terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 10:59

zag net dit nieuwsbericht verschijnen:

http://www.nu.nl/economie/2665253/pvv-o ... ulden.html

wat is jullie mening
vasthouden aan de euro, of terug naar de gulden, en waarom?

zelf zou ik een gat in de lucht springen met de terugkeer van de gulden.
Merk bij mezelf en in mn omgeving dat sinds de euro er is (of dat de landen bijeen gegaan zijn misschien wel) het er allemaal niet beter op geworden is.
Prijzen rijzen de pan uit, er hangt in mijn ogen geen waarde meer aan het geld...

Citaat:
PVV onderzoekt terugkeer gulden
Laatste update: 11 november 2011 09:37 info
AMSTERDAM - De PVV laat onderzoeken of Nederland de euro weer beter in kan ruilen voor de gulden.
Bekijk video

PVV-leider Geert Wilders wil weten of de terugkeer naar de gulden ons op de langere duur meer oplevert dan vasthouden aan de Europese munteenheid.

Wilders zei vrijdag nog bezig te zijn met de keuze van het onderzoeksbureau. Mocht uit het onderzoek blijken dat Nederland baat heeft bij terugkeer naar de gulden, dan wil Wilders een referendum over dit onderwerp.

Het kabinet van VVD en CDA, dat de PVV gedoogt, houdt vast aan de euro. Ook binnen de oppositie klinkt vrijdag geen gejuich over het voornemen van Wilders. ''Hoe kan een verandering van ruilmiddel de onderliggende problemen van onze economie (overmoed, onbalans, overdaad) oplossen?" twitterde PvdA-Kamerlid Diederik Samsom.

D66-leider Alexander Pechtold vraagt zich af waarom Wilders niet meteen maar de herinvoering van de Dukaat (1586-1808) laat onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 11-11-11 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Oorspronkelijke artikel toegevoegd, graag regels NM bekijken!

8nnemiek

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:09

Nee, ik ben net goed gewend aan de waarde van de euro, en ik vind het wel handig om gewoon overal in het buitenland te kunnen betalen met hetzelfde geld..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:09

Ik weet niet of het terug halen van de gulden, de huidige recessie ten goede zou komen.

Feit blijft wel dat met invoering van de Euro boel mensen de gelegenheid hebben gegrepen om het gulden teken te vervangen door het euro teken..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:11

Maar zullen de prijzen dan ook weer net zo teruggerekend worden als bij de invoering van de euro?
Toen werd 1 gulden 1 euro. Dus nu andersom ook? 1 euro wordt weer 1 gulden? (veranderen guldenteken in euro teken bedoel ik hiermee ;) )
Dan juich ik het alleen maar toe.

Gaat toch niet gebeuren. Zo europageil als de huidige politiek is.
Laatst bijgewerkt door Keet op 11-11-11 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:11

peoh
weet je ik heb jaren geroepen dat ik de gulden terug wou
al vond ik het betalen in het buitenland wel een gemak

maar nu de euro weer terug voor de gulden....nee ik denk dat we er dan nog meer op achteruit gaan want we gaan heus niet terug naar de oude guldenprijzen hoor
tja en als ik dan kijk wat het nu kost en straks weer de verandering, weer zoveel procent er bovenop
nee dan wordt alles echt onbetaalbaar :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:13

Ik denk dat als de euro in de oorspronkelijke waarde zou terugkomen, ik acuut niets meer zou kopen :=

Maar als het zover komt dat de euro valt, denk ik dat we grotere problemen hebben dan de waarde van een eventuele nieuwe munt. Dan moet je nog maar hopen dat je spaarcentjes nog waarde hebben ben ik bang..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:13

Yessy schreef:
Ik denk dat als de euro in de oorspronkelijke waarde zou terugkomen, ik acuut niets meer zou kopen :=

Maar als het zover komt dat de euro valt, denk ik dat we grotere problemen hebben dan de waarde van een eventuele nieuwe munt. Dan moet je nog maar hopen dat je spaarcentjes nog waarde hebben ben ik bang..

:') die spaar centen heb ik niet.. scheelt weer een zorg ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:17

Tja aan de andere kant denk ik dat winkeliers niet meer wegkomen met bijv. een bloemkool voor 3 euro 89 en dan ong. 8 gulden 50 bijv.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:18

Ik vind dat het op zijn minst wel onderzocht mag worden :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:20

Terug gaan naar de gulden, gaat nooit gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 11-11-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:20

Dakotah schreef:
Tja aan de andere kant denk ik dat winkeliers niet meer wegkomen met bijv. een bloemkool voor 3 euro 89 en dan ong. 8 gulden 50 bijv.

Nee, dat is zeker waar. 1 euro was 2 gulden 53 geloof ik. Ben benieuwd of ze het ook voor die koers willen terugrekenen of dat ze daar toch wat anders van gaan maken.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:21

LynnDenise schreef:
Ik vind dat het op zijn minst wel onderzocht mag worden :j

Dat vind ik ook :j of het haalbaar is, is dan de andere vraag :)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:23

dat is dus waarom ik altijd een beetje afkeer heb gehad tegen de euro
het is gewoon qua getallen hetzelfde gebleven alleen staat er nu een € voor ipv fl

idd het voorbeeld van dakotah, wie had er ooit een bloemkool gekocht voor +/- 7 gld?..... maar € 3.50 leggen we er wel voor neer........
gaat toch nergens over
stallingsprijzen genomen...... vroegah betaalde je voor een luxe acomodatie zo tussen de 400 a 500 gulden, nu betaal je voor een gemiddelde stal (en dan heb ik het over rotterdam eo) al 300 a 400 euro en dan moet je blij zijn met een binnenbaan.........
ik vind het allemaal van de zotte

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:23

Evelli schreef:
Dakotah schreef:

Nee, dat is zeker waar. 1 euro was 2 gulden 53 geloof ik. Ben benieuwd of ze het ook voor die koers willen terugrekenen of dat ze daar toch wat anders van gaan maken.

2.20376 (zit er nog ingebakken) hahahaaa

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:24

Gulden mag wat mij betreft weer terug, maar ik ben bang dat dat nog meer geld gaat kosten en dat het idee niet haalbaar is. De euro heeft in mijn ogen nog niet veel goeds gedaan (en voor die ene keer dat ik naar het buitenland ga, wissel ik net zo lief mijn geld even om)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:25

ik vond trouwens dat gewissel op vakanties ook wel wat hebben.......

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:26

KellyG schreef:
dat is dus waarom ik altijd een beetje afkeer heb gehad tegen de euro
het is gewoon qua getallen hetzelfde gebleven alleen staat er nu een € voor ipv fl

idd het voorbeeld van dakotah, wie had er ooit een bloemkool gekocht voor +/- 7 gld?..... maar € 3.50 leggen we er wel voor neer........
gaat toch nergens over
stallingsprijzen genomen...... vroegah betaalde je voor een luxe acomodatie zo tussen de 400 a 500 gulden, nu betaal je voor een gemiddelde stal (en dan heb ik het over rotterdam eo) al 300 a 400 euro en dan moet je blij zijn met een binnenbaan.........
ik vind het allemaal van de zotte

Je moet wel als je bloemkool wilt eten :\

Okee 2,20. Zat erin gebakken, maar is toch wat weggevaagd blijkbaar :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:26

Ja vond het ook altijd wel leuk dat vreemde geld..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:27

Ik weet niet of dat de problemen op zou lossen, wel denk ik dat een heleboel zaken goedkoper zouden worden, want laten we eerlijk zijn voor een heleboel producten is gewoon het euroteken gezet :(
Dat vind ik bijv. ook bij paarden, want laten we eerlijk zijn als in de tijd van de guldens een paard voor 7500 euro kocht dan kocht je een heel mooi paard met goede kwaliteiten en liet je het voor die prijs ook klinisch en rontgenologisch keuren.
Nu heb je voor 3400 euro (= 7500 gulden) een heel gewoon leuk paard, en betaal je voor een paard wat toen 7500 gulden moest kosten nu min. 4500 euro (= bijna 10.000 gulden!)
Dus in dit opzicht mag van mij de gulden weer terug komen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:28

KellyG schreef:
Evelli schreef:

2.20371?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:28

Tja van mij mag de gulden terug mits ze ook de gulden prijzen van toen gaan aanhouden......dus euro naar gulden prijs! en niet nog eens weer zoveel procent erop! Ik denk dat wij dan ineens heel zuinig gaan leven als je weet dat je nu 70,- voor tank benzine kwijt bent en dat dalijk ongveer 180 gulden is. Man dan schrik je je toch een ongeluk

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:29

Denk wel dat mijn salaris er dan gezelliger uitziet :D En het zou toch heerlijk zijn dat het gezoek naar 20 en 50 cent dan over is. Merk op mijn werk dat bij de oudere generatie het nooit zal wennen die munten :n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:30

diesel83 schreef:
Tja van mij mag de gulden terug mits ze ook de gulden prijzen van toen gaan aanhouden......dus euro naar gulden prijs! en niet nog eens weer zoveel procent erop! Ik denk dat wij dan ineens heel zuinig gaan leven als je weet dat je nu 70,- voor tank benzine kwijt bent en dat dalijk ongveer 180 gulden is. Man dan schrik je je toch een ongeluk

Dan is iedereen binnen een maand failliet :\
Je salaris is dan wel ineens een stuk meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:30

Ojajoh schreef:
peoh
weet je ik heb jaren geroepen dat ik de gulden terug wou
al vond ik het betalen in het buitenland wel een gemak

maar nu de euro weer terug voor de gulden....nee ik denk dat we er dan nog meer op achteruit gaan want we gaan heus niet terug naar de oude guldenprijzen hoor
tja en als ik dan kijk wat het nu kost en straks weer de verandering, weer zoveel procent er bovenop
nee dan wordt alles echt onbetaalbaar :=

Ik ga met Ojajoh mee, ook ik vond de invoering van de Euro toen onbegrijpelijk.. en alles werd duurder. Maar als we nu teruggaan naar de gulden, dan worden de prijzen inderdaad heus niet het oude. Dan gaan we helemaal kapitalen moeten uitgeven en dan gaat onze eigen bevolking ter ziele..

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

Yessy schreef:
KellyG schreef:

2.20371?

:j