Waarom moeder belangrijker dan vader?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Waarom moeder belangrijker dan vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 12:52

Ik heb me dit al eerder afgevraagd, en nu weer.
Waarom worden moeders als belangrijker gezien dan vaders?

Lees net in een ander topic dat 'moeders veel thuis moeten zijn voor de kinderen'; nog een ander topic een moeder die allerlei eisen stelt voordat het kind bij de vader mag komen (waarvan een aantal redelijk, zoals geen drugs en het kind niets geven waar het allergisch voor is, maar ook 'geen snoep vanwege de kleurstoffen'); moeders die vrijwel standaard de voogdij krijgen bij scheiding, en die ook vinden dat dat terecht is. Heb ook eens een verhaal gelezen van een moeder wiens kinderen waren afgenomen (lang verhaal, maar die beslissing was wel onterecht) en bij de vader werden geplaatst. Jaren later, toen zij zelf een tweeling had gehad, gaf de rechter toe dat de beslissing onterecht was maar de kinderen bleven bij de vader want daar waren ze gewend. Moeder vond het belachelijk en 'zou blijven strijden voor haar kinderen'. Eh, pardon?!

Waarom?
Ik kan nog begrijpen dat het bij een baby puur praktisch is vanwege de borstvoeding, maar bij een iets ouder kind gaat dat niet meer op. Waarom is een thuisblijvende moeder dan meer waard dan een thuisblijvende vader? Waarom denken moeders dat zij récht hebben op het kind bij scheiding en dat zij het alleenrecht hebben op opvoedingsregels en dergelijke?
Waarom worden vaders zo massaal buitenspel gezet?

Overigens begrijp ik dat sommige vaders het kind niet willen, dat zij willen blijven werken, geen huisvader willen zijn. Maar dat is dan een keuze. In onze maatschappij lijkt het een vanzelfsprekenheid te zijn..

Ik bedoel het niet als kritiek op alleenstaande moeders hoor, of op wie dan ook - maar ik begrijp het gewoon niet zo goed.

Ashley5760

Re: Waarom moeder belangrijker dan vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:02

Ik ben door pa opgevoed ma was altijdwerken.
Bij scheiding werden we toegewezen aan ma, wat we beide niet wilde grote rel met politie etc maar woon nu alweer 8j bij pa ;)
Vind het onzin en ouderwets idee dus;)

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:06

Komt van vroeger uit denk ik. De moeders bleven toen ook thuis bij de kinderen, en vaders gingen op jacht. Ik denk dat dat gewoon nog steeds niet veranderd is, maar wordt denk ik in deze tijd wel nodig. Aangezien je ook steeds meer huisvaders krijgt, met werkende moeders,dus waar de opvoeding meer bij de vader ligt, wat eerst was bij de moeders waardoor deze denk ik automatisch de voogdij kregen, maar ik vind dat dit niet meer op gaat. Ik denk dat je dit aan het kind over moet laten, en wanneer deze te jong hier voor is, er uit moet komen, beide net zoveel kans.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:06

Ik was dan wel wat ouder toen mijn ouders gingen scheiden (net 17) maar ik ben gewoon bij mijn vader blijven wonen.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:14

Ik heb een kindje bijna 2 jaar.
Moet eerlijk zeggen dat ik makkelijker met mijn zoontje omga dan mijn man.
Ik weet precies wanneer wat nodig is, en weet precies welke spullen ik nodig heb als we even weg gaan bijvoorbeeld.

Mannen zijn toch wat simpeler ( luiers vergeten mee te nemen, kind te laat op bed, te veel koekjes enz)
vrouwen hebben toch meer gevoel voor opvoeden dan mannen.
Maar ik dat wil niet zeggen dat mannen geen kinderen kunnen opvoeden. wil niet iedereen over 1 kam scheren!

Vrouwen zijn meer gemaakt om voor mensen/kinderen/dieren te zorgen en mannen om te werken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:17

xxStitchxx schreef:
...
Vrouwen zijn meer gemaakt om voor mensen/kinderen/dieren te zorgen en mannen om te werken.

Oeh, gewaagde uitspraak hier! :D

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:19

GamblersCup schreef:
xxStitchxx schreef:
...

Ik wil niet zeggen dat mannen niet goed kunnen opvoeden hoor!
Maar ik denk dat van natuure de vrouw hier meer gemaakt voor is.
Zo heeft een man meer spiermassa om te werken en een vrouw meer vet en bredere heupen om te bevallen.

En ja, sommige mannen doen het beter dan sommige vrouwen :D

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:20

GamblersCup schreef:
xxStitchxx schreef:
...

ja idd gewaagde uitspraak (vooral op bokt ;) )
maar denk dat het toch voor het meerendeel wel waar is....vrouwen hebben net wat meer feeling daarvoor denk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:22

Ik ben ook door alleen me vader opgevoed !! Die ook nog eens 2 banen had ..

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:25

ik heb het uitgepoept dus het is van MIJ MIJ MIJ!!! ;)

ben het verder wel met stitch eens, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn waarbij het andersom beter is/gaat.
en misschien in deze tijd zijn er ook wel meer uitzonderingen dan een 100 jaar geleden, puur doordat de hele maatschapij veranderd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:26

Is ook een achterhaalde stelling, de wet is er op aangepast en juist sinds twee jaar spelen vaders een grotere rol in de opvoeding bij scheidingen.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:26

Waarom de moeder belangrijker is dan de vader dat komt inderdaad van vroeger uit.

Vroeger was het zo dat de moeder alles regelede in huis en de vader zorgde ervoor dat er geld op tafel kwam. Moeders kookte, doet de was, regeld allerlei andere zaken, zorgt voor de kinderen etc.
En ben de meeste huishoudens van nu regelen vrouwen ook nog de meeste dingen zorgverzekeringen, bank zaken, boodschappen, andere zaken.. Maar wanneer je een één ouder gezin heb is dat natuurlijk anders geregeld. Maar bij ons thuis is het in iedergeval nog wel zoals '' oudsher''

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:27

xxStitchxx schreef:
Mannen zijn toch wat simpeler ( luiers vergeten mee te nemen, kind te laat op bed, te veel koekjes enz)
Maar ik dat wil niet zeggen dat mannen geen kinderen kunnen opvoeden. wil niet iedereen over 1 kam scheren!

Dit gaat niet helemaal op want als je een werkende moeder hebt een een huisvader zal de vader alles veel beter weten.
Als moeder vinden wij het vanzelfsprekend veel te doen met onze kinderen en vaak (niet altijd) krijgen daarom mannen minder de kans iets te doen met hun kind.
Waardoor het niet anders kan als dat ze minder goed weten wat te doen of wat mee te nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 13:31

Pauline schreef:
Is ook een achterhaalde stelling, de wet is er op aangepast en juist sinds twee jaar spelen vaders een grotere rol in de opvoeding bij scheidingen.

De wet is misschien aangepast, de beeldvorming niet. In het verhaal wat ik aanhaalde begrijp ik werkelijk niet waarom de moeder in kwestie vindt dat ze oh-zo-zielig is omdat de kindjes bij papa zijn, maar goed..dat is dus wél hoe zo'n vrouw erover denkt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:38

Ik denk er ook zo over als mijn kinderen bij mijn ex zijn :) Ik zorg voor ze, heb ze gedragen en gebaard en hij nokte af, maakte ons leven tot een hel en krijgt omgang. :r
Dat gaat erg in tegen mijn moedergevoel. Vast egoistisch, maar zo voel ik het. :)

En die wet maakt dus dat het het recht vd vader is om er te zijn. Vaders kunnen een veel grotere rol spelen dan er nu gebeurd maar veel vaders doen er vrij weinig moeite voor. En dat is dan, imo verwijtbaar aan de vaders, die wel zielig doen dat ze zo weinig omgang krijgen maar er geen tijd en energie in steken. De andere kant van de medaille dus.
Maar voogdij is in beginsel tweehoofdig. Beide ouders dus.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:44

Nou manlief weet heel goed hoe het moet, maar doen is een 2e.

Zo zie ik sneller aan de houding van mijn zoontje of hij moe is of niet en mijn man mist dat inzicht.
Zo heb ik nog wel meer voorbeelden :Y)

Nogmaals, zeg niet dat alle mannen niet in staat zijn een kind op te voeden!

Ik ben ook meerendeels 'opgevoed door mijn vader' helaas wat het geen opvoeden maar verzorgen.
Die man snapt werkelijk niet dat kinderen meer nodig hebben dan een bed en wat te eten.

En ik zie het zoveel om mij heen, mijn schoonvader, mijn man, mijn vader enz.
Allemaal mannen die moeite hebben met opvoeden, want dat is heel wat anders dan verzorgen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:53

Pauline schreef:

Dan vind ik het raar dat bij een vriend van mij, die op het moment in scheiding ligt, de kinderen automatisch aan de moeder toegewezen zijn. Hij had geen moer in te brengen. Hoewel hij wel degene is die thuis zijn kantoor heeft en dus overdag meer tijd met de kinderen doorbrengt, het middageten altijd kookt en met de kinderen eet etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

xxStitchxx schreef:
Ik heb een kindje bijna 2 jaar.
Moet eerlijk zeggen dat ik makkelijker met mijn zoontje omga dan mijn man.
Ik weet precies wanneer wat nodig is, en weet precies welke spullen ik nodig heb als we even weg gaan bijvoorbeeld.

vrouwen hebben toch meer gevoel voor opvoeden dan mannen.Maar ik dat wil niet zeggen dat mannen geen kinderen kunnen opvoeden. wil niet iedereen over 1 kam scheren!

Iiiiiiiiieeeeeeeuuuuuwwwwhhhhh!!!!! hier krijg ik jeuk van *krabt zich demonstratief in de nek* :D ;) :+

Vrouwen hebben door het zwangerschapsverlof een voorsprong gekregen. Zijn handiger geworden in het luierverschonen, flesje geven, boertje laten doen, de bedritueeltjes* dan papa. (*of vul een "taakje" in)
Als papa dan ook een keer wat doet, tja dan ziet het er onwennig uit, vergeet hij dingen en doet het in de ogen van de moeder niet goed. Hij staat maar wat te "klunzen" met dat kind.

En wat doen wij (ja ik heb me er ook schuldig aangemaakt) we nemen het kind uit handen van papa en doen hetzelf. Gevolg...papa krijgt niet de kans om te oefenen(waar wij alle tijd voor hadden toen papa werken was) en blijft onhandig.
We lopen papa na als hij een keer met het kind op pad gaat met de vergeten luiers(die wij ook heus een keertje vergeten zijn, ik wel tenminste) en het sapje en het boterhammetje.

Door het steeds maar uit handen te nemen leren ze het nooit. Bij mijn tweede heb ik het dus anders gedaan. Het overkomt je man echt maar een keer dat hij de luiers vergeet als hij met een mega stinkpoepluier in de auto(heerlijk zo'n afgeslote ruimte,....hmmmm dat aroma) bus of trein zit(ik zie iedereen al naar hem kijken.

Gewoon niets uit handen nemen...laat ze maar modderen. Echt hij laat je baby niet doodgaan, tis ook zijn kind...

....en dan leert ook jouw man net zo goed voor je kind zorgen als jij.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 17-11-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:59

NatasjavE schreef:
Iiiiiiiiieeeeeeeuuuuuwwwwhhhhh!!!!! hier krijg ik jeuk van *krabt zich demonstratief in de nek* :D ;) :+

Vrouwen hebben door het zwangerschapsverlof een voorsprong gekregen. Zijn handiger geworden in het luierverschonen, flesje geven, boertje laten doen, de bedritueeltjes dan papa. (of vul een "taakje" in)
Als papa dan ook een keer wat doet, tja dan ziet het er onwennig uit, vergeet hij dingen en doet het in de ogen van de moeder niet goed. Hij staat maar wat te "klunzen" met dat kind.

En wat doen wij (ja ik heb me er ook schuldig aangemaakt) we nemen het kind uit handen van papa en doen hetzelf. Gevolg...papa krijgt niet de kans om te oefenen(waar wij alle tijd voor hadden toen papa werken was) en blijft onhadig.
We lopen papa na als hij een keer met het kind op pad gaat met de vergeten luiers(die wij ook heus een keertje vergeten zijn, ik wel tenminste) en het sapje en het boterhammetje.

Door het steeds maar uit handen te nemen leren ze het nooit. Bij mijn tweede heb ik het dus anders gedaan. Het overkomt je man echt maar een keer dat hij de luiers vergeet als hij met een mega stinkpoepluier in de auto(heerlijk zo'n afgeslote ruimte,....hmmmm dat aroma) bus of trein zit(ik zie iedereen al naar hem kijken.

Gewoon niets uit handen nemen...laat ze maar modderen. Echt hij laat je baby niet doodgaan, tis ook zijn kind...

....en dan leert ook jouw man net zo goed voor je kind zorgen als jij.

_/-\o_ Precies wat ik bedoelde!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:01

Dat is ook zoiets, waarom krijgen vrouwen veel langer zwangerschapsverlof? Ja, kind heeft voeding nodig, snap ik ook wel, maar dat gaat door, ook na dat verlof; en dat kindje heeft toch ook een papa nodig?

Pauline - dat begrijp ik wel, als de vader zich misdraagt. Maar dan is de situatie ook anders, ik heb het juist over moeders die sowieso vinden dat een man minder recht heeft op dat kind, zónder dat daar een goede reden voor is.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:02

Het is denk ik iets ouderwets :) na de scheiding ben ik ook bij mijn vader gebleven. Vanwege mijn pony die daar aan huis stond. Als ik bij ons mam was gaan wonen, dan was het er heel anders aan toegegaan, in positieve zin.

Ik denk wel dat moeders er iets meer gevoel voor hebben voor opvoeden. Heb gisteren ons pap nog moeten vertellen hoe hij ruzies met mijn broertje dient op te lossen :') Hoe hij het vooral niet hoort te doen haha!
Laatst bijgewerkt door Neroo op 17-11-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:02

Bij ons thuis is het niet zo. Mijn moeder doet wel het huishouden en werkt parttime maarja, m'n vader werkt ook fulltime en moet daarnaast veel thuiswerken. Toen mijn zussen en ik klein waren werkte mijn moeder niet om ons op te voeden. In het weekend is mijn vader ook niet de beroerdste om te stofzuigen ed. en in het weekend kookt hij altijd.

Mijn moeder was vroeger ziek en kon ze bijna niks, toen deed mijn vader alles.

Ik denk dat het (zoals het bij de meeste huishoudens is) een beetje van vroeger is, moeder thuis, vader werken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:06

GamblersCup schreef:
Pauline schreef:

Dan vind ik het raar dat bij een vriend van mij, die op het moment in scheiding ligt, de kinderen automatisch aan de moeder toegewezen zijn. Hij had geen moer in te brengen. Hoewel hij wel degene is die thuis zijn kantoor heeft en dus overdag meer tijd met de kinderen doorbrengt, het middageten altijd kookt en met de kinderen eet etc.

Dan had hij een hele slechte advocaat die zijn werk niet goed heeft gedaan, of weet jij niet alle ins en outs van hem en haar.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:08

Nou mijn man krijgt alle tijd om het zelf te doen, ik spoor het juist aan!
Maar voor ons zoontje zorgen gaat hem ook heel goed af hoor.

opvoeden is iets anders, wanneer is een kind moe, tevreden, boos enz?
Wij vrouwen zien/voelen dat eerder aan als een man (uitzonderingen daar gelaten)

Als ik niet lekker in mijn vel zit moet ik bij man dat recht in zijn gezicht zeggen anders heeft hij het niet door, terwijl ik (bijna) altijd kan zien wanneer hij wat heeft zonder dat hij dit hoeft te zeggen.

Vrowen pikken sneller kleine signalen op. en dat is heel belangrijk omdat kleine kinderen niet of weinig praten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:08

De wet is uiteindelijk gebaseerd op de rechten van de vader en de moeder...en eigenlijk niet meer in het belang van het kind. Ja die zin wordt veelvuldig gebezigd. Maar de daadwerkelijke interpretatie :n
En ik vind daar een hele hoop van, en wil zelfs per pb wat toelichting geven maar niet hier zo. Maar blij word ik er niet van, en met mij heel veel moeders en vaders niet.