België: Staking van donderdag legt het land plat-kan dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

België: Staking van donderdag legt het land plat-kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:51

Hallo,

Wat vinden jullie van de steeds meer opkomende stakingen?
Donderdag wordt het hele land platgelegd omdat bepaalde mensen het nodig vinden te gaan staken.
In deze tijd vind ik dat behoorlijk onverantwoord, economische crisis, en dan nog eens het hele land platleggen.

Ook de reden waarom: SLECHTS (!!) 2 jaar langer werken.

Ik vind dit zo egoïstisch, willen ze dan dat alles op de schouders van de jonge mens terecht komt.

Mensen die deze mening ook delen? Of er iets willen tegen in brengen?
Ook Nederlanders laat jullie maar horen, bestaat deze situatie ook bij jullie?

ZarcoTje

Re: België: Staking van donderdag legt het land plat-kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:58

Goh, al tig keer dit (en vorig) jaar werd er luid geroepen dat de bussen en treinen zouden staken :+
Nou, mijn bus heeft ALTIJD gereden en voor zover ik weet reden de meeste treinen ook, een enkele bus en trein staken dan.

Die bussen en treinen en trams en noem maar op kunnen simpelweg niet staken of ze krijgen een woedende menigte studenten & werkende mensen op hun af ;)

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:00

Maar twee jaar langer werken? Beetje kortzichtig vind je niet?
Je hebt het wel over de mensen die ervoor hebben gezorgd dat jij het nu goed hebt, zwaar werk hebben verricht zodat jij kan leven in de welvaart die je nu hebt.
Waar haal jij het recht vandaan die mensen te bekritiseren? Heb jij meer gepresteerd in je leven? Heb jij er uberhaupt al veertig jaar werk er op zitten?
Veertig jaar gespaard voor je pensioen en dan te horen krijgen dat je nog langer moet werken?
Knap hoor, als twintigjarige afgeven op de mensen die ervoor hebben gezorgd dat jij kan leven zoals jij nu doet.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:03

Nou, moet je maar eens in de buurt van Brussel wonen dan denk ik, of eruit weg moeten :+
Of daar eens gaan rondlopen, tig aan woedende studenten en werkende mensen.

Bovendien gaat het donderdag niet enkel om NMBS, maar ook alle vakbonden en overheidsinstaties zoals VRT, piloten,..

Op 30 januari is er nòg een staking aangekondigd in zowel privé- als overheidsinstanties.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:04

Vervelend voor jullie zeg! Ik ben altijd blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV. :j

Ik snap die drukte om die 2 jaar ook nooit zo, maar goed mijn ouders werken ook gewoon door ruim na hun pensioen dus dan kijk ik er al wat anders tegenaan omdat ik zo ben opgevoed :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:04

ZarcoTje schreef:
Die bussen en treinen en trams en noem maar op kunnen simpelweg niet staken of ze krijgen een woedende menigte studenten & werkende mensen op hun af ;)

Geloof me in de grootste steden van Nederland leggen ze gewoon bus, tram en metro plat.

vuurneon

Re: België: Staking van donderdag legt het land plat-kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:05

Yep... Minstens 1 keer per jaar is het wel bingo..

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:06

Dat is wel balen als ze het daadwerkelijk doen :=

Hier blijft het gelukkig bij dreigen, en doen ze het nooit, ga ik blij zijn als ik volgend jaar met de auto kan rijden !

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:06

Aan de ene kant vind ik dat staken wel goed, dan wordt de wereld even weer wakkergeschud.
Aan de andere kant denk ik ook dat we er met zijn allen in doorslaan.
Momenteel zijn er overal heel veel stakingen, op een gegeven moment gaat het idee er wel een beetje vanaf, mensen gaan er ook minder naar luisteren. Je krijgt een beetje het gevoel van staking nummer zoveel. Tenminste dat gevoel krijg ik persoonlijk. En er zijn toch een paar mensen bovenin, in de kamer, die de macht toch in de hand hebben. Ik weet niet zo zeker of die allemaal zo goed luisteren naar die paar demonstranten.
En die 2 jaar kan best veel zijn als je in bepaalde beroepen werkt. Sommige mensen verrichten zware lichamelijke arbeid en dan kan het net die twee jaar teveel zijn. Bovendien ken ik genoeg gevallen van mensen die op hun 67e al in een verpleegtehuis zitten met een ziekte als parkison etc. Dan heb je ook je hele leven gewerkt, al zullen die twee jaar wel niet alles doen. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:07

Hier in NL word er ook gestaakt hoor, het stadsvervoer in Den haag, Rotterdam en Amsterdam gaat binnenkort denk ik ook weer plat. Dan kan ik niet naar school hoor. Tja mensen moeten nou eenmaal langer doorwerken, maar deze mensen hebben wel 40 a 50 jaar gewerkt dan. En dan krijg je te horen als je in de 60 bent en er bijna met pensioen gaat, dat je nog even een paar jaar moet werken!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:08

Niezel schreef:
Maar twee jaar langer werken? Beetje kortzichtig vind je niet?
Je hebt het wel over de mensen die ervoor hebben gezorgd dat jij het nu goed hebt, zwaar werk hebben verricht zodat jij kan leven in de welvaart die je nu hebt.
Waar haal jij het recht vandaan die mensen te bekritiseren? Heb jij meer gepresteerd in je leven? Heb jij er uberhaupt al veertig jaar werk er op zitten?
Veertig jaar gespaard voor je pensioen en dan te horen krijgen dat je nog langer moet werken?
Knap hoor, als twintigjarige afgeven op de mensen die ervoor hebben gezorgd dat jij kan leven zoals jij nu doet.

Nou deze mensen zijn anders wel flink bezig onze toekomst te verkl**ten. Wij gaan NOOIT in dezelfde luxe en welvaart kunnen leven als zij. (Daar is ondertussen al een generatie overgegaan).
De generatie voor hun heeft idd voor de welvaart gezorgd, de generatie die nu werkt heeft daar kunnen van profiteren.
Mooi huis kunnen kopen/bouwen, leefbare lening, leefbare belastingen, mooi loon, zekerheid.
Dit zal voor ons veeeeel minder zijn, als niemand de inspanning doet om 2 jaar langer te werken. Sorry hoor, op je 58 zijn de mensen nog meer dan capabel om langer te werken.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:10

vuurneon schreef:
Vervelend voor jullie zeg! Ik ben altijd blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV. :j

Ik snap die drukte om die 2 jaar ook nooit zo, maar goed mijn ouders werken ook gewoon door ruim na hun pensioen dus dan kijk ik er al wat anders tegenaan omdat ik zo ben opgevoed :)

Waarschijnlijk is dit bij mij ook zo.. Ik hoor mijn vader niet klagen hoor, die werkt gerust nog 10 jaar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:13

Vroegah gingen mensen massaal de pijp uit toen ze 25 werden. Sindsdien houden we het gemiddeld 80 jaar vol en het blijft maar stijgen...

Niemand wilt moeten werken en iedereen heeft graag de keuze om met 65 met vol pension te gaan of vrijblijvend langer door te werken, maar ondertussen worden we ouder en ouder en wordt de last groter en groter. Niemand wilt het, maar het moet helaas wel.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:13

purny schreef:
Hier in NL word er ook gestaakt hoor, het stadsvervoer in Den haag, Rotterdam en Amsterdam gaat binnenkort denk ik ook weer plat. Dan kan ik niet naar school hoor. Tja mensen moeten nou eenmaal langer doorwerken, maar deze mensen hebben wel 40 a 50 jaar gewerkt dan. En dan krijg je te horen als je in de 60 bent en er bijna met pensioen gaat, dat je nog even een paar jaar moet werken!

Dit geldt voor ons toch ook? gemiddeld een 45 jaar werken..
Waarom zou deze generatie dit niet kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:20

Ben ik wel een beetje met de TS eens, ook hier in Nederland zie je dat de 40ers/50ers allemaal op hun 20-25ste hun eerste eengezinswoning aanschaften terwijl je nu geen uitzondering bent als je op je 35ste nog op een huurflatje zit... Mijn vriendengroep zijn voor het overgrote deel dertigers of mensen die eind 20 zijn, en onder hen zijn de mensen die al een huis gekocht hebben echt zwáár in de minderheid (op één hand te tellen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:21

Mijn opa heeft net 65 gered. Is toen ik 9 was overleven. Alweer 7 jaar geleden.
Daarbij heeft hij de laatste 9 jaar niet meer gewerkt door een ziekte wat de laatste 3 weken omgeslagen is in acute leukemie. Dus lang niet iedereen haalt de 67

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:23

love_western schreef:
Daarbij heeft hij de laatste 9 jaar niet meer gewerkt door een ziekte wat de laatste 3 weken omgeslagen is in acute leukemie. Dus lang niet iedereen haalt de 67

Nou ja, da's een heel ander verhaal, hij was effectief ook ziek. Maar een vitaal mens thuis laten niksen, is iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:32

love_western schreef:

Gemiddeld.
Gemiddeld worden we 80. Sommige zien helaas nooit het daglicht, andere maken 2 keer een eeuw-wisseling mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:35

Asyaa schreef:
love_western schreef:

Gemiddeld.
Gemiddeld worden we 80. Sommige zien helaas nooit het daglicht, andere maken 2 keer een eeuw-wisseling mee.

Dan is dat gemiddelde vast aan andere kant van nederland.

Dus betekent dat we eeste 2 jaar geen school hebben. En dat het daarna leren,leren, leren is. En dan werken totdat je doodgaat :+
Want dat gaat zeker weten gebeuren in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:44

love_western schreef:
Dan is dat gemiddelde vast aan andere kant van nederland.

Dus betekent dat we eeste 2 jaar geen school hebben. En dat het daarna leren,leren, leren is. En dan werken totdat je doodgaat :+
Want dat gaat zeker weten gebeuren in de toekomst.

Afbeelding
Kan zo snel geen plaatje vinden voor belgie, maar de gemiddelde leeftijd is daar gemiddeld een half jaar minder.

Wat betreft het tweede, zo is het al sinds de oudheid. Alleen toen ging je van niks doen naar werken naar dood. Op een gegeven moment kwam er leren bij en pension. Sinds dat dat is gebeurt werden we steeds ouder en ouder, en bleven we steeds langer in school. Dat gaat tot een bepaald punt goed, maar daarna worden de lasten te hoog en krijgen we oa de problemen die we nu zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:46

X__Trees schreef:
purny schreef:

Dit geldt voor ons toch ook? gemiddeld een 45 jaar werken..
Waarom zou deze generatie dit niet kunnen doen?

Ok. Hoe zou jij het vinden als je bijna met pensioen kan er iemand aankomt met de mededeling dat je langer moet werken? AOW leeftijdsverhoging word rustig ingevoerd. Ik ben het er ook niet mee eens maar goed. Mensen die tegenwoordig HBO op HBO studie doen en dus eigenlijk geen 45 jaar moet werken maar misschien 35. Wees blij dat deze mensen in actie komen. Hoeveel Nederlanders en Belgen zijn het er niet mee eens, hebben een grote scheur van hier tot Tokio, maar iets ondernemen en demonsteren? Ho, nee hoor. Daar zijn ze gewoon te lui voor, ze blijven liever op hun krent zitten.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:51

Ik wil best iets ondernemen, maar als ik dat doe wordt ik weer aangekeken als een scholier die zo min mogelijk op school wil zitten. Tsja.

Ik vind het niet leuk dat de leeftijd verhoogd moet worden; het is zuur voor de mensen die horen dat ze nóg een paar jaar langer door moeten. Aan de andere kant is het ook niet eerlijk om het zo te laten. Iedere werkende zou later één AOWer moeten betalen. Dat is niet te doen! Bovendien was er toen uitgegaan dat de gemiddelde leeftijd waarop men stierf 65 was, en dat is allang niet mee zo. Niet dat ze het naar 80 moeten opstellen, mensen zijn dan echt niet meer in staat om te werken, is het wel iets om rekening mee te houden.

Een zure, maar noodzakelijke maatregel m.i.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:56

Niemand ziet natuurlijk graag zijn pensioen uitgesteld worden, maar ik neem aan dat velen ook wel blij zijn dat ze überhaupt nog een baan hebben. Iedereen heeft natuurlijk genoeg aan zijn eigen leed, maar als we alles een beetje in perspectief zien, dan wordt duidelijk dat er overal op beknibbeld wordt momenteel. Voor schrijnende gevallen hoef je niet lang te zoeken.

Van mij mag iedereen staken wanneer daar gegronde redenen voor zijn, maar in moeilijke tijden zoals deze is het denk ik gepast om daar wat terughoudender mee om te gaan, het zijn immers weloverwogen maatregelen die niet zonder reden worden doorgevoerd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:36

purny schreef:
X__Trees schreef:
Ok. Hoe zou jij het vinden als je bijna met pensioen kan er iemand aankomt met de mededeling dat je langer moet werken? AOW leeftijdsverhoging word rustig ingevoerd. Ik ben het er ook niet mee eens maar goed. Mensen die tegenwoordig HBO op HBO studie doen en dus eigenlijk geen 45 jaar moet werken maar misschien 35. Wees blij dat deze mensen in actie komen. Hoeveel Nederlanders en Belgen zijn het er niet mee eens, hebben een grote scheur van hier tot Tokio, maar iets ondernemen en demonsteren? Ho, nee hoor. Daar zijn ze gewoon te lui voor, ze blijven liever op hun krent zitten.

Zo werkt het niet helemaal. Mensen die nu tegen hun pensioen aanzitten, die gaan gewoon op hun 65e met pensioen. In 2020 gaat het naar 66 en 2025 naar 67. De mensen die nu dus tussen hun 52e 57e zijn, die moeten een jaar langer werken en mensen jonger dan 52 moeten tot hun 67e en waarschijnlijk nog langer, omdat het om de vijf jaar bekeken wordt of het verhoogd moet worden. Als je net tegen je pensioen aanzit, dan merk je er dus niks van.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:51

En het ergste is nog, ze zijn NU AL begonnen en gaan even lekker door tot kerst (die van de NMBS) waar denken ze toch mee bezig te zijn, stelletje ongeregeld en dan nog even gaan staken ook -:(-