moet betalen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:48

Investeren in je eigen toekomst prima maar zonder stufi kunnen héél veel mensen uberhaupt niet studeren dus investeren in eigen toekomst := Stufi is al geen vetpot en om nou ook dat nog af te gaan pakken maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:49

Ja hoor, kenniseconomie! Wat een rotland kan dit toch zijn he.
Goed hoor, kan er niemand meer fatsoenlijk studeren +:)+ stelletje debielen :')

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:49

Nou mag hopen dat hij blijft hoor.. En ik las ook iets over het afschaffen van de OV chipkaart voor studenten.
Nou dan red ik het sowieso niet meer om op school te komen.

Bezuinigen op de mensen die de toekomst vormen vind ik niet zo heel slim..

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:50

Je kan zeker niet rondkomen met alleen stufie :n

Uitwonende stufie is 266, maar mijn huur alleen al is 280! Al zou zonder stufie mijn lening echt achterlijk hoog zijn....

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:51

Ik snap dit kabinet echt niet meer, miljarden naar Griekenland/Noodpot van de EU, en wij hier?

Stufi afschaffen is nog tot daar aan toe, maar ook OV kaart? Als de NS nou betaalbaar was, maar dat is helaas ook niet zo.

Zonder stufi word het heel lastig om een kamer te kunnen betalen dus word het algauw heen en weer pendelen. En zonder OV word het een duur grapje. Zelfs op kamers word zonder OV al heel duur :=

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:51

Lekker weer, als er wordt gedemonstreerd sta ik voor aan.

Mocht er niets uitkomen en ze toch besluiten dat het zo moet, dan maar lenen en beginnen met een schuld..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:52

Mafketels... als het zo door gaat krijg je weer dezelfde toestanden als 30 jaar geleden, mijn moeder kon niet studeren omdat er geen geld was en is na haar vwo gaan werken. Ik hoop niet dat mijn kinderen (of hun vrienden) dat soort problemen krijgen.
Het gaat voor een thuiswonende beurs misschien maar om 90 euro per maand, maar op jaarbasis is dat best een bedrag wat je leent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:52

Ik ga zeker wel demonstreren als het nodig is. Bah.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:53

Kortingskaart is ook wel banketstaaf voor de mensen die ver weg van hun studie wonen.. Als je in Amsterdam studeert en in Arnhem woont ben je mooi de sigaar, betaal je veel meer dan iemand die dichter bij woont. Aangezien uit huis gaan ook een stuk duurder wordt zonder de stufi.. :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:53

Ik vind het eigenlijk niet heel raar. Ja, die stufi is heerlijk, maar ook een enorme luxe, in de meeste landen heb je dat helemaal niet, daar leen je gewoon. Ik ga volgend jaar in Engeland studeren en als ik daar mijn bachelor heb afgerond heb ik een studieschuld van +- 40.000 euro, en dat is met de stufi die ik uit NL krijg, want het collegegeld is daar gewoon enorm hoog tegenwoordig. Moet je nagaan hoe dat voor Engelse studenten is, die krijgen helemaal geen 'gratis' geld, maar moeten alles lenen.

Het niet kunnen studeren is ook onzin, want de stufi wordt in plaats van een gift dus gewoon een lening, en lenen kan iedereen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:54

Dag studie. Ik geef momenteel per maand (en dan heb ik het niet over collegegeld) al meer geld uit aan mijn studie dan dat ik stufi krijg, maar ik ben blij met dat extra'tje want zonder zou ik echt veel moeten lenen.
Als je het in de hand wil werken dat er minde mensen gaan studeren moet je vooral de stufi af schaffen. :n

En zonder OV, elke dag 20 euro, dat wordt een duur grapje. :wow: 5 dagen in de week, da's dus al 100 euro per week...

TessaVB

Als ze nou is beginnen met het inkorten van die te belachelijke hoge salarissen van sommige hoge pieten die het best kunnen missen, in plaats van de doelgroep die het nou weer net niet kunnen missen. Scheelt in ieder geval al wat geld, maar nee, daar hoor je ze niet over. :')
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 29-12-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_K

Als ze OV afschaffen wordt het net zo onbetaalbaar om thuis te blijven wonen, als om uit huis te gaan. Ik betaal als enkeltje van mijn ouders naar de universiteit al 8,80 met korting. Als ik dagelijks op en neer zou moeten zou ik bijna 100 euro per week kwijt zijn!!!

Mensen gaan dan veel meer kijken wáár ze gaan studeren, dan wat ze graag wíllen studeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:55

Killyenn schreef:
Ik vind het eigenlijk niet heel raar. Ja, die stufi is heerlijk, maar ook een enorme luxe, in de meeste landen heb je dat helemaal niet, daar leen je gewoon. Ik ga volgend jaar in Engeland studeren en als ik daar mijn bachelor heb afgerond heb ik een studieschuld van +- 40.000 euro, en dat is met de stufi die ik uit NL krijg, want het collegegeld is daar gewoon enorm hoog tegenwoordig. Moet je nagaan hoe dat voor Engelse studenten is, die krijgen helemaal geen 'gratis' geld, maar moeten alles lenen.

Het niet kunnen studeren is ook onzin, want de stufi wordt in plaats van een gift dus gewoon een lening, en lenen kan iedereen.

Lenen wel, maar je moet het ook terugbetalen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:55

Kilyenn, daar hebben ze vaak studiebeursen waardoor ze wel de financiele ondersteuning hebben en hun studie kunnen betalen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:56

Ja of ze zouden hier is studiebeurzen in moeten schakelen. Krijgen de niet-gemotiveerde studenten ook gelijk wat extra motivatie en zo scheidt je het kaf van het koren.
Wie niet wil studeren, prima, zie maar waar je belandt.
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 29-12-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:56

Chris schreef:
Kortingskaart is ook wel banketstaaf voor de mensen die ver weg van hun studie wonen.. Als je in Amsterdam studeert en in Arnhem woont ben je mooi de sigaar, betaal je veel meer dan iemand die dichter bij woont. Aangezien uit huis gaan ook een stuk duurder wordt zonder de stufi.. :+

Voor mij gaat dit dan ook op, ik moet elke dag ongeveer 160 km reizen (heen 80 en terug 80) om op school te komen. Maar ik denk dat dan de keuze voor een kamer een stuk aantrekkelijker wordt aangezien je dan van al dat gereis af bent! Het kost toch wel een hoop.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:57

CoronaLime schreef:
Kilyenn, daar hebben ze vaak studiebeursen waardoor ze wel de financiele ondersteuning hebben en hun studie kunnen betalen.

Studiebeurzen op basis van inkomen ja, omdat in Engeland nog altijd een vorm van klassenstelsels bestaat en de uni's willen voorkomen dat alleen de rijken naar school kunnen. Die jaarinkomens liggen overigens ookw eer niet zo hoog, ik zou bijvoorbeeld geen beurs krijgen terwijl ik niet uit een rijk gezin kom.
Dat hebben we in Nederland dan ook, want het gaat om de afschaffing van de basisbeurs.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:57

Als ze dat doen, ga ik in de uitkering, en een thuis studie volgen.
Ze pakken eerst de uitkering trekkers maar eens aan, inplaats van de studenten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:58

Bizzybijtje schreef:
Killyenn schreef:

Lenen wel, maar je moet het ook terugbetalen.

Jep, een investering in de toekomst dus. In het grootste gedeelte van de wereld heel normaal, maar in NL zijn we zo enorm gewend aan de basisbeurs dat we dat absurd vinden.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:59

Killyenn schreef:
CoronaLime schreef:

Studiebeurzen op basis van inkomen ja, omdat in Engeland nog altijd een vorm van klassenstelsels bestaat en de uni's willen voorkomen dat alleen de rijken naar school kunnen. Die jaarinkomens liggen overigens ookw eer niet zo hoog, ik zou bijvoorbeeld geen beurs krijgen terwijl ik niet uit een rijk gezin kom.
Dat hebben we in Nederland dan ook, want het gaat om de afschaffing van de basisbeurs.

Niet rijk, maar blijkbaar wel rijk genoeg. En vaak kan je ook studiebeurzen op een andere manier bijvoorbeeld door sport of talent in een bepaald vak(gebied) krijgen.

Renee

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:03

Ik zou het een beter idee vinden wanneer ze in het MBO gaan snijden: die krijgen meer stufi dan HBO-ers en betalen minder aan school!