Waarom zó weinig nuance?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Waarom zó weinig nuance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:00

Er zijn nu, op dit moment, minimaal 4 topics op alleen dit subtopic waar bijzonder harde en wrede uitspraken worden gedaan.

Een 14-jarige jongen, die helemaal geen 14 blijkt te zijn, moet levenslang de cel in en dient zwaar gestraft te worden voor een ongeluk waarvan de precieze toedracht volledig onbekend is.

Soldaten verdienen een bom op hun kamp vanwege een filmpje van een gebeurtenis die zich voordeed in omstandigheden waar wij werkelijk geen 2% verstand van hebben.

Japan maakt een keuze voor de investering van hun EIGEN geld, waarna de conclusie is dat Japan een kloteland is en elke Japanner stom is, en dat je nooit moet doneren want 0% van dat geld komt aan bij de mensen voor wie het is bedoeld.

Wáár is de nuance in vredesnaam gebleven?!

Is het nou zo lastig om even na te denken over een reactie, te bedenken of je eigenlijk alle feiten wel kent?
Om je te verplaatsen in de situatie van een ander?
Om te bedenken dat een REDEN niet hetzelfde is als een EXCUUS?
Dat elk mens, óók jij en ik, in staat zijn tot onvoorstelbaar wrede handelingen onder (hele) verkeerde omstandigheden?
Dat het zo verschrikkelijk hypocriet is - want soldaten die een schaap doodknuppelen, nee hoor, heeft níets te maken met de omstandigheden want er zijn ook soldaten die géén schaap doodknuppelen - maar ondertussen verdienen ze wel vreselijke straf en moeten ze zelf doodgeknuppeld worden. Juist ja...

Ik vind het walgelijk. Het gemak waarmee men een ander vreselijke martelingen toewenst, de dood inwenst. Vaak op basis van onvolledige of zelfs incorrecte informatie.
Waarbij eenieder die nuance probeert aan te brengen wordt verweten dat hij/zij naïef is, te gemakkelijk denkt, aan de 'verkeerde' kant staat.

Lekker makkelijk, toch? Schelden op een ander die iets verkeerds heeft gedaan.
Maar hoe goed ben je zelf, als je één berichtje leest en op basis daarvan concludeert dat een jongen op zal groeien tot moordenaar en zelf voor een vrachtwagen moet worden gesmeten?

En: 'maar ik DOE het niet' vind ik irrelevant, het gaat om het gemak waarmee dat soort uitspraken worden gedaan en waarmee elke discussie hier bijna letterlijk wordt doodgeknuppeld.

xSiep

Re: Waarom zó weinig nuance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:05

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, mensen oordelen vaak veel te snel.

Maar als op een filmpje te zien is hoe een schaap wordt doodgeknuppeld, dan kan het mij echt niet schelen in welke contest dat door wie gebeurde :n Dat is gewoon niet goed te praten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:07

xSiep schreef:
Maar als op een filmpje te zien is hoe een schaap wordt doodgeknuppeld, dan kan het mij echt niet schelen in welke contest dat door wie gebeurde :n Dat is gewoon niet goed te praten.

Eens!
En dan Japan die het geld bedoelt voor wederopbouw steekt in iets waar de hele wereld fanatiek tegen is.... sorry hoor,foute keuze. Ook niet goed te praten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:08

Het is makkelijk om vanachter een beeldscherm anoniem los te gaan.
Ik bedenk me altijd maar dat velen in real life en in gezelschap waarschijnlijk heel anders uit de hoek komen.
Tenminste, dat hoop ik voor hen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:10

Eens, mensen zijn echt vreselijk snel met een oordeel. Natuurlijk doe ik dat zelf ook, maar ik probeer wel iets langer na te denken over een situatie, de andere kant van het verhaal te zien, voordat ik begin te praten/typen.

Maar heeft de manier waarop nieuwsberichten worden geschreven niet ook invloed? Als je kijkt naar de grootste krant van Nederland, wat een ongenuanceerde sh*t daar soms in staat. En degene die dat lezen, geloven dat ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:10

xSiep schreef:

Maar wel te begrijpen als je kijkt naar de context.

Ik moet ook zeggen dat ik me regelmatig verbaas over het gemak waarmee bokkers mensen tot de meest gruwelijke straffen veroordelen, zonder meer informatie dan in het bijgeleverde artikel staat. Mensen kunnen of willen zich totaal niet meer inleven in een ander, in omstandigheden, in andere culturen etc. Iedereen moet zich 'normaal' gedragen (normaal volgens onze normen en waarden dan wel) en als je dat niet doet verdien je de meest gruwelijke straffen...

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:20

Vjestagirl schreef:
xSiep schreef:

Hoe dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:26

xSiep schreef:
Vjestagirl schreef:

Hoe dan?

Dat staat ook al een aantal keer in dat topic, maar vooruit.

Citaat:
Deze jongens hebben vaak helemaal niets meer als ze het leger in gaan. Uiteraard stapt een deel erin omdat ze het leuk vinden, net als hier, maar het leger in de USA heeft ronselaars, mannen die in foute barren rondhangen, die bij scholen in slechte wijken rondhangen etc. en die gouden bergen beloven aan iedereen die zich inschrijft. Lang niet iedereen die zich inschrijft is 100%, er zitten zát zwakbegaafde jongens tussen, mensen met psychische problemen.

Vervolgens krijgen ze een loodzware training, worden ze opgeleid tot niet-nadenkende moordmachine. Wat de commandant zegt doe je ook, no questions asked. Ze krijgen de 'eer' uitgezonden te worden, ze zijn helden.

En vervolgens worden ze in the middle of nowhere gedropt voor maanden en maanden, waar hun werk bestaat uit patrouilles, en als ze geluk hebben mogen ze een keertje schieten. Er is geen zak te doen, het grootste gedeelte van de dag hangen ze een beetje rond, slapen wat, lopen weer een rondje en slapen weer verder. Maar al die tijd moeten ze wel bang zijn, bang dat het kamp gebombardeerd wordt, bang dat ze over een bermbom rijden, bang dat ze afgezonderd raken van hun groep en vermoord worden. Dat doet wat met je, 24/7 bang zijn.

Combineer die angst met de achtergrond en de opleiding van deze jongens, en met de maandenlange totale verveling en ik snap best dat het dan af en toe mis gaat. Ik keur het niet goed, en ik denk dat deze jongens absoluut hulp moeten krijgen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:33

Dat vind ik nog erger, eigenlijk..dat het mensen dus niet eens kan schélen in welke context iets plaatsvindt.
Misschien omdat je dan kan geloven dat het jou nooit kan overkomen, want het ligt immers niet aan de context maar aan de persoon, en zelf ben je natuurlijk niet zo'n persoon..(is geen persoonlijke aanval hoor, xSiep, algemene observering)

Denk je nou echt dat die jongens voor ze werden uitgezonden dachten: "Hé, kom op, schaapie knuppelen, leuk man!" Vast niet. Kijk maar naar Das Experiment (en het bijbehorende onderzoek). Studenten die allemaal uitvoerig werden getest, en toch binnen enkele dagen veranderden in bijzonder wrede jongens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:26

Goof schreef:
xSiep schreef:

Eens!
En dan Japan die het geld bedoelt voor wederopbouw steekt in iets waar de hele wereld fanatiek tegen is.... sorry hoor,foute keuze. Ook niet goed te praten.

Nee, waar de westerse wereld fanatiek tegen is. Dat is iets anders dan de hele wereld. De westerse wereld is maar een heel klein deel van de wereld.

Diezelfde westerse wereld houdt op grote schaal schapen, koeien, varkens en kippen in heel trieste, dieronwaardige omstandigheden. Diezelfde wereld ziet dieren als consumptie-artikelen, en ze worden even makkelijk gedumpt als aangeschaft. Als we nu hier zo geweldig met dieren omgingen, en ze echt een mooi, dierwaardig leven gaven, dan zouden we misschien mogen oordelen.
Maar dat is niet het geval. Honden worden aangeschaft en vervolgens hele dagen en weken alleen gelaten, sociale dieren die nood hebben aan gezelschap, laten we vereenzamen, en leiden een geïsoleerd leven. Katten kunnen geen kattenleven leiden in ons overbevolkte landje, worden onzindelijk van stress en eenzaamheid, en wij oordelen over Japan??

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen........

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:31

@ TS Ik ben het helemaal met je eens..ik heb de laatste weken meerdere malen op mijn handen gezeten om geen reactie te plaatsen omdat het toch geen zin heeft. Mensen doen de meest harde /gruwelijke uitspraken. Vinden dat alles gezegd kan en mag worden en hebben totaal geen idee meer hoe dit bij anderen aan kan komen. Er wordt geschreeuwd voordat er iemand geslagen wordt en vervolgens krijgt iemand nog een trap na... bah

En dan...heb ik de topics waar jij het over hebt nog niet eens gelezen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:28

Goed topic! +:)+ Vind ik ... :)

Denk allereerst dat informatie vanzelfsprekend als waar wordt aangenomen, daar waar je beter eerst wat meer onderzoek kan doen. Actueel voorbeeld: aanslag in Luik. 1 dader, meerdere daders, doodgeschoten, zelfmoord, terrorist, toch weer niet... Ik vraag me soms af of nieuws beter nog niet kan worden uitgezonden totdat de hele situatie helder is, of dat tenminste die informatie die nog niet geverifieerd is achterwege gelaten kan worden.

Ik denk ten tweede dat, als de feiten wel worden weergegeven, mensen er vanuit hun eigen beleving of referentiekader een bepaalde eigen inhoud aan die feiten gaan geven zonder er bij stil te staan dat de context die ze vormenvan hun zelf uit komt.

Ten derde lijkt het er soms op alsof mensen gewoon niet de moeite WILLEN of KUNNEN nemen om achtergrondinformatie op te zoeken en dus de moeite niet WILLEN of KUNNEN nemen om een gefundeerde mening te vormen.

En last but not least: ik krijg de indruk dat sommige mensen zelf ofwel niet doorhebben wat ze doen (oordelen, vooroordelen, roepen obv onjuiste of onvolledige informatie) ofwel niet fout vinden wat ze doen .

Over het algemeen heb ik het gevoel dat mensen primair vanuit hun emotie reageren. En dat een deel daarvan in staat is zichzelf te dwingen rationeel te blijven, terwijl het andere deel dat vermoegn niet heeft. Bijvoorbeeld in een topic roepen dat een moordenaar zijn keel moet worden doorgesneden, en niet inzien dat dat moord is, of het wel inzien maar het goedkeuren, is niet alleen tegenstrijdig maar ook agressie ten top. Zoals vele andere voorbeelden ook pure itingen van agressie zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:07

gummie schreef:
Bijvoorbeeld in een topic roepen dat een moordenaar zijn keel moet worden doorgesneden, en niet inzien dat dat moord is, of het wel inzien maar het goedkeuren, is niet alleen tegenstrijdig maar ook agressie ten top.

Precies wat ik bedoel ja. Net of het ineens wél mag als iemand iets doet wat niet binnen hun referentiekader past.

Ik vind het gewoon ook zo jammer..er worden hier zoveel goede onderwerpen aangehaald waar hele zinvolle discussies uit voort kunnen komen, en veel van die onderwerpen monden uit in rellen en nare oneliners omdat mensen vaak te bekrompen denken - en zich dat niet eens realiseren.

Het lijkt ook wel of veel mensen zich niet kúnnen verplaatsen in een ander, niet kunnen bedenken dat hun normen en waarden niet voor iedereen gelden, dat andere culturen andere regels hebben, dat mensen totaal andere achtergronden kunnen hebben..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:11

mensen lezen of zien berichtgevingen en zijn geshockt tot in het diepste van hun ziel, geven daar uiting aan en dan JA, dan verliezen ze even nuance uit het oog. Als jij dat niet begrijpt, dan heb je gebrek aan empathie.
Sommige gebeurtenissen zijn nu eenmaal niet zo vatbaar voor nuances.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:14

Sorry, kan het niet laten:

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:16

Langcara schreef:
mensen lezen of zien berichtgevingen en zijn geshockt tot in het diepste van hun ziel, geven daar uiting aan en dan JA, dan verliezen ze even nuance uit het oog. Als jij dat niet begrijpt, dan heb je gebrek aan empathie.
Sommige gebeurtenissen zijn nu eenmaal niet zo vatbaar voor nuances.

Blijkbaar wel. Daarbij is het best handig om je emoties te kunnen scheiden van wat je daadwerkelijk uit of neerpent...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:22

Blijkbaar is dat verschillend, en pakt het de een wat harder dan de ander. Hoe harder iets je pakt, hoe moeilijker het is om nuance te zien. Oordeel daarom niet te hard over die mensen want dan ben je zelf geen haar beter. Jij weet namelijk niet hoe ze een dergelijke berichtgeving ervaren.

Ik weet van mezelf dat sommige dingen dusdanig hard aan kunnen komen bij mij, dat ik er overstuur van kan raken, 's nachts niet kan slapen en dat er heel veel emoties los komen op zo'n moment. Dan gaat het ratelen in mijn hoofd en die knop kan ik dan niet uit zetten. En de oorzaak daarvan die haat ik. Want je haat dat wat jou het meeste pijn doet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:35

Ik kan ook verschrikkelijk bot reageren als het over een onderwerp gaat wat mij heel erg raakt, zoals kindjes of dieren die onrecht aangedaan worden. Ik vind persoonlijk ook dat daar geen enkele vergoelijking voor is. Want als het je eigen kind is dat zoiets gebeurt dan denk je ook niet: ach hij zal er vast een heel goede reden voor hebben gehad etc. En hier op bokt, als er een topic geopend wordt over een paard wat mishandeld is geweest of zwaar verwaarloosd, dan ineens is er niemand die zegt goh misschien had de eigenaar er wel een heel goed excuus voor zijn dier zo te behandelen. Dat argument hoor je echter wel ineens als het over een nieuwsbericht vanuit het buitenland gaat. Alsof dat anders is. Gaat ook om een kind, of een dier. Ik heb gewoon mijn eigen mening, al dan niet gefundeerd, over dat soort dingen en volgens mij heb ik daar ook gewoon recht op.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:39

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met het ''drop je mening''-gehalte op fora zoals hier dus Bokt. Je leest iets, bent verontwaardigd en dan hóppa, is daar dat *snel antwoorden* balkje.

Dan heb je toch maar mooi even laten weten wat je vindt! :-) op naar het volgende topic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:45

wat is er onvolledig of incorrect aan het filmpje ? in welke context zou jij dat plaatsen, om het goed te praten ?
net als geld besteden, wat voor iets anders bedoeld was, i.p.v. aan iets , wat wereldwijd verboden is...
waarom moet je tegenwoordig maar overal begrip voor hebben ? een slechte jeugd, of wat dan ook als excuus voor de gruwelijkste misdrijven.
sorry, als buitenstaander is het makkelijk om zo een topic te plaatsen. voor de slachtoffers ? die zijn nog op zoek naar de juiste context...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:49

spicegirl schreef:
wat is er onvolledig of incorrect aan het filmpje ? in welke context zou jij dat plaatsen, om het goed te praten ?
net als geld besteden, wat voor iets anders bedoeld was, i.p.v. aan iets , wat wereldwijd verboden is...
waarom moet je tegenwoordig maar overal begrip voor hebben ? een slechte jeugd, of wat dan ook als excuus voor de gruwelijkste misdrijven.
sorry, als buitenstaander is het makkelijk om zo een topic te plaatsen. voor de slachtoffers ? die zijn nog op zoek naar de juiste context...

`Precies en ook al kunnen er verzachtende omstandigheden zijn, ik zei het in een ander topic net ook al: feit is dat je de keuze maakt om iets wel of niet te doen. En het maken van die keuze maakt dat je altijd verantwoordelijk blijft voor je daden. Je HOEFT niet een ander pijn te doen, te martelen of te doden. Niemand die je er toe dwingt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:53

sommige dingen zijn nu eenmaal zwart -wit. niet alles ntl.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:55

Ik geloof dat de verzachtende omstandigheden al wel vaker genoemd zijn.

Niemand praat het goed, alleen niet iedereen springt er bovenop als een hyena zonder eventjes verder te kijken. Ik denk dat er nooit iets zwart-wit is

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:56

Vjestagirl, wat nu als iemand jouw paard iets aandoet. Stel je dat even voor, zijn keel wordt doorgesneden bijvoorbeeld. Hoeveel nuance zou jij op kunnen brengen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:59

Een paard de keel doorsnijden vind ik toch wel behoorlijk zwart wit eigenlijk. Dat verdient een zwartwitte benadering.

Ik zal heus niet zeggen dat elke moord hetzelfde is. Iemand die vecht om te overleven zoals soldaten in een veldslag, dat is een ander verhaal dan iemand die voor de leut een kind verkracht en vermoord.