Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Studiebeurs, behouden of afschaffen?

Behouden
185 (94%)
Afschaffen
11 (5%)

Totaal aantal stemmen: 196

QualityHorse

Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:15

Ik doe momenteel een onderzoek naar hoe Nederland denkt over de studiebeurs.

Op dit moment is de basisbeurs voor iedere student beschikbaar, die aan een acceptabel rijtje eisen voldoet.
Het gaat om een vast bedrag per maand, wat studenten ontvangen om rond te kunnen komen en een deel van hun studie
te betalen. Omdat Nederland moet bezuinigen, zijn er veel partijen vóór het afschaffen van de studiefinanciering.
Deze partijen vinden dat de studiekosten volledig door de student zelf betaald moeten worden en dat de overheid er niet
meer hoeft te zijn om de studenten hierin tegemoet te komen.

Dit zal ervoor zorgen dat veel studenten besluiten om niet meer te gaan studeren. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde
student tot zo'n 10-15 jaar na zijn studie bezig zal zijn met het aflossen van zijn studiegeld. Wanneer een jongere dan moet kiezen
tussen studeren en een enorme schuld opbouwen óf werken en geld verdienen, is de keuze snel gemaakt.

Ik vind dat de studiebeurs niet afgeschaft moet worden, omdat onderwijs naar mijn idee van essentieel belang is voor de samenleving.
Ik denk dat het afschaffen van de studiebeurs veel nadelige gevolgen zal hebben voor de hoeveelheid hooggeschoolden in Nederland.
Ook denk ik dat veel jongeren enorme schulden zullen ontwikkelen en dat de sociale ongelijkheden groter zullen worden.
Daarom denk ik dat het het beste is als de studiefinanciering blijft zoals hij altijd geweest is.

Uit eerder onderzoek bleek dat 85% vind dat er niet op onderwijs bezuinigd moet worden en dat er andere gebieden zijn waar de overheid
beter op kan besparen. Maar wat vind bokt?

Ik hoop dat jullie jullie keuze aan kunnen geven bij de bovenstaande poll.
Alvast hartelijk bedankt.

mayniac_val

Re: Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:16

Belachelijk toch?
De overheid wil zo graag toptalenten en hoogopgeleide mensen hebben maar ondertussen maken ze het steeds moeilijker om te kunnen studeren. Ik kan daar zo boos om worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:18

Tja, makkelijk he, om anderen de kans om te studeren te ontnemen terwijl de heren daarboven zelf allemaal hebben kunnen studeren met het geld van pa.

Kimberley_

Belachelijk... Als ze naast de uitkering voor mensen die nog thuiswonen ook nog de studiebeurs stopzetten word het helemaal een soepzooi

arans

Dat zou betekenen dat er over 15 jaar amper jonge mensen zij met een HBO opleiding.
Ik zou dan iniedergeval niet meer kunnne studeren....

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:20

Ja inderdaad, zo denk ik er ook over.. Ik wil heel graag een universitaire studie doen later, maar
weet dat mijn ouders daar niet 1,2,3 het geld voor hebben. Daarom spaar ik nu zelf ook al mee, terwijl
ik pas in 4 vwo zit.

Ik had het vermoeden dat ik op Bokt veel mensen op mijn dak zou krijgen over het feit dat
mensen die willen studeren, het maar zelf moeten betalen.. Of over dat het afschaffen voor
langstudeerders wél doorgevoerd moet worden. Gelukkig valt dat tot nu toe mee.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:21

Ik vind het een heel slecht idee. Iemand zoals ik zou nooit de kans krijgen om te studeren, terwijl ik er absoluut de hersenen er wel voor heb. Het zou betekenen dat ik 700 euro in de maand zou moeten lenen om mijn studie te kunnen betalen en op kamers te wonen, dat ik zo'n 33000 euro aan studieschuld zou hebben als alles in één keer goed gaat en daarnaast altijd moet werken om ook nog gewoon te kunnen eten.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:23

Dat zou dus betekenen dat je alleen al aan collegegeld 6800 euro kwijt bent, zoals de tarieven er nu voorstaan.
Plus dat je ook nog boeken, materialen e.d. nodig hebt en ik neem aan dat je ov-kaart dan ook ophoud?
En dat is dan zonder studievertraging.

Dat worden dan Amerikaanse taferelen, sparen vanaf je 1ste levensjaar...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:23

Behouden, natuurlijk. Er zullen inderdaad veel mensen afhaken die studeren niet kunnen betalen. Als ik naar mijzelf kijk zou ik dat, met hulp van mijn ouders, krap aan kunnen redden. Maar ouders die niet in die luxe positie zitten kunnen hun kinderen niet helpen en die kinderen komen dan te zitten met enorme schulden of kunnen niet studeren. Dan maak je van studeren weer iets voor de elite en dat is iets dat de Nederlandse samenleving zich, volgens mij, niet kan veroorloven.

Basisbeurs terug betalen adv inkomen, na je studie(!) vind ik wel een mooie optie.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:46

Depende schreef:
Basisbeurs terug betalen adv inkomen, na je studie(!) vind ik wel een mooie optie.

Ik ben het met je eens.

Mijn ouders kunnen mijn studie wel betalen en ik woon thuis. En betaal zelf uiteraard ook het een en ander.
Maar stel dat de economische crisis toeslaat zoals bijv in Spanje, Italie en Griekenland zou ik stoppen met studeren. Daar zijn namelijk
heel veel studenten die niet aan werk kunnen komen. En dus niks hebben als een flinke schuld! Als Nederland ook in zo'n situatie zou komen, dan leerde ik gewoon een vak met een goedkope opleiding en ging ik bij beunen.

Ik denk dat veel mensen zich dat niet realiseren. Sommige economen voorspellen een zware crisis volgend jaar....

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:52

Kunnen ze beter eerst maar eens naar de uitkeringen kijken. Zijn genoeg mensen die beroerd zijn om te werken. Dit kunnen ze beter inkorten inplaats van studie financiering, hierdoor zullen er minder hoog opgeleide mensen komen, en zal een te kort aan geschoold personeel ontstaan, en zullen die mensen geen geld hebben voor de studie van hun kinderen, en zo krijg je een cirkel die bijna niet te doorbreken is,(kijk naar het extreme geval Afrika).

Mijn mening, bekijk de uitkeringen eerst nog maar eens goed.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:57

Ik studeer momenteel ook nog, en heb het geluk dat mijn ouders kunnen bijspringen waar nodig. Maar ook dat kan opeens ophouden. (vooral met al die ontslagen momenteel, joepie..:S) Gelukkig heb ik dan al wel 3 jaar er op zitten, en zou ik alleen nog me master (en uitloop bachelor wegens medische redenen!) geheel zelf moeten betalen. Voor veel studiegenoten is dat helaas niet zo! Er zijn meerdere mensen die nu al compleet bijlenen, en tja, hoe moet dat zometeen als het collegegeld nog hoger wordt, en geen studiefinanciering meer krijgen? Dat is niet te doen!

Zoals hier eerder gezegd werd, overal willen ze kwalitatief betere mensen, maarja, waar ga je die vandaan halen dan?

Ik ben wel heel benieuwd naar de redenen van de mensen die vóór het afschaffen van de studiebeurs zijn, zag dat toch al 2 mensen daarvoor gestemd hadden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:10

Ik vind het een belachelijk plan. En niet alleen omdat ik zelf nog student ben, maar wie heeft er zoveel geld om een studie te kunnen betalen? Ik moet nog 4 jaar, laat ik het maar zo snel mogelijk afmaken dan hoef ik er niet meer mee te zitten. :(

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:14

Depende schreef:

Dus mensen die een studie zonder toekomstperspectief of pretstudie hebben gedaan betalen dan weinig terug en mensen die een studie met veel toekomst perspectief doen moeten veel betalen?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:18

_Hedwig_ schreef:
Depende schreef:

Dus mensen die een studie zonder toekomstperspectief of pretstudie hebben gedaan betalen dan weinig terug en mensen die een studie met veel toekomst perspectief doen moeten veel betalen?

Nee mensen die een enorm dure studie doen, geneeskunde oid. verdienen over het algemeen ook meer en zouden in theorie meer kunnen betalen. Daarnaast zijn er mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken (arbeidsongeschikt) ook al hebben ze wel gestudeerd, zij zouden dan minder/niets hoeven betalen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:19

Misschien gaan de studiekosten dan wel omlaag als gevolg van.....

Ik zou het heel tricky vinden als ze dit zouden doen. Ik zou zelf eerder nog eens goed kijken naar de werkeloosheidsuitkeringen!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:20

Hmm, dat valt wel mee toch? Humane geneeskunde is ook geen vetpot als je huisarts wordt, diergeneeskunde al helemaal niet.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:23

We gaan weer terug naar af, als de studiebeurs afgeschaft wordt. Studeren is dan alleen maar weggelegd voor mensen die rijke ouders hebben, of studerenden die ernaast ook een bijbaantje kunnen doen. Helemaal niet sociaal. Maar dat is deze regering ook helemaal niet.
Dat het aantal studerenden afneemt, dat denk ik niet. Maar het wordt geen afspiegeling van de samenleving. Toch zie ik niet alleen het negatieve. Een aantal beroepen is verziekt door de hoge dosis kaderpersoneel, managers, regels. Bedrijven gaan het nut weer inzien van ervaringsdeskundigen en trainingen binnen het bedrijf. Want er zijn toch wel bedrijven op de fles gegaan , door de hooghartige houding, dat men denkt dat hooggeschoolden alles zo goed kunnen . Hooggeschoolden zijn nodig. Maar mensen die alles uitvoeren ook! De bewering dat hooggeschoolden, kwalitatief beter personeel is, is niet altijd waar. Er wordt veel te veel geregeld in Nederland. Best mogelijk dat uitvoerend personeel helemaal het nut er niet van inzien , om alles in kaart te brengen en gewoon weer gaan doen waar ze goed in zijn.

Ik denk bijvoorbeeld aan de fysioterapeut die 5 minuten van de klantentijd heeft afgetrokken om het dossier op te stellen. Kleuterverblijven die hele dossiers van elk kind bij houden, alphahulpen die per 5 minuten opschrijven wat ze doen en ga zo maar door. Dat is allemaal bedacht door iemand die misschien wel hooggeschoold is, maar zeker niet deskundig!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:18

Ersina schreef:
We gaan weer terug naar af, als de studiebeurs afgeschaft wordt. Studeren is dan alleen maar weggelegd voor mensen die rijke ouders hebben, of studerenden die ernaast ook een bijbaantje kunnen doen. Helemaal niet sociaal. Maar dat is deze regering ook helemaal niet.
Dat het aantal studerenden afneemt, dat denk ik niet. Maar het wordt geen afspiegeling van de samenleving. Toch zie ik niet alleen het negatieve. Een aantal beroepen is verziekt door de hoge dosis kaderpersoneel, managers, regels. Bedrijven gaan het nut weer inzien van ervaringsdeskundigen en trainingen binnen het bedrijf. Want er zijn toch wel bedrijven op de fles gegaan , door de hooghartige houding, dat men denkt dat hooggeschoolden alles zo goed kunnen . Hooggeschoolden zijn nodig. Maar mensen die alles uitvoeren ook! De bewering dat hooggeschoolden, kwalitatief beter personeel is, is niet altijd waar. Er wordt veel te veel geregeld in Nederland. Best mogelijk dat uitvoerend personeel helemaal het nut er niet van inzien , om alles in kaart te brengen en gewoon weer gaan doen waar ze goed in zijn.

Ik denk bijvoorbeeld aan de fysioterapeut die 5 minuten van de klantentijd heeft afgetrokken om het dossier op te stellen. Kleuterverblijven die hele dossiers van elk kind bij houden, alphahulpen die per 5 minuten opschrijven wat ze doen en ga zo maar door. Dat is allemaal bedacht door iemand die misschien wel hooggeschoold is, maar zeker niet deskundig!

Helemaal mee eens, maar helaas is er in Nederland ook zo'n miepcultuur ontstaan om overal maar meteen maatregelen en nieuwe regeltjes voor te eisen als er eens iets misgaat.
Bijv.:
- Uitzonderingsgeval van kindermishandeling --> Nieuwe regeltjes en die sociale 'hulp'organisaties die weer eens afspreken dat ze 'nog beter' gaan samenwerken en nieuwe regels gaan bedenken.
- Ambtenaren die steeds maar weer nieuwe regeltjes bedenken zodat er nieuwe ambtenaren nodig zijn om ze uit te voeren.

Dat soort systemen moeten gewoon een keer goed doorgelicht worden en opnieuw beregeld. Dan kan volgens mij de helft van de ambtenaren etc eruit, maarja dat mag ook niet (gezegd worden) want dan zijn er weer meer werklozen..
Feit is gewoon dat als je zo'n systeem laat groeien zonder het af en toe goed door te lichten/te herzien je een soort spaghettikluwen aan regeltjes en uitvoerende mensen krijgt die steeds groter en onoverzichtelijker wordt.

Wat ik trouwens ook niet snap is dat de regering een kenniscultuur wil en dan steeds geld weghaalt bij de universiteiten en dat geld dan gaat lopen steken in bijvoorbeeld het VMBO.. dan ben je toch de verkeerde kant op aan het werken lijkt me zo..

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:05

Nog nieuwe reacties :) ?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:07

AxS136 schreef:
Kunnen ze beter eerst maar eens naar de uitkeringen kijken. Zijn genoeg mensen die beroerd zijn om te werken. Dit kunnen ze beter inkorten inplaats van studie financiering, hierdoor zullen er minder hoog opgeleide mensen komen, en zal een te kort aan geschoold personeel ontstaan, en zullen die mensen geen geld hebben voor de studie van hun kinderen, en zo krijg je een cirkel die bijna niet te doorbreken is,(kijk naar het extreme geval Afrika).

Mee eens.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:09

QualityHorse schreef:
AxS136 schreef:

Mee eens.

Niet mee eens, er zijn tal van mogelijke bezuinigingen te verzinnen. Maar nog meer tornen aan het Sociale Zekerheidsstelsel in Nederland is geen goed alternatief.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:08

@ depende.
Met jou eens! In de tijd dat ik jong was ahum,was je nog verzorgd van wieg tot graf.
Nu is er alleen een vangnet.
Door zoveel mensen aan de onderrand van de samenleving te laten hangen en het sociale stelsel uit te hollen, hebben we niet bereikt dat criminaliteit afnam, zorg beter werd, goede arbeidsomstandigheden gecreeërd. Dat is allemaal op gaan bloeien in mijn jonge jaren.
Nu hebben we een hoge werkeloosheid, hoge criminaliteit, lage zorg, graaicultuur. Een groot verschil tussen arm en rijk.
En waarom een onderzoek, terwijl het er geweest is en gewerkt heeft? Maar toegeven dat iets niet werkt en terugdraaien indien mogelijk, nee dat hebben hoogeschoolden nooit geleerd.
Wat niet wil zeggen dat ik voor afschaffing van studiefinanciering ben. Maar dat had ik al gezegd.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:58

Naar mijn idee word er veel te veel misbruik gemaakt van uitkeringen.
Dit is ook in mijn omgeving het geval. Ik ken persoonlijk 3 mensen die
leven van een uitkering. 2 hiervan kunnen véél meer dan ze voordoen
en deze twee personen zouden ook zéker wel een (parttime) baan kunnen
doen. Naar mijn idee speelt luiheid hierbij een grote rol.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:01

QualityHorse schreef:
2 hiervan kunnen véél meer dan ze voordoen
en deze twee personen zouden ook zéker wel een (parttime) baan kunnen
doen. Naar mijn idee speelt luiheid hierbij een grote rol.

Ik denk dat het niet aan jou is om daarover te oordelen. Uit je verhaal begrijp ik dat het over een WAO-uitkering gaat en niet over WW. Zo lang als het niet héél naaste familie of een héél nabije vriend is, kun je niet verwachten dat mensen hun hele medische verhaal aan jou uit de doeken doen.