zieke wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

zieke wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:34

Naar aanleiding van het topic over een meisje van 13 die door haar klasgenootje voor een vrachtwagen is geduwd en dit niet overleefd heeft, open ik dit topic.

Wordt de wereld steeds zieker? of gebeurde dit vroeger ook alleen werd er niet zo uitgebreid verhaal van gemaakt.
En lijkt het steeds erger te worden en steeds vroeger te gebeuren, of is dit altijd al zo geweest.

Laatst heb ik een aflevering gezien van Oprah.....
Dat ging over 2 meisjes (en hun zusje) die door hun broers (en later ook hun vader, die meende wel te willen weten wat hun broers dan allemaal deden) werden misbruikt. (vanaf hun 5e! broers waren toen 9 ofzo meen ik).
Moeder wist wat er gebeurde maar sluitte haar ogen.
Na een paar jaar kwam de buurvrouw erachter en zijn de jongens en hun vader opgepakt.
In de cel tijdens het verhoor, vroeg een agent (ook aanwezig tijdens de show van Oprah) iets aan de broers, iets wat ze nog graag zouden willen voor ze de cel in gingen of zoiets....en het antwoord wat 1 van de 2 gaf, raakte me zo....hij zei:

" some Quality time with my sisters" ....

de haren op mijn rug gingen overeind staan, als ik agent geweest was....had ik die jongen (toen een jaar of 16) de hele tent doorgeslagen! (ik weet het, ik zou misschien een slechte agent zijn)

Maar die jongen heeft 5 jaar zijn zusjes misbruikt.....dan wordt hij opgepakt....heeft geen spijt, maar geeft aan graag nog wat meer tijd met zijn zusjes door te willen brengen!

Ik wist gewoon niet wat ik hoorde. (tijdens de show waren we weer een paar jaar verder, zusjes zijn inmiddels jaar of 19) en horen we de broers, die dan zogenaamd " spijt" hebben...... Yeah right, sorry, maar ik geloof dat niet, en ook al zou het wel zo zijn.....heb ik geen medelijden met ze en mogen ze wat mij betreft hun hele leven achter de tralies doorbrengen (of erger).

En zo zie ik wel meer voorbeelden van dingen die in deze tijd gebeuren, waar ik niet bij kan, dat je als ouders zijnde er niks aan doet.....want misschien worden sommige kinderen " bedorven" geboren (ik weet het niet hoor).....maar ook de opvoeding laat soms te wensen over.

Tuurlijk hebben we ook mensen als Hitler gehad.....ook zo'n zieke geest en zo zijn er nog wel een paar hele extreme geweest in het verleden

Ligt het aan mij, of lijkt de wereld echt steeds zieker te worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:38

Ik geloof dat er altijd al zieke mensen waren. Ik denk niet dat dit echt toeneemt. Door de wereldwijde communicatie/internet lijkt dit meer te zijn maar vroeger hoorde je dit niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:39

Nee, alleen is er steeds minder taboe en steeds meer media waardoor je alle gevallen hoort. Vroeger hoorde je er nooit wat van of werd het weggestopt/in de doofpot.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:41

dat van dat meisje voor de vrachtwagen had ik nog niet gehoord..

het andere verhaal al wel..

maar inderdaad, wat lopen er toch verschrikkelijke mensen rond op deze wereld..

Faya__

Re: zieke wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:42

Ik denk dat er niet meer zieke/rare mensen rondlopen maar dat door internet en andere media het steeds meer mensen bereikt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:45

Dat verhaal van Oprah heb je een beetje verkeerd omschreven.
De vader begon ze eerst te misbruiken en daarna de broers die toen rond de 11 waren de meisje waren rond de 6.
Ik neem het de broers niet kwalijk, hun vader deed het, hun dachten dat het normaal was.
Dat wij dat niet zien is logisch maar als je zo opgroeit weet je niet beter.
Het is natuurlijk erg vervelend dat het gebeurt is en het had niet gemogen maar hoe je opgroeit bepaald heel veel van hoe je de wereld ziet en wat je normen en waarden zijn.
Dat de moeder er wel van had mogen zeggen of iets aan had moeten doen zeker weten maar als buitenstaander is het heel makkelijk om dingen te roepen als je er middenin zit zie je soms geen uitweg en deze man was ook naar zijn vrouw niet erg netjes.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:45

en dat vraag ik me dus een beetje af....is het echt zo dat het gelijk gebleven is, of worden mensen ook meer op ideeen gebracht door de media.
Het is een feit dat er tegenwoordig meer mensen gestrest etc. zijn door het drukke leven van nu. Meer mensen raken overspannen etc. en doen hierdoor soms gekke dingen.

Daarom vroeg ik me af of dat dit soort gekken ook steeds vaker voorkomen, of dat het zo lijkt?

het " ver van je bed" verhaal komt steeds dichterbij voor mijn gevoel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:47

zonnebloem18 schreef:
De vader begon ze eerst te misbruiken en daarna de broers die toen rond de 11 waren de meisje waren rond de 6.
Ik neem het de broers niet kwalijk, hun vader deed het, hun dachten dat het normaal was.
Het is natuurlijk erg vervelend dat het gebeurt is en het had niet gemogen maar hoe je opgroeit bepaald heel veel van hoe je de wereld ziet en wat je normen en waarden zijn.
Dat de moeder er wel van had mogen zeggen of iets aan had moeten doen zeker weten maar als buitenstaander is het heel makkelijk om dingen te roepen als je er middenin zit zie je soms geen uitweg en deze man was ook naar zijn vrouw niet erg netjes.

Nee hoor, de ene broer was begonnen, daarna de andere broer......en later na een " familiegesprek" (zo is het letterlijk gezegd tijdens de show) vroeg de vader aan 1 van de dochters wat ze dan bij de broers moesten doen. Dus dit weet ik echt zeker. Volgens mij was deze aflevering ong. 2 weken geleden op donderdagmiddag op tv.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:49

Woensdag 2 November
Tijd Beschrijving
14:55 - 15:50 De 19-jarige tweelingzussen Kellie en Kathie zijn vanaf hun vijfde jaar misbruikt door hun twee oudere broers en vader. Bij Oprah vertellen ze hun verhaal.

ik kan alleen de show nergens terugvinden

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:50

Sorry je hebt gelijk ik ben even gaan zoeken.
Maar ik geloof nooit dat een jongen van 10 zelf op het idee komt om zoiets te doen.
Citaat:
Kellie Henderson was just a child when she was forced to do the unthinkable: stand guard for her oldest brother Andrew while he raped her twin sister Kathie in the basement of their family's Wichita, Kansas, home.

Kellie knew all about the horror Kathie was going through—because it was happening to her too.

According to the twins, Andrew started molesting them when they were 5 years old and he was 10. At a time when most kindergartners are having play dates and living carefree lives, Kellie and Kathie were being fondled and molested in their own home—at the hands of a sibling. Soon, the twins' other older brother Matthew also began abusing them, and Kellie and Kathie say there came a time when they were being raped almost every day.

After years of living in fear, Kellie and Kathie worked up the courage to tell their mother what was happening. She told the twins' father...and he raped them too.

Read more: http://www.oprah.com/oprahshow/Behind-C ... z1g28jqhUZ

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:54

:D geeft niet, maar het was zo in mijn geheugen gegraaft! zo ziek!
en dan een vader die ook eens wil kijken....verschrikkelijk. En de reactie van die broer toen hij opgepakt was....ja sorry, gewoon ziek.

En die jongen van 10? blijkbaar komt hij wel zelf op het idee, of misschien heeft hij ergens iets gezien, maar dan nog! ik vind het geen excuus, want die meisjes hebben er niks meer aan!

En ook die moeder heeft geen excuus! zoals oprah al zei, dit is geen gezin, en dat is NIET je moeder. Een moeder hoort je te beschermen. Deze moeder deed niks!

ik heb er geen woorden voor, misschien is de aflevering ergens terug te zien, ik vond het een hele ontroerende en mooie aflevering, en erg goed dat deze uitgezonden is, dit gebeurt zoveel vaker dan iedereen denkt!

Ook heb ik op het nieuws weleens vaker gehoord dat kinderen tussen de 8 en de 12 dingen doen waarvan je je af vraagt hoe ze erbij komen.....

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:55

Citaat:
After years of living in fear, Kellie and Kathie worked up the courage to tell their mother what was happening. She told the twins' father...and he raped them too.

Dit vind ik wel het ergste zeg... durven ze er eindelijk wat van te zeggen.. pff..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:59

Een 10-jarige kan wel zelf op zo'n idee komen, alleen is er dan in de opvoeding ook iets niet helemaal goed gegaan..

Ik denk niet dat de wereld zieker wordt. Denk maar eens aan de afschuwelijke martelpraktijken van de Romeinen, of het feit dat ouders hun kinderen meenamen voor een uitje als er iemand werd opgehangen of onthoofd. Of de methodes van christenen op hun reisjes om mensen te overtuigen te bekeren.

Er gebeuren altijd hele nare dingen. Alleen weten we van vroeger vooral de grootschalige gebeurtenissen. Dit is micronieuws, en daardoor zijn er veel meer nieuwberichten, maar is de daadwerkelijke impact per bericht veel kleiner. Niet dat het minder érg is, maar het raakt wel een zeer beperkte groep mensen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:59

Vreselijk wat die meisjes is overkomen, door iedereen waar ze op zouden moeten kunnen vertrouwen verraden. Vader, broers, moeder. 'Gelukkig' is het niet iets van de laatste tijd (groot voordeel van geschiedenis studeren, de wereld van nu ziet er ineens een stuk prettiger uit).

De wereld wordt niet zieker, de wereld wordt alleen kleiner door tv, internet etc. Dit soort dingen gebeurt al sinds onze voorouders in dierenvelletjes op mammoeten jaagden (waarschijnlijk daarvoor ook al), maar toen wist alleen de eigen stam ervan. Tegenwoordig wordt zoiets al snel wereldnieuws.

Door internet, tv ed wordt het ook steeds moeilijker om iets stil te houden. Vroeger werd zo'n verhaal niet geloofd als het door 1 persoon naar buiten werd gebracht ("dat zou de pastoor nóóit doen!"), nu duikt de media er boven op en wordt iedereen die er iets van zou kunnen weten ondervraagd.

Sky_As: vroeger hadden mensen óók een hoop stress, alleen van een heel andere orde ('gaat de oogst mislukken?', 'verhongeren we deze winter?', 'komt het leger van de vijand ons land platbranden?'). Onder andere door de media en een veranderde mentaliteit weten we nu dat er ook mensen zonder stress leven, en dat wil iedereen. Als dat niet lukt krijgen ze nog meer stress, mensen kunnen ongeluk moeilijker accepteren dan in het verleden. Ik denk dat veel dingen die we nu verschrikkelijk vinden vroeger 'bij het leven' hoorden. Het was erg, maar je deed er toch niets tegen. Denk aan kasteelheren die voor de lol op hun boeren jaagden, ridders die vrouwen verkrachtten, slaven die als beesten behandeld werden.

Vroeger wilde men ook niet te veel over misdaden nadenken, misschien omdat het leven al zwaar genoeg was, misschien omdat ze bang waren dat het ongeluk zou aantrekken - als je het over de duivel hebt trap je op z'n staart. Tegenwoordig lijkt men een bijna ziekelijke fascinatie voor dit soort zaken te hebben, ieder detail, hoe gruwelijk ook, wordt gepubliceerd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:01

ja verschrikkelijk allemaal.... het spijt me, maar je zou gewoon bijna geen mens willen zijn.
en tuurlijk moeten de goede het altijd ontgelden door de slechte.
Maar door alle berichten en zieke gedachtes, zou je haast denken dat het er bij de mens toch een heel deel "ingefokt" is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:04

Sky_As schreef:
zonnebloem18 schreef:

Nee hoor, de ene broer was begonnen, daarna de andere broer......en later na een " familiegesprek" (zo is het letterlijk gezegd tijdens de show) vroeg de vader aan 1 van de dochters wat ze dan bij de broers moesten doen. Dus dit weet ik echt zeker. Volgens mij was deze aflevering ong. 2 weken geleden op donderdagmiddag op tv.

dat klopt idd, heb ik ook gezien. De vader vroeg aan de meiden wat hun broers dan deden en hij deed daarna hetzelfde. :r

Ik weet niet of het vroeger erger was dan nu. Wat ik wel weet is dat nu alels bekend wordt gemaakt via de media. vroeger had je regio nieuws, dat er iemand was misbruikt kwam vaak al niet buiten de familie en ik weet dat er vroeger ook veel mesnen zijn misbruikt. Of dat dat nu meer is of dat het komt doordat de mensen het nu openbaar maken en vroeger niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat zolang er mensen zijn, er ook zieke mensen zijn. Niet meer of minder dan vroeger. Wel vind ik dat het respect van vroeger weg is. Jij en je tegen een leraar zeggen vind ik niet ok. Moet er ook niet aandenken dat mijn kinderen mij bij de voornaam gaan noemen en wil ook dat mijn kinderen u zeggen tegen opa en oma.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:04

Sky_As schreef:
Maar door alle berichten en zieke gedachtes, zou je haast denken dat het er bij de mens toch een heel deel "ingefokt" is.

Ongetwijfeld. Het recht van de sterkste is vaak ook het recht van de gemeenste.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:39

Volgens mij wordt de wereld helemaal niet steeds zieker. De wereld in het algemeen blijft even ziek of gezond als altijd, er zijn enorm veel mensen en bij één op de heel veel zit een draadje los, of raakt een draadje los door blootstelling aan serieus nare dingen (oorlog).
Als we het niet over de wereld, maar alleen over het 'beschaafde' Westen of over Nederland hebben denk ik dat we juist steeds minder ziek worden. Als er namelijk procentueel net zoveel gewelddadig gekke mensen zouden zijn als een jaar of vijfitg geleden (dus net ná de oorlog) dan zouden er heel wat meer nieuwsberichten over 'zieke' incidenten zijn. Er zijn immers meer mensen gekomen, dus in absolute aantallen zouden er meer dingen moeten gebeuren.
Ik denk dat door onder andere instellingen als jeugdzorg, bureau HALT, de sterk toegenomen aandacht voor en kennis over de psychologie van daders en de toegenomen mondigheid van (potentiële) slachtoffers er nu veel minder mensen werkelijk ontsporen. Alleen met het afnemen van het aantal werkelijke gekken in ieders omgeving en het toenemen van de toegang tot allerlei soorten informatie is ook de interesse van mensen in andermans ellende sterk gegroeid. En daardoor is er ongelooflijk veel aandacht voor nare incidenten. Zoveel aandacht dat mensen al tien keer een oordeel hebben verkondigd voordat goed en wel bekend is wat er werkelijk gebeurd is.
Over het feit dat het zomaar kan gebeuren dat ik toevallig degene ben die een doorgeslagen malloot tegenkom kan ik niet wakker liggen. Ik kan ook een autoongeluk krijgen, onhandig van de trap vallen of een ongeneeslijke ziekte krijgen. Such is life. Van het feit dat mensen om redenen die ik niet kan begrijpen liever klakkeloos napraten wat de media schrijven, zonder aandacht voor nuances en zonder af te wachten of een verhaal misschien meer om het lijf heeft dan 'intens verdorven jongen duwt zonder enige aanleiding expres en met voorbedachte rade onschuldig meisje voor een vrachtwagen' kan ik bij tijden heel verdrietig worden. Hoe is het toch mogelijk dat we allemaal zonder enige twijfel overtuigd kunnen zijn van de monsterlijke slechtheid van een onbekende ander, en als we zelf een keer iets niet helemaal goed doen wel duizend excuses en heel begrijpelijke redenen hebben voor ons gedrag?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:54

Ik denk niet dat het erger is geworden, wel dat we steeds meer horen. Vroeger ging alles veel meer in de doofpot.
Als er dan iemand tijdens een ruzie in de kroeg werd doodgeslagen stond het niet eens in het lokale suffertje, maar het gebeurde wel.
En laten we het over de incest/misbruik verhalen van vroeger maar helemaal niet hebben, geloof dat dat eerder minder is geworden dan meer mede door de aandacht die er voor is, kinderen weten tegenwoordig eerder wat wel en niet klopt volgens mij en hebben meer plekken waar ze terecht kunnen met hun verhaal.
Vroeger kreeg je als kind op je donder van de dominee of de pastoor als je zo iets beweerde........
En als je al geloofd werd moest je je mond maar houden ander had je geen leven.
Tegenwoordig lees/hoor je alles wat er wereldwijd gebeurd, tot in de verste uithoeken dan word je er dus ook meer mee geconfronteerd, dit zal de een op een idee brengen maar de ander juist weerhouden denk ik.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:56

Eh, wij zijn allemaal mensen en bepalen het beeld van de wereld.
Ik doe mijn best om verantwoord te leven, meer kan ik niet doen.
Maar zoals een zandkorrel alleen er niet toe doet en miljoenen zandkorrels een strand vormen, zo kunnen wij best samen proberen de wereld er heel leuk uit te laten zien, toch?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:59

Op de wereld zijn er altijd al zieke mensen geweest. In de bijbel (ik geloof zelf) staan ook zieke verhalen ;)
Mensen sporen nou eenmaal niet.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:03

blokje schreef:
Op de wereld zijn er altijd al zieke mensen geweest. In de bijbel (ik geloof zelf) staan ook zieke verhalen ;)

Mensen sporen eenmaal niet? Niet te algemeen worden, hè. Ik wel hoor :j .

En verbeter de wereld begin bij jezelf zou ik tegen alle mensen willen zeggen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:04

Slechte mensen waren er altijd geweest al duizenden jaren hoor, meestal werden ze dan opgeruimd d.m.v. doodsstraffen en of levenslange opsluiting tot aan het overlijden of door lynchpartijen.

Er werden toen al erge dingen met de mensen uitgehaald hoor.

Tegenwoordig zijn er veel te veel mensen op de wereld en dan nemen deze soort mensen helaas ook toe.

Mensen is het ergste diersoort wat er bestaat, ze zijn tot alles in staat.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:09

Ersina schreef:
blokje schreef:

Mensen sporen eenmaal niet? Niet te algemeen worden, hè. Ik wel hoor :j .

En verbeter de wereld begin bij jezelf zou ik tegen alle mensen willen zeggen.

Is ook zo :P sorry er leven mensen op aarde die gewoon ziek zijn in hun hoofd.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:17

Ik denk eigenlijk juist dat het minder word, maar dat je er wel steeds meer van hoort.
Vroeger was het normaal om je kind te slaan, je kind op jonge leeftijd te laten werken,
je vrouw een klap te verkopen als man e.d. Alleen toen hoorde je er niet zoveel over.