Wet werk en bijstand 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:30

Ok, het moet nog in de 1e kamer komen (20 dec meen ik) maar de kans dat het afketst is nihil: de nieuwe wet werk en bijstand 2012.

Grootste verandering in deze wet, is het zogenaamde gezinsinkomen. Dit gaat veel gezinnen treffen en grote gevolgen hebben voornoemde gezinnen. Ik noem maar een voorbeeld: een meisje van 20, wat nog bij haar ouders in woont. Haar ouders hebben een bijstandsuitkering, het meisje heeft een baan met een leuk salaris van € 1300 per maand. In dit geval hebben de ouders geen recht meer op een uitkering, maar zal het meisje met haar inkomen ook haar ouders moeten onderhouden.

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie hier van vinden? Zelf vind ik best heftig. Ik zou zelf best een bijdrage willen betalen aan m'n ouders, maar om ze nou te gaan onderhouden?

Abiola

Re: Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:39

Ik vind het een goede zaak dat het totale gezinsinkomen gerekend wordt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:43

Ik vind het niet meer dan normaal dat een kind vanaf een bepaalde leeftijd een financiële bijdrage levert aan het gezin.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:45

EEN financiele bijdrage is wat anders dan het hele gezin onderhouden met 'r 1300 euro. Ik vind het belachelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:45

Waaruit blijkt dan dat de uitkering in zijn geheel komt te vervallen?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:46

Tuurlijk moet er bezuinigd worden. Van jouw voorbeeld vind ik dat de 20 jarige dochter wel iets mag bijdragen per maand ja maar niet volledig! Hoe bouw je dan vermogen op? Het is al moeilijk zat om als jongere zijnde rond te komen met een eigen huis. Laat staan wanneer je besluit om het huis uit te gaan, mag je gelijk gaan lenen om spullentjes te kunnen kopen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:46

Ik vind dit wel ver gaan.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:52

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:54

Heino: ik heb er deze week een cursus over gehad, het wetsvoorstel wordt 20-12 door de 1e kamer behandeld. De nieuwe wet zou op 01-01-2012 al in moeten gaan en is een soort voorloper van de Wet werken naar vermogen die (geloof ik) in 2013 komt.

Ik vind het bijvoorbeeld wel heel goed, dat inwonende meerderjarige kinderen geen recht hebben op een uitkering. Maar om nou als kind je ouders te moeten onderhouden, vind ik wat ver gaan. Een bijdrage is wel heel normaal, maar je hele salaris?

Ook nog een raar puntje in de wet: als je jonger dan 27 bent, heb je een soort wachttijd van 4 weken, welke je moet benutten om te gaan solliciteren. Heel goed natuurlijk! Maar...deze regel geldt niet als je net uit de gevangenis komt, dan heb je meteen recht op een uitkering. En als je dus door een relatiebreuk met je kindje van 4 jaar oud (om maar een voorbeeld te noemen) zonder inkomen zit, moet je dus wel eerst 4 weken wachten. Vond ik wel een beetje krom...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:57

Ik vind dat ze in bepaalde situaties gelijk hebben, er mag ook wel eens wat meer onderzoek komen na de uitkeringen en aan wie ze worden gegeven.
Ik merk namelijk dat er nogal veel luie huisvrouwtjes van een jaar of 40 met kinderen van boven de 16 zijn die niet werken, dikke onzin natuurlijk. Je kunt zat wachten dat je een paar uur per week gaat schoonmaken ofzo. Maar dat is natuurlijk lange niet zo voordelig als voor 600 euro in de maand op je luie kont te gaan zitten.
Dus ja van mij mag er wel wat veranderen, van mijn belastingcenten worden er een hele hoop niksdoeners betaald, laten die zichzelf maar gaan onderhouden.
Mensen met een serieuze afwijking, lichamelijke of geestelijke ziekte etc. kunnen wel een uitkering krijgen of een PGB in mijn ogen.
De rest kan prima wachten dat ie voor zichzelf zorgt, of zich laten onderhouden door de dochter of man in dit geval.
Ga dus zeker akkoord hiermee! En ja 1300 is weinig geld maar als je een beetje je best doet kun je best zien dat je een baantje krijgt. Ja dat zal niet altijd leuk werk zijn, maar moet alles in het leven leuk zijn?
Ik werk me dan in in ieder geval niet rot voor zulke mensen later. Dat is mij ook wat waard. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:03

Britty schreef:
Ik vind het bijvoorbeeld wel heel goed, dat inwonende meerderjarige kinderen geen recht hebben op een uitkering. Maar om nou als kind je ouders te moeten onderhouden, vind ik wat ver gaan. Een bijdrage is wel heel normaal, maar je hele salaris?

Dat is idd heel hard. Aan de andere kant, ik zou het ook niet tof vinden wanneer de ouders alsnog honderden euro's per maand krijgen terwijl dochterlief honderden euro's vrij te besteden heeft per maand (ervan uitgaande dat dochterlief al kostgeld betaalt). Heel l*llig, maar dan heb ik liever dat die uitkering naar de ECHT arme mensen gaat dan naar mensen die eigk wel rond kunnen komen (zij het met geld van dochterlief).

Verder ga ik mee met maai_ke, uitkering is er voor mensen die ECHT geen werk hebben, niet voor mensen die wel zouden kunnen werken maar het niet doen. Daar ken ik er helaas genoeg van, onder het mom van "ja maar ik kan echt niks vinden en mijn diploma's zijn niets meer waard". Tja vervelend, maar er zijn genoeg postbedrijven die zitten te springen om werknemers.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:07

O ik vind het in bepaalde gevallen juist heel goed hoor! Ken nog wel een voorbeeld van een gezien met 6 kinderen, welke allemaal een uitkering hadden, ze hadden alles tezamen maandelijks € 3500 netto! Dat is toch gewoon te gek voor woorden!!! Maar ik moet dan toch ook denken aan een kind met een baan, die hard werkt om bijvoorbeeld haar paardje te kunnen behouden en nog wat probeert te sparen om later op zichzelf te kunnen wonen. Daar gaat het hard aankomen, want dat gaat natuurlijk niet meer lukken als je de huur, verzekeringen en boodschappen voor je hele familie moet gaan betalen..

Ik denk dat door deze nieuwe wet heel veel werkende thuiswonende kinderen spontaan gaan "verhuizen", waardoor we het bij de sociale recherche weer heeeeel druk gaan krijgen

*edit* nogmaals, ik ben zeker geen tegenstander van de nieuwe wet, maar ik denk dat de impact wel heel groot gaat zijn en ben gewoon wel heel benieuwd wat anderen daar van vinden
Laatst bijgewerkt door Britty op 11-12-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:08

Er komt een huishoudinkomen waarbij de verdiensten van alle gezinsleden worden meegenomen. Hier is een folder voor uitkeringsgerechtigden uit de gemeente Amsterdam, Folder.

Natuurlijk kan je als kind best iets bijdragen aan het inkomen maar ik vind dit nogal ver gaande wetgeving. Het kan er volgens mij ook wel voor zorgen dat veel ouders hun kinderen niet meer kunnen of willen opvangen als er iets gebeurd. Stel dat ik een van mijn baantjes verlies, ik kan dan mijn huur niet meer betalen en moet dus ergens anders naartoe. Als mijn ouders dan een uitkering ontvangen mag ik wel weer bij hen in komen wonen, maar mijn restinkomen (E 300) wordt dan van hun inkomsten afgetrokken, maar ik word niet verplicht om mijn inkomsten aan hen te geven. Dan denken zij er misschien wel 2 keer over na, voor ik terug mag komen.

@maai_ke, kan jij in de portomonnee van die mensen kijken? Of weet jij alles van hun situatie? Ik vind dat je nogal stevige aannames maakt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:10

Britty schreef:
die hard werkt om bijvoorbeeld haar paardje te kunnen behouden

Hartstikke leuk zo'n paard, maar van dat paard kunnen twee achterstandsgezinnen een maand eten :)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:12

Dus dan moet dochterlief haar eigen bij elkaar gespaarde paardje maar verkopen, omdat haar vader/moeder het vertikt om te gaan werken?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:14

Britty schreef:
O ik vind het in bepaalde gevallen juist heel goed hoor! Ken nog wel een voorbeeld van een gezien met 6 kinderen, welke allemaal een uitkering hadden, ze hadden alles tezamen maandelijks € 3500 netto! Dat is toch gewoon te gek voor woorden!!! Maar ik moet dan toch ook denken aan een kind met een baan, die hard werkt om bijvoorbeeld haar paardje te kunnen behouden en nog wat probeert te sparen om later op zichzelf te kunnen wonen. Daar gaat het hard aankomen, want dat gaat natuurlijk niet meer lukken als je de huur, verzekeringen en boodschappen voor je hele familie moet gaan betalen..

En dan komt die familie heeeeel gauw tot de conclusie dat ze wel kunnen werken! Moet je maar eens opletten hoeveel thuiszittende niksnutten dan niet meer te goed zijn voor een baantje als schoonmaker of bij een postbedrijf. ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:15

Britty schreef:
Dus dan moet dochterlief haar eigen bij elkaar gespaarde paardje maar verkopen, omdat haar vader/moeder het vertikt om te gaan werken?

Ze kan ook het huis uitgaan? Ik heb in ieder geval helemaal geen zin in Belasting betalen voor mensen die niet willen werken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:16

Ik kan eigenlijk nergens vinden of dit ook andersom geldt... Dus dat je als kind een uitkering hebt en je ouders werken. Krijgt het kind dan ook minder of geen uitkering meer?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:16

Heino schreef:
Britty schreef:
die hard werkt om bijvoorbeeld haar paardje te kunnen behouden

Hartstikke leuk zo'n paard, maar van dat paard kunnen twee achterstandsgezinnen een maand eten :)

Dus als zo iemand nou hard werkt om haar paardje te betalen, zou er in jouw ogen dus maar een achterstandsgezin van eten voorzien moeten worden en peerd de deur uit?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:17

Bromfiets, in mijn vorige post staat een link naar een folder van de gemeente Amsterdam, zoals ik die lees volgens mij wel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:18

Abiola schreef:
Ze kan ook het huis uitgaan? Ik heb in ieder geval helemaal geen zin in Belasting betalen voor mensen die niet willen werken.

Helaas hebben we ook een flink huisvestingstekort, maar da's idd een optie.

DeSa: nee, dat zeg ik niet. Ik probeer aan te geven dat een paard een luxeproduct is en dat er mensen zijn die over heel andere zaken klagen dan een dier moeten verkopen. Ik probeer het even in context te plaatsen. En alle uitkering die (indirect) naar iemand's paard gaat, kan niet ook nog eens uitgegeven worden aan een achterstandsgezin...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:19

Ik vind het eigenlijk best logisch dat je gekort wordt op je uitkering als er iemand in je gezin een leuk salaris heeft per maand. Als pa een voltijd baan heeft is het toch ook logisch dat hij betaald?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:21

Kind krijgt dan inderdaad ook geen uitkering meer, als de ouders werken. En dat vind ik dus heel goed.

Ik vind m'n papa en mama echt heel lief, maar als zij het vertikken om te gaan werken, ga ik dus niet m'n paarden verkopen, zodat zij weer een maandje op de bank kunnen zitten!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:23

Britty schreef:
Ik vind m'n papa en mama echt heel lief, maar als zij het vertikken om te gaan werken, ga ik dus niet m'n paarden verkopen, zodat zij weer een maandje op de bank kunnen zitten!

En logisch :)
Overheid kan denk ik beter investeren in gedwongen arbeid (wat deels ook al gedaan wordt). Moeten we alleen eens stoppen met alle baantjes die men liever niet doet aan goedkope Polen over te laten...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:24

Britty schreef:
Kind krijgt dan inderdaad ook geen uitkering meer, als de ouders werken. En dat vind ik dus heel goed.

Dan moet je het huis uit gaan... Heel banketstaaf, maar het is wel een beetje de kool en de geit situatie. Je kunt niet verwachten dat je altijd en - en - en kunt doen.

Persoonlijk zie ik liever dit soort dingen dan bezuinigingen in de zorg en het onderwijs