donor...ja of ja?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

donor...ja of ja?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:15

wat vinden jullie van de nieuwe actie om donoren te werven?
ik persoonlijk vind hem beter dan de vorige, die was echt ja of nee, en nu heb je de mogelijkheid om je nabestaanden de keuze te geven.
ik heb gekozen voor het laatste, ik sta er positief tegenover, maar omdat ik jonge kinderen heb, krijgen hun + echtgenoot de keuze wat hun op dat moment willen.

Onali

Re: donor...ja of ja?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:21

Volgens mij hebben je nabestaanden altijd al de keuze mogen maken. Althans, als ik kijk naar mijn donorkaart staan er 4 keuzes:
Ja
Nee
Ja, alleen dit of dit orgaan
Nabestaanden mogen ja/ nee zeggen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:53

wilde net zeggen... dat bestaat toch al heel lang?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:38

*kruipt terug onder steen*

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:56

Ha, ha, vergissen is menselijk hoor!! :j Kom maar onder die steen vandaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:58

Ik ben donor, maar mocht ik morgen onder een auto wandelen en mijn moeder wil niet dat ze een orgaan van mij gebruiken gebeurt het alsnog niet, ookal heb ik gekozen dat nabestaanden er niks over te zeggen hebben.. Eigenlijk is het dus zo dat nee is nee, maar ja kan alsnog nee worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:07

Precies, uiteindelijk beslissen de nabestaanden altijd. Wel houden die over het algemeen rekening met de wensen van de donor.

Hier in Portugal ben je automatisch donor. Net als in België, Oostenrijk, Luxemburg, Spanje, Frankrijk, Slovenië, Zweden, Italië en Finland. Er zijn geen enorme tekorten, ze zijn een redelijk vooraanstaand land op transpantatie gebied.
Ik ben erg voor het systeem automatisch donor.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:09

Ik wel :j
Behalve mijn huid en mn ogen :j Die wil ik toch graag voor mezelf houden :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:15

Ik ben er zo ontzettend voor om mensen automatisch donor te laten zijn. Als men het echt niet wil dan moeten ze dat maar aangeven. Jammer dat een land dat zichzelf zo modern vind zo achterloopt als het gaat om het werven van donoren. Maar goed, daar hebben we een andere regering voor nodig. En helaas zijn Nederlanders doorgaans te achterlijk een goeie te stemmen. :j

Lusitana schreef:
Precies, uiteindelijk beslissen de nabestaanden altijd. Wel houden die over het algemeen rekening met de wensen van de donor.

Hier in Portugal ben je automatisch donor. Net als in België, Oostenrijk, Luxemburg, Spanje, Frankrijk, Slovenië, Zweden, Italië en Finland. Er zijn geen enorme tekorten, ze zijn een redelijk vooraanstaand land op transpantatie gebied.

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:40

ik ben ook donor! geef alles behalve me huid geloof ik.

er zou meer aandacht voor moeten zijn! zeker vanwege de enorme tekorten. automatisch donor zijn lijkt me een goeie optie, als je het dan echt niet wil kan je altijd nog bezwaar maken.
veel mensen denken ook dat je altijd donor bent als je overlijd maar het kan alleen als je hersendood bent en je organen zijn nog in goeie staat, dat is maar in enkele gevallen en daarom moeten juist die mensen wel donor zijn!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:44

Idd je lichaam is alleen onder zeer byzondere omstandigheden geschikt voor donorschap. Zelfs als je donor bent is de kans dus klein dat ze daadwerkelijk je organen gaan gebruiken.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:25

Voor mijn part mogen ze alles hebben! Ik blijf het alleen raar vinden dat nabestaanden het recht hebben om de wens van de overledene in de wind te slaan...
Trouwens, wisten jullie dat als je je hoornvliezen doneert, je ogen vaak veel mooier worden dan wanneer je ze 'gewoon' laat zitten? Als je je hoornvlies doneert, worden je ogen namelijk netjes bijgewerkt en mooi gemaakt. Als je je eigen ogen laat zitten, gaat het glasachtig lichaam (wat ervoor zorgt dat je oog een stevig bolletje is) langzaam aan stevigheid verliezen en dus kunnen je ogen wat 'inzakken'.
Wist ik ook niet, maar dat zei een docent een paar weken geleden op college! :D

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:48

Ik ben dan toch dood, dus mij mogen ze leegslopen :D (Ben ook meteen donor geworden toen ik 18 werd :) )
Dingen doneren als ik nog leef (nier ofzo) vind ik een lastige vraag.. ligt heel erg aan de persoon en de situatie denk ik, ook omdat je door bijv. een nier te doneren je eigen leven ook beperkt. (Revalidatie, mindere conditie etc..)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:54

nou wilde dit eingelijk al heel lang aan melden nu dit topic voor bij komt gelijk ingevuld ben dus vanaf nu donor voor bijna alles behalve huid en ogen de rest mogen ze hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:13

ik ben dus geen donor en het voelt erg fijn , wel bloeddonor maar daar ben ik zelf bij (terwijl ik het nog weet)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:59

franka75 schreef:
ik ben dus geen donor en het voelt erg fijn , wel bloeddonor maar daar ben ik zelf bij (terwijl ik het nog weet)

Zou ik mogen vragen wat je redenen hiervoor zijn? En ben je dan ook tegenstander van het ontvangen van organen? (gewoon nieuwsgierig :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:59

Ik ben donor, wil de beslissing juist niet aan de nabestaanden overlaten, die hebben het al moeilijk zat om ze dan ook nog eens met zo'n keuze op te zadelen. Nee, ben zelf oud genoeg om zelf die beslissing te nemen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:01

Benfan schreef:
Ik ben er zo ontzettend voor om mensen automatisch donor te laten zijn. Als men het echt niet wil dan moeten ze dat maar aangeven. Jammer dat een land dat zichzelf zo modern vind zo achterloopt als het gaat om het werven van donoren. Maar goed, daar hebben we een andere regering voor nodig. En helaas zijn Nederlanders doorgaans te achterlijk een goeie te stemmen. :j

Lusitana schreef:

Volledig mee eens :j

En even uit nieuwsgierigheid een vraagje: waarom willen mensen alle organen doneren, behalve hoornvlies? en huid?
Sommige mensen kiezen daar voor, maar waarom? Waarom die niet ook doneren?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:02

Van mij mogen ze alles gebruiken, wat ze maar kunnen gebruiken.
Kost ook minder ruimte in de oven... Of hoe noem je zo'n ding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:03

Verbrandingsoven.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:08

Ja dat ding!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:18

Ik ben ook donor, ben nog maar 17 en ik dacht dat mijn nabestaanden dan mogen beslissen. Maar lees dus net dat dat altijd mag. Heb zelf wel zo'n kaartje in m'n portemonnee met daarop dat ik donor ben.
Een kennis van mij wilde nooit donor worden. Nu kent hij/zij een meisje met de taai-slijm ziekte, die het waarschijnlijk niet gaat halen als ze niet snel donor longen krijgt. Heeft nu volgensmij de keuze gemaakt om wel donor te worden.. Denk dat voor veel mensen als het dichtbij komt, de beslissing tovh snel overgaat naar het wel donor zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:24

eerst had ik bepaalde dingen niet (18 tot 20 jaar ong). later gewoon alles.

ik ben overleden. een andere kan er mee verder leven of betere kwaliteit van leven mee hebben.

ik ben ook voor automatisch donor tenzij je registreerd om het niet te doen.(of directe familie/nabestaanden die bezwaar hebben)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:39

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gewoon nog niet weet (18)
Aan de ene kant vind ik het een heel mooi idee. aan de ander kant vind ik het maar een naar idee aagezien er behoorlijk in je gesneden gaat worden

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:41

Imd,

Ik ben ook donor maar alleen niet voor: huid, spierweefsel (s) en mijn hoornvlies.
Mijn reden is voor mijn huid en spierweefsel, ik wil toch nog mooi opgebaard kunnen liggen,
Weet dat ze je heel mooi dicht maken enzo. Maar bij het idee krijg ik de kriebels.
Mijn ogen,puur omdat ik mijn hele leve door hun heb gekeken en om de zelfde reden als bij de huid.
Vandaar.

Ik vind ook dat ze het verplicht moeten maken.