Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:49

Vandaag heb ik op de radio het nieuwsbericht gehoord, dat ze de normen en waarden op school weer willen aanscherpen. Een belangrijk punt was dat de leerling de docent weer moet aanspreken met u en meneer/mevrouw.
Het is nou al (blijkbaar) normaal om je leraar of lerares aan te spreken met je of jij.. of aan te spreken bij de voornaam.

Ze hopen hiermee te bereiken dat leerlingen weer respect krijgen voor de docenten...
Wat vinden jullie hier nou van.. zou dit nou echt werken?

Kijk, naar mijn mening is het inderdaad begonnen met het feit dat de leerling geen u meer hoefde te zeggen... en de ''afstand'' kleiner werd... en dat daardoor de docent minder gezag ging uitstralen.

Maar, u is voor mij maar één woordje... het gaat mij meer om de toon waarop iets word gezegd.
Je kunt iemand heel respectvol met jij aanspreken... en je kunt heel minachtend overkomen ondanks het woord u gebruikt.

Met andere woorden, er is volgens mij veel meer nodig dan alleen dit... de jeugd word o.a steeds brutaler over het algemeen... en hier spelen de ouders zeker ook een rol in... dit is voor mij meer de kern van het probleem..

Ik ben benieuwd wat de rest hier van vind.

corientjuhh

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:51

Bij ons op en voortgezet onderwijs moest ook gewoon u en meneer/mevrouw
Op basisschool niet
Nu op het MBO mag je gewoon bij voornaam en met je en jij
Maar dat verschilt per docent zijn een paar die u willen maar ook die het niks uitmaakt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:53

Respect moet vanuit je zelf komen denk ik, en niet vanuit taalgebruik..
Je kan ook zonder respect u en mevrouw zeggen, maar de toon maakt de muziek :D .

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:54

hm, lastig.
ik zit nu in 4 havo, spreek de leraren eigenlijk altijd wel netjes aan met u of meneer/mevrouw.
maar er zijn ook een paar leraren die ik al vanaf de brugklas erg goed ken, en die spreek ik niet altijd aan met u of meneer/mevrouw, dit zijn er ook maar een paar en die vinden dit ook niet erg.
ook hebben we een paar docenten op school die aangesproken willen worden met de voornaam, of een paar die het niet uitmaakt.
denk dat het er ook maar net aan ligt op wat voor school je zit, wat voor leerlingen en wat voor leerlingen erop zitten, ik zit bijvoorbeeld op een hele nette school, 'kak' school en ik merk dat de meeste leerlingen wel respect hebben voor de leraar, maar hoor soms ook hele andere verhalen van vriendinnen van andere scholen.

Aan de ene kant vind ik het dus goed, maar hoe willen ze dit controleren en nastreven?
ben benieuwd!

Anoniem

Bullshit.

Bij mij op de basisschool, Juf [voornaam] In die 9 jaar dat ik daar heb gezeten heb ik 1 een leerling respectloos zien doen tegenover een lerares. Eerlijk gezegd, verdiende die lerares dat ook, die was op dat moment compleet ontspoort bezig. Middelbare school: Mevrouw [achternaam], mijn god wat heb ik een lol gehad. 6 jaar lang zat alles en iedereen te kloten. Hoger onderwijs: [voornaam] (geen meneer [voornaam], maar gewoon voornaam), niks geen problemen. Er is onderling respect, iedereen zit op 1 niveau en alles gaat goed.

HappyBuddha

Wij zeggen eigenlijk altijd meneer/mevrouw *achternaam*, en leraren willen niet hebben dat we u zeggen dus t nut snap ik niet zo :+

StableDoor

Het is bij mij op school gewoon u, meneer en mevrouw. De meeste leraren vinden het echter wel goed om met jij aangesproken te worden, ik denk dat je als docent dan wel minder respect krijgt. Ik heb er niet echt een reden voor dat ik dat denk, behalve dan ervaringen op school.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:55

Op de basisschool weet ik niet meer of dat moest of niet, maar ik zeg nu (op de middelbare) standaard u tegen docenten. Zo is het mij aangeleerd en ik vind het ook veel beleefder. :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:55

Ik geef nu les aan 50+'ers. Ben dus hun docent. Maar ik ben nog maar 27. En mijn oudste leerling is 75. Da's best ingewikkeld :=

Ik heb aan het begin erg moeite gehad om 'je' tegen ze te zeggen, ondanks dat ze dat allemaal graag wilden. Ik ben opgevoed dat ik mensen die ouder zijn dan ik of die een bepaalde functie bekleden, altijd vousvoyeer. Dus nu was het: "Mag ik 'je' tegen u zeggen?" :))

En aan het eind van de avond zei ik 'je' tegen hen en zeiden ze tegen mij 'u': "U doet het heel erg leuk hoor!" _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:56

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat kinderen, tot een jaar of 16 of 18, hun leraar met u aanspreken eigenlijk.. Ik had nóóit een leraar met je of jij durven aanspreken hoor. Maar ik vind eigenlijk dat de leraren dat zelf moeten regelen, respect moeten vragen van de leerlingen.. dat is niet echt de taak voor de scholen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:59

Mijn leerlingen zeggen ook mevrouw en u tegen me, een aantal weten mijn voornaam wel maar daar reageer ik niet op. Maar ik zie inderdaad ook heel goed dat dat echt niet het enige is waardoor leerlingen meer respect voor je hebben. Aan de ene kant zijn de leerlingen een stuk brutaler dan toen ik zelf 10 jaar geleden nog op de middelbare school zat, maar de samenleving is ook goed aan het veranderen in dat opzicht. Vaak verklaart het gedrag van ouders al een heleboel over het kind..

Ragdollcat

Het is maar een woord.

Het ligt aan de opvoeding, de kinderen worden niet meer opgevoed, daar ligt het probleem en dat de ouders ze overal hun zin geven en gelijk geven :+ :+ :+ .

horzlover

haha geniaal

bij mij o school is met meneer<achternaam><voornaam> mevrouw<voornaam><achternaam> ik heb respect voor leraren in tegenstelling tot sommige klasgenootjes. ik zewg altijd u tegen ouderen dames/ heren en leraren.

Hoorde dat mijn opa en oma het nog zo fijn vinden dat ik als enige van de kleinkinderen u zeg. heb ik zelf nooit door gehad was gewoon gewoonte :Y)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:00

Ach, ik heb vorig jaar lesgegeven aan Havo 5 en VWO 6. Die mensen zijn 17, 18, 19, en schelen qua leeftijd dus erg weinig. Sommigen zeiden dan ook 'je' tegen mij, vond ik prima, als ze maar het positie-verschil in hun hoofd houden en me fatsoenlijk aanspreken. Hoewel het merendeel toch netjes 'u' zei trouwens...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:01

Op het MBO spreek ik sommige docenten aan met u.
Andere je of jij. Maar dat geven ze aan.
Ben ik met een project bezig in een 'vergadering' dan word het standaard u.

Nu loop ik stage op een golfbaan. Daar is het tegen de klant u.
Personeel onderling regelmatig jij, tenzij hier een klant bij zit, of telefoon gesprek bezig is op het kantoor.
Als ik zelf een klant bel of benader begin ik met u. Heb ik een heel soepel gesprek willen ze vaak ook wel dat je jij zegt. Of het 'floept' er perongeluk uit. Als het een beetje lacherig gaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:02

In de les hier op 2 athneum zeg wij [meneer/mevrouw] achternaam, onderling gewoon de achternaam :')
Ik zeg meestal wel U, soms je...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Zijn hier trouwens ook mensen die 'u' zeggen tegen hun ouders?

Ik had vroeger een vriendinnetje die dat deed. Dat vind ik dan weer te afstandelijk... Wel tegen mijn opa en oma, maar pa en ma zijn gewoon 'je' :j

Goof

Ik sta voor de klas (VMBO) en bij ons is het gewoon een schoolregel dat docenten met 'u' worden aangesproken. Ik wens ook zo aangesproken te worden.
Niet omdat ik oud ben, wel omdat ik ouder ben. Ik sta niet op gelijke voet met mijn leerlingen, er is een zekere afstand en het 'u' zeggen zie ik wel degelijk als een (klein) stukje respect.

Lottexxx

Ik vind het heel normaal de leraar/lerares met u aan te spreken of met meneer of mevrouw, ik denk niet dat het veel uit zal maken qua respect bij mensen die het niet doen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:04

EskeGirl schreef:
onderling gewoon de achternaam :')

Dat valt nog mee, dat doen ze bij ons in afkortingen. En die afkortingen bestaan vaak uit de eerste 3 letters van je achternaam en dan de eerste letter van je voornaam, dus daar krijg je nogal bijzondere afkortingen van

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:05

Ragdollcat schreef:
Het is maar een woord.

Het ligt aan de opvoeding, de kinderen worden niet meer opgevoed, daar ligt het probleem en dat de ouders ze overal hun zin geven en gelijk geven :+ :+ :+ .

Dit inderdaad ook.
Denk dat het gebruik van 'u' wel kan helpen, maar niet dat het per se verplicht moet worden..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:05

Rijerijerije schreef:
Zijn hier trouwens ook mensen die 'u' zeggen tegen hun ouders?

Ik had vroeger een vriendinnetje die dat deed. Dat vind ik dan weer te afstandelijk... Wel tegen mijn opa en oma, maar pa en ma zijn gewoon 'je' :j

Hierzo tegen de hele familie gewoon je, wij hoeven gelukkig geen u. 'Oma, hoe gaat het met je?', klinkt minder afstandelijk dan 'Oma, alles goed met u?'
Er was wel eens een meisje in een winkel 'Vader, dit is misschien wat voor u!', dat vind ik ook weer zo...

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:07

Nouja tegeno ver docenten zijn de meeste idd wel netjes maar onderling hebben ze de bijnamen smiechtenkop enz door hun maatregels en gedrag naar ons toe maar dat stukje respect kun je niet afdwingen met u en daqt zal ook altijd voor blijven komen maar veplichten ed is wel heel erg over dreven vind ik

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:09

Het grappige is dat het een voorstel is van de PVV die op het hoogste niveau in dit land zo lekker het voorbeeld geven.

Typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:21

Ik zeg altijd u tegen leraren, schaam me dood zodra er 'je' uit flapt, al boeit het de meeste leraren niet := Ouders spreek ik gewoon met je 'je' of 'jij' aan, mijn opa en oma ook met u :))