Schijnheilligheid met kerst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Schijnheilligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:13

Laat ik voorop stellen dat ik zelf niet gelovig ben,maar wel geinteresserd in het culturele aspect van religies,en het feit dat veel mensen kennelijk in staat zijn te geloven in iets ongrijpbaars.
Dat gezegd hebbende,het volgende.

Het valt me elk jaar weer op,dat er een grote groep mensen is die het hele jaar geen kerk van binnen ziet,maar met kerst in de voorste banken zit.
Dit is de zelfde categorie die ook van uit de kerk trouwt,en na overlijden,van uit de kerk begraven wordt.
In mijn ogen getuigd dat van een behoorlijke schijnheiligheid.

Wat is jullie mening hier over,moet ik dit anders zien,en is de kerstdienst eerder een cultureel verschijnsel dan een religieuze zaak,of horen deze mensen gewoon thuis te blijven.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 24-12-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Re: Schijnhijligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:17

Volgens mij zijn er zat gelovigen die niet elke week naar de kerk gaan, ik zie niet wat hier schijnheilig is?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:18

Schijnhijlig is schijnheilig.

Ik vind dit niet. Je hoeft niet iedere (zon)dag in de kerk te zitten om te geloven.
En dat deze mensen desnoods maar 1 x per jaar of met speciale gelegenheden de kerk opzoeken moet geen probleem zijn.
Ik vind dat iedereen dit in mag vullen zoals die dat zelf wil en dat daar geen oordeel aan hoeft te hangen van een ander.
De enige die kan en mag oordelen is god. (Tenminste: als je gelooft)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:18

Moet je om gelovig te zijn dan verplicht altijd naar de kerk? Ik vind het schijnheilig als je een keer even niet naar de kerk wil of kan en dan toch gaat omdat ze je anders misschien niet respecteren binnen de kerk?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:19

De kerstdienst zie ik al een culturele verschijning en minder als een religieuze zaak. Al is het kerstverhaal natuurlijk onlosmakelijk verbonden met het geloof. Toevallig heb ik het er gister nog over gehad, nadat we in de kerst een prachtig kerconcert van een mannenkoor + Jan Vayne hebben bijgewoond...We hadden pijn aan onze reet van die banken....:+ We vroegen ons af waarom de kerk niet mee is gegaan met de tijd: lange saaie preken, weinig koren (enkel met kerst), banken die NIET lekker zitten, ect.

Schijnheilig wil ik het niet noemen, de kerk is in onze NL cultuur gewoon een plaats waar je heen gaat/terecht kunt voor noemenswaardige momenten in ons leven. Geloof hoeft daar eigenlijk niet eens meer een hele grote rol in te spelen.

Trennie

Re: Schijnhijligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:27

De kerken kampen de laatse decenia met enorme leegloop.
Als er tijdens de speciale momenten ook al amper iemand zit, wordt het wel een trieste bedoening.
Juist met een mis is het oa de grote opkomst die de mis sfeervol maakt en is er eens een keer wel een groter bereik wat betreft een luisterend oor.

Dat kerkbanken oncomfortabel zijn daar zit een gedachte achter. Vroeger was dit bedoeld om een minder aangenaam gevoel te hebben zodat je je bewust bent van je zonde en je nederig bestaan op aarde. :+
Beetje achterhaald natuurlijk, maar je praat dan over eeuwen geleden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:34

Weet je wat pas schijnheilig is?? mensen die alles doen wat god verbied en dan zondags vooraan in de kerk zitten en doen of zo ow zo heilig zijn.Dát vind ik pas schijnheilig.En hier wonen genoeg van zulke mensen.
Hebben geen t.v., radio of p.c. doen niets op de zondag,maar zitten wel stiekum in hun schuurtje aan een verstopte fles Wodka.Hoezo schijnheilig?
Nee dat mensen maar 1 of 2 keer per jaar naar de kerk gaan vind ik niet écht schijnheilig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:36

Vind ik net zoiets als dat ze geen computer of internet mogen...maar ze mogen wel de website van de kerk bezoeken?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:38

Geloven en naar de kerk gaan kan prima los van elkaar staan TS ;-)

Trennie

gohya schreef:
Weet je wat pas schijnheilig is?? mensen die alles doen wat god verbied en dan zondags vooraan in de kerk zitten en doen of zo ow zo heilig zijn.Dát vind ik pas schijnheilig.En hier wonen genoeg van zulke mensen.
Hebben geen t.v., radio of p.c. doen niets op de zondag,maar zitten wel stiekum in hun schuurtje aan een verstopte fles Wodka.Hoezo schijnheilig?
Nee dat mensen maar 1 of 2 keer per jaar naar de kerk gaan vind ik niet écht schijnheilig.

Nou, die verstopte fles Vodka kan ik best begrijpen.
Als je zo moet leven en zo in een keurslijf wordt gedrukt met de meest bizarre leefregels, dan zou ik ws ook aan de drank zijn geraakt.
Het is in deze tijd ook bijna niet te doen om dit na te komen -en leven.
Dan kom je gewoon in de knel met je eigen geestelijke gesteldheid.
In dergelijke strenge gemeentes heeft het imo helemaal niets meer te maken met geloof, maar met macht en verwrongen interpretatie van waar god, het geloof en de bijbel voor staat.

Overigens moet ik denk ik wel even vermelden dat ik niet in welke god of kerk dan ook geloof.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 24-12-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

"schijnheilig
Bijvoeglijk naamwoord als iemand zich braver en eerlijker voordoet dan hij of zij is. Synoniem: huichelachtig"

Dat doen die mensen toch niet? Als zij er voor uitkomen dat ze alleen met kerst etc. in de kerk komen, dan zijn ze gewoon eerlijk. Het is dus alleen schijnheilig als ze zouden zeggen dat ze er wekelijks komen terwijl dit niet zo is.

ielsjj_

Re: Schijnheilligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:41

Hmm voor ons misschien anders...gezien we in Hongarije wonen.
Wij zijn gelovig, gingen in Nederland af en toe naar de kerk, hier niet, alleen nu deze kerst wel. :)

Oke, dat ze meteen vooraan zitten, tjaah misschien iets overdreven, maar inderdaad genoeg mensen die wel gelovig zijn en vaak niet naar de kerk gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:46

Hmmm, tja, ik vind voor beide wat te zeggen. Ik vind de kerstdienst eerder een ding dat je doet met kerst ipv een religieuze activiteit. Mijn vader zingt in een koor en dan ga ik net zoals Yucca gewoon een paar uur op die rotbanken zitten en kijken naar het koor met een orkest en een bekende nederlander. Prachtig vind ik dat met alle kaarsen en dergelijke, ik vind dat echt kerst.

Aan de andere kant ken ik ook heel veel mensen die door de week niet echt naar de bijbel leven, maar op zondag met een uitgestreken gezicht vroom voor aan in de kerk zitten.
Ik geloof niet, ben wel gereformeerd opgevoed, maar ben wat dat betreft een stuk minder hypocriet dan sommigen van hen. Ik kom volgens hen niet in de hemel, want ik ben heiden, ik antwoord dan altijd dat het voor hun nog maar de vraag is of ze in de hemel komen met hun heidense gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:49

Trennie schreef:
gohya schreef:

Nou, die verstopte fles Vodka kan ik best begrijpen.
Als je zo moet leven en zo in een keurslijf wordt gedrukt met de meest bizarre leefregels, dan zou ik ws ook aan de drank zijn geraakt.
Het is in deze tijd ook bijna niet te doen om dit na te komen -en leven.
Dan kom je gewoon in de knel met je eigen geestelijke gesteldheid.
In dergelijke strenge gemeentes heeft het imo helemaal niets meer te maken met geloof, maar met macht en verwrongen interpretatie van waar god, het geloof en de bijbel voor staat.

Overigens moet ik denk ik wel even vermelden dat ik niet in welke god of kerk dan ook geloof.

De gelovige staphorsters mogen geen tv kijken, raad maar eens wat daar op zolder veilig weg gestopt staat :D Maar wel volhouden dat ze er geen hebben, ik vind dat hypocriet. Ze hebben eens op zondag met stenen naar mijn auto gegooid zelfs, ook de stoplichten en pinautomaten werken er op die dag niet. Tenminste 10 jaar terug niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:51

Ik snap wel wat je bedoelt TS. Ik ben zelf niet gelovig of wat dan ook, maar je hebt zat mensen die rond deze tijd ook even de gelovige uit willen gaan hangen. Klinkt leuk om tegen mensen te zeggen..

Tja ik vind het geloof ook niet meer van deze tijd hoor.. Mijn buurmeisje/vriendinnetje een jaar of 7 geleden mocht zoveel niet.. Toen ze een keer een broek aan deden naar de dierentuin waren ze helemaal lyrisch.. Ik had haar mijn boek 'Lang leve de Koningin' uitgeleend, dat ging over een meisje dat een schaakspel heeft dat tot leven komt en bladiebla (heel leuk boek trouwens :D ) maar dat mocht ze niet lezen. Toen oudejaarsavond op zaterdag viel, staken ze al het vuurwerk af in de avond en overdag, want om 0:00 is het zondag en dan mocht dat niet..

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ook graag in de kerk wil trouwen :+ Maar dat puur en alleen omdat ik erg geïnteresseerd ben in kunstgeschiedenis en een goed onderhouden Gotische kerk mij natuurlijk een kunsthistorisch orgasme bezorgt :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:02

Ik ging op kerstavond wel naar de kerk maar niet omdat ik gelovig was/ben... :+
Maar omdat ik het leuk vond....
Schijnheilig? Nee dus.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:06

Soms vind ik het wel apart dat mensen Christelijke liederen zingen, terwijl ze niet gelovig zijn.
Zoals Stille Nacht, etc etc.
Ik denk dat die mensen helemaal niet nadenken wat ze eigenlijk zingen :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:07

Ik zing in het engels ook zo vaak dingen mee die niet op mij slaan hoor.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:09

mika11 schreef:
Soms vind ik het wel apart dat mensen Christelijke liederen zingen, terwijl ze niet gelovig zijn.
Zoals Stille Nacht, etc etc.
Ik denk dat die mensen helemaal niet nadenken wat ze eigenlijk zingen :+

Dat doen zo velen niet, iedereen zong ook altijd dat nummer mee : "me so horny" , terwijl sommigen helemaal niet wisten waar ze het over hadden. Veel mensen denken ook niet na over de popmuziek die ze meezingen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:16

Dat is iets typisch calvinistisch :) Er staat niemand tussen God en de gelovige, dus je hoeft niet alleen maar naar de kerk om bij God te zijn. Het katholicisme en andere protestantse geloven in Nederland hebben dat overgenomen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 12:20

Ik zie het toch een beetje als niet lid zijn van de vereniging....maar wel naar de feestjes gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:22

Schijnheiligheid wil ik het niet noemen,ik kom graag in de kerken in Delft daar kan je zo binnen lopen om te kijken.Verder ga ik nooit naar de kerk,maar met de kerst vind ik het wel iets meer hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:23

papagroom schreef:
Ik zie het toch een beetje als niet lid zijn van de vereniging....maar wel naar de feestjes gaan.

Hahahhaa := mooi gezegd!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:23

Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en ben gevormd. Vroeger gingen we nog vrij regelmatig naar de kerk (naar een kinderneven dienst, dan ga je als kind gezellig knutselen enzo) en zat ik in het kinderkoor en was ik misdinette (dan help je zegmaar in een kerkdienst). Maar we hebben het nooit als een verplichting gezien en altijd als leuk.
Tegenwoordig ben ik ouder en ga ik alleen nog met echte speciale gelegenheden heen.

Schijnheilig ?? Waarom ?? Volgens mij ben je vrij in wat je mag doen en laten. Vroeger was het iets leuks om als kind naar de kerk te gaan met die leuke activiteiten ... maar nu is er niks leuks meer aan. En waarom zou je tegen je zin in iets gaan doen waar je geen zin in heb?
Met kerst is het oa. gewoon heel gezellig. Het hele dorp zit dan in de kerk die je een kerstwens kan geven en de kerstmis is gewoon een heel leuk ingedeelde mis.
En ja trouwerijen en begrafenissen gaan allemaal via de kerk ook ... maar je mag toch geloven op je eigen manier?? Je moet toch een beetje met de tijd mee gaan en de kerk gaat ook met de tijd mee ... mensen zijn tegenwoordig individualistisch en willen alles uit hun leven halen. Daar past het leven exact naar de bijbel echt niet meer bij.
Ik vind dat iedereen op zijn eigen manier mag geloven ... en ik vind vooral de normen en waarden van het geloof belangrijk en al die strenge regeltjes die mensen er vroeger van hebben gemaakt dat vind ik persoonlijk gewoon onzin.

Maar TS vind jij dus serieus dat het schijnheilig is? Je mag toch gewoon geloven op je eigen manier?? Er is toch godsdienst vrijheid?? En tijden veranderen ....
Zie zo'n kerstmis als iets positiefs .. als iets gezelligs en sfeervol ... ipv als iets negatiefs.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:33

Kerst is van oorsprong al niet eens een christelijk feest, Jezus is ergens in het voorjaar geboren, dus de kerk is zelf ook schijnheilig. Daarom geloof ik wel in God en absoluut niet in de kerk.